לוגו עורך דין תעבורה יערית אוליאל

נהיגה שלא בימין הדרך, מהי הענישה וכיצד מתמודדים

סביר להניח כי, כל נהג בישראל מכיר ויודע שיש לנהוג בנתיב הימני ביותר בכביש, כאשר המטרה היא "לשמור" על נתיב שמאלי פנוי הן לצורכי עקיפה בשעת הצורך והן לצורכי נסיעה רציפה ללא עיכובים לכוחות הביטחון כדוגמת משטרת ישראל, מכבי אש וכן אמבולנסים. נכון, במציאות של ימינו ניטה לראות רכבים רבים הנעים להם בחופשיות בנתיב השמאלי אך אין זה אומר כי קיים להם היתר לכך מבחינת החוק. נהיגה שלא בימין הדרך מהווה עבירת תנועה ועל כן צפויים הנהגים הנאשמים לקבל דו"ח ברירת משפט עם קנס כספי ונקודות בגין ביצוע העבירה.

במאמר זה נענה עבורכם על כלל השאלות בנושא, נציין מתי יש לנהוג שלא בימין הדרך, מהי הענישה בגין העבירה וכיצד ניתן להתמודד בצורה הטובה ביותר ובכך למנוע סכנות כאלו ואחרות הנוגעות לרישיון הנהיגה שלכם.

מהו נוסח האישום של עבירת נהיגה שלא בימין הדרך?

בהתאם לתקנה 35 לתקנות התעבורה, חלה החובה על הנהגים לנהוג בצידו הימני הקיצוני של הכביש בכל תרחיש בו הדרך מחולקת על ידי שטח הפרדה לכל אורכה, כאשר הכביש מחולק באמצעות קו הפרדה רצוף וכן בדרך המחולקת על ידי שטח הפרדה. בהתאם לכך, נהג שינהג ברכבו שלא בימין הקיצוני של הכביש הדו סטרי או החד סטרי, מבצע עבירת תנועה. להלן הסנקציות הצפויות לנהג:

תקנות התעבורה סמל סעיף נקודות חובה קנס כספי
תקנה 35 5457 6 נקודות תעבורה 250 ₪

בנוסף, בהתאם לתקנה 46(א) לתקנות התעבורה, כאשר אדם נוהג ברכבו בדרך שאינה רחבה מספיק בכדי לאפשר לשני כלי רכב לנוע בה בחופשיות מכיוון נגדיים, על הנהג להיצמד לצד הימני ביותר לכיוון שפת הכביש בכדי לאפשר ליתר כלי הרכב לנוע ללא כל חשש. מטרת התקנה הנ"ל היא למנוע התרחשותן של תאונות דרכים קטלניות בגין התנגשויות חזיתיות! נהג שלא נצמד לצד הימני ביותר של הכביש בדרך זאת, צפוי לקבלת דו"ח ברירת משפט, להלן הסנקציות:

תקנות התעבורה סמל סעיף נקודות חובה קנס כספי
תקנה 46(א) 3538 6 נקודות חובה 250 ₪

זאת אומרת, כנגד הנהגים הנאשמים בביצוע העבירה יירשם דו"ח תנועה מסוג ברירת משפט הנושא קנס כספי על סך 250 ₪ וכן בצירוף 6 נקודות תעבורה. נהגים שאינם מבינים את המוטל עליהם, עשויים למהר ולשלם את הקנס הכספי, מבלי להבין כי רישום של הנקודות עשוי לסכן את רישיונם ולהביאם למצב של פסילת בפועל.

נהיגה שלא בימין הדרך, מהי הענישה וכיצד מתמודדים
נהיגה שלא בימין הדרך, מהי הענישה וכיצד מתמודדים

קיבלתי דו"ח על נהיגה שלא בימין הדרך, מה לעשות?

מדובר בשאלה מעולה מכיוון שמרבית הנהגים נוטים לשלם את הקנס הכספי מתוך הנחה כי כאן תם ונשלם הסיפור בעניינם, אך כמובן שאין זה נכון. בהתאם לשיטת הניקוד של משרד הרישוי, כיום עבירות רבות נושאות עימן נקודות תעבורה הנעות בין 2 ל-10 לכל היותר, כאשר ריבוי נקודות עשוי להעמיד את רישיונו של הנהג בסכנה. להלן אמצעי התיקון אשר יוטל על הנהגים השונים בהתאם למספר הנקודות שיש לחובתם לרבות:

  • 12 נקודות – יידרש הנהג בביצוע קורס נהיגה ראשון המכונה "קורס נהיגה בסיסי"
  • 24 נקודות – יידרש הנהג לבצע קורס נהיגה שני אשר מכונה "קורס נהיגה ייעודי"
  • 36 נקודות – מדובר במצב בו יידרש הנהג להיפרד מרישיון הנהיגה שלו לתקופה של שלושה חודשים בפועל.
  • 72 נקודות – מדובר בתרחיש הגרוע ביותר מבחינת הנהגים מכיוון שבמקרה שכזה יידרש הנהג להפקיד את רישיון הנהיגה שלו לתקופה של תשעה חודשים ובנוסף לבצע אמצעי תיקון נוספים בכדי להשיב את רישיונו בתום הפסילה למשל: קורסי נהיגה, מבחן עיוני(תיאוריה), מבחן מעשי(טסט) וכן לעבור בהצלחה מבדקים במכון הרפואי לבטיחות בדרכים.

בהתאם לסיטואציה שלנו, ייתכן מצב בו קיימות לנהג הנאשם 68 נקודות תעבורה תקפות, כאשר 6 הנקודות המיוחסות לו בדו"ח בגין נהיגה שלא בימין הדרך, עשויות להביא אותו להיפרד מרישיונו לתקופה של תשעה חודשים בפועל! לכן, בעת קבלת דו"ח עם נקודות תעבורה, יש להיוועץ בהקדם האפשרי עם עורך דין הבקיא בתחום התעבורה ולקבל הכוונה מקצועית ועניינית.

אילו פעולות רשאי הנהג לבצע לצורך התמודדות עם הדו"ח שקיבל בגין נהיגה שלא בימין הדרך?

כפי שציינו, נהג שינהג שלא בימין הדרך עשוי לקבלת דו"ח מסוג ברירת משפט הנושא קנס כספי ונקודות תעבורה. בהתאם לכך, חשוב לדעת כי בפניכם מספר אפשרויות לצורך התמודדות מול הדו"ח שנרשם לחובתכם לרבות:

  1. הגשת בקשה לביטול הדו"ח – חשוב לדעת כי לרוב הבקשות יטו שלא להיענות בחיוב, אלא אם קיים ברשותכם תיעוד המוכיח באופן חד משמעי שאינו נתון לפרשנות, סיטואציה שונה מזו שתוארה בדו"ח. התיעוד עשוי להיות סרטון ממצלמת דרך למשל.
  2. תשלום הדו"ח – במקרה שבחרתם לשלם את הדו"ח, יש לקחת בחשבון שבחרתם להודות בדבר ביצוע העבירה ועל כן לא תוכלו לבצע כל פעולה נוספות. בנוסף, לאחר התשלום, ירשמו לחובתכם ששת נקודות התעבורה במרשם התעבורתי.
  3. המרה לאזהרה – בכדי להגיש את הבקשה הנ"ל, עליכם לעמוד בקריטריונים הנדרשים לשם כך כדוגמת ותק רישיון מעל 5 שנים, עבר תעבורתי נקי לחלוטין וכי לא נרשמה לחובתכם אזהרה וכן, כחלק מהקריטריונים הנדרשים, עליכם להודות בביצוע העבירה. חשוב לדעת כי גם במקרה בו התקיימו כל הפרמטרים הנדרשים, אין כל חובה להמיר עבורכם את הדו"ח באזהרה מכיוון שזה נתון לשיקול דעתם של השוטרים בלבד.
  4. הגשת בקשה להישפט – מדובר בתרחיש הטוב ביותר לצורך התמודדות מול הדו"ח שנרשם לחובתכם. במקרה שכזה, מומלץ לקחת ייצוג משפטי על ידי עורך דין תעבורה הבקיא ברזי הדינים השונים, בכדי שזה יבצע עבורכם את ההליך כנדרש.

חשיבות הייצוג המשפטי בתיקי נהיגה שלא בימין הדרך

כפי שציינו לאורך כל המאמר, מעבר לקנס הכספי המצורף בדו"ח, קיימות השלכות מהותיות ומשמעותיות בגין רישום של נקודות תעבורה. עבירת נהיגה שלא בימין הדרך בעלת 6 נקודות תעבורה, אשר עשויות לשים את הנהגים הנאשמים במצב בו רישיונם בסכנה, ועל כן קיימת חשיבות מרבית להסתייע בשירותיו של עורך דין לצורך ניהול הליך משפטי בתיק נהיגה שלא בימין הדרך.

עורך דין מנוסה ומיומן ידע לבחון עבורכם את כלל חומר הראיות הקיים בידי התביעה ולאתר ליקויים מהותיים אשר עשויים להביא לקבלת הסדר טיעון ללא נקודות או שמא גם במקרים מסוימים לזיכוי מן האשמה.

שאלות נפוצות
בית המשפט לתעבורה פועל כערכאה פלילית לכל דבר ועניין, בהתאם לכך לא מומלץ לגשת לבדך! אם רישיון הנהיגה שלך חשוב לך, הסתייעו בשירותיו של עורך דין תעבורה מקצועי ומיומן והבטיח לעצמך ניהול הליך משפטי ראוי והולם.
עורך דין הבקיא בתחום התעבורה, ידע לבחון עבורך את כלל חומר הראיות אשר קיים בידי התביעה, ואף יאתר כשלים מהותיים אשר עשויים לערער את ביסוס האשמה נגדך.  כשלים אלו עשויים להביא לקבלת הסדר טיעון מקל או זיכוי מן העבירה.
לאור העובדה כי עבירת נהיגה שלא בימין הדרך נושאת עימה 6 נקודות תעבורה, ייתכן והעמדת כעת את רישיונך בסכנה בהתאם לשיטת הניקוד מטעם משרד הרישוי. מומלץ לגשת ולהנפיק תדפיס נקודות עדכני בכדי להבין מהן ההשלכות של רישום הנקודות על רישיונך. לייעוץ, באתר.
נסיעה שלא בימין הדרך מהווה עבירת תנועה ועל כן יירשם לחובתך דו"ח ברירת משפט עם קנס כספי על סך 250 ₪ בצירוף 6 נקודות תעבורה. לעוד בנושא, במאמר המלא
עו"ד יערית אוליאל
עו"ד יערית אוליאל
עו"ד אוליאל סיימה את לימודי התואר‎ ‎במשפטים בהצטיינות יתרה ואף התמחתה בתחום ‏הפלילי בפרקליטות מחוז צפון וכך זכתה להכיר את מערכת אכיפת החוק משני צידי המתרס, דבר אשר מהווה יתרון משמעותי עבור קהל לקוחותיה‎.‎‏ עו"ד יערית אוליאל‎ ‎מתמחה בתחום דיני התעבורה ותאונות הדרכים בישראל, כאשר במסגרת עבודתה מייצגת נהגים במגוון תיקים בתחום בדרגות קושי שונות החל מעבירות קנס וכלה בתאונות דרכים קטלניות‎.‎ בנוסף, עו"ד אוליאל מקדישה זמן ומאמצים רבים בלימוד תחום התעבורה, מרצה בפני עורכי דין חדשים מטעם לשכת עורכי הדין וחברה בועדת התעבורה של לשכת עורכי הדין. כמו כן, עו"ד אוליאל מתנדבת בבתי ספר ומרצה לתלמידים בתחום הבטיחות בתעבורה כאשר מטרתה העיקרית היא להקנות ערכים וידע בתחום.
קצת על משרדנו

בעלי ניסיון מקצועי רב שנים בייצוג נהגים בבתי משפט, במשרדי הרישוי ובמכון הרפואי לבטיחות בדרכים. צוות המשרד מונה עו"ד לתעבורה ותאונות דרכים ובוחני תנועה מקצועיים יוצאי משטרת ישראל וכן אנשי מקצוע נוספים המסייעים לתיקי המשרד במתן חוות דעת מקצועיות. צוות המשרד נבחר בקפידה רבה בכדי להבטיח לכלל הלקוחות קבלת שירות מקצועי ואיכותי. קראו עוד על משרדנו או על תיקים מעניניים שניהלנו לאחרונה – הצלחות המשרד

אהבתם את הכתבה? שתפו!
עלול לעניין אתכם גם...
בדיקת מצב רישיון נהיגה

נתחיל ונאמר כי, רישיון הנהיגה שלנו מהווה אסמכתה רשמית לכך שאנו זכאים לנהוג ברחבי כבישי הארץ באופן חוקי. יחד עם

עורך דין דו"חות תנועה

הוצאתם רישיון נהיגה? מזל טוב! עלייה מאחורי ההגה ונסיעה ברחבי הכבישים השונים דורשת ממכם אחריות רבה וציות לכללי התעבורה השונים.

משרדנו מתמחה רק בתעבורה