לוגו עורך דין תעבורה יערית אוליאל

דו"ח על חגורה

רבים מאיתנו מזלזלים בחשיבות של חגירת חגורה ברכב, כיוון שאיננו מבינים את הסיכון הגדול הכרוך באי חגירת חגורה, ואת חומרתו של העונש שאנו עשויים לשאת בו במקרה שניתפס. חשוב להכיר את הדין באשר לחגירת חגורת בטיחות, על מנת לדעת מהן חובותיכם ומהן זכויותיכן. כל הפרטים במאמר שידבר על נושא דו"ח על חגורה.

 

 

חובת חגירת חגורת בטיחות ברכב, בהתאם לקבוע בחוק

כפי שצוין בהקדמה, חגירת חגורת בטיחות הינה חשובה ומהותית לשם מניעת פגיעות גופניות קשות בעת התרחשות תאונת דרכים. בהתאם לכך תקנה 83ב לתקנות התעבורה, מסדירה את אופן הנהיגה בנושא חגורת בטיחות:

לפי התקנה הנוכחית, חל איסור מוחלט הן לנוסעים והן לנהג להימצא בכלי רכב או בכל כלי אחר אשר מותקנות בו חגורות בטיחות, ללא חגירת חגורת הבטיחות! בנוסף, תקנה 83 מסדירה גם את חובת חגירת הילדים ברכב לרבות:

  • ילדם שטרם מלאו לו שלוש שנים – חלה החובה לרתום את הילד במושב בטיחות אשר מותאם למשקלו וגובהו.
  • ילד שגילו מעל שלוש שנים אך טרם מלאו לו שמונה שנים – יש לרתום את הילד במושב מגביה או במושב בטיחות המותאם לגובהו ומשקלו.
  • ילד שטרם מלאו לו שנה – יש למקם את מושב הבטיחות שלו כאשר גבו של הילד מופנה לחזית הרכב.
  • בעת הסעת ילד במושב בטיחות/מושב מגביה במקום שיש אל מולו כרית אוויר(לצד מושב הנהג) יש לנתק את מנגנון ההפעלה של הכרית.
דו"ח על חגורה
דו"ח על חגורה

מדוע ישנה חובה לחגור חגורת בטיחות?

כידוע, נהיגה או נסיעה ברכב ללא חגורת בטיחות עשויה להיות מסוכנת מאוד ואפילו להוביל למוות. לכן, החובה לחגור חגורת בטיחות מהווה חובה פטרנליסטית. כלומר, המדינה בחרה לקבוע את החובה הזו בספר החוקים הישראלי על מנת לעודד את אזרחיה לדאוג לעצמם. בשונה מחוקים אחרים, האוסרים על התנהגויות שעשויות לפגוע בזולת, החובה לחגור חגורת בטיחות נועדה על מנת שאזרחים ישמרו על ביטחונם האישי.

כמעט כל אדם יודע שנהיגה או נסיעה ברכב, מבלי לחגור חגורת בטיחות, עשויה להעמיד אותו בסיכון גבוה. אדם שעובר תאונת דרכים ואינו חוגר חגורת בטיחות, למשל, עשוי לשאת בתוצאות הרות אסון, לעומת אדם שעובר תאונת דרכים כאשר הוא חגור.

בהתאם לכך, בחר המחוקק להחיל את חובת חגירת החגורה לא רק על כל אדם, אלא גם על כל אדם שהינו בעל אחריות על קטין, כמו הורה, אפוטרופוס או אדם המופקד על תלמידים הנוסעים בהסעה. זאת מכיוון שקטינים אינם בעלי אחריות כדין לדאוג לעצמם ולקיים את חוקי ישראל במלואם.

פטור מהחובה לחגור חגורת בטיחות

קיימים מקרים בהם ניתן פטור מחגירת חגורת בטיחות מבלי חשש לקבלת דו"ח תנועה בגין כך. בהתאם לתקנה 83ג לתקנות התעבורה, אלו הם המקרים בהם פטורים הנהגים / הנוסעים מנסיעה עם חגורת בטיחות לרבות:

  • אדם אשר עובד בשירות הביטחון הכללי וקיים בידו אישור מראש השירות הביטחון הכללי.
  • מאבטח שיש לו אישור ידני מקצין מוסמך או משוטר אשר נוהג ברכב משטרתי וכן המפקח הכללי של המטרה נתן אישור בכתב כי מדובר ברכב מבצעי.
  • חייל הנוהג ברכב צבאי כאשר מטרת הנסיעה הינה משימה מבצעית אשר ניתן לה אישור בכתב על ידי קצין מוסמך אודות המבצע.
  • אדם שנוהג לאחור(רוורס).
  • אדם הנוגע במונית בדרך עירונית כאשר במהלך הנסיעה קיימים נוסעים במושב האחורי.
  • אדם שקיבל פטור מרשות הרישוי בכתב למשל: במקרים רפואיים בהם לא ניתן לחגור חגורה כדוגמת פגיעות הממוקמות בגפיו העליונות של הנוסע / נהג.
  • אדם שטרם מלאו לו 14 שנים כאשר משקל גופו עד 35 ק"ג לכל היותר וגובהו לא עולה על 150 ס"מ.

דו"ח על חגורה

דו"ח על חגורה – העונש על אי ציות לחובה לחגור חגורה

העונש על אי-ציות לחובה לחגור חגורות משתנה בהתאם לדרגת האחריות של הנהג או הנוסע, ולחומרת העבירה. לצורך העניין, העונש על אי חגירת חגורת בטיחות עבור נהג הוא קנס כספי בסך 250 ₪ ושש נקודות תעבורה, ועבור נוסע – קנס כספי בסך 250 ₪ וארבע נקודות תעבורה.

לעומת זאת, כאשר אדם נתפס מסיע ילד מתחת לגיל שלוש ללא כיסא בטיחות, הוא יישא בקנס בסך 1000 ₪ ושמונה נקודות תעבורה. הסעת ילד מתחת לגיל שמונה ומעל לגיל שלוש כאשר אינו חגור ובכיסא מתאים תגרור מתן קנס כספי בסך 750 ₪ ושמונה נקודות, והסעת ילד מעל לגיל שמונה ומתחת לגיל ארבע עשרה כשאינו חגור תגרור קנס כספי בסך 500 ₪ ושתי נקודות תעבורה. כפי שניתן לראות, העונש מחמיר באופן משמעותי כאשר אדם אינו חוגר כהלכה ילד שהוא מופקד על ביטחונו האישי. בשל סיכון ילד, הנהג יעמוד בפני סנקציה מחמירה יותר.

חשוב לזכור, שכאשר מדובר בילד עד גיל שמונה, יש להושיבו במושב בטיחות בהתאם לגילו – ילד שגילו מתחת לשנה יש להושיב במושב בטיחות כאשר גבו מופנה לכיוון הנסיעה. ילד שגילו מתחת לשלוש מושיבים במושב בטיחות המותאם לגילו, וניתן להושיבו עם הפנים עם כיוון הנסיעה. בשני המקרים, יש לנטרל את כרית האוויר.

 

העבירה

קנס כספי

נקודות תעבורה

אי חגירת חגורת בטיחות – עבור הנהג 250 ₪ 6 נקודות
אי חגירת חגורת בטיחות – עבור הנוסע 250 ₪ 4 נקודות
הסעת ילד מתחת לגיל-3, ללא כיסא בטיחות 1000 ₪ 8 נקודות
הסעת ילד מתחת לגיל-8 ומעל 750 ₪ 8 נקודות
גיל-8, כשאינו חגור וללא כיסא בטיחות
הסעת ילד מעל גיל-8 ומתחת 500 ₪ 2 נקודות
לגיל-14, ללא חגורת בטיחות

 

דו"ח על חגורה – עורך דין לדיני תעבורה

כפי שניתן לראות, ניתן לשאת בעונשים מחמירים אם לא מצייתים כראוי לחובה לחגור חגורה. חוץ מהקנס הכספי הגבוה, אדם שאינו מציית לתקנות אלו עלול למצוא את עצמו עם מספר גבוה של נקודות תעבורה. חשוב לדעת כי נקודות תעבורה מצטברות, והחל ממספר מסוים עשויות לחייב אתכם לעבור קורס נהיגה מונעת או אפילו לשלול את רישיונכם.

מעבר לסכנה הכרוכה בצבירת נקודות תעבורה, ריבוי נקודות תעבורה בתיקכם האישי עלול להשפיע לרעה על עונשכם במשפטי תעבורה עתידיים, בשל היסטוריית נהיגה בעייתית. לכן, אין לקחת את נקודות התעבורה בקלות ראש, וחשוב להבין שיש להן השפעה משמעותית על עתידכם כנהגים וכאזרחים.

דו"ח על חגורה

בהתאם לכך, אם קיבלתם דו"ח תעבורה או דו"ח תנועה – ודו"ח בגין אי חגירת חגורה בפרט – מומלץ להיעזר בעורך דין על מנת להבין האם וכיצד ניתן לבטל נקודות אלו. עורך דין מנוסה ינחה אתכם כיצד להציג ראיות שישמשו אתכם בביהמ"ש לתעבורה וכיצד יש לערער על רוע הגזרה. חשוב להיעזר בעורך דין מנוסה המתמחה בדיני תעבורה על מנת לקבל את התוצאה הטובה ביותר.

עורך הדין יערית אוליאל מזמינה אתכם ליצור קשר עם משרדה על מנת לקבל ליווי משפטי מטובי המשפטנים המתמחים בדיני התעבורה. צרו קשר עוד היום על מנת שנוכל לסייע לכם למצות את זכויותיכם ולקבל כל מה שהחוק יכול להעניק לכם.

החוק מגדיר את החובה לחגור חגורת בטיחות לכל אדם (נוסע או נהג) הנמצאים בכלי רכב. נוסף לכך ישנן תקנות מוגדרות לחובת חגירת חגורת בטיחות עבור ילדים. ובתוך כך ישנה הפרדה בין ילדים עד גיל שנה, עד גיל 3 ועד גיל 8. במקרה של חגירת ילדים, נדרש השימוש במושב בטיחות מותאם משקל וגובה או במושב מגביה.

כן, ישנם מספר מקרים בהם ישנו פטור מחגירת חגורת בטיחות. מקרים אלו כוללים בעיקר קבלת אישור מיוחד ממונה ובמקרים בהם מדובר על תפקיד מבצעי (עובד משרד הביטחון, מאבטח או חייל צה"ל). נוסף לכך ניתן לנהוג ללא חגורה במקרים בהם נוהגים ברוורס או נהג מונית המסיע אנשים בדרך עירונית ועוד.

חומרת העונש משתנה בהתאם לחומרת העבירה ולאחראיות שחלה על הנהג. לדוגמה אם הנהג מסכן את עצמו ואינו חוגר חגורה העונש יהיה קנס של 250 ₪ ו-6 נקודות. לעומת זאת, אם מדובר על הסעה של ילד מתחת לגיל 3 ללא כיסא בטיחות הקנס יעמוד על 1000 ₪ ו-8 נקודות. חשוב לבדוק את החוק בכל מקרה לגופו.

קבלת דו"ח על חגורה יכול להוביל להצטברות של נקודות, דבר שעשוי להוביל לשלילה של הרישיון ודרישה לעבור קורס נהיגה מונעת. מומלץ לפנות לעורך דין המתמחה בביטול דו"חות על חגורה, לצורך ייעוץ וליווי בתהליך. למידע נוסף לחצו כאן.

המחבר
עו"ד יערית אוליאל
עו"ד יערית אוליאל
עו"ד אוליאל סיימה את לימודי התואר‎ ‎במשפטים בהצטיינות יתרה ואף התמחתה בתחום ‏הפלילי בפרקליטות מחוז צפון וכך זכתה להכיר את מערכת אכיפת החוק משני צידי המתרס, דבר אשר מהווה יתרון משמעותי עבור קהל לקוחותיה‎.‎‏ עו"ד יערית אוליאל‎ ‎מתמחה בתחום דיני התעבורה ותאונות הדרכים בישראל, כאשר במסגרת עבודתה מייצגת נהגים במגוון תיקים בתחום בדרגות קושי שונות החל מעבירות קנס וכלה בתאונות דרכים קטלניות‎.‎ בנוסף, עו"ד אוליאל מקדישה זמן ומאמצים רבים בלימוד תחום התעבורה, מרצה בפני עורכי דין חדשים מטעם לשכת עורכי הדין וחברה בועדת התעבורה של לשכת עורכי הדין. כמו כן, עו"ד אוליאל מתנדבת בבתי ספר ומרצה לתלמידים בתחום הבטיחות בתעבורה כאשר מטרתה העיקרית היא להקנות ערכים וידע בתחום.
קצת על משרדנו

בעלי ניסיון מקצועי רב שנים בייצוג נהגים בבתי משפט, במשרדי הרישוי ובמכון הרפואי לבטיחות בדרכים. צוות המשרד מונה עו"ד לתעבורה ותאונות דרכים ובוחני תנועה מקצועיים יוצאי משטרת ישראל וכן אנשי מקצוע נוספים המסייעים לתיקי המשרד במתן חוות דעת מקצועיות. צוות המשרד נבחר בקפידה רבה בכדי להבטיח לכלל הלקוחות קבלת שירות מקצועי ואיכותי. קראו עוד על משרדנו או על תיקים מעניניים שניהלנו לאחרונה – הצלחות המשרד

אהבתם את הכתבה? שתפו!
עלול לעניין אתכם גם...
בדיקת מצב רישיון נהיגה

נתחיל ונאמר כי, רישיון הנהיגה שלנו מהווה אסמכתה רשמית לכך שאנו זכאים לנהוג ברחבי כבישי הארץ באופן חוקי. יחד עם

עורך דין דו"חות תנועה

הוצאתם רישיון נהיגה? מזל טוב! עלייה מאחורי ההגה ונסיעה ברחבי הכבישים השונים דורשת ממכם אחריות רבה וציות לכללי התעבורה השונים.

משרדנו מתמחה רק בתעבורה