לוגו עורך דין תעבורה יערית אוליאל

אי עצירה בתמרור עצור

כולנו מכירים את תמרור העצור היטב, אך רבים מאיתנו לא תמיד מייחסים לו חשיבות מספקת. זוהי טעות גמורה – תמרור עצור הוא תמרור שיכול להציל חיים, והעונשים בגין אי עצירה בתמרור עצור הם חמורים ביותר. חשוב להכיר את דרישות החוק בנוגע לעצירה בתמרור עצור, ולדעת כיצד עליכם לפעול אם נתפסתם עוברים על כללי תמרור זה. להאזנה למאמר לחצו כאן:

מהו תמרור עצור?

סביר להניח שתמרור עצור הוא התמרור המוכר ביותר בכל העולם. בישראל, מדובר במתומן שווה צלעות בצבע אדום, המוקף במסגרת לבנה ובמרכזו – כף יד לבנה. ממדינה למדינה נראותו של התמרור משתנה מעט, אך בסופו של דבר לא ניתן לפספס את משמעותו של התמרור. תמרור העצור מוצב לרוב בצמתים, ומטרתו היא להורות לנהג שעליו לעצור באופן מלא ולתת זכות קדימה לרכבים שבצומת.

אי עצירה בתמרור עצור

 

כיצד יש לפעול בצומת עם תמרור עצור?

תקנה 64 (ד) לתקנות התעבורה קובעת כך:

"(ד)  נוהג רכב המתקרב לצומת שלפניו מוצב תמרור המציין חובה לעצור, יעצור במקום שיוכל לראות את התנועה בדרך החוצה, ואם סומן קו עצירה – לפני קו העצירה, ויתן את זכות הקדימה לרכב אחר המתקרב או הנכנס לצומת מכביש אחר".

מניסוחו של החוק, ניתן להבין כי חובתו של נהג הניצב בפני תמרור עצור מתחלקת לשניים: קודם כל, עליו לעצור עצירה מלאה, במקום שבו הוא יכול לראות את התנועה, או לפני קו העצירה, בהינתן קו כזה. לאחר שעצר, הוא יידרש להעניק זכות קדימה לרכב שנכנס לצומת או לרכב המתקרב לצומת מהכביש השני. רק לאחר שעשה זאת, יורשה להמשיך בנסיעתו.

אי עצירה בתמרור עצור - uliel

מדוע יש צורך בתמרור עצור?

בישראל יש שימוש נרחב בתמרורי עצור בצמתים עם שדה ראייה מוגבל. כיוון שבצמתים אלו אין טעם בתמרור המורה על מתן זכות קדימה בשל הראות המוגבלת, הוחלט להציב תמרורי עצור שמחייבים את הנהג הנכנס לצומת להפעיל שיקול דעת רחב ולהיזהר.

למעשה, אי עצירה בתמרור עצור עשויה להוות סכנת נפשות – נהג שנכנס לצומת ולא נדרש ממנו לעמוד בתמרור עצור, יודע כי רכבים שיגיעו מן הכביש השני יתבקשו לעצור בתמרור זה. אם הרכבים שמתבקשים לעצור בתמרור לא יעשו זאת, ישנה סבירות גבוהה לתאונה בצומת, ובייחוד בגלל שדה הראייה המוגבל.

כמו כן, תמרור עצור מהווה לעיתים חלופה לרמזורים, כאשר הם אינם פועלים או לא ניצבים באותו הצומת.

אי עצירה בתמרור עצור
אי עצירה בתמרור עצור

 

מהו העונש?

העונש הניתן על אי עצירה בתמרור עצור ישתנה בהתאם לחומרת האירוע.

אי עצירה בתמרור עצור שלא סיכנה עוברי דרך

במקרה בו הנהג לא עצר בתמרור עצור כחוק, אך לא נגרם סיכון לעוברי הדרך (לרבות נהגים אחרים), הנהג יקבל קנס של 250 ₪ וארבע נקודות. עונש זה אינו כולל התייצבות בביהמ"ש, אך הנהג רשאי לבקש להישפט בגין העבירה בבית המשפט לתעבורה על מנת להגן על עצמו ולהקל על העונש. כמו דו"חות תנועה רגילים לחלוטין.

 

אי עצירה בתמרור עצור ואי מתן זכות קדימה

אי מתן זכות קדימה הינה עבירה חמורה כיוון שהיא מהווה סכנה משמעותית עבור עוברי דרך אחרים. לכן, אי מתן זכות קדימה שמהווה פועל יוצא של אי עצירה בתמרור עצור, תעלה משמעותית את הענישה מארבע נקודות לעשר נקודות.

כמו כן, תיתכן פסילה מנהלית של רישיון הנהיגה של הנהג. במקרה כזה, הנהג יתבקש להגיע לתחנת המשטרה על מנת לעבור שימוע בידי קצין משטרה. קצין המשטרה יקשיב לדבריו של הנהג ויחליט אם יש לפסול את רישיונו של הנהג באופן מנהלי.

על מנת למנוע פסילה מנהלית מוטב להתייעץ בטרם ההגעה לשימוע עם עורך דין המומחה לדיני התעבורה על מנת לנסות למנוע את הפסילה המנהלית מראש, שהרי פסילה מנהלית של רישיון נהיגה יכולה להימשך כ- 30 ימים, וזוהי כמובן תקופה ארוכה ולא נוחה עבור אדם שמשתמש ברכבו באופן יומיומי. אם השימוע כבר בוצע, יכול הנהג באמצעות עורך דין תעבורה להגיש ערעור לבית המשפט לתעבורה.

בנוסף, עבירה זו גוררת לרוב הזמנה לדין. לשופטי תעבורה יש כמובן סמכויות נרחבות יותר משל שוטרים, ועל כן הם יכולים להטיל עונשים מחמירים יותר, כמו שלילת רישיון.

 

נהג חדש לא עצר בתמרור עצור

אי מתן זכות קדימה כחוק, נחשבת כעבירה חמורה עבור נהג חדש. כאשר נהג חדש מבצע עבירה חמורה, הוא עומד בפני ענישה מחמירה יותר משמעותית, לרבות הארכת תקופתו כנהג חדש בשנתיים נוספות, ביצוע מבחן תיאוריה או מבחן מעשי (טסט) נוספים, ואפילו שלילת רישיון.

 

תאונת דרכים עקב המשך נסיעה בתמרור עצור

אי עצירה בתמרור עצור ואי מתן זכות קדימה שהובילו לכך שהתרחשה תאונת דרכים, ככל הנראה תוביל להרשעתו של הנהג שעבר על עבירות אלו. הרשעה זו יכולה לגרור שלילת רישיון, פיצויים כספיים גבוהים ואפילו מאסר בפועל.

 

לא עצרתי בתמרור עצור ונתפסתי, מה לעשות?

כפי שניתן לראות, הרשויות לוקחות ברצינות רבה את החובה לציית לתמרורים בכלל ולתמרור עצור בפרט. לכן, אם לא עצרתם בתמרור עצור, ייתכן מאוד שתישאו בעונשים גבוהים. המלצתנו החמה ביותר היא לפנות מיד לעורך דין המתמחה בדיני תעבורה, ובמיוחד אם אי העצירה בתמרור עצור הובילה לתאונת דרכים עם נפגעים. חשוב להבין כי עתידכם כנהגים וכאזרחים עומד על הפרק, וכי אתם עשויים למצוא את עצמכם עם ענישה חמורה ביותר, לרבות מאסר.

דוגמה לטענה שיכולה לסייע להגנתכם במשפט – אם תצליחו להוכיח כי התמרור הוצב, סומן או נקבע שלא כדין:

"22.   (א)  עובר דרך חייב לקיים את ההוראות הניתנות בתמרור, אולם תהיה הגנה טובה לנאשם אם יוכיח שהתמרור הוצב, סומן או נקבע שלא כדין".

כלומר, מיקום שגוי של התמרור (לדוגמא, מאחורי עץ, בצורה שאי אפשר לראותו) עשויה להעניק לנהג הגנה מהרשעה.

לכן, אם הואשמתם באי עצירה בתמרור עצור על ידי שוטר או הייתם מעורבים בתאונת דרכים בצומת עם תמרור עצור, דאגו לתעד את הזירה כולה, לרבות תמרור העצור ומיקומו ביחס למכונית. כמו כן, רצוי לאסוף מכל עדי הראייה את פרטיהם. כך תוכלו להבטיח שאם תתבקשו להופיע בבית משפט, תוכלו לספק הגנה טובה באמצעות ראיות ועדים.

אי עצירה בתמרור עצור - uliel

ליווי משפטי בידי עורך דין לתעבורה

כפי שניתן להבין, אי עצירה בתמרור עצור היא עבירת תעבורה חמורה. אם הוגש נגדכם כתב אישום והוזמנתם לדיון בבית המשפט בגין עבירה זו, מומלץ כי תצרו קשר בהקדם האפשרי עם עורך דין לענייני תעבורה, וזאת מכיוון שהעונשים העומדים על הפרק הם חמורים מאוד, ולא תמיד פשוט לספק הוכחות חותכות לכך שלא ביצעתם עבירה.

יצירת קשר מיידי עם עורך דין תעבורה יכולה לסייע בכך שעורך הדין ישיג מיד את כל המידע הרלוונטי מזירת העבירה או התאונה, ובכך יוכל למצוא פרטים חשובים שעשויים לערער את הטענות נגדכם.

אי לכך, בבואכם לשכור את שירותיו של עורך דין לענייני תעבורה, ודאו כי עורך הדין שאתם מעסיקים הוא בעל ניסיון ומיומנות בתחום זה, כך תוכלו להבטיח שתקבלו את ההגנה הטובה ביותר.

עורכת הדין יערית אוליאל מתמחה בדיני תעבורה ומזמינה אתכם ליצור קשר עוד היום על מנת לקבל ליווי משפטי איכותי ואישי. למשרד עורכת הדין אוליאל ניסיון רב בדיני תעבורה ובעבירות תעבורה בפרט, והצלחות רבות בתחום.

החוק מגדיר כי בצומת בה מוצב תמרור עצור, על הנהג לבצע עצירה מלאה לפני קו עצירה או במקרה בו אין קו עצירה במקום בו ניתן לראות את התנועה החוצה את הצומת. מטרת העצירה הינה לתת זכות קדימה לרכב הנכנס לצומת מכביש אחר.

תמרור עצור מוצב בדרך כלל בצמתים בהם ישנה בעיה של שדה ראייה ומטרתו לשמור על ביטחונם של כל משתמשי הכביש. אי עצירה בתמרור עצור עשויה לסכן את הנהג עצמו ונוסעי הרכב שלו כמו גם את שאר משתמשי הכביש ובפרט רכבים החוצים את הצומת ומצפים לקבל זכות קדימה.

העונש על עבירת אי עצירה בתמרור עצור משתנה בהתאם לחומרה של המעשה והתוצאות שלו, החל מ-250 שקלים קנס ו-4 נקודות, פסילה מנהלית ועד לשלילת הרישיון ואף מאסר במקרים בהם נגרמה תאונה כתוצאה מאי עצירה בתמרור עצור.

אי עצירה בתמרור עצור נחשבת לעבירה חמורה מאוד בשל התוצאות ההרסניות שעשויות להיות לה. חשוב מאוד לפנות בהקדם לעורך דין לצורך קבלת ייעוץ וליווי. הדבר חשוב עוד יותר כאשר כתוצאה מהעבירה נגרמה תאונה שבה היו נפגעים, העונש במקרים אלו יכול להסתכם בעונש מאסר. חשוב לפנות לערוך דין כבר בתחילת התהליך וזאת בכדי למנוע שלילה מנהלית ולנסות להקטין את העונש. לפרטים נוספים לחצו כאן.

המחבר
עו"ד יערית אוליאל
עו"ד יערית אוליאל
עו"ד אוליאל סיימה את לימודי התואר‎ ‎במשפטים בהצטיינות יתרה ואף התמחתה בתחום ‏הפלילי בפרקליטות מחוז צפון וכך זכתה להכיר את מערכת אכיפת החוק משני צידי המתרס, דבר אשר מהווה יתרון משמעותי עבור קהל לקוחותיה‎.‎‏ עו"ד יערית אוליאל‎ ‎מתמחה בתחום דיני התעבורה ותאונות הדרכים בישראל, כאשר במסגרת עבודתה מייצגת נהגים במגוון תיקים בתחום בדרגות קושי שונות החל מעבירות קנס וכלה בתאונות דרכים קטלניות‎.‎ בנוסף, עו"ד אוליאל מקדישה זמן ומאמצים רבים בלימוד תחום התעבורה, מרצה בפני עורכי דין חדשים מטעם לשכת עורכי הדין וחברה בועדת התעבורה של לשכת עורכי הדין. כמו כן, עו"ד אוליאל מתנדבת בבתי ספר ומרצה לתלמידים בתחום הבטיחות בתעבורה כאשר מטרתה העיקרית היא להקנות ערכים וידע בתחום.
קצת על משרדנו

בעלי ניסיון מקצועי רב שנים בייצוג נהגים בבתי משפט, במשרדי הרישוי ובמכון הרפואי לבטיחות בדרכים. צוות המשרד מונה עו"ד לתעבורה ותאונות דרכים ובוחני תנועה מקצועיים יוצאי משטרת ישראל וכן אנשי מקצוע נוספים המסייעים לתיקי המשרד במתן חוות דעת מקצועיות. צוות המשרד נבחר בקפידה רבה בכדי להבטיח לכלל הלקוחות קבלת שירות מקצועי ואיכותי. קראו עוד על משרדנו או על תיקים מעניניים שניהלנו לאחרונה – הצלחות המשרד

אהבתם את הכתבה? שתפו!
עלול לעניין אתכם גם...
בדיקת מצב רישיון נהיגה

נתחיל ונאמר כי, רישיון הנהיגה שלנו מהווה אסמכתה רשמית לכך שאנו זכאים לנהוג ברחבי כבישי הארץ באופן חוקי. יחד עם

עורך דין דו"חות תנועה

הוצאתם רישיון נהיגה? מזל טוב! עלייה מאחורי ההגה ונסיעה ברחבי הכבישים השונים דורשת ממכם אחריות רבה וציות לכללי התעבורה השונים.

משרדנו מתמחה רק בתעבורה