לוגו עורך דין תעבורה יערית אוליאל

ביטול דו"ח / עילות לביטול דו"חות משטרה

בכל שנה, מחולקים במדינת ישראל מאות דו"חות משטרה בהיקף של מיליוני שקלים. לפי נתוני אגף התנועה, בשנת 2020 חולקו 620 אלף דו"חות כאשר העבירות הבולטות ביותר הן נהיגה במהירות מופרזת, נהיגה בשכרות ו- שימוש בטלפון הנייד. משטרת ישראל פועלת בצורה ממוקדת על מנת להרתיע נהגים לבצע עבירות בזמן הנהיגה ובכך מצמצמת את התרחשות תאונות הדרכים. ביטול דו"ח תנועה הוא אחד מההליכים השכיחים ביותר בתחום התעבורה. נתון זה נובע כתוצאה ממחלוקות רבות שנעות סביב תקלות טכניות או אנושיות מצד גורמי האכיפה, לאור כך ניתן לומר כי, נהגים רבים מועמדים לדין בגין עבירה שאינם ביצעו. מהן העילות לביטול דו"ח משטרה? האם ישנן נסיבות מקלות שעשויות לסייע לביטול דו"חות תנועה? כל אלו ועוד, במאמר המלא.

 

 

קיבלתי דו"ח תעבורה, מהן האפשרויות שיש לי לבטל אותו?

קיימת חשיבות לסיווג הדו"ח – האם מדובר בדו"ח מסוג הזמנה לדין או דו"ח מסוג תשלום קנס?. 

אם דו"ח התנועה שקיבלת הוא לעניין תשלום קנס, להלן האופציות שעומדות לפניך :

  1. תשלום הקנס במזומן בדואר ישראל תוך 90 ימים בלבד מיום המצאת הדו"ח. 
  2. ניתן להגיש בקשה להישפט במסגרת 90 הימים מיון המצאת הדו"ח. 
  3. ניתן להגיש בקשה לעניין ביטול הקנס תוך 30 ימים מיום המצאת הדו"ח בהתאם לעילות הקבועות בחוק. 
ביטול דוח תנועה עילות לביטול דוחות משטרה
ביטול דוח תנועה עילות לביטול דוחות משטרה

 

אני מעוניין לפנות למפנ"א (מרכז פניות נהגים ארצי) לבירור דו"ח תנועה, באילו דרכים ניתן?

נהגים שקיבלו דו"ח תנועה, רשאים לפנות למרכז פניות נהגים ארצי בכדי לקבל מענה לכל שאלה הקשורה לדו"ח התנועה שקיבלו. להלן הדרכים ליצירת קשר:

  • ניתן לפנות טלפונית למוקד 110, שלוחה 2. שימו לב כי קיימות במוקד שתי אפשרויות:
    1. מערכת אוטומטית הנותנת מענה במשך 24 שעות ביממה. 
    2. מענה אנושי, בין הימים א'-ה', בטווח השעות 08:00-16:00. 
  • הגשת מכתב לכתובת- פתח תקווה, ת.ד 120, מיקוד 4910002
  • פנייה מקוונת באתר האינטרנט – עליכם לציין את מטרת הפנייה, מספר הדו"ח (בלי מקף), צילום תעודת הזהות שלכם, צילום הדו"ח ואת כל הפרטים הנדרשים למילוי הפנייה. שימו לב כי לאחר שלחצתם שליחה בתחתית הטופס קיבלת אישור למייל שלכם בעניין הפנייה, אישור זה מהווה אסמכתא רשמית לשליחת הבקשה שלכם.  

 

ביטול דו"ח תנועה

רבים מן הנהגים נוטים להניח כי אם יגישו בקשה לביטול דו"ח תנועה ויציינו את מצבם האישי, המשפחתי, הכלכלי וכיוצ"ב, תיטה משטרת ישראל להיענות בחיוב לבקשה לביטול וכך לעשות. חשוב להבין כי מלבד העובדה שמצב שכזה עשוי לסבך אתכם בהודאה באשמה, אין כל סיכוי ולא של אחוז אחד בודד שבקשתכם לביטול דו"ח תנועה תתקבל בחיוך ותיענה בחיוב. לכן, במקרה שניצב מולכם דו"ח והנכם חושדים כי הדו"ח לא נרשם כהלכה או שמא נפל בו פגם, ניתן להגיש בקשה לביטול דו"ח התנועה בצורה מקוונת דרך האינטרנט, עליה נפרט בהמשך.

ביטול דו"ח / עילות לביטול דו"חות משטרה - ulie

הליך ביטול דו"ח תעבורה

על מנת לבטל דו"ח תעבורה, חשוב תחילה להבין כיצד מתנהלת מערכת אכיפת החוק. קיימים שני סוגי של דו"חות תעבורה: 

  1. דו"ח מסוג הזמנה לדין שבגינו יקבל הנהג כתב אישום.
  2. דו"ח מסוג ברירת משפט. 

דו"ח מסוג ברירת משפט ניתן לאחר ביצוע עבירות תנועה קלות יותר כדוגמת חנייה באזור שאינו מיועד לכך ועוד. במקרה זה, יהיה על הנהג לשלם את דו"ח הנהיגה תוך 90 ימים ממועד המצאת הדו"ח. בנוסף, לצד הקנס כספי עשויים לעמוד לחובת הנהג נקודות, אשר הצטברותן עשויה להביא לנטילת סנקציות נוספות לרבות: קורס נהיגה מונעת, תיאוריה, טסט, מבדקים במכון הרפואי לבטיחות בדרכים (בהתאם למספר הנקודות). הנהג רשאי לבחור באחת מן החלופות הבאות: א. תשלום הקנס ב. לעמוד לדין מול שופט במטרה לנסות להוכיח את חפותו.

דו"חות תעבורה מסוג הזמנה לדין ניתנות בעבירות חמורות לרבות: נהיגה תחת השפעות חומרים משכרים (אלכוהול או סמים), מעורבות בתאונת דרכים, נהיגה ללא רישיון, נהיגה בזמן פסילה ועוד. הנהג הנאשם לא יוכל לבחור באחת מן החלופות המצויות בדו"חות תעבורה מסוג ברירת משפט מכיוון שהוא מחויב לעמוד בפני שופט בבית משפט תעבורה. ניתן לראות כי במקרים אלו בית המשפט רשאי להטיל סנקציות חמורות כדוגמת מאסר בפועל ואף פסילה רישיון הנהיגה לפרק זמן ממושך. 

 

ביטול קנס משטרת ישראל

אם אכן בקשתכם לביטול הדו"ח תיענה בחיוב, חשוב לדעת כי לא רק הנקודות המיוחסות לכם יבוטלו אלא גם הקנס הכספי יבוטל. ביטול הדו"ח משמעו, כי לא הייתה כל עילה מוצדקת לרישומו מלכתחילה ועל כן כך גם הסנקציות בטלות!

 

קיבלתי דו"ח תנועה שאינו מוצדק, כיצד ניתן לבטל אותו?

נהג שחש חוסר צדק בגין דו"ח התנועה שקיבל, רשאי לערער על כך באמצעות הכלים שבאמתחתו. בבקשתו הוא יכול למנות את זכאותו להגשת בקשה לביטול הדו"ח, ואף להגיש בקשה לעניין המרת הדו"ח התנועה להתראה/אזהרה. לבסוף, עליו להגיש בקשה בגין רצונו להישפט בבית משפט לענייני תעבורה. 

 

האם ניתן לבטל דו"ח תנועה לאחר שהוא שולם?

מרבית הנהגים נוטים לשלם את דו"ח התנועה ולחשוב כי הם עשו את המעשה הנכון, אך אינם מבינים את המשמעות העומדת מאחורי תשלום הדו"ח. אם בחרתם לשלם את דו"ח התנועה משמע שבחרתם להודות באשמה. לאור האמור, אם אכן שילמתם את הקנס המצוין בדו"ח, יהיה מאוד קשה לבטל לכם את האישום בגין העבירה שביצעתם. 

אתם סבורים שהדו"ח אינו מוצדק? לא ביצעתם את העבירה שמייחסים לכם? אל תמהרו לשלם את הדו"ח! היוועצו עם עורך דין תעבורה טרם נקיטת צעדים. 

 

כיצד ניתן לבטל אישום דו"ח תעבורה?

עבור הנהג נאשם עומדים 30 ימים בלבד מיום המצאת לדו"ח להגשת בקשה למרכזת הארצי לפניות נהגים. מכיוון שמפנ"א מתאפיין כגוף שאינו מרבה לבטל דו"חות, אנו ממליצים לכם לעמוד בהנחיות הבאות:

  • את הבקשה לביטול אישום  דו"ח תעבורה רשאי לעשות הנהג עצמו או עורך דין תעבורה מטעמו.
  • סיוע משפטי על ידי עורך דין תעבורה מיומן – במסגרת הגשת הבקשה למפנ"א קיימת חשיבות מרבית להיוועץ עם עורך דין תעבורה בכדי שזה יביא עבורכם את התוצאה הטובה ביותר שניתן.
  • הבקשה צריכה להיעשות בכתב ובפירוט רב. 
  • על הנהג להסביר בצורה כנה, מדוע בדו"ח התעבורה שקיבל קיים יסוד סביר לביטולו. 
  • אם ישנם מסמכים רלוונטיים אשר עשויים להשפיע על קבלת ההחלטה, יש לצרפם לבקשה, לדוגמא: נהג שקיבל דו"ח תנועה בגין אי עצירה בתמרור עצור, וטוען בבקשתו כי תמרור העצור היה מוסתר ע"י עשבייה, יצטרך להביא הוכחה מצולמת בעניין זה. 
  • אם קיים תיעוד ממצלמת הרכב העשוי להוכיח את חפות הנהג, יש לצרף זאת גם לבקשת ביטול הדו"ח.

רישיון הנהיגה שלך בסכנה?  אנחנו כאן!

השאר פרטים עכשיו ונילחם עבור הצדק המגיע לך!

 

אני מעוניין לבטל דו"ח שקיבלתי מכיוון שלא אני נהגתי ברכב, מה ניתן לעשות?

לא ניתן לבטל את הדו"ח אלא, ניתן לבצע הסבת דו"ח על נהג אחר במקרים בהם הדו"ח שהתקבל ניתן לאחר תיעוד באמצעות מצלמה. דו"ח מצלמה מונפק באופן אוטומטי על שמו של בעל הרכב מכוח חזקת הבעלות עליו. אם בעל הרכב לא ביצע את עבירת התעבורה, ניתן להגיש בקשה להסבת הדו"ח בצירוף תצהיר של הנהג בעניין זה. בנוסף, על התצהיר להיות מאומת על ידי עורך דין תעבורה. 

 

האם ניתן להמיר דו"ח באזהרה?

על מנת להמיר דו"ח תנועה באזהרה/התראה, על הנהג לעמוד במספר תנאים שיבואו בחשבון בעת קבלת הבקשה:

  1. ותק נהיגה של 5 שנים.
  2. עבר תעבורתי נקי.
  3. נסיבות אישיות רלוונטיות.

כל אלו ועוד עשויים להטיב עם הנהג ולהביא להמרת דו"ח התנועה באזהרה.

 

ביטול אישום דו"ח תעבורה

בית המשפט לתעבורה רשאי לבטל דו"ח תעבורה בכללותו במקרים בהם התביעה כשלה בניסיונה להוכיח מעבר לכל ספק סביר כי הנהג אכן אשם בביצוע עבירת התעבורה. חשוב לדעת כי מנגד, בית המשפט רשאי גם להחמיר בענישה כלפי הנהג הנאשם.

לאחר מתן פסק הדין, רשאים הצדדים – הנהג הנאשם והתביעה, להגיש ערר לבית המשפט המחוזי בטווח של 45 ימים מיום קבלת פסק הדין. 

 

עילות לביטול דו"ח תנועה

נהגים רבים נוטים להניח כי אם יגישו בקשה לביטול הדו"ח ובבקשתם יצהירו אודות מצבם האישי / המשפחתי / הכלכלי, אכן הבקשה תיטה להיענות בחיוב. חשוב להבין כי אין כך הדבר! קיימות עילות אשר עשויות להצדיק ביטול דו"ח תנועה, לרבות:

  • מספר רכב שגוי
  • פרטי הנהג אינם נכונים
  • סוג הרכב / מיקום העבירה אינם תואמים לכתוב
  • סרטון ממצלמת דרך

חשוב להבין כי לא בכל תרחיש תבטל את המשטרה את הדו"ח למשל – במקרה שנרשם כנגד הנהג דו"ח תנועה עם מספר רכב שגוי כאשר לצורך ההדגמה במקום הספרה 3, נרשמה הספרה 4, מרבית הסיכויים כי לא יבוטל הדו"ח ולמה? ייתכן וקיים סרטון ממצלמת גופו של השוטר אשר תיעדה את כל המתרחש ולכן אין כל חשיבות לטעות הנוכחית. מעבר לכך, אם כל פרטי הרכב נכונים וכן כך גם פרטי הנהג, טעות בספרה במספר לוחית הרישוי אינה עילה מספקת לביטול.

בכדי שאכן דו"ח יבוטל, יש להציג בפני המשטרה עילה מוצדקת שאינה מתפרשת לשתי פנים כמו למשל, תיעוד ממצלמת הרכב אשר מראה באופן מובהק כי לא התבצעה העבירה המיוחסת לנהג.

ביטול דו"ח / עילות לביטול דו"חות משטרה - ulie

עורך דין תעבורה בעניין ביטול דו"ח עבירות תנועה או ביטול דו"ח משטרה

היוועצות עם עורך דין תעבורה במקרים בהם הנהגים מואשמים בעבירת תעבורה הינה מהותית ובעלת חשיבות מכרעת. עורך דין תעבורה מיומן ידע למצוא עבורכם את כל הכשלים האפשריים שהתרחשו במעמד הדו"ח ובכך לנסות ולהשיג עבורכם תוצאה טובה וראויה ככל הניתן. 

אם קיבלתם דו"ח משטרה, טענות הגנה ראויות יכולות לסייע לכם החל מהקלה בעונשכם ועד לביטול מלא של הדו"ח.

 

שאלות נפוצות
לצערנו הרב, לא. במקרה שבחרת לשלם את דו"ח התנועה, משמע שבחרת להודות באשמה המיוחסת לך ולכן לא ניתן לבצע פעולות נוספות. לעוד מידע, באתר.
על מנת להגיש בקשה לביטול דו"ח, רשאי הנהג עצמו או עו"ד מטעמו לבצע זאת. מומלץ לתמוך את הבקשה באסמכתאות התומכות בסיבה לביטול לדוגמא: צירוף תמונות ועוד.
אינך רשאי לבטל את דו"ח התנועה, אלא עליך לבצע הסבה של הדו"ח לנהג שביצע את העבירה הנ"ל. למידע אודות הסבת דו"ח, ניתן למצוא באתר האינטרנט שלנו.
עורך דין מיומן הבקיא בתחום התעבורה, ידע לסייע לכם בהתמודדות עם דו"ח התנועה ובכך לנסות ולהשיג עבורכם תוצאה טובה ככל הניתן בהתאם לנסיבות.
עו"ד יערית אוליאל
עו"ד יערית אוליאל
עו"ד אוליאל סיימה את לימודי התואר‎ ‎במשפטים בהצטיינות יתרה ואף התמחתה בתחום ‏הפלילי בפרקליטות מחוז צפון וכך זכתה להכיר את מערכת אכיפת החוק משני צידי המתרס, דבר אשר מהווה יתרון משמעותי עבור קהל לקוחותיה‎.‎‏ עו"ד יערית אוליאל‎ ‎מתמחה בתחום דיני התעבורה ותאונות הדרכים בישראל, כאשר במסגרת עבודתה מייצגת נהגים במגוון תיקים בתחום בדרגות קושי שונות החל מעבירות קנס וכלה בתאונות דרכים קטלניות‎.‎ בנוסף, עו"ד אוליאל מקדישה זמן ומאמצים רבים בלימוד תחום התעבורה, מרצה בפני עורכי דין חדשים מטעם לשכת עורכי הדין וחברה בועדת התעבורה של לשכת עורכי הדין. כמו כן, עו"ד אוליאל מתנדבת בבתי ספר ומרצה לתלמידים בתחום הבטיחות בתעבורה כאשר מטרתה העיקרית היא להקנות ערכים וידע בתחום.
קצת על משרדנו

בעלי ניסיון מקצועי רב שנים בייצוג נהגים בבתי משפט, במשרדי הרישוי ובמכון הרפואי לבטיחות בדרכים. צוות המשרד מונה עו"ד לתעבורה ותאונות דרכים ובוחני תנועה מקצועיים יוצאי משטרת ישראל וכן אנשי מקצוע נוספים המסייעים לתיקי המשרד במתן חוות דעת מקצועיות. צוות המשרד נבחר בקפידה רבה בכדי להבטיח לכלל הלקוחות קבלת שירות מקצועי ואיכותי. קראו עוד על משרדנו או על תיקים מעניניים שניהלנו לאחרונה – הצלחות המשרד

אהבתם את הכתבה? שתפו!
עלול לעניין אתכם גם...
בדיקת מצב רישיון נהיגה

נתחיל ונאמר כי, רישיון הנהיגה שלנו מהווה אסמכתה רשמית לכך שאנו זכאים לנהוג ברחבי כבישי הארץ באופן חוקי. יחד עם

עורך דין דו"חות תנועה

הוצאתם רישיון נהיגה? מזל טוב! עלייה מאחורי ההגה ונסיעה ברחבי הכבישים השונים דורשת ממכם אחריות רבה וציות לכללי התעבורה השונים.

משרדנו מתמחה רק בתעבורה