072-371-8608

נסיעה בנתיב תחבורה ציבורית

נת"צ(נתיב תחבורה ציבורית), הוא נתיב תחבורה הממוקם לרוב בנתיב הימני הקיצוני בכביש או שמא בנתיב הפנימי במרה בו ממקום נת"צ בכיוון הנגדי, כאשר מטרתו העיקרית היא לשמש כנתיב נוח ונגיש לתחבורה ציבורית בלבד. הנת"צ מיועד לעודד אנשים להשתמש בתחבורה הציבורית, מפאת העובדה שנסיעה באוטובוסים/מוניות עדיפה על נסיעה בכלי רכב פרטיים אשר עשויים להיתקל בעומסים רבים ובפקקים ממושכים ברחבי הכבישים.

האם נסיעה בנת"צ מותרת לרכבים פרטיים? מהי הענישה אליה חשוף הנהג? לכל אלו ועוד, בהמשך המאמר.

 

יתרונותיו של נתיב תחבורה ציבורית

לנת"צ קיימים מספר יתרונות מהותיים, אשר משפיעים על חייהם של משתמשי דרך רבים, למשל:

  • קיצור זמני הנסיעה של האוטובוסים, מה שמאפשר הגעה ליעד הרצוי במהירות רבה.
  • יצירת כדאיות בנושא השימוש התחבורה ציבורית על פני שימוש ברכב פרטי.
  • אנשים יכולים לתכנן את זמנם באופן כמעט מדויק, לאור האמינות הרבה של כלי התחבורה הציבוריים בהגעה בזמנים המתכוננים ליעדים הנבחרים.
  • שירות נסיעה במחיר סמלי (משתנה מעיר לעיר, בהתאם לנסיעה הרצויה) ללא הוצאות נלוות ובהספק רב של נסיעות.

 

כיצד מתבצעת אכיפה בנת"צ?

בהתאם לפקודת התעבורה, נקבע כי תחת סמכותם של הרשויות המקומיות לבצע אכיפה לנהגים אשר משתמשים שלא כדין בנתיב התחבורה הציבורית. בעניין זה ניתן לראות לדוגמא את עיריית תל אביב-יפו אשר הציבה מצלמות תנועה אוטומטיות ונייחות ברחובות בעלי נת"צים בעירם. מטרת האכיפה היא לבצע שמירה של הסדר הציבורי בכך שמפנים את נתיבי הנסיעה המוגדרים כנת"צ לשימושם הבלעדי של כלי תחבורה ציבוריים בלבד.

 

מהי הענישה בגין נסיעה בנתיב תחבורה ציבורית?

שיעור הקנס בגין ביצוע שימוש בנתיב תחבורה ציבורית עשוי להשתנות במספר סיטואציות שונות, לרבות:

1. במקרה בו קיבל נהג דו"ח על שימוש אסור בנת"צ מפקח או דו"ח מצולם מטעם העירייה – שיעור הקנס עומד על 500 ₪ ללא רישום נקודות

2. במקרה בו קיבל נהג דו"ח תנועה על נסיעה בנתיב ציבורי, שיעור הקנס עשוי לנוע בהתאם לעבירה המיוחסת לו למשל:

  • אם יוחס לנהג עבירת נהיגה שלא בכביש למעט רכב דו גלגלי (סמל סעיף 5441, 7256) ייזקף לחובת הנהג דו"ח ברירת משפט על סך 750 ₪ בצירוף של 6 נקודות
  • אם יוחס לנהג דו"ח על נהיגה שלא בכביש לרכב דו גלגלי (סמל סעיף 6680) יעמוד לחובת הנהג קנס כספי על סך 250 ₪ ללא נקודות.
  • אם יוחס לנהג אי ציות לתמרור 501 (סמל סעיף 5493), ייזקף לחובת הנהג קנס כספי על סך 500 ₪ ללא נקודות.
  • במקרה בו יוחס לנהג אי ציות לתמרור 503 (סמל סעיף 7039), יהיה צפוי לקבל קנס על סך 500 ש"ח.

3. בנוסף, חשוב לציין כי במקרה בו הדו"ח יירשם על רכב של תאגיד או חברה, שיעור הקנס על שימוש אסור בנתיב תחבורה ציבורית מטעם העירייה יעמוד על 2000 ₪.

לאור האמור, עבירת נסיעה בנתיב תחבורה ציבורית עשויה לזקוף לחובתו של הנהג דו"ח עם קנס כספי בלבד, או שמא בצירוף של נקודות חובה בהתאם לעבירה שהתרחשה.

 

מצלמות אכיפת נת"צ, מהן?

משטרת ישראל בשילוב עם המשרד לביטחון הפנים, החליטו להגביר את מדיניות האכיפה בכל הנוגע לעבירות נת"צ. החלטה זו יושמה באמצעות הצבת מצלמות תנועה אשר עשויות לשמש גם כמצלמות מהירות, בכדי לתעד ביצוע עבירות של שימוש אסור בנתיב תחבורה ציבורית. תחילה, הוצבו מצלמות אוטומטיות ברחבי איילון מתוך רצון למנוע פקקים ועומסים מיותרים על ידי ביצוע הרתעה, לאחר מכן החליטו לצרף את העיריות ברחבי ישראל לאכיפה זו. מצלמות הנת"צ החדשות מצטרפות לעוד סוגים של מצלמות אכיפה הפזורות ברחבי ישראל לצרכים שונות כמו למשל: מערכת עין הנ"ץ שמטרתה היא ביטחונית בלבד, ואף מערכת מצלמות א'3, אשר מתעדות רכבים במהירות מופרזת.

 

האם ניתן לתת היתר לאישור נסיעה בנתיב תחבורה ציבורית לנהגים השונים?

קיימות מספר סיטואציות שונות בהן מתאפשר לתת היתר לנסיעה בנתיב תחבורה ציבורית בצורה תקינה וחוקית לרבות:

  • רכבי סיוע כדוגמת אמבולנסים פרטיים
  • בעלי רכבי אחזקה של נת"צ, רכבי פיקוח, רכב אשפה וטאטוא ועוד.
  • בעלי תו נכה על כיסא גלגלים (אין כל צורך להגיש בקשה מיוחדת לכך, קיים היתר אוטומטי לנסוע בנת"צ).
  • בעלי עסקים אשר ממוקמים באזור נתיב תחבורה ציבורית, וכי מעבר בנתיב זה הוא הכרחי לשם הגעה למקום עבודתם (במקרה בו אין כל ברירה אחרת).
  • תושבים המתגוררים בקרבת הימצאו של נתיב תחבורה ציבורית, ומעבר בנתיב זה הוא הדרך היחידה להגיע לביתם.

 

האם במהלך תקופת הקורונה, ניתנו דו"חות על נסיעה בנת"צ?

מפליא לומר כי, דווקא במהלך תקופת הקורונה מצלמות הנת"צ שהוקמו בתל אביב על ידי העירייה, הכניסו סכום ששבר שיא לקופת העירייה. מנתונים שעלו ניתן לראות כי, מצלמות האכיפה בתל אביב הניבו למעלה מ180 אלף דו"חות אשר מהווים יחדיו בקירוב – 107 מיליון שקל וזאת לעומת שנת 2019 אשר הכניסה לקופה 83 מיליון ₪. נתון זה בעייתי כשלעצמו מכיוון שבתקופת הקורונה, חלק ניכר מאזרחי ישראל החליטו לוותר על המכוניות שלהם, וכמעט ולא יצאו מביתם במהלך התקופה(בגין סגרים או חשש לבריאותם). חשוב להבין, נתיב התחבורה הציבורית הוא פתרון יעיל לבעיית העומסים והפקקים בכבישי העיר, בעיריית תל אביב החליטו לקחת צעד אחד קדימה ולהציב שני סוגים שונים של אמצעי אכיפה : מצלמה ניידת ומצלמת נייחת, למצלמות אלו חשיבות רבה גם במתן פתרון לבעיית העומס בעיר, וגם לבעיית העימות אשר מתקיים עם הנהג בעת קבלת הדו"ח.

 

האם יש צורך בעורך דין תעבורה בעת קבלת דו"ח על שימוש אסור בנת"צ?

קיימים מספר מקרים הנעים מקלים לחמורים, בהם קיים צורך בהסתייעות בעורך דין תעבורה, למשל: במקרה בו נהג קיבל דו"ח מצולם על ביצוע העבירה, אך אינו נהג פיזית בפועל יש צורך לבצע הסבת דו"ח על הנהג בפועל באמצעות סיוע של עורך הדין. במקרה בו נהג קיבל דו"ח על נסיעה בנתיב תחבורה ציבורית הנושא עימו נקודות חובה, עשוי להיות מוטל על הנהג אמצעי תיקון כדוגמת ביצוע קורסי נהיגה, ואף פסילה ממושכת של רישיון הנהיגה. חשוב לדעת כי עורך דין תעבורה מיומן אשר בקיא בתחום, עשוי להטיב עם הנהג ככל הניתן במצבו.

בנוסף, כפי שצוין במאמר, כיום מופעלות מערכת מצלמות אוטומטיות אשר אוכפות את עבירת הנת"צ. מכיוון שעבירות מצולמות הן בכוח "חזקות הבעלות" (חזקה הניתנת לסתירה רק בהתאם לכללים הקבועים בדיני הראיות), קיים צורך להיוועץ עם עורך דין הבקיא בהליכים המתנהלים בבית משפט לתעבורה במקרה בו התקבל דו"ח מהמשטרה, או בבית משפט לעניינים מקומיים במקום שהדו"ח התקבל ע"י הפיקוח העירוני.

נסיעה בנתיב תחבורה ציבורית
במאמר זה דיברנו על:
קצת על משרדנו

בעלי ניסיון מקצועי רב שנים בייצוג נהגים בבתי משפט, במשרדי הרישוי ובמכון הרפואי לבטיחות בדרכים. צוות המשרד מונה עו"ד לתעבורה ותאונות דרכים ובוחני תנועה מקצועיים יוצאי משטרת ישראל וכן אנשי מקצוע נוספים המסייעים לתיקי המשרד במתן חוות דעת מקצועיות. צוות המשרד נבחר בקפידה רבה בכדי להבטיח לכלל הלקוחות קבלת שירות מקצועי ואיכותי. קראו עוד על משרדנו או על תיקים מעניניים שניהלנו לאחרונה – הצלחות המשרד

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב print