לוגו עורך דין תעבורה יערית אוליאל

דו"ח תנועה לא תקין, כיצד בודקים?

דו"חות תנועה, מי מאיתנו לא קיבל לפחות דו"ח אחד במהלך השנים מאחורי ההגה? מנתונים שעולים, ניתן לראות כי רק בשנת 2021 משטרת ישראל הנפיקה למעלה מ-620 אלף דו"חות תנועה הן ממצלמות אוטומטיות והן משוטרי תנועה בשטח. יחד עם זאת, אנו נתקלים לא מעט במקרים בהם נהגין טוענים שחלה טעות במילוי הדו"ח לרבות: מספר רכב שגוי, טעות בכתובת, שם הנהג אינו נכון וכי אינם יודעים מה לעשות במקרה שכזה, האם לשלם את הדו"ח ולשאת בהשלכות הנדרשות או שמא לערער על תקינותו?

במאמר זה, נציג עבורכם אילו טעויות עשויות להוות סיבה לביטול הדו"ח ומנגד אילו טעויות לא ייחשבו כמהותיות להיווצרות עילת הביטול המיוחלת. כל אלו ועוד, בהמשך הקריאה.

כיצד ניתן לקבל דו"חות תנועה?

במדינת ישראל ניתן לקבל דו"חות תנועה בשתי דרכים עיקריות:

  1. קבלת דו"ח משוטרי תנועה בשטח.
  2. קבלת דו"ח לכתובת המגורים בגין מצלמות אוטומטיות(א'3).

במשך יום יום מחולקים מאות דו"חות תעבורה בגין עבירות תנועה בדרגות חומרה שונות, הן מהשוטרים הממוקמים בכביש והן מהמצלמות האוטומטיות. בנוסף, ניתן לקבל דו"ח לכתובת המעודכנת במשרד הפנים לאחר תיעוד העבירה על ידי "שומרי הדרך" , מדובר במיזם שהוקם בשנת 2016 ע"י הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים בשיתוף עם אגף התנועה במשטרת ישראל. לדו"חות תנועה השפעה משמעותית על חיי הנהגים הן בפן הכספי והן בפן של רישיון הנהיגה ולכן יש לבדוק את כל האפיקים האפשריים טרם תשלום הדו"ח וההודאה באשמה. עלינו לזכור כי שוטרי תנועה ממלאים עשרות דו"חות תנועה במשך יממה אחת ובהתאם לכך עשויות להתרחש טעויות אשר עשויות להפוך את הדו"ח לחסר ערך עבור התביעה.

דו"ח תנועה לא תקין, כיצד בודקים? - uliel

דו"ח תנועה לא תקין

אנו נוטים לשמוע לא מעט נהגים אשר אומרים באופן חד משמעי כי דו"ח התנועה לא תקין בגין נסיבות כאלו ואחרות כמו למשל: השוטר הוסיף את הספרה 0 לתחילת מספר תעודת הזהות של הנהג הנאשם, או שמא חל בלבול באחת מן הספרות של לוחית הרישוי וכ"ו. חשוב להבין כי לא בכל תרחיש דו"ח תנועה יוגדר כלא תקין ולכן במאמר הנוכחי נעשה עבורכם סדר ונציין באילו תרחישים אכן קיימות לכם נסיבות מוצדקות להגשת עילה לבקשה לביטול הדו"ח בגין ליקוי שקיים בו.

 

דוח תנועה לא תקין, כיצד בודקים
דו"ח תנועה לא תקין, כיצד בודקים?

 

מילוי דו"חות תנועה על ידי השוטרים, כיצד?

בעת קבלת דו"ח משוטר תנועה בשטח, השוטר נדרש למלא באופן ידני מספר דברים, לרבות:

  • על השוטר למלא 30 פרטים הנוגעים לנהג הרכב הנאשם ולעבירת התנועה שהתרחשה לרבות: שם הנהג, מספר רכב, סוג האוטו, צבע האוטו, מספר רישיון הנהיגה, מספר הרכב, טלפון נייד, ייחוס העבירה שהתרחשה ע"י סמל סעיף, ועוד.
  • שתי פסקאות בעניין תיאור המקרה כאשר פסקה אחת נשארת אצל השוטר, ואם ייבחר הנהג להגיש בקשה להישפט הוא רשאי לבקש את חומר הראיות שיש בידי התביעה המשטרתית ולקבל את הפסקה הנ"ל. ואילו הפסקה השנייה מציינת את דברי הנהג בעניין התרחשות העבירה(לפסיקה זו משמעות גדולה בדו"ח).

קיימים מקרים בהם השוטרים טעו באחד מהפרטים המזהים ובהתאם לכך זוכה הנהג הנאשם מהעבירה שיוחסה לו בדו"ח התנועה.

 

האם טעות בפרטי הרכב בדו"ח התנועה עשוי להעיד על אי תקינותו ולהביא לביטולו?

בתיק שהתנהל בבית המשפט לתעבורה(034064/03), נהגת קיבלה דו"ח תנועה בגין נהיגה במהירות מופרזת לאחר שלטענת השוטר מהירות הרכב נמדדה באמצעות מכשיר הממל"ז. לטענת הנהגת סוג הרכב שצוין בדו"ח הוא מאזדה ואילו רכבה הוא מסוג סוזוקי ובהתאם לטעות שנפלה בשלב מילוי הדו"ח, זוכתה הנהגת מן האשמה המיוחסת לה בבית המשפט.

יש להוסיף ולומר כי מכשיר הממל"ז הוא מכשיר המשמש לאכיפת עבירת המהירות בקרב הנהגים, והבדיקה באמצעותו נעשית על ידי שוטר התנועה בשטח. מכשיר הממל"ז פועל באמצעות שליחת קרן לייזר כאשר אין כל סממן מזהה בנוגע לרכב כדוגמת תצלום/סרטון, אלא רק פלט המהירות, בגין כך עשויות להתרחש טעויות זהות.

 

האם כתובת שגויה בדו"ח תנועה עשויה להעיד על אי תקינותו ולהביא לביטולו?

כפי שצוין במאמר, קיימת חשיבות מרבית להקפדה על מילוי הפרטים בדו"ח בידי השוטר, שמא לא יהיה לדו"ח תוקף משפטי. בעניין זה התנהל תיק(022946/04) בבית המשפט לתעבורה, בו זוכה הנהג הנאשם מייחוס עבירת נהיגה במהירות מופרזת. בדו"ח התנועה צוין ע"י השוטרת בשטח כי הנהג ביצע עבירת מהירות כאשר במהלכה היא עמדה מול בית ספר הממוקם במספר 51. הנהג החליט לפנות לערכאה המשפטית בטענה כי הדו"ח לא תקין מכיוון שדבריה של השוטרת תלויים בספק, לאור העובדות הבאות:

  • בבחינת הדו"ח נמצא כי מיקום השוטרת הוא בשדרת בתים בעלי מספריים שאינם זוגיים.
  • מנגד הבתים הממוקמים למול הם בעלי מספרי זוגיים.

לאור האמור, דבריה של השוטרת בדו"ח תלויים בספק ובגין כך החליט בית המשפט לזכות את הנהג מחמת הספק.

 

דו"ח תנועה לא תקין בגין טעות בפרטי אירוע העבירה

שוטרי תנועה מחויבים להקפיד על מילוי הפרטים בדו"ח תנועה בצורה מפורטת וברורה לרבות:

  • ציון מקום עמידתם במהלך התרחשות העבירה. האם הניידת הייתה במצב סטטי או במהלך נסיעה.
  • האם היו עוד רכבים בכביש בעת ביצוע העבירה או שמא הכביש היה פנוי.
  • האם שמרו על קשר עין רציף בין הרכב מרגע התרחשות העבירה ועד לעצירה מלאה.
  • באיזה שלב נעצר הרכב? האם היה עיקול/עקומה בכביש.
  • במקרה שמדובר בעבירות שנדרשות באמצעי אכיפה כדוגמת ממל"ז/מולטנובה/דבורה, האם הפעלת המכשיר נעשתה כהלכה.

עבירות תנועה הן אומנם זהות בייחוס העבירה שלהן לנהג, אך שונות בנסיבותיהן ולכן קיימים פרטים מהותיים המחויבים להיות מצוינים על ידי השוטר בדו"ח התנועה. במקרה בו נהג לא ציין היכן עמד והאם שמר על קשר עין רציף עם הנהג, עשויה להתקיים פגיעה משמעותית בגרסתו וכתוצאה מכך להוביל לזיכוי מלא של הנהג הנאשם מן העבירה המיוחסת לו. בעניין זה ניתן לראות פסק דין שהתקבל בביהמ"ש(002012/02), בו נהגת זוכתה מן האשמה לאור חסרונן של עובדות מהותיות בדו"ח התנועה.

דו"ח תנועה לא תקין, כיצד בודקים? - uliel

האם ניתן לערער על תקינות הדו"ח בשל הפעלת אמצעי אכיפה שלא כנדרש?

משטרת ישראל מפעילה אמצעים רבים בכדי לאכוף עבירות תנועה כדוגמת עבירת מהירות מופרזת וזאת על ידי מספר מכשירים לרבות: מצלמות אוטומטיות(א'3), מולטנובה, דבורה, ממל"ז. טרם הפעלת המכשירים הרלוונטיים על ידי השוטרים בשטח, חלה החובה לפי בהתאם לכללים הנדרשים לרבות:

  • כיול המכשיר טרם הפעלתו.
  • ראות טובה, ומיקום השוטר במקום המאפשר שמירת קשר עין רציפה עם הנהג הנאשם.
  • במקרה של שימוש במכשיר הממל"ז, על השוטר לכוון את הנקודה האדומה במכשיר הממל"ז בהתאם למיקום המצוין בהוראות המדידה.

בעניין זה, בית המשפט לתעבורה דן על עבירת נהיגה במהירות מופרזת שנמדדה בממל"ז(020480/04). במקרה זה, נדרש השוטר להוכיח כי פעל בהתאם לכללים הנדרשים לתפעול מכשיר הממל"ז,  אך אינו הצליח לבצע זאת. השוטר טען כי כיוון את אקדח הממל"ז לפנס הרכב וזה בניגוד להוראות המדידה מכיוון שפנס הרכב הוא כלי קעור ובגין כך ייתכן שהתרחשה סטייה בשלב המדידה. במקרה זה, החליט בי המשפט לזכות את הנהג הנאשם מן העבירה המיוחסת לו.

 

קיבלתם דו"ח תנועה? היוועצו עם עורך דין תעבורה בכדי לבדוק את תקינותו

קיבלתם דו"ח תנועה? אל תקבלו את רוע הגזירה! קיימים מקרים רבים בהם בית המשפט החליט לזכות נהגים מחמת הספק בגין אי תקינותו של הדו"ח. לכן, בעת קבלת הדו"ח מומלץ להסתייע בעורך דין תעבורה מיומן הבקיא ברזי הדינים השונים, בכדי שזה יבחן את תקינות הדו"ח כבר בשלב הראשוני. חשוב להבין כי שלב בחינת הראיות עשוי להשפיע משמעותית על העונש שיוטל על הנאשם, במקרה שעו"ד הצליח לאתר כשלים מהותיים, עשוי הנהג לקבל הקלה בענישה ואף זיכוי מלא מן האשמה בהתאם לנסיבות.

חשוב לדעת כי, במקרה שנהג ייבחר שלא להסתייע בייצוג משפטי בידי עורך דין, אלא לייצג את עצמו מול בית המשפט, עשויה להתרחש תוצאה לא רצויה כדוגמת הרשעה בעבירה המיוחסת ואף החמרה בענישה. בכדי לקבל ייצוג הולם, יש צורך בידיעת החוקים השונים ועל כן קיימת חשיבות להסתייע בעורך דין תעבורה מיומן.

לחצו כאן למדריך המלא להתמודדות עם דוחות תעבורה עם או בלי נקודות של עו"ד יערית אוליאל בנושא- דו"חות תנועה מומלץ בחום!

האם טעות ברישום סעיף העבירה עשויה להעיד על דו"ח תנועה לא תקין?

כפי שצוין במאמר, יש להקפיד הקפדה יתרה על כתיבת הפרטים בשלב מילוי דו"ח התנועה בידי השוטר. בתיק שהתנהל בבית המשפט לתעבורה(009512/04), החליט בית המשפט לזכות את הנהג הנאשם מן האשמה המיוחסת לו בכתב האישום לאור טעות בסעיף העבירה בדו"ח. במקרה דנן, בוחן התנועה החליט לרשום לנהג דו"ח בגין כיסוי לוחית רישוי שלא בהתאם לחוק, אך בסעיף העבירה ציין לנהג סעיף הנוגע לעניין תקינות הרכב. חשוב לדעת כי אין מדובר בהלכה מחייבת, זאת אומרת, במקרה זה בהתחשב לכלל הנסיבות החליט ביהמ"ש לזכות את הנהג אך אין זו חובה לבטל דו"ח בגלל טעות ברישום הסעיף.

 

כיצד ניתן לדעת האם דו"ח תנועה על נסיעה ברמזור אדום הוא לא תקין?

בכדי שתיווצר עילה בעניין אי תקינותו של דו"ח התנועה המצולם על נסיעה ברמזור אדום יש לדעת מספר דברים חשובים:

  1. מכיוון שמדובר בדו"ח מצולם, עליו להכיל שתי תמונות המעידות על ביצוע העבירה.
  2. תמונה אחת אמורה להציג את הרכב שלכם לפני קו החצייה.
  3. התמונה השנייה אמורה להראות את הרכב לאחר קו החצייה, כאשר בשלב זה דולק ברמזור אור אדום.

במקרה שלא הוצגו שתי תמונות, או שמא התמונות שהוצגו אינן תקינות מבחינת מיקום הרכב, עשויה להיווצר עילה לאי תקינות הדו"ח. בנוסף, לעיתים מספר הרכב לא ברור בתמונה ולכן יש לוודא שאכן מדובר ברכב שלכם. בכדי לדעת האם הדו"ח אכן תקין יש להתייעץ עם עורך דין תעבורה המתמחה בתחום. יחד עם זאת, גם עבירות רמזור אדום שאינן מצולמות(בידי שוטר בשטח) עשויות להיות לא תקינות בגין עילה כזאת או אחרת למשל: מיקום השוטר, שדה ראייה מוגבל וכן הלאה. לכן אנו ממליצים לא למהר בעניין תשלום הקנס הכספי מכיוון שלעיתים ניתן לשנות את רוע הגזירה.

 

קיבלתם דו"ח תנועה לא תקין? הגישו בקשה לביטול הדו"ח

במקרה שקיבלתם דו"ח תנועה שפרטיו אינם תקינים לרבות: מספר רכב, צבע רכב, סעיף עבירה, תעודת זהות, שם פרטי, ניתן להגיש בקשה לביטול הדו"ח תוך 30 ימים בלבד מיום המצאת הדו"ח. במקרה בו הוחלט לדחות את בקשתכם, ניתן להגיש בקשה להישפט תוך 90 יום מרגע מסירת ההודעה על דחיית הבקשה.

קיבלתם דו"ח תנועה? חשוב שתדעו מספר דברים חשובים

במדינת ישראל מחולקים מאות אלפי דו"חות תנועה בשנה ובהתאם לנתון הנ"ל, קיימת סבירות גבוה כי כל נהג במהלך שנות נהיגתו יקבל דו"ח בשלב כזה או אחר. קיבלתם דו"ח תנועה? אל תקבלו את רוע הגזירה! קבלו מאיתנו מספר טיפים חשובים בעניין:

  • טרם תשלום הדו"ח היוועצו עם עורך דין תעבורה בעניין. תשלום מהווה הודאה באשמת ביצוע העבירה.
  • עורך דין מיומן עשוי לאתר כשלים מהותיים בדו"ח ובכך להטיב עימכם במעמד הענישה, החל מקבלת הסדר מקל ועד לזיכוי מלא מן האשמה.
  • היצמדו לזמנים! חריגה מהזמנים הנדרשים עשויה לעלות לכם ביוקר.
  • אם אתם חשים אי צדק בעניין קבלת הדו"ח או שמא נפלה טעות, הקפידו למצות את כל ההליכים טרם תשלום הדו"ח לרבות: הגשת בקשה לביטול הדו"ח, המרה לאזהרה ואף הגשת בקשה להישפט.

כפי שצוין במאמר, טעויות במילוי הדו"ח כדוגמת טעות במספר הרכב, סוג הרכב, שימוש לא תקין במכשיר אכיפה וכן הלאה, עשויות להוות עילה לביטול הדו"ח ובהתאם לכך מומלץ להיעזר בשירותיו של עורך דין תעבורה מקצועי.

 

שאלות נפוצות
בכדי לבדוק את תקינותו של דו"ח התנועה, מומלץ להסתייע בידי עורך דין המתמחה בתחום התעבורה. למידע אודות עו"ד תעבורה מיומן, בקרו באתר.
למשטרת ישראל מספר אמצעי אכיפה להתמודדות עם מהירות מופרזת לרבות: ממל"ז ודבורה. לאחר קבלת דו"ח, ניתן לבדוק האם התקיימו הנהלים הנדרשים למדידה, למידע בעניין הנהלים באתר האינטרנט.
קיימים מקרים בהם טעות של השוטרים בפרטים המזדהים עשויים להוביל לזיכוי הנהג. לעוד בנושא, בקרו באתר.
בבדיקת דו"ח רמזור אדום קיימים מספר פרמטרים חשובים לבדיקה, ובהתאם לכך חשוב להסתייע בעורך דין תעבורה. לקבלת ייעוץ עם עו"ד תעבורה, בקרו באתר.
עו"ד יערית אוליאל
עו"ד יערית אוליאל
עו"ד אוליאל סיימה את לימודי התואר‎ ‎במשפטים בהצטיינות יתרה ואף התמחתה בתחום ‏הפלילי בפרקליטות מחוז צפון וכך זכתה להכיר את מערכת אכיפת החוק משני צידי המתרס, דבר אשר מהווה יתרון משמעותי עבור קהל לקוחותיה‎.‎‏ עו"ד יערית אוליאל‎ ‎מתמחה בתחום דיני התעבורה ותאונות הדרכים בישראל, כאשר במסגרת עבודתה מייצגת נהגים במגוון תיקים בתחום בדרגות קושי שונות החל מעבירות קנס וכלה בתאונות דרכים קטלניות‎.‎ בנוסף, עו"ד אוליאל מקדישה זמן ומאמצים רבים בלימוד תחום התעבורה, מרצה בפני עורכי דין חדשים מטעם לשכת עורכי הדין וחברה בועדת התעבורה של לשכת עורכי הדין. כמו כן, עו"ד אוליאל מתנדבת בבתי ספר ומרצה לתלמידים בתחום הבטיחות בתעבורה כאשר מטרתה העיקרית היא להקנות ערכים וידע בתחום.
קצת על משרדנו

בעלי ניסיון מקצועי רב שנים בייצוג נהגים בבתי משפט, במשרדי הרישוי ובמכון הרפואי לבטיחות בדרכים. צוות המשרד מונה עו"ד לתעבורה ותאונות דרכים ובוחני תנועה מקצועיים יוצאי משטרת ישראל וכן אנשי מקצוע נוספים המסייעים לתיקי המשרד במתן חוות דעת מקצועיות. צוות המשרד נבחר בקפידה רבה בכדי להבטיח לכלל הלקוחות קבלת שירות מקצועי ואיכותי. קראו עוד על משרדנו או על תיקים מעניניים שניהלנו לאחרונה – הצלחות המשרד

אהבתם את הכתבה? שתפו!
עלול לעניין אתכם גם...
בדיקת מצב רישיון נהיגה

נתחיל ונאמר כי, רישיון הנהיגה שלנו מהווה אסמכתה רשמית לכך שאנו זכאים לנהוג ברחבי כבישי הארץ באופן חוקי. יחד עם

עורך דין דו"חות תנועה

הוצאתם רישיון נהיגה? מזל טוב! עלייה מאחורי ההגה ונסיעה ברחבי הכבישים השונים דורשת ממכם אחריות רבה וציות לכללי התעבורה השונים.

משרדנו מתמחה רק בתעבורה