לוגו עורך דין תעבורה יערית אוליאל

עבירת נסיעה לאחור (רוורס)

תחום התעבורה הינו תחום מורכב ומסועף המכיל תקנות רבות אשר מסדירות את נושא הנהיגה בישראל. ניתן לראות כי בשנים האחרונות מתרחשות תאונות דרכים רבות בגין ביצוע עבירות תנועה כאלו ואחרות, ועל כן הגבירה משטרת התנועה את האכיפה ברחבי הכבישים השונים. במאמר זה נדון על נסיעה לאחור אשר מוסדרת בתקנה 45 לתקנות התעבורה ונפרט מהי הענישה בגין ביצוע העבירה הנ"ל.

סביר להניח כי כל אחד מאיתנו ציבור הנהגים, ראה לא פעם ולא פעמיים נהגים המבצעים נסיעה לאחור, כאשר במקרים מסוימים אפילו היה קיים סיכון ממשי ליתר משתמשי הדרך כדוגמת נהגים או הולכי רגל. לאור כך התעורר הצורך להסביר מתי נסיעה אחורנית מהווה עבירת תנועה, ובאילו מקרים אין כל חשש מביצוע עבירה.

עבירת נסיעה לאחור בהתאם לקבוע בחוק

לפי תקנה 45 לתקנות התעבורה, כל אדם אשר מעוניין לבצע נסיעה אחורנית ברכבו יעשה זאת רק בהתקיימותם של הפרמטרים הבאים: קיים צורך לביצוע נסיעה לאחור ובנוסף, הנהג נקט בכל האמצעים הנדרשים בכדי לוודא כי אין כל סיכון/ הטרדה/ הפרעה בביצוע הנסיעה לאחור. בהתאם לכך, במקרה בו נהג מבצע נסיעה אחורנית מבלי שהתקיימו כל הפרמטרים הנדרשים, מתרחשת עבירת תנועה ועל כן יהיה צפוי לקבל דו"ח תנועה מסוג ברירת משפט בגין כך.

מהי הענישה הצפויה לנהג בגין ביצוע עבירת נסיעה לאחור?

עבירת נסיעה לאחור מכילה מספר עבירות שונות, כאשר כל אחת מן העבירות נושאת סנקציות שונות לרבות:

סוגי עבירות נסיעה לאחור בהתאם לתקנה 45: הסבר: קנס כספי: נקודות תעבורה:
נסיעה אחורנית המהווה הפרעה לעוברי דרך. כאשר נהג נוסע עם רכבו לאחור, מבלי לוודא כי אינו מפריע לתנועה ולעוברי דרך. במקרה דנן מדובר על תרחיש בו נהג מבצע נסיעה אחורנית בהיותו מפריע לתנועה רציפה של משתמשי הדרך השונים. 250 ₪ ללא נקודות תעבורה.
נסיעה לאחור, כאשר לא היה צורך לכך. בהתאם לתקנה 45 לתקנות התעבורה, מדובר על סיטואציה בה נהג מבצע נסיעה אחורנית כשלא היה צורך לכך. 250 ₪ ללא נקודות
נהג המבצע נסיעה אחורנית תוך סיכון ממשי לביטחונם של משתמשי הדרך השונים. במקרה זה, נהג מדובהאםר במצב בו נהג מסכן את ביטחונם של יתר משתמשי הדרך בגין ביצוע נסיעה אחורנית. בהתאם לכך יירשם כנגד הנהג דו"ח עם נקודות תעבורה אשר עשויות לסכן את רישיון הנהיגה שלו(נדון על כך בהמשך) 250 ₪ רישום של 4 נקודות תעבורה לחובתו של הנהג.

קיבלתי דו"ח עם נקודות תעבורה בגין עבירת נסיעה לאחור, למה אני צפוי?

כפי שכל נהג יודע, במדינת ישראל נהוגה שיטת הניקוד מטעם משרד הרישוי כאשר המטרה היא לערוך "מעקב" אחרי נהגים המבצעים עבירות תנועה בצורה רצידיוויסטית בכדי להרחיקם מן הכבישים. בהתאם לשיטת הניקוד, נהג אשר צבר לחובתו מספר נקודות תעבורה, יוטל עליו אמצעי תיקון כדוגמת:

  • 12 נקודות – קורס נהיגה(ראשון) בסיסי
  • 24 נקודות – קורס נהיגה(שני) ייעודי
  • 36 נקודות – פסילת רישיון הנהיגה בפועל לשלושה חודשים
  • 72 נקודות – פסילת רישיון הנהיגה בפועל לתשעה חודשים + מבחן עיוני + מבחן מעשי + מבדקים במכון הרפואי לבטיחות בדרכים.

בהתאם לכך, במקרה שקיבל דו"ח עם נקודות תעבורה בגין ביצוע עבירת נסיעה לאחור, מומלץ להתייעץ עם עורך דין תעבורה טרם תשלום הקנס הכספי בכדי להבין מהי דרך הפעולה הטובה ביותר בעניינך והאם אתה צפוי להשלכות כאלו ואחרות בגין כך.

עבירת נסיעה לאחור (רוורס)
עבירת נסיעה לאחור (רוורס)

אילו אפשרויות עומדות בפני הנהג לצורך התמודדות מול הנקודות המיוחסות לו בעבירת נסיעה לאחור?

כנגד נהג המבצע עבירת נסיעה לאחור יירשם דו"ח תנועה מסוג ברירת משפט, כאשר קיימות לפניו מספר אפשרויות שונות לצורך התמודדות מול הנקודות(4) המיוחסות לו:

  1. תשלום הדו"ח – חשוב לדעת כי לאחר תשלום הקנס הכספי המופיע בדו"ח, לא תוכלו לבצע כל פעולה נוספת לצורך הטיפול בדו"ח. תשלום הדוח שווה להודאה באשמה ולכן ייזקפו לחובתכם באופן אוטומטי ארבע נקודות התעבורה למרשם התעבורתי.
  2. הגשת בקשה להמרה באזהרה – בכדי להגיש את הבקשה יש לעמוד במספר קריטריונים כדוגמת ותק הרישיון, עבר תעבורתי וכ"ו. חשוב לדעת כי מדובר בשיקול דעתו של השוטר בלבד, זאת אומרת, גם במקרה בו הינכם עומדים בכל הקריטריונים הנדרשים, אין כל חובה בחוק להמיר עבורכם את הדו"ח באזהרה. בנוסף, כחלק מהקריטריונים הנדרשים, עליכם להודות בביצוע העבירה, מה שעשוי להוות עבורכם בעיה במקרה בו בקשתכם תידחה ותהיו מעוניינים להישפט בגין העבירה.
  3. הגשת בקשה להישפט – מדובר באופציה הטובה ביותר לצורך התמודדות מול הנקודות המיוחסות לכם. יש לדעת כי בית המשפט לתעבורה פועל כערכאה פלילית ולכן לצורך קבלת תוצאה טובה יש להסתייע בשירותיו של עורך דין תעבורה הבקיא ברזי הדינים השונים. עורך הדין ידע לבחון עבורכם את כל חומר הראיות אשר קיים בידי התביעה, ואף יאתר ליקויים מהותיים אשר עשויים להביא לקבל הסדר מקל עם שינוי סעיף העבירה ללא נקודות וכן זיכוי מן האשמה המיוחסת לכם.

כיצד עורך דין תעבורה עשוי לסייע לנהגים בעבירת נסיעה לאחור?

כפי שציינו לאורך המאמר, רישום של ארבע נקודות תעבורה בלבד עשוי להיות בעל השלכות מהותיות הנוגעות לרישיון הנהיגה כדוגמת פסילה ממושכת של מספר חודשים. לכן, חשוב להיעזר בשירותיו של עורך דין תעבורה, בכדי לקבל את התוצאה הנדרשת שהינה – ביטול הנקודות.

כאשר עורך הדין מקבל לידיו את הדו"ח, הוא מבצע רפרוף ראשוני בכדי להעריך האם קיימים בתיק כשלים כאלו ואחרים. אם אכן כך הדבר, מגיש עורך הדין בשם הנהג בקשה להישפט ולאחר מכן בקשה לקבלת חומר החקירה הקיים בתיק הנוכחי. לאחר בחינת הממצאים כנדרש ואיתור ליקויים, עורך הדין מציג את הקיים בפני התביעה לצורך קבלת הסדר מקל. חשוב להבין כי יש להסתייע בשירותיו של עורך דין המתמחה בתחום התעבורה בלבד, היות ומדובר בתחום מורכב. עורך דין מקצועי ומיומן ידע לבחון את התקיימותם של הנהלים הנדרשים ובהתאם לכך לאתר את אותם כשלים.

אם רישיון הנהיגה חשוב לכם, אל תקלו ראש בעניין, היוועצו עם משרד עו"ד תעבורה יערית אוליאל והבטיחו לעצמכם ייצוג משפטי ראוי והולם.

שאלות נפוצות
כמובן שלא, ניתן לבצע נסיעה אחורנית בהתקיים כל הפרמטרים הנדרשים. במקרה שביצעתם נסיעה שכזאת בניגוד לנאמר בתקנות התעבורה, הינכם צפויים לקבל דו"ח תנועה. רוצים לדעת מתי מותר ובאילו נסיבות ירשם נגדכם דו"ח? במאמר המלא.
מכיוון שדו"ח זה הינו מסוג ברירת משפט, הינך רשאי לבצע מספר פעולות לשם התמודדות עימו כדוגמת: הגשת בקשה להישפט, בקשה להמרה באזהרה וכן בקשה לביטול הדו"ח. מעוניין לדעת מהי האפשרות הטובה ביותר במצבך? באתר.
עורך דין תעבורה ידע לבחון עבורך את הדו"ח וכן את חומר הראיות הקיים בצורה הנדרשת. באמצעות בקיאותו הרבה בתחום, עשוי עורך הדין לאתר כשלים מהותיים אשר עשויים להוביל לקבלת הסדר טיעון מקל עם התביעה או לחילופין זיכוי מלא מן העבירה!
בהתאם לתקנות התעבורה, קיימות שלוש עבירות שונות בעניין נסיעה לאחור למשל: נסיעה לאחור שלא היה צורך בכך, נסיעה לאחור תוך כדי סכנה למשתמשי הדרך ונסיעה לאחור המהווה הפרעה. כל עבירה נושאת עימה סנקציות שונות, לכל הפרטים במאמר המלא.
עו"ד יערית אוליאל
עו"ד יערית אוליאל
עו"ד אוליאל סיימה את לימודי התואר‎ ‎במשפטים בהצטיינות יתרה ואף התמחתה בתחום ‏הפלילי בפרקליטות מחוז צפון וכך זכתה להכיר את מערכת אכיפת החוק משני צידי המתרס, דבר אשר מהווה יתרון משמעותי עבור קהל לקוחותיה‎.‎‏ עו"ד יערית אוליאל‎ ‎מתמחה בתחום דיני התעבורה ותאונות הדרכים בישראל, כאשר במסגרת עבודתה מייצגת נהגים במגוון תיקים בתחום בדרגות קושי שונות החל מעבירות קנס וכלה בתאונות דרכים קטלניות‎.‎ בנוסף, עו"ד אוליאל מקדישה זמן ומאמצים רבים בלימוד תחום התעבורה, מרצה בפני עורכי דין חדשים מטעם לשכת עורכי הדין וחברה בועדת התעבורה של לשכת עורכי הדין. כמו כן, עו"ד אוליאל מתנדבת בבתי ספר ומרצה לתלמידים בתחום הבטיחות בתעבורה כאשר מטרתה העיקרית היא להקנות ערכים וידע בתחום.
קצת על משרדנו

בעלי ניסיון מקצועי רב שנים בייצוג נהגים בבתי משפט, במשרדי הרישוי ובמכון הרפואי לבטיחות בדרכים. צוות המשרד מונה עו"ד לתעבורה ותאונות דרכים ובוחני תנועה מקצועיים יוצאי משטרת ישראל וכן אנשי מקצוע נוספים המסייעים לתיקי המשרד במתן חוות דעת מקצועיות. צוות המשרד נבחר בקפידה רבה בכדי להבטיח לכלל הלקוחות קבלת שירות מקצועי ואיכותי. קראו עוד על משרדנו או על תיקים מעניניים שניהלנו לאחרונה – הצלחות המשרד

אהבתם את הכתבה? שתפו!
עלול לעניין אתכם גם...
בדיקת מצב רישיון נהיגה

נתחיל ונאמר כי, רישיון הנהיגה שלנו מהווה אסמכתה רשמית לכך שאנו זכאים לנהוג ברחבי כבישי הארץ באופן חוקי. יחד עם

עורך דין דו"חות תנועה

הוצאתם רישיון נהיגה? מזל טוב! עלייה מאחורי ההגה ונסיעה ברחבי הכבישים השונים דורשת ממכם אחריות רבה וציות לכללי התעבורה השונים.

משרדנו מתמחה רק בתעבורה