072-371-8608

תאונת דרכים של הולך רגל

הולכי רגל הם האוכלוסייה הנפגעת ביותר בתאונות דרכים בישראל. פגיעת רכב בהולך רגל היא סכנה ממשית, המרחפת מעל כל אחד ואחת מאיתנו. במקרה בו הולך רגל נפגע בתאונת דרכים, הוא זכאי לתבוע פיצויים גבוהים שיסייעו לו להשתקם רפואית ופיננסית. לשם כך, חשוב להכיר מה הדין באשר לפיצויים לנפגעי תאונות דרכים ככלל, ועבור הולכי רגל בפרט. כל הפרטים במאמר.

חוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים 

כאשר חוקק חוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים, מטרתו הייתה להקל על נפגעי תאונות דרכים כאשר הם מתאוששים מן התאונה. אין ספק כי תאונת דרכים עשויה להיות אירוע קשה מאוד, הן בשל פגישה בגופו של האדם והן בשל פגישה בנפשו. יתרה על כך, ייתכן מאוד כי הנפגע יזדקק לטיפולים יקרים מאוד. לשם כך, חווק חוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים, על מנת להקל על הנפגע ובני משפחתו, וטומן בחובו שלושה חידושים עיקריים לשם כך –

תאונת דרכים של הולך רגל – הסרת האשמה מן הנפגע

החידוש הראשון הוא הסרת האשמה מן הנפגע. כלומר, גם אם הנפגע תרם לכך שהתרחשה התאונה, כמו הולך רגל שקפץ לכביש מבלי לשים לב, הוא עדיין יהא זכאי לפיצויים מלאים והאשם התורם שלו לאירוע לא יפגע בו כלל. 

החידוש השני שהחוק הציב, החשוב במיוחד לנפגעים קשים, הוא מתן פיצויים מוקדמים. פיצויים מוקדמים הם פיצויים כספיים שמשולמים לנפגע – או לבני משפחתו במקרה של מוות – בטרם ניתן פסק הדין הסופי. כספים אלו נועדו על מנת להקל על ההתאוששות הרפואית והכלכלית של הנפגע, ולספק מקור לתמיכה פיננסית על מנת שהולך הרגל לא ירד מנכסיו. 

החידוש השלישי הוא הקמתה של הקרן קרנית. קרנית הינה תאגיד ציבורי שנועד לפצות נפגעי תאונות דרכים, כאשר הם מצויים במצב בו אינם יכולים לתבוע את הביטוח של הנהג שפגע בהם, עקב בריחתו או אם הנהג לא החזיק בביטוח חובה. במצב כזה, הנפגעים יתבעו את קרנית ישירות ויקבלו ממנה את פיצוייהם. 

חשוב לדעת כי לא כל תאונה תיחשב בעיני החוק כתאונת דרכים שמזכה בפיצויים, ועל כן יש להכיר את ההגדרה המנויה בחוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים. 

ההגדרה לתאונת דרכים המנויה בחוק 

חוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים מסדיר בסעיפו הראשון את ההגדרה לתאונת דרכים, הנדרשת לשם קבלת פיצויים כספיים – 

 "תאונת דרכים" – מאורע שבו נגרם לאדם נזק גוף עקב שימוש ברכב מנועי למטרות תחבורה; יראו כתאונת דרכים גם מאורע שאירע עקב התפוצצות או התלקחות של הרכב, שנגרמו בשל רכיב של הרכב או בשל חומר אחר שהם חיוניים לכושר נסיעתו, אף אם אירעו על-ידי גורם שמחוץ לרכב, וכן מאורע שנגרם עקב פגיעה ברכב שחנה במקום שאסור לחנות בו או מאורע שנגרם עקב ניצול הכוח המיכני של הרכב, ובלבד שבעת השימוש כאמור לא שינה הרכב את ייעודו המקורי";

על התאונה לעמוד במספר קריטריונים על מנת להיחשב כתאונת דרכים לפי הגדרה זו – 

נזק גוף 

פיצויים מכוח החוק יכולים להינתן רק בשל נזק גוף (כמו מוות, מחלה, ליקוי או פגיעה שכלית או גופנית, לרבות פגיעה בהתקן שנועד לסייע לתפקוד גופני מלא כמו פרוטזה או כיסא גלגלים), ולא בשל נזק לרכוש. כלומר, פגיעה ברכוש אכן יכולה להוביל לקבלת פיצויים, אך באמצעות האפיק הנזיקי ולא באמצעות אפיק חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים. 

אופן השימוש ברכב 

על מנת שהתאונה תיחשב כתאונת דרכים שמזכה בפיצויים על הנזק להיגרם במהלך נסיעה, כניסה, ירידה, חנייה, דחיפה, טיפול דרך, גרירה או תיקון דרך. כלומר, הולך רגל שנפגע בתאונת דרכים אינו בהכרח רק עובר אורח תמים, והוא יכול להיות גם חלק מתפעול הרכב ועדיין לזכות בפיצויים. 

ברכב, לפגיעה ברכב שנגרמה עקב חנייה במקום אסור ופגיעה בעקבות שימוש בכוח המכאני של הרכב, כל עוד הרכב שמר על ייעודו, כמו שימוש במנוף המובנה ברכב. 

סוג הרכב

על מנת להיות זכאים לפיצויים, על הרכב להיות רכב מנועי שנועד לתעבורה יבשתית. בשנים האחרונות נקבע כי פגיעה בידי אופניים חשמליים אינה מזכה בפיצויים מכוח חוק זה, כיוון שלא מדובר ברכב מנועי שמחייב את בעליו לבטח אותו בביטוח חובה. 

לכן, הולך רגל שנפגע מאופניים חשמליים, יאלץ לפנות לאפיקים הנזיקיים על מנת לקבל פיצוי. מדובר בהליך סטנדרטי, אך חשוב להבין כי הוא מקל פחות על הנפגע מאשר הליכים שנעשים במסגרת חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים. 

מה לא נחשב כתאונת דרכים? 

"..ואולם לא יראו כתאונת דרכים מאורע שאירע כתוצאה ממעשה שנעשה במתכוון כדי לגרום נזק לגופו או לרכושו של אותו אדם, והנזק נגרם על ידי המעשה עצמו ולא על ידי השפעתו של המעשה על השימוש ברכב המנועי";

כאשר התאונה נעשתה במכוון, היא אינה מזכה בפיצויים לפי חוק זה, אך כאמור, ניתן לתבוע באפיקים נזיקיים אחרים. 

תביעת פיצויים בגין תאונת דרכים

הולך רגל שנפגע בתאונת דרכים, העומדת בקריטריונים המופיעים לעיל, רשאי לתבוע פיצויים מן ביטוח החובה של הנהג הפוגע. נפגע שנותר בחיים  לקבל פיצויים בגין אומדן הכאב והסבל, השכר שהוא מפסיד בהווה והשכר שיפסיד בעתיד, עלות הסיוע מצד שלישי, עלות התאמת ביתו לנכותו החדשה אם יש בכך צורך, ועוד. 

אם הולך הרגל מצא את מותו בעקבות תאונת הדרכים, קרובי משפחתו יהיו זכאים לפיצויים כספיים. אלו מתחלקים לשתי קבוצות – יורשים ותלויים, כאשר היורשים הם קרוביו של המנוח שאינם תלויים בהכנסותיו, בעוד תלויים הם קרוביו אשר כן נעזרים בהכנסותיו לשם פרנסתם. 

ליווי בידי עורך דין תאונות דרכים

מומלץ בחום כי בכל מקרה בו נקלעתם לתאונת דרכים, בין אם כפוגעים או כנפגעים, תיצרו קשר עם עורך דין המתמחה בדיני תעבורה באופן מידי. ככל שתקדימו לפנות לעורך דין, כך עורך הדין יוכל לפעול מהר יותר לטובתכם, ולכן לעיתוי יש משמעות קריטית. 

בנוסף, יש חשיבות אדירה להיעזרות בעורך דין המתמחה בדיני תעבורה ובעל ניסיון רב והצלחות בתחום זה. תביעת פיצויים בגין תאונת דרכים עשויה להיות תביעה ארוכה ומייגעת, ולכן חשוב להסתייע בעורך דין מיומן שיוכל לסייע לכם להשיג את הפיצויים המקסימליים ואת כל מה שהחוק יכול להציע לכם.  

משרד עורכת הדין יערית אוליאל מזמין אתכם ליצור קשר על מנת לקבל ליווי משפטי וייעוץ בכל הקשור לתביעות פיצויים בגין תאונת דרכים של הולך רגל. חשוב כי תפעלו מהר על מנת לקבל פיצויים מקסימליים, שיקלו על החלמתכם ויפצה על האירוע הטראומטי שחוויתם. משרדנו מתמחה בתביעות מסוג זה, ומעניק ללקוחותיו ליווי משפטי אישי, יסודי ואמין. 

במאמר זה דיברנו על:
קצת על משרדנו

בעלי ניסיון מקצועי רב שנים בייצוג נהגים בבתי משפט, במשרדי הרישוי ובמכון הרפואי לבטיחות בדרכים. צוות המשרד מונה עו"ד לתעבורה ותאונות דרכים ובוחני תנועה מקצועיים יוצאי משטרת ישראל וכן אנשי מקצוע נוספים המסייעים לתיקי המשרד במתן חוות דעת מקצועיות. צוות המשרד נבחר בקפידה רבה בכדי להבטיח לכלל הלקוחות קבלת שירות מקצועי ואיכותי. קראו עוד על משרדנו או על תיקים מעניניים שניהלנו לאחרונה – הצלחות המשרד

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב print