מנתוני תאונות הדרכים בדגש על העולם המערבי, ניתן לראות כי נהגים חדשים וצעירים נוטים להיות מעורבים יותר בתאונות מאשר נהגים וותיקים. ניתן לראות כי, אחד מהגורמים העיקריים לכך שנהגים אלו נוטים להיות יותר מעורבים בתאונות הוא חוסר ניסיונם על הכביש, בהתאם לכך נהגים חדשים נדרשים בליווי לתקופה של שישה חודשים(המחולקת לשניים), כאשר מטרת הליווי היא לסייע לנהגים אלו לפתח תודעה בטיחותית וכתוצאה מכך תופחת ההסתברות למעורבותם בתאונת דרכים. במקרה דנן, במהלך סיור משטרתי שגרתי התבקש לירון להציג בפני השוטרים תעודה מזהה אשר לפיה ניתן היה לראות כי מדובר בנהג חדש אשר חב בחובת הליווי במשך כל שעות היממה מכיוון שהוא נמצא בשלושת החודשים הראשונים מיום קבלת היתר הנהיגה.
מי מוגדר כנהג חדש ומי מוגדר נהג צעיר?
בהתאם להגדרה, נהג חדש הינו נהג אשר נמצא בתקופת הזמן של השנתיים הראשונות מיום קבלת רישיון הנהיגה. לעומת זאת, נהג חדש מתייחסים לנהגים שגילם עד 24 שנים לכל היותר. לירון, מתחת לגיל 24 וטרם חלפו שנתיים מיום הוצאת רישיון הנהיגה ולכן הוא מוגדר כנהג חדש וצעיר.
חובת הליווי לנהגים חדשים
כיום, נהגים חדשים נדרשים בחובת הליווי לתקופה של שישה חודשים אשר מחולקת לשתיים:
- בשלושת החודשים הראשונים מיום הוצאת רישיון הנהיגה, על הנהג לנהוג ברכבו עם מלווה בכל שעות היממה ללא כל שוני, הן במהלך היום והן במהלך הלילה. ניתן לראות כי למלווה הנוכחי בשלב זה תפקיד מהותי בפיתוח התודעה הבטיחותית של הנהג ועל כן אין להקל ראש בדבר.
- בשלושת החודשים הנוספים, יידרש הנהג במלווה אך ורק בשעות הלילה (החל מהשעה 21:00 ועד השעה 06:00).
תקופת הליווי מקנה לנהג צבירת ניסיון, ידע, וכלים להתמודדות בכביש בהתאם לסיטואציות השונות אשר עשויות להתרחש בכל רגע. במקרה דנן נמצא הנהג ללא מלווה, בהיותו נהג חדש אשר נמצא בשלושת החודשים הראשונים מיום קבלת רישיון הנהיגה שלו, ועל כן הוגש כנגדו כתב אישום חמור בגין ביצוע העבירה.
הענישה הצפויה לנהגים חדשים בעבירת נהיגה ללא מלווה
לאור העובדה כי עבירת נהיגה ללא מלווה נחשבת לאחת מן עבירות התעבורה החמורות ביותר, כך גם טווח הענישה בהתאם. נהגים אלו צפויים לענישה מחמירה ממספר גופים שונים לרבות: משטרת ישראל, בית המשפט לתעבורה ומשרד הרישוי, אשר נפרט אותה כעת:
משטרת ישראל – עשויה להטיל על נהגים אלו סנקציות של השבתת הרכב ופסילה מנהלית של רישיון הנהיגה כפי שקרה במקרה זה. רישיונו של לירון נפסל מנהלית לתקופה של 30 ימים.
בית המשפט לתעבורה – בהתאם לקבוע בחוק, עבירת נהיגה ללא מלווה נושאת עימה עונש מינימום של שלושה חודשי פסילה בצירוף סנקציות נוספות כדוגמת: פסילה על תנאי, קנס כספי וכ"ו.
משרד הרישוי – לאחר פסילה של שלושה חודשים, יידרש הנהג החדש לבצע מבחן עיוני(תיאוריה) ומבחן מעשי(טסט) מחדש, בכדי לקבל את רישיונו בחזרה. אם לא ייבצע את אמצעי התיקון המוטל עליו, לא יוכל לקבל את רישיון הנהיגה שלו גם לאחר תום שלושת חודשי הפסילה.
לאחר הבנת חומר המצב, הבין לירון כי עליו להסתייע בשירותיו של עו"ד תעבורה בכדי למזער נזקים ככל הניתן.
גזר הדין בתיק נהיגה ללא מלווה
לאחר בחינת הממצאים בתיקו של לירון, הצליחה עורכת דין אוליאל לקבל הסדר טיעון מקל אשר לפיו יוטל על הנהג עונש פסילה של 75 ימי פסילה בניכוי הפסילה המנהלית, משמע שהוא יידרש בפועל להיות בפסילה ל45 ימים בלבד. כפי שציינו קודם לכן, חשוב להבין כי במקרה שבית המשפט היה פוסק על שלושה חודשי פסילה, היה נדרש הנהג לבצע תיאוריה וטסט מחדש לאחר תום הפסילה בכדי להשיב אליו את רישיונו. במקרה דנן נמנע ההליך המסורבל והמתיש מהנהג, ורישיונו יושב אליו בתום 45 ימי הפסילה.
חשיבות הייצוג המשפטי בבית המשפט לתעבורה
הליך משפט תעבורתי הינו הליך פלילי לכל דבר ועניין, בהתאם לכך חשוב לדעת כי טווח העונשים הינו רחב ומשמעותי. בהתאם לכך, מומלץ שלא להגיע לבית המשפט לבדכם, אלא להיעזר בשירותיו של עורך דין תעבורה המתמחה בתחום זה בלבד. במקרה דנן הנהג הצעיר השכיל להבין את חומרת העבירה המיוחסת לו, והבטיח לעצמו ייצוג משפטי ראוי והולם על ידי עורכת דין וכך היה.