לוגו עורך דין תעבורה יערית אוליאל

נסיעה על המדרכה, מהי הענישה?

כפי שכולנו יודעים, המדרכות ברחובות מיועדות לציבור הולכי רגל ולא לתנועת כלי רכב כאלו ואחרים כדוגמת: קטנועים, אופנועים, קורקינטים ממונעים, אופניים חשמליים וכיוצ"ב. נסיעה על המדרכה מהווה עבירת תנועה, בניגוד לתקנה 38(א) לתקנות התעבורה, ועל כן נהג אשר יימצא נוהג על המדרכה בניגוד לתקנה יהיה צפוי לקבלת דו"ח תנועה הנושא עימו קנס כספי ונקודות תעבורה בהתאם לסמל סעיף 7175.

במאמר זה נדון על התרחישים השונים בהם אכן מותרת הנסיעה על המדרכה, ונציין מהם הסיכונים בקבלת דו"ח תנועה שכזה וכן הפתרונות האפשריים.

עבירת נסיעה על המדרכה

סביר להניח שכל אחד מאיתנו הן הנהגים והן הולכי הרגל, ראה לא פעם רוכב אופנוע לצורך ההדגמה, נוסע על מדרכה בכדי "לחסוך" רמזורים אדומים או פקקים. עבירת נסיעה על המדרכה הינה עבירה נפוצה אשר מתבצעת מדי יום ברחבי ישראל. לרוב, ניטה לראות רוכבי אופניים חשמליים, קורקינטים ממונעים וכן רוכבי אופנועים. לעיתים נראה גם רכבים אשר נוהגים על מדרכות בצאתם מחניית ביתם או במקרים כאלו ואחרים אשר נדון עליהם בהמשך.

כפי שצוין בהקדמה, קיימים מקרים בהם נסיעה על המדרכה לא תהווה עבירת תנועה ועל כן חשוב להבחין בין התרחישים השונים.

מתי נסיעה על המדרכה עשויה שלא להוות עבירת תנועה?

לא בכל תרחיש נסיעה על המדרכה תהווה עבירת תנועה אשר תוביל לרישום של דו"ח תנועה, קיימים מצבים בהם קיים היתר לכלי הרכב לבצע זאת לרבות:

  • כניסה לחצרים
  • יציאה מחצרים
  • כניסה לחניונים / יציאה מחניונים
  • מטרת הנסיעה היא לשם חציית המדרכה בלבד ולא לצורך נסיעה עליה

בנוסף, בהתאם לחוק, רשאית קולנועית לנסוע על המדרכה מבלי חשש לקבלת דו"ח כזה או אחר, להבדיל מרוכבי אופניים רגילים / חשמליים.

מהי הענישה בגין עבירת נסיעה על המדרכה?

בהתאם לסמל סעיף 7175, נהג אשר נוהג על המדרכה בניגוד לתקנה 38(א) מבצע עבירת תנועה ועל כן יירשם לחובתו דו"ח ברירת משפט הנושא עימו קנס כספי על סך 250 ₪ וכן רישום של 4 נקודות חובה למרשם התעבורתי.

שילמתם את הקנס הכספי בדו"ח נסיעה על המדרכה? חשוב שתדעו

אנו נוטים לראות לא מעט מקרים בהם אנשים נוטים להניח כי ישלמו את הקנס הכספי העומד על 250 ₪ כאן תם ונשלם הסיפור בעניינם. חשוב להבין כי אין כך הדבר וייתכן כי יוטלו עליהם אמצעי תיקונים נוספים אשר עשויים לסכן את רישיון הנהיגה שלהם. במדינת ישראל נהוגה שיטת הניקוד מטעם משרד הרישוי אשר מטרתה לבצע "מעקב" אחר נהגים רצידיוויסטים המבצעים עבירות תנועה רבות, לצורך הטלת אמצעי תיקון עליהם. כל עבירת תנועה נושאת עימה נקודות תעבורה הנעות בין 0 ל-10 לכל היותר, כאשר ריבוי נקודות לחובתו של הנהג, עשוי להביא לשלילת רישיונו.

במקרה שקיבלתם דו"ח בגין נסיעה על המדרכה, אתם צפויים לרישום של 4 נקודות תעבורה. ייתכן ונקודות אלו עשויות להיות מהותיות לרישיונכם ועל כן חשוב להיוועץ עם עורך דין תעבורה טרם תשלום הקנס הכספי. לפי שיטת הניקוד:

מספר נקודות תעבורה: אמצעי תיקון:
12 נקודות קורס נהיגה בסיסי
24 נקודות קורס נהיגה ייעודי
36 נקודות פסילה של שלושה חודשים
72 נקודות(או צבירה של 36 נקודות בפעם השנייה תוך שש שנים) פסילה של תשעה חודשים, מבחן עיוני, מבחן מעשי, מבדקים במכון הרפואי לבטיחות בדרכים

מה ניתן לעשות בכדי להוריד את נקודות התעבורה בדו"ח נסיעה על המדרכה?

בעת קבלת דו"ח תנועה מסוג ברירת משפט(קנס כספי ונקודות) רשאים הנהגים הנאשמים לבצע מספר פעולות לעניין הטיפול בדו"ח לרבות:

  1. הגשת בקשה להמרה באזהרה – בכדי להגיש את הבקשה על הנהגים לעמוד בפרמטרים הנדרשים לרבות: ותק רישיון הנהיגה של מינימום 5 שנים, לא נרשם לנהג דו"ח אזהרה וכן אין לחובתו הרשעה בשלוש השנים האחרונות שקדמו לביצוע העבירה הנוכחית. חשוב לדעת כי גם במקרה בו הינכם עומדים בכל הקריטריונים הנדרשים, אין כל חובה בחוק להמיר את הדו"ח באזהרה, אלא זה נתון לשיקול דעתו של השוטר בלבד.
  2. הגשת בקשה לביטול הדו"ח – לרוב, בקשות לביטול הדו"ח יטו שלא להיענות בחיוב במשטרת ישראל, אלא במקרים חריגים בהם אכן נפל ליקוי מהותי בדו"ח.
  3. תשלום הדו"ח – תוך 90 ימים מיום המצאת הדו"ח ניתן לשלם את הדו"ח, יחד עם זאת חשוב לדעת כי תשלום הקנס מהווה הודאה באשמה ועל כן באופן אוטומטי יזקפו לחובתכם נקודות התעבורה(4 נק').
  4. הגשת בקשה להישפט – מדובר באפשרות הטובה ביותר על מנת לקבל את התוצאה הרצויה! שימו לב, את ההליך המשפטי יש לעשות עם עורך דין תעבורה מקצועי ומיומן אשר בקיא ברזי הדינים השונים.
נסיעה על המדרכה, מהי הענישה
נסיעה על המדרכה, מהי הענישה

כיצד עורך דין תעבורה פועל בתיק עבירת נסיעה על מדרכה?

כאשר מגיע לידיו של עורך הדין דו"ח נסיעה על המדרכה, ראשית מבצע עורך הדין בדיקה של כלל הממצאים הרשומים בדו"ח. לאחר מכן, מוגשת בקשה להישפט ובעת קבלת זימון לבית המשפט, מגיש עורך הדין בקשה לקבלת חומר הראיות הקיים בתיק לרבות: סרטון ממצלמת גוף, מרשם תעבורתי של הנהג, וכן כל חומר כזה או אחר אשר קיים ברשותה.

בבחינת הראיות, בודק עורך הדין האם נפלו ליקויים כאלו ואחרים אשר עשויים לערער ביסוס להרשעתו של הנהג. אם אכן כך הדבר, מציג עו"ד בפני התביעה את הכשלים לצורך קבלת הסדר טיעון מקל שאינו נושא עם נקודות תעבורה.

האם נהג יכול לייצג את עצמו לבדו בביהמ"ש בעבירת נסיעה על המדרכה?

באופן עקרוני, התשובה היא כן. כל אדם רשאי לייצג את עצמו בבית המשפט ללא הסתייעות בייצוג משפטי. אך יחד עם זאת, חשוב להבין כי ייצוג עצמי אינו בהכרח יביא עבורכם את התוצאה המבוקשת כדוגמת ביטול הנקודות. תחום התעבורה הינו תחום מורכב המכיל נהלים ודינים שונים, בהתאם לכך חשוב להיעזר בשירותיו של עורך דין לתעבורה הבקיא בדינים השונים ובכך להבטיח הגנה משפטית מקסימאלית ככל הניתן.

אם רישיון הנהיגה חשוב לכם, אל תתמודדו לבד, פנו עוד היום למשרד עו"ד תעבורה יערית אוליאל והבטיחו לעצמכם ייצוג משפטי ראוי והולם.

שאלות נפוצות
באופן כללי, קולנועית רשאית לנסוע על המדרכה, וכן גם כלי רכב היוצאים מחניה או שמא נכנסים עליה וכן במקרים נוספים המשמשים לשם חציית המדרכה. לרשימה המלאה ניתן למצוא באתר שלנו.
דו"ח זה מוגדר כדו"ח ברירת משפט, ועל כן אתה רשאי לבצע מספר פעולות שונות כדוגמת הגשת בקשה להישפט, הגשת בקשה להמרה באזהרה או שמא בקשה לביטול הדו"ח. רוצים לדעת מהי הפעולה הטובה ביותר בעניינכם? כנסו למאמר.
מכיוון שתחום התעבורה הינו תחום מורכב, חשוב להיעזר בשירותיו של עורך דין המתמחה בתחום התעבורה בלבד! משרד עו"ד תעבורה יערית אוליאל כולל צוות של מומחים הבקיאים ברזי הדינים השונים ועל כן עשויים להבטיח עבורך הצלחה מקסימאלית בבית המשפט
מעבר לקנס הכספי, ייזקפו לחובתך 4 נקודות תעבורה! במקרה שקיימים לחובתך נקודות במרשם התעבורה ייתכן ורישיון הנהיגה שלך עשוי להיות בסכנה, לכל המידע במאמר המלא.
עו"ד יערית אוליאל
עו"ד יערית אוליאל
עו"ד אוליאל סיימה את לימודי התואר‎ ‎במשפטים בהצטיינות יתרה ואף התמחתה בתחום ‏הפלילי בפרקליטות מחוז צפון וכך זכתה להכיר את מערכת אכיפת החוק משני צידי המתרס, דבר אשר מהווה יתרון משמעותי עבור קהל לקוחותיה‎.‎‏ עו"ד יערית אוליאל‎ ‎מתמחה בתחום דיני התעבורה ותאונות הדרכים בישראל, כאשר במסגרת עבודתה מייצגת נהגים במגוון תיקים בתחום בדרגות קושי שונות החל מעבירות קנס וכלה בתאונות דרכים קטלניות‎.‎ בנוסף, עו"ד אוליאל מקדישה זמן ומאמצים רבים בלימוד תחום התעבורה, מרצה בפני עורכי דין חדשים מטעם לשכת עורכי הדין וחברה בועדת התעבורה של לשכת עורכי הדין. כמו כן, עו"ד אוליאל מתנדבת בבתי ספר ומרצה לתלמידים בתחום הבטיחות בתעבורה כאשר מטרתה העיקרית היא להקנות ערכים וידע בתחום.
קצת על משרדנו

בעלי ניסיון מקצועי רב שנים בייצוג נהגים בבתי משפט, במשרדי הרישוי ובמכון הרפואי לבטיחות בדרכים. צוות המשרד מונה עו"ד לתעבורה ותאונות דרכים ובוחני תנועה מקצועיים יוצאי משטרת ישראל וכן אנשי מקצוע נוספים המסייעים לתיקי המשרד במתן חוות דעת מקצועיות. צוות המשרד נבחר בקפידה רבה בכדי להבטיח לכלל הלקוחות קבלת שירות מקצועי ואיכותי. קראו עוד על משרדנו או על תיקים מעניניים שניהלנו לאחרונה – הצלחות המשרד

אהבתם את הכתבה? שתפו!
עלול לעניין אתכם גם...
בדיקת מצב רישיון נהיגה

נתחיל ונאמר כי, רישיון הנהיגה שלנו מהווה אסמכתה רשמית לכך שאנו זכאים לנהוג ברחבי כבישי הארץ באופן חוקי. יחד עם

עורך דין דו"חות תנועה

הוצאתם רישיון נהיגה? מזל טוב! עלייה מאחורי ההגה ונסיעה ברחבי הכבישים השונים דורשת ממכם אחריות רבה וציות לכללי התעבורה השונים.

משרדנו מתמחה רק בתעבורה