תאונות דרכים בישראל לצערנו הרב נהפכו לחלק מן השגרה היומיומית, משמעות הדבר היא – כל נהג עשוי למצוא עצמו מעורב בתאונת דרכים, ללא חשיבות לשאלת נטל האשמה. לרוב, בחלוף מספר ימים ממועד התאונה יקבלו המעורבים זימון למשטרת ישראל לצורך חקירה או מתן עדות.
חשוב לדעת, אם זומנתם לחקירה במשטרה, משמע כי הינכם חשודים בביצוע גרימת התאונה.
כיצד מתבצע חקירה במשטרה לאחר תאונת דרכים?
בעת התייצבות הנהג הנאשם בגרימת תאונת דרכים לחקירה, יצוין בידי החוק שני דברים:
- נאמר לנהג כי הוא מוזהר שעליו לומר את האמת בלבד במהלך החקירה
- קיימת לנהג הזכות להיוועץ עם עורך דין, טרם מסירת גרסתו למשטרה
נהגים רבים מוצאים עצמם בשלב זה מבולבלים, חסרי ביטחון ואף לחוצים, תחושות אלו עשויות להוביל לאמירת דברים לא נכונים או לא מדויקים, מה שלבסוף יוביל לתוצאה של הגשת כתב אישום כנגדם. המחשבה הרווחת בקרב נהגים אלו, כי מי שמבקש את זכות ההיוועצות עם עורך דין, כנראה מרגיש אשם בביצוע עבירה ולכן יוותרו על זכות חשובה זו.
חקירה באזהרה בגין התרחשות תאונת דרכים בעלת נפגעים
מאיר, נהג מונית, היה מעורב בתאונת דרכים עם אופנוע. מאיר ביצע פניית פרסה ובסיומה הגיע רוכב אופנוע והתנגש במונית בה נהג. רוכב האופנוע נחבל ונגרמו נזקים לאופנוע ולמונית. למקום התאונה הגיעה ניידת משטרה באופן מיידי ותיעדה את המתרחש על ידה.
מספר ימים לאחר התאונה מאיר הוזמן לחקירה תחת אזהרה בחשד לגרימת תאונת דרכים. מאיר השכיל ליצור קשר עם משרדנו בטרם ניגש למסור את גרסתו. תחילה, סבר מאיר כמו מרבית הנהגים שאין לו כל צורך להתייעץ עם עו"ד: "אני אגש ואספר להם בדיוק מה קרה וזהו". ביקשנו שיספר לנו מה קרה כדי להבין את הסיפור טוב יותר. מאיר הבין מהר מאוד שהוא עלול להסתבך על אף שאינו אשם בתאונה. יש לציין כי אם היה מוגש כנגד מאיר כתב אישום, רישיונו היה עשוי להיות בסכנה, וכתוצאה מכך הייתה נפגעת לו פרנסתו בגין העובדה שנהיגה במונית זה מקום עבודתו היחיד.
האם ביצוע עבירת תנועה, תזקוף לחובת הנהג את נטל האשמה בהתרחשות תאונת דרכים?
בעניין זה, אין תשובה חד משמעית מכיוון שכל מקרה נבדק ונחקר בהתאם לגופו ולממצאים הקיימים בו. במקרה דנן, טרם התרחשות התאונה ביצע מאיר פניית פרסה במקום שהיה אסור לבצע זאת, ויתכן שמגיע לו עונש על ביצוע פנייה זו.
ביחס לנטל האשמה – לאחר הבנת האירוע, בדיקת התמונות והנזקים של כלי הרכב המעורבים ובדיקת מקום התאונה הגענו למסקנה חד משמעית, מאיר לא אשם בגרימת התאונה! ניתן לומר כי, רוכב האופנוע הפתיע אותו כשניסה לעקוף מימין בתוך נתיב תחבורה ציבורית, ולכן אין כל קשר בין הפרסה שבוצעה עשרות מטרים לפני התאונה לבין התאונה עצמה.
מעורבים בתאונת דרכים? אל תודו באשמה טרם נחשפתם לכלל הראיות הקיימות
במקרה שלנו, הבוחן טרח להפחיד את מאיר היטב בשיחת הטלפון שקדמה לחקירה ואמר שרוכב האופנוע טוען שיש לו סרטון שמפליל אותו. כל נהג נורמטיבי יחשוש מאמירה כזאת, מה שעשוי להוביל להודאה באשמה גם אם אינה נכונה.
בפגישת הייעוץ קיבל מאיר את כל הכלים הדרושים לו להתמודדות נכונה עם החקירה. איך להציג נכון את גרסתו, לאלו פרטים לשים לב, מה חשוב לספר ואיך. הפחד להודות בעבירה הקלה שביצע היה עלול לסבך אותו עם כתב אישום חמור בהרבה.
חשיבות היוועצות עם עורך דין תעבורה, טרם החקירה במשטרה
בעת זימון לחקירה במשטרה בגין מעורבות בתאונת דרכים, ייעוץ על ידי עורך דין תעבורה מנוסה ומיומן בתחום הוא הכרחי ואף בגדר חובה! חשוב להבין כי החקירה הראשונית במשטרה היא החשובה ביותר בכל ההליך הנ"ל. חקירה זו עשויה להוביל להגשת כתב אישום בגין הנהג, או שמא לסגירת התיק לחלוטין. אנו נתקלים לא מעט במקרים בהם ניתן לראות כי אם הנאשם היה מקבל ייעוץ הולם טרם חקירתו במשטרה, כתב האישום לא היה מוגש כלל, או שמא לא היה נכתב בצורה כה חמורה.
נהגים רבים נחקרים לראשונה בחייהם, ולכן נוטים לעשות טעויות רבות בתום לב, בדש על הנהגים הנורמטיביים, לאור העובדה כי זוהי הפעם הראשונה בחייהם שהם פוגשים ברשויות בעת היותם במעמד חשודים.
חשוב לומר כי אנו מבינים לליבם של הנהגים שבוחרים לוותר על זכותם לייעוץ משפטי עם עורך דין טרם החקירה, נהגים אלו מאמינים בלב שלם כי האמת שלהם מספיקה, ולכן אינם זקוקים לעורך דין, אך אין כך הדבר. הכוונה משפטית ראויה, עשויה להטיב עם נהגים אלו ולחלצם מן כתב אישום.
במקרה שלנו, היום (אוגוסט 2021), חודשיים לאחר תאונת הדרכים בה היה מעורב מאיר נהג המונית, הסתיימה החקירה והתיק נגדו נסגר. מאיר יוכל להמשיך ולהתפרנס בכבוד ובכך נמנע מפרוצדורה משפטית מתישה ומייגעת. לאור האמור, מסירת גרסה במשטרה לאחר תאונת דרכים – רק לאחר קבלת ייעוץ מעורך דין! כי יש טעויות שלא ניתנות לתיקון.