לוגו עורך דין תעבורה יערית אוליאל

ממל"ז – מהירות מופרזת

משטרת ישראל אוכפת עבירות מהירות מופרזת באמצעות מכשירי מדידה שונים. אחד ממכשירי המדידה הוא הממל"ז – מד מהירות לייזר. על מנת שבתי המשפט ירשיעו נהג בעבירת מהירות שנמדדה באמצעות הממל"ז על התביעה המשטרתית להוכיח מעבר לכל ספק סביר כי המדידה שבוצעה היא אמינה. בתי המשפט קבעו בפסקי דין שונים מהם התנאים הנדרשים להוכחה זו ועורכי דין תעבורה המקבלים לטיפולם תיקים מסוג זה נדרשים לאתר סטיות מתנאים אלו ע"מ לספק הגנה ראויה ללקוח שלהם. ישנם כשלים שיש בהם להטיל ספק סביר בראיות התביעה, דבר שיכול להביא לביטול כתב האישום שהוגש נגד הנהג או ביטול דו"ח המהירות שקיבל וישנם כשלים שיביאו להסדר טיעון מקל. 

במאמר זה נסרוק את ההלכות שנקבו ע"י בתי המשפט בנוגע לממל"ז וכך ניתן יהיה להבין לעומק את העבודה של עורך דין תעבורה בייצוג לקוח המואשם בנהיגה במהירות מופרזת. פסק הדין שדן בתנאים הנדרשים להסתמכות על מכשירי מדידה הוא פסק דין שניתן ע"י בית משפט השלום לתעבורה בירושלים. שם קבע השופט רביד באלו תנאים תוכל התביעה המשטרתית להתבסס על תוצאות מכשיר מדידה לצורך הרשעת נהגים (תפ "פ  3-527722-0 מדינת ישראל נ' ישראל קז). לאחר פסק דין זה, ניתנו פסקי דין רבים נוספים הדנים בחזקת האמינות ממנה "נהנים" מכשירי המדידה השונים בהם עושה שימוש משטרת ישראל.

נתפסת נוהג במהירות מופרזת ע"י ממל"ז? זה לא אומר שאין מה לעשות! במאמר הבא נציג את כל הדרכים להתמודד  עם כתב אישום או דו"ח ממל"ז .

 

 

נתפסת נוהג במהירות מופרזת? רישיונך בסכנה!
רגע… זה לא אומר שאין מה לעשות! 

משרדנו מתמחה בייצוג נהגים הנאשמים בנהיגה במהירות מופרזת 
בין הצלחות משרדנו באישום חמור כזה הצלחנו אף לסיים תיקים כאלו בלי קנס! בלי נקודות!  והיו גם תיקים בהם בוטל כתב האישום לגמרי! 

  • 67 קמ"ש מעל המותר – התיק הסתיים בלי פסילת רישיון
  • נמדד בממל״ז 143 קמ"ש – התיק הסתיים בביטול הפסילה והחזרת הרישיון לנהגת
  • נהג שנמדד בממל"ז במהירות של 63 קמ"ש מעל המותר, הסתיים בהסדר מקל.

לחץ כאן לעוד מקרים דומים לשלך בהם הצלחנו לשמור על הרישיון 
צור קשר ונציל גם לך את הרישיון!

התנאים להסתמכות על מכשירי המדידה למהירות מופרזת – הלכת בראונשטיין

עניין מכשירי המדידה הגיע להכרעתו של בית המשפט העליון בפסק דין שזכה לימים לכינוי "הלכת בראונשטיין". בפסק דין זה נקבעו הכללים והדרישות בהם צריכה לעמוד התביעה המשטרתית על מנת לבסס הרשעה בעבירה של נהיגה מעל למהירות המותרת בעקבות מכשיר מדידה. נקבע כי התביעה המשטרתית חייבת להוכיח כי המכשיר היה תקין, כי המפעיל היה מיומן וכי תנאי המקום היו כאלה שבהם התוצאה המופיעה על הצג אכן מבטאת את המהירות הנכונה של הרכב הנבדק.

ממלז – מהירות מופרזת
ממלז – מהירות מופרזת

 

הלכת לוי ועטיה – התנאים להסתמכות על מכשיר הממל"ז

בפסק דין זה בחן בית המשפט העליון את אמינות מכשיר הממל"ז, רמת דיוקו, תקינותו, נוהלי העבודה המשמשים בעת הפעלתו ומיומנות המפעיל. בית המשפט דן בשאלת אמינותו של מכשיר הממל"ז ומצא כי הממל"ז הוא מכשיר מדידה אמין ומדויק בכפוף להפעלתו על-ידי מפעיל מיומן, על-פי הנחיות היצרן, ולאחר ביצוען של בדיקות שיגרתיות בטרם ההפעלה. בית המשפט קבע כי על המדידה להתבצע על-פי הנחיות אלו:

1.  בטווחים שמעל 300 מטרים יופעל הממל"ז מעל חצובה בלבד.

2. בטווחים שמעל 300 מטרים ישתמש המפעיל בעדשה מגדילה ומקרבת.

3. מכל תוצאת מהירות הנמדדת על-ידי הממל"ז יופחתו 5 קמ"ש בגין סטיית הדיוק של המכשיר.

תקינות הממל"ז למדידת מהירות מופרזת

בראש ובראשונה נקבע כי על התביעה להוכיח שהמכשיר היה תקין בעת הפעלתו. המינימום הנדרש לצורך זה הוא ראיה, שהשוטר המפעיל בדק את המכשיר ומצא אותו תקין לפני צאתו למשמרת ובסיום המשמרת, בארבע בדיקות:

  • בדיקה עצמית.
  • בדיקת תצוגה.
  • בדיקת תיאום כוונות.
  • בדיקת מרחק קבוע.

כך גם נדרש  כי פרטי הבדיקות ירשמו ביומן המכשיר. על השוטר המעיד על בדיקות אלה להביא עמו לבית המשפט את יומן המכשיר.

ממל"ז – מהירות מופרזת - uliel

מיומנות השוטר המפעיל את הממל"ז

דרישה נוספת כתנאי להרשעה הוא שהתביעה תוכיח, כי המכשיר הופעל על-ידי שוטר מיומן. התביעה נדרשת להראות לבית המשפט מה הם פרטי הכשרתו וניסיונו של המפעיל. עורך דין תעבורה מקצועי ומנוסה יוכל לחקור את השוטר בחקירה נגדית בבית המשפט על מנת להטיל ספק במיומנותו.

כאן, יש חשיבות עליונה לניסיונו על עורך דין תעבורה בתיקים מסוג זה ולהיכרותו עם כלל הנהלים, הוראות היצרן של הממל"ז והכללים השונים שנקבעו בפסיקה. ככל שעורך הדין יהיה בקיא יותר בחומרים הרלוונטיים, כך הסיכוי שיצליח לערער את מיומנותו של מפעיל הממל"ז יגדל. בית המשפט ידרש להעריך האם השוטר אכן מיומן דיו ברמה הנדרשת בפלילים.

 

עמידה בכלל הוראות היצרן

בנוסף לכך, על התביעה להוכיח, כי המכשיר הופעל בהתאם להוראות ודרישות היצרן ובתנאי שטח המבטיחים כי המכשיר מדווח את המהירות הנכונה וללא שיבושים. לצורך הוכחת אמינות ההפעלה על התביעה להוכיח בין היתר כי:

(א) היה קו ראיה נקי מהפרעות פיזיות בין המפעיל לרכב הנמדד.

(ב) ההפעלה נעשתה כלפי רכב שכל חלקיו גלויים לעיניי המפעיל.

(ג) היה קשר עין רצוף בין השוטר לבין הרכב הנמדד.

(ד) טווח הגילוי לא עלה על 300 מטר.

(ה) בשעת ההפעלה לא ירד גשם.

רשימה זו איננה רשימה סגורה.

 

הלכת אורנה דרייזין

בית המשפט העליון חזר על הצורך בהוכחת בדיקות הממל"ז כתנאי להסתמכות על תוצאות המכשיר.

"הנחיות היצרן מחייבות לבדוק את המכשיר בכל פעם מחדש בטרם הפעלתו. בדיקה זו כוללת:

(א) בדיקה עצמית של כל מכלולי המכשיר;

(ב) בדיקת תקינותן של הקריאות המתקבלות על לוח התצוגה;

(ג) בדיקת קיומו של תיאום אופקי ואנכי בין נקודת ההצבעה האדומה לקרן הלייזר;

(ד) "בדיקת כיול" המכשיר שמטרתה לוודא כי טווח המכשיר ותזמונו מדויקים, ושהוא מסוגל למדוד מהירות של כלי רכב נעים;

ה) שמירה על קו ראייה נקי ועל כוונון הקרן לאזור לוחית הזיהוי לאורך כל המדידה".

 

איך יכול לעזור עורך דין תעבורה בדו"ח מהירות?

אם קיבלת דו"ח מהירות משוטר שמדד את מהירות נסיעתך באמצעות ממל"ז, כדאי מאוד לפנות לעורך דין תעבורה לייצוג בתיק זה. עורך דין תעבורה מכיר את כלל ההוראות הנהלים והתנאים שנקבעו ע"מ שניתן יהיה להרשיע אותך בעבירת מהירות המבוססת על מדידה של הממל"ז. ברוב המקרים עורך דין תעבורה ידע לאתר די כשלים בכדי לשנות את סעיף העבירה לעבירה מקלה יותר וכתוצאה מכך גם הענישה תהיה מקלה בהתאם. עבירות של מהירות מופרזת יכולים להביא לעונש של פסילת רישיון בפועל למספר חודשים.

יש לציין שבשנים האחרונות הכניסה משטרת ישראל לשימוש דגם משודרג של הממל"ז. עורכי דין תעבורה ניסו לטעון בבית המשפט כי מכשיר זה לא נהנה מחזקת האמינות שנקבעה בפסיקה אבל עד כה בתי המשפט לא קיבלו טענה זו וקבעו כי בית המשפט קבע כי על מכשיר ממל"ז החדש חלה חזקת האמינות שנקבעה בפסיקה לגבי מכשיר הממל"ז הישן.

כמובן שגם לגבי המכשיר החדש על המדינה להוכיח 3 תנאים מצטברים: תקינות המכשיר, כשירות ומיומנות המפעיל ואופן ההפעלה תוך שמירה על כללי ההפעלה על מנת להרשיע את הנהג בעבירה המיוחסת לו בכתב האישום (תתע (י-ם) 12628-11-18 מדינת ישראל נ' לירן ולצמן, תתע (ת"א) 1569-07-14 מדינת ישראל נ' רפי ארז ועוד). יצויין כי עורכי דין תעבורה אלו לא הביאו בפני בית המשפט כל ראייה לשוני בין שני המכשירים. ייתכן ואם הייתה מובאת ראייה מסוג זה, תוצאות פסקי הדין הנ"ל היו משתנות.

הצלחות המשרד בתיקי נהיגה במהירות מופרזת

משרד עו"ד יערית אוליאל לתעבורה בלבד! 

דו"ח מהירות מופרזת – הסתיים לא נקודות!

מאה ש"ח קנס בלבד בתיק מהירות מופרזת!

מהירות מופרזת מצולמת! נתפס ע" מצלמה ועדיין התיק הסתיים ללא נקודות!

במשרדנו נוהלו מאות תיקי מהירות מופרזת, אפשר לעזור גם לך! 

אנחנו כאן כי הרישיון שלך חשוב 

 

עורכת דין תעבורה – יערית אוליאל

עורכת דין יערית אוליאל מייצגת נהגים רבים בבית המשפט לענייני תעבורה ולה הידע והניסיון הנדרש להתמודדות עם דו"חות תנועה מהסוג הנ"ל. עו"ד אוליאל סייעה לנהגים להביא לביטול הדו"ח או להגיע הסדר טיעון מקל, הכל תלוי בנסיבות המקרה הספציפי. אם קיבלת דו"ח מהירות הנך מוזמן ליצור קשר בהקדם.

ממל"ז – מהירות מופרזת - uliel

המחבר
עו"ד יערית אוליאל
עו"ד יערית אוליאל
עו"ד אוליאל סיימה את לימודי התואר‎ ‎במשפטים בהצטיינות יתרה ואף התמחתה בתחום ‏הפלילי בפרקליטות מחוז צפון וכך זכתה להכיר את מערכת אכיפת החוק משני צידי המתרס, דבר אשר מהווה יתרון משמעותי עבור קהל לקוחותיה‎.‎‏ עו"ד יערית אוליאל‎ ‎מתמחה בתחום דיני התעבורה ותאונות הדרכים בישראל, כאשר במסגרת עבודתה מייצגת נהגים במגוון תיקים בתחום בדרגות קושי שונות החל מעבירות קנס וכלה בתאונות דרכים קטלניות‎.‎ בנוסף, עו"ד אוליאל מקדישה זמן ומאמצים רבים בלימוד תחום התעבורה, מרצה בפני עורכי דין חדשים מטעם לשכת עורכי הדין וחברה בועדת התעבורה של לשכת עורכי הדין. כמו כן, עו"ד אוליאל מתנדבת בבתי ספר ומרצה לתלמידים בתחום הבטיחות בתעבורה כאשר מטרתה העיקרית היא להקנות ערכים וידע בתחום.
קצת על משרדנו

בעלי ניסיון מקצועי רב שנים בייצוג נהגים בבתי משפט, במשרדי הרישוי ובמכון הרפואי לבטיחות בדרכים. צוות המשרד מונה עו"ד לתעבורה ותאונות דרכים ובוחני תנועה מקצועיים יוצאי משטרת ישראל וכן אנשי מקצוע נוספים המסייעים לתיקי המשרד במתן חוות דעת מקצועיות. צוות המשרד נבחר בקפידה רבה בכדי להבטיח לכלל הלקוחות קבלת שירות מקצועי ואיכותי. קראו עוד על משרדנו או על תיקים מעניניים שניהלנו לאחרונה – הצלחות המשרד

אהבתם את הכתבה? שתפו!
עלול לעניין אתכם גם...
עבירת מהירות – נהגים חדשים

בהתאם למחקרים שהתבצעו, עולה כי נהגים חדשים נוטים להיות מעורבים יותר בתאונות דרכים מאשר נהגים וותיקים, כאשר הגורם העיקרי לכך

עונש על נהיגה במהירות מופרזת

כולנו יודעים שנהיגה במהירות מופרזת היא עבירה על החוק אשר יכולה להוביל לענישה מחמירה, ועדיין רבים מאיתנו לא מהססים לנהוג

משרדנו מתמחה רק בתעבורה