לוגו עורך דין תעבורה יערית אוליאל

חלונות כהים ברכב, מותר או אסור?

אנו נתקלים בלא מעט מקרים בהם נהגים אינם מודעים לקבוע בחוק אודות חלונות כהים ברכב ועל כן מתעוררות שאלות בעניין כדוגמת: האם מותר לכהות את חלונות הרכב? האם מותר רק בחלונות הממוקמים בחלק האחורי או שמא גם בחלק הקדמי וכיוצ"ב. לאור התהיות הרבות וחוסר הבהירות בנושא, החלטנו לעשות לכם מעט סדר בנושא, בכדי שתוכלו להימנע מביצוע עבירת כזאת או אחרת.

נהגים רבים נוטים להכהות את חלונות רכבכם לצרכים כאלו ואחרים למשל: בכדי ליצור מראה יוקרתי ואלגנטי, בכדי להסוות את פרטי הנוסעים או שמא בכדי לסנן את קרני השמש וכיוצ"ב. בהתאם לכך, התעורר הצורך לציין באופן ברור ומובהק האם חלונות כהים ברכב מותר בהתאם לחוק או אסור, לכל התשובות בהמשך המאמר.

הכהית חלונות ברכב בהתאם לקבוע בחוק

הכהית חלונות ברכב בהתאם לתקנה 356 לתקנות התעבורה מותרת במספר תרחישים שונים לרבות:

חלונות כהים ברכב, מותר או אסור? - uliel

סעיפים בחוק: הסבר אודות הכהית חלונות ברכב:
סעיף 356(ד) בהתאם לסעיף הנ"ל, לא יורשה אדם לחדש את רישיון רכבו במקרה שהשמשה הקדמית, האחורית ויתר השמשות שליד המושבים הקדמיים כולן או מקצתן צופו בחומר בין אם בהדבקה, התזה וכן בדרכים אחרות.
סעיף 356(ה) קצין שדרגתו היא תת אלוף, רשאי לאשר את הכהיתן של  שמשות רכב ספציפי, אם שוכנע כי יש להכהיית השמשות תפקיד הכרחי למימוש צורך ביטחוני וכי אין חלופה אחרת.

בהתאם לתקנה 356 סעיפים א'-ה', ניתן לראות כי למעשה אין אפשרות לבצע הכהיה של השמשה: הקדמית, האחורית וכן גם בחלון ימני ושמאלי הממוקמים מלפנים. לאור האמור בחוק, אכן מותר להכהות את חלונות הרכב הממוקמים ליד הנוסעים מאחורה לרבות: חלון ימני, חלון שמאלי.

האם קיימות שיטות להכהות את חלונות הרכב שאינן חוקיות?

כיום, קיימות מספר אפשרויות לביצוע הכהית חלונות הרכב לרבות: השחמה באמצעות לייזר, השחמה המבוצעת בתנור, ציפויים כאלו ואחרים וכן גם טבילת השמשות בציפוי מיוחד. כיום, אחת השיטות המוכרות ביותר בתחום הכהית חלונות היא שיטת הדבקה של ציפוי מיוחד בעל רמות כהות שונות. קיימים מספר רב של ציפויים וכן כך גם רמות הכהות, ועל חשוב לדעת מה מותר לבצע בשמשות הרכב בהתאם לחוק ומה עשוי להעמיד לחובת הנהגים דו"ח תנועה.

חלונות כהים ברכב, מותר או אסור?
חלונות כהים ברכב, מותר או אסור?

מהי הענישה לרכב בעל חלונות כהים שנעשו בניגוד לחוק?

בהתאם לתקנה 27(ב) לתקנות התעבורה, נהג שכיסה או ציפה את שמשת הרכב שלו בצורה שאיננה תואמת להוראות תקנה 356(ד) לתקנות התעבורה לרבות: כיסוי/ציפוי של השמשה הקדמית או לצד שמשת המושב הקדמי, יהיה צפוי לקבל דו"ח תנועה הנושא עימו 500 ₪ ללא צירוף נקודות.

בנוסף, חשוב לדעת כי במקרה ששוטר עוצר את רכבכם בגין חלונות כהים שהתבצעו בניגוד לתקנה 356 לתקנות התעבורה, רשאי השוטר להזמין לשטח בוחן תנועה בכדי לוודא כי אכן חלונות הרכב התבצעו בכפוף לתקן הישראלי. במקרה שבוחן התנועה או בוחן של רשות הרישוי קבעו כי הרכב אינו תקין ועל כן הוחלט לאסור את השימוש בו, יירשם לנהג דו"ח על סך 1000 ₪ ללא נקודות, ואף יצורף לדו"ח טופס המודיע על אי שימוש ברכב הנ"ל.

חלונות כהים ברכב, מותר או אסור? - uliel

מספר טיפים חשובים להכהיית חלונות ברכב, מעורך דין תעבורה

כפי שניתן להבין מן המאמר, הכהית חלונות ברכב בצורה שאינה הולמת את החוק, תזקוף לחובת הנהגים דו"ח תנועה שאינו נושא עימו נקודות, אלא רק קנס כספי. יחד עם זאת, ניתן היה לראות כי במקרה שבוחן תנועה צירף לדו"ח מסמך המודיע על אי שימוש ברכב, לא תורשו לנהוג ברכבכם עד אשר יוסדר הליקוי הנ"ל. זאת אומרת, מעבר לפן הכספי, קיימת כאן השלכה נוספת אשר עשויה להגביל את נהיגתכם ברכבכם. בהתאם לכך ריכזנו עבורכם מספר טיפים חשובים בכל הנוגע להכהיית חלונות ברכב:

  • נהג ששם ברכבו ציפוי כזה או אחר לצורך הכהית החלונות, יעשה זאת בהתאם לאמור בתקנה 356. במקרה שציפוי השמשות נעשה בניגוד למצוין בתקנות, לא יוכל הרכב לעבור בהצלחה את מבחן הרישוי, להלן: טסט.
  • כפי שציינו קודם לכן, בוחן תנועה משטרתי עשוי להורות על אי שימוש ברכב, עד אשר יוסר הליקוי. בהתאם לכך חשוב להקפיד על הנהלים הקיימים ולא לחרוג מהם.
  • כיום, קיימים רכבים רבים אשר מגיעים מן היצרן עם חלונות כהים, במקרה שכזה אין כל דאגה בעניין מכיוון שהרכבים הללו עוברים הליך של אישור בעת כניסתם לישראל ועל כן הם עומדים בתקן הנדרש.
  • קיבלתם המלצה כזאת או אחרת בעניין טכניקה חדשה להכהיית חלונות? המתינו עם הביצוע עד אשר תבדקו כי אכן קיים תקן. זכרו, כל פעולה בעניין הכהית חלונות רכב שאינה תואמת את תקנה 356 לתקנות התעבורה, תעמיד לחובתכם דו"ח תעבורה.

קיבלתם דו"ח תעבורה בגין הכהית חלונות בניגוד לחוק? אלו האפשרויות העומדות לפניכם

נהגים אשר הכהו את חלונות רכבם בניגוד לחוק, יהיו צפויים לקבל דו"ח תנועה מסוג ברירת משפט. בהתאם לכך חשוב לדעת כי קיימות מספר אפשרויות לצורך התמודדות מול הדו"ח:

  1. הגשת בקשה להישפט – את הבקשה ניתן להגיש תוך 90 ימים מיום המצאת הדו"ח. שימו לב, אם אכן בחרתם להגיש את הבקשה הנ"ל, שימו לב כי יש ברשותכם עילה מוצדקת לשם כך. ההליך המתנהל בבית המשפט לתעבורה הינו פלילי לכל דבר ועניין, בהתאם לכך מתחם הענישה של השופטים הינו רחב ועל כן אתם עשויים לצאת עם עונש חמור יותר מזה שהיה ניצב למולכם מלכתחילה אם אכן יראה לנכון השופט.
  2. הגשת בקשה לביטול הדו"ח – את הבקשה ניתן להגיש בצורה מקוונת באתר האינטרנט תוך 30 ימים מיום המצאת הדו"ח.

שימו לב, לא ניתן להגיש בקשה להמרה באזהרה גם אם הינכם עומדים בכל הפרמטרים הנדרשים לשם כך, מכיוון שכל עבירה הנוגעת לתקינות הרכב(בהתאם לסמל סעיף 6055) לא ניתנת להמרה באזהרה.

שאלות נפוצות
בהתאם לתקנה 356 לתקנות התעבורה, חל איסור מוחלט להכהות את השמשה הקדמית וכן גם השמשה לצד המושב הקדמי. זאת אומרת, ניתן לבצע הכהיה של חלונות הרכב לצד הנוסעים מאחור (חלון ימין וחלון שמאל).
חד משמעית לא! רכב שחלונותיו הוכהו בניגוד לחוק לא יהיה רשאי לעבור את מבחן הרישוי השנתי(להלן: טסט). כפי שכולנו יודעים, נהיגה ללא רישיון רכב בתוקף הינה עבירת תנועה חמורה ועל כן חשוב להקפיד על הנהלים הנדרשים.
באופן כללי, בעת קבלת דו"ח ברירת משפט כדוגמת הכהית חלונות רכב בניגוד לחוק, הינך רשאי להגיש בקשה להישפט וכן גם בקשה לביטול הדו"ח. חשוב לדעת כי העבירה הנוכחית איננה ניתנת להמרה באזהרה. לעוד בנושא, באתר.
בהחלט! אם וכאשר בוחן תנועה הגיע לשטח וראה כי ציפוי השמשות אינו תואם את החוק הקבוע בישראל, תהיו צפויים לקבל דו"ח תנועה על סך 1000 ש"ח בצירוף הודעה על אי שימוש ברכב עד אשר יוסר הליקוי הנ"ל. לקריאה מעמיקה, במאמר המלא.
עו"ד יערית אוליאל
עו"ד יערית אוליאל
עו"ד אוליאל סיימה את לימודי התואר‎ ‎במשפטים בהצטיינות יתרה ואף התמחתה בתחום ‏הפלילי בפרקליטות מחוז צפון וכך זכתה להכיר את מערכת אכיפת החוק משני צידי המתרס, דבר אשר מהווה יתרון משמעותי עבור קהל לקוחותיה‎.‎‏ עו"ד יערית אוליאל‎ ‎מתמחה בתחום דיני התעבורה ותאונות הדרכים בישראל, כאשר במסגרת עבודתה מייצגת נהגים במגוון תיקים בתחום בדרגות קושי שונות החל מעבירות קנס וכלה בתאונות דרכים קטלניות‎.‎ בנוסף, עו"ד אוליאל מקדישה זמן ומאמצים רבים בלימוד תחום התעבורה, מרצה בפני עורכי דין חדשים מטעם לשכת עורכי הדין וחברה בועדת התעבורה של לשכת עורכי הדין. כמו כן, עו"ד אוליאל מתנדבת בבתי ספר ומרצה לתלמידים בתחום הבטיחות בתעבורה כאשר מטרתה העיקרית היא להקנות ערכים וידע בתחום.
קצת על משרדנו

בעלי ניסיון מקצועי רב שנים בייצוג נהגים בבתי משפט, במשרדי הרישוי ובמכון הרפואי לבטיחות בדרכים. צוות המשרד מונה עו"ד לתעבורה ותאונות דרכים ובוחני תנועה מקצועיים יוצאי משטרת ישראל וכן אנשי מקצוע נוספים המסייעים לתיקי המשרד במתן חוות דעת מקצועיות. צוות המשרד נבחר בקפידה רבה בכדי להבטיח לכלל הלקוחות קבלת שירות מקצועי ואיכותי. קראו עוד על משרדנו או על תיקים מעניניים שניהלנו לאחרונה – הצלחות המשרד

אהבתם את הכתבה? שתפו!
עלול לעניין אתכם גם...
בדיקת מצב רישיון נהיגה

נתחיל ונאמר כי, רישיון הנהיגה שלנו מהווה אסמכתה רשמית לכך שאנו זכאים לנהוג ברחבי כבישי הארץ באופן חוקי. יחד עם

עורך דין דו"חות תנועה

הוצאתם רישיון נהיגה? מזל טוב! עלייה מאחורי ההגה ונסיעה ברחבי הכבישים השונים דורשת ממכם אחריות רבה וציות לכללי התעבורה השונים.

משרדנו מתמחה רק בתעבורה