לוגו עורך דין תעבורה יערית אוליאל

תאונת פגע וברח / עבירת הפקרה אחרי פגיעה – מה העונש?

מהי עבירת הפקרה לאחר פגיעה ("פגע וברח" בלשון העם)?

להאזנה למאמר לחצו כאן:

 

ניתן לסווג את עבירת ההפקרה לשלוש דרגות חומרה

הרמה הקלה ביותר של עבירות ההפקרה

אם היה על הנהג לדעת שבתאונה נפגע אדם או עלול היה להיפגע אדם. אם התשובה חיובית והנהג לא עצר במקום התאונה או בקרבת מקום התאונה כדי להעניק סיוע או להזעיק עזרה, הוא צפוי לעונש של עד 3 שנות מאסר ועונשים נלווים נוספים (מאסר על תנאי, פסילת רישיון נהיגה, פסילה על תנאי, קנס וכו').

 

הרמה הבינונית של עבירת ההפקרה

מצריכה יסוד נפשי של מחשבה פלילית לעובדה שבתאונה נפגע אדם ונהג הרכב לא עצר במקום התאונה או בקרבתה, בכדי לעמוד על תוצאות התאונה או בכדי להזעיק עזרה. מדובר בעבירה חמורה שהעונש המוטל על מי שהורדע בה יכול להגיע עד 7 שנות מאסר ועונשים נלווים.

 

הרמה החמורה של עבירת ההפקרה

אם כתוצאה מעבירת הפקרה הבינונית מת אדם או נגרמה חבלה חמורה לנפגע בתאונה העונש יכול להגיע עד 14 שנות מאסר ועונשים נלווים.

שתי הדרגות החמורות מטילות חובה גם על נוסע ברכב ולא רק על הנהג. אם נוסע מעל גיל שש עשרה הפר את חובתו החוקית הוא צפוי למחצית העונש הקבוע לצד העבירה.

 

 

תאונת פגע וברח עבירת הפקרה אחרי פגיעה – מה העונש
תאונת פגע וברח עבירת הפקרה אחרי פגיעה – מה העונש

חובות הנהג

תקנות התעבורה קובעות כי על נהג שהיה מעורב בתאונה, בין אם באשמתו ובין אם לאו, לעצור מיד את הרכב, להושיט עזרה מתאימה, למסור פרטים אישיים ולדווח למשטרה על האירוע. העונש הקבוע בחוק בגין אי קיום חובות אלו- שנתיים מאסר.

השאלה בגין איזה סעיף יועמד הנהג לדין תלויה במכלול הנסיבות. אם התובע סבור שניתן להוכיח שהנהג היה מודע לעצם הפגיעה וכי ניתן להוכיח את יתר יסודות העבירה, יואשם התובע בעבירת הפקרה (שעונשה נע בין 3 ל-14 שנות מאסר).

הן המחוקק והן בית המשפט לתעבורה רואים בחומרה רבה את עבירת ההפקרה. עבירה הנחשבת לחמורה ביותר מכלל עבירות התעבורה.

אם הייתם מעורבים בתאונת דרכים, אף אם אינכם אשמים בתאונה (ובוודאי אם ייתכן שתמצאו אשמים), חשוב מאוד לפעול בהתאם לחובה החוקית (והמוסרית) אחרת תסתבכו בעבירה פלילית חמורה.

תאונת פגע וברח / עבירת הפקרה אחרי פגיעה – מה העונש? - uliel

רישיון הנהיגה שלך בסכנה?  אנחנו כאן!

השאר פרטים עכשיו ונילחם עבור הצדק המגיע לך!

אז כיצד יש לנהוג במקרה של תאונת דרכים?

נהג המעורב בתאונה שכתוצאה ממנה נהרג אדם או נפגע, מחויב לפעול לפי תקנות התעבורה:

  1. יעצור מיד את הרכב במקום התאונה או קרוב אליו ככל האפשר, ולא יזיזו ממקומו אלא אם יש הכרח להשתמש ברכב לצורך ביצוע האמור בפסקה (2) או אם שוטר הרשה את הדבר.
    .
  2. בהתאם לנסיבות המקרה ומקום התאונה, יגיש לכל אדם שנפגע באותה תאונה עזרה מתאימה ובמיוחד:
    א. ידאג למניעת כל נזק נוסף לנפגע;
    ב. יגיש לנפגע עזרה ראשונה שביכלתו להגיש על פי הכשרתו;
    ג. יזעיק למקום התאונה את שירותי ההצלה המקצועיים הנחוצים על פי נסיבות המקרה ובין השאר, אמבולנס, משטרה ומכבי אש;
    ד. ימתין ליד הנפגע עד להגעת שירותי ההצלה המקצועיים;
    ה. במקום שאין אפשרות לפנות את הנפגע באמבולנס ידאג להעברתו ברכב מתאים אחר לתחנת עזרה ראשונה, לבית חולים או לרופא.
    .
  3. ימסור לשוטר, או לאדם שנפגע או לנוהג רכב אחר המעורב באותה תאונה, או לכל נוסע או אדם שהיה בחברתו של הנפגע, את שמו ומענו, את מספר רשיון הנהיגה ומספר הרישום של הרכב שהוא נוהג בו ושם בעליו ומענו, ויציג לפי דרישתם את רשיון הנהיגה, רשיון הרכב או תעודת הביטוח ואת תעודת הזיהוי שלו אם היא נמצאת ברשותו וירשה להעתיק כל פרט הרשום בהם.
    .
  4. יודיע מיד ככל האפשר ובאמצעי הקשר המהירים ביותר לתחנת המשטרה הקרובה למקום התאונה על אירועה ויפרט בהודעה את שמו ומענו, וכן את מקום האירוע ומקום הימצאו הוא, ואם ידוע לו – גם שם האדם שנפגע ולאיזה מקום הועבר לטיפול.

 

144(ב) לא יזיז אדם רכב המעורב בתאונה כאמור בתקנת משנה (א), אלא אם הרשהו שוטר לעשות כן, או אם יש הכרח בכך לצורך הגשת עזרה למעורבים בתאונה זו.

תאונת פגע וברח / עבירת הפקרה אחרי פגיעה – מה העונש? - uliel

הייתם מעורבים בתאונת דרכים?

המתינו במקום עד להגעת אמבולנס/ משטרה וודאו כי הנפגע מקבל טיפול מתאים.

נהגים רבים בוחרים לעזוב את מקום התאונה מתוך פאניקה, חוסר מחשבה ולחץ רגעי. אלה לרוב בוחרים לדווח מאוחר יותר למשטרה. למרות שבמעשיהם הם עוברים עבירה של הפקרה, בתי המשפט סלחניים יותר כלפיהם מאשר כלפי נהגים שברחו לשם שיבוש מהלכי חקירה ומשפט. זומנתם לחקירה בגין הפקרה? חשוב מאוד להיוועץ בעורך דין תעבורה בטרם מסירת גרסה – אל תתמודדו לבד! אם הייתם מעורבים בעבירה זו, צרו קשר ונעזור! משרד עו"ד תעבורה יערית אוליאל בעליח ניסיון עשיר בתיקי הפגע וברח

קראו עוד בנושא את המדריך המעולה שלנו בנושא תאונות דרכים

שאלות נפוצות
לפי תקנות התעבורה, עליך לעצור מיד את הרכב, להושיט עזרה מתאימה, למסור פרטים איישיים ואף לדווח למשטרה על כך. למידע רלוונטי נוסף לעניין עבירות ההפקרה כנסו לאתר.
התשובה לכך תלויה במכלול הנסיבות, בדגש על הסעיף אשר לפיו יועמד הנהג לדין (העונש בעבירת ההפקה נע בין 3 ל-14 שנות מאסר). לעוד מידע בנושא, כנסו לאתר.
ראשית, עליך להודיע למשטרה על כך, בתי המשפט יטו ליהיות יותר סלחניים כלפיך וזאת למרות שביצעת עבירת הפקרה. שנית, התייעץ עם עורך דין בענייני תעבורה בטרם מסירת גרסתך. למידע רלוונטי נוסף, כנסו לאתר.
בוודאי. ניתן לסווג את את עבירת ההפקרה לשלוש דרגות חומרה: קלה, בינונית וחמורה, בכל אחת מן הדרגות חלה סנקציה שונה על הנהג המפקיר, בהתאמה. למידע מקיף בעניין דרגות החומרה, כנסו לאתר.
עו"ד יערית אוליאל
עו"ד יערית אוליאל
עו"ד אוליאל סיימה את לימודי התואר‎ ‎במשפטים בהצטיינות יתרה ואף התמחתה בתחום ‏הפלילי בפרקליטות מחוז צפון וכך זכתה להכיר את מערכת אכיפת החוק משני צידי המתרס, דבר אשר מהווה יתרון משמעותי עבור קהל לקוחותיה‎.‎‏ עו"ד יערית אוליאל‎ ‎מתמחה בתחום דיני התעבורה ותאונות הדרכים בישראל, כאשר במסגרת עבודתה מייצגת נהגים במגוון תיקים בתחום בדרגות קושי שונות החל מעבירות קנס וכלה בתאונות דרכים קטלניות‎.‎ בנוסף, עו"ד אוליאל מקדישה זמן ומאמצים רבים בלימוד תחום התעבורה, מרצה בפני עורכי דין חדשים מטעם לשכת עורכי הדין וחברה בועדת התעבורה של לשכת עורכי הדין. כמו כן, עו"ד אוליאל מתנדבת בבתי ספר ומרצה לתלמידים בתחום הבטיחות בתעבורה כאשר מטרתה העיקרית היא להקנות ערכים וידע בתחום.
קצת על משרדנו

בעלי ניסיון מקצועי רב שנים בייצוג נהגים בבתי משפט, במשרדי הרישוי ובמכון הרפואי לבטיחות בדרכים. צוות המשרד מונה עו"ד לתעבורה ותאונות דרכים ובוחני תנועה מקצועיים יוצאי משטרת ישראל וכן אנשי מקצוע נוספים המסייעים לתיקי המשרד במתן חוות דעת מקצועיות. צוות המשרד נבחר בקפידה רבה בכדי להבטיח לכלל הלקוחות קבלת שירות מקצועי ואיכותי. קראו עוד על משרדנו או על תיקים מעניניים שניהלנו לאחרונה – הצלחות המשרד

אהבתם את הכתבה? שתפו!
עלול לעניין אתכם גם...
משרדנו מתמחה רק בתעבורה