לוגו עורך דין תעבורה יערית אוליאל

מה העונש על עבירת עקיפה מסוכנת?

עבירה של ביצוע עקיפה מסוכנת היא עבירה חמורה ביותר בשל הסיכון הגלום בה לגרימת תאונת דרכים קשה ואף קטלנית. הן המחוקק והן בתי המשפט מייחסים חומרה רבה לנהגים המבצעים עבירת עקיפה מסוכנת אך כמו עבירות רבות נוספות בחוקי התעבורה, גם לעבירת העקיפה המסוכנת יש דרגות חומרה שונות בהתאם לנסיבות ביצוע העבירה. המקרה החמור ביותר בו נהג בוחר לצאת לעקיפה על קו הפרדה רצוף ורכב שהגיע ממול כמעט התנגש בו חזיתית אינו דומה בחומרתו לנהג שיצא לעקיפה על קו הפרדה מקוטע.

עקיפה מסוכנת – מה העונש?

מדובר בעבירה מסוכנת שמי שמבצע אותה מסכן את ציבור המשתמשים בדרך ואת עצמו.

החוק קובע כי מי שהורשע בביצוע עבירה זו תוטל עליו פסילת מינימום של 3 חודשים. משמע, העונש הקל ביותר שבית המשפט מוסמך לגזור על הנהג הוא פסילת רישיון לתקופה של 3 חודשים. בית המשפט מוסמך לסטות מעונש זה אך ורק אם קיימות נסיבות חריגות המצדיקות הקלה משמעותית בעונשו של הנהג. לרוב, בתי המשפט גוזרים על נהגים פסילה ארוכה יותר הנעה בין 3 חודשים לשנה. אורך הפסילה מושפע מנסיבות ביצוע העבירה של העקיפה המסוכנת, מותק הנהיגה של הנאשם, מעברו התעבורתי ועוד.

מה העונש על עבירת עקיפה מסוכנת? - uliel.co.il

עקיפה מסוכנת – עורך דין תעבורה

כיצד יכול לסייע עורך דין תעבורה אם הוגש נגד הנהג כתב אישום ובו יוחסה לו עבירה של עקיפה מסוכנת? נביא מקרה לדוגמה בו הצליח עו"ד תעבורה לסייע לנהג אשר הואשם בביצוע עבירה זו:

ע"פ כתב האישום אשר הוגש נגד חיים, נטען כי חיים יצא לעקיפת רכב אחר ובמהלך עקיפת אותו הרכב חצה קו הפרדה רציף שלא נמצא מצידו הימני קו קטעים.

חיים כפר במיוחס לו. לטענתו, יצא לעקיפה בקו מקווקו ולא סיכן אף רכב עד אשר סיים את העקיפה.

השוטר היחיד שראה את חיים מבצע את העקיפה טען כי הוא לעקיפה של רכב מסוג משאית כאשר הקו היה מקוקו, אך כאשר חזר מעקיפה זו הקו היה רציף. כמו כן, טען השוטר כי אחרי רכבו של חיים יצא רכב נוסף לעקיפה. כך שבין השוטר ובין רכבו של חיים היה לאורך כל אירוע העקיפה רכב אחר שלטענת השוטר גם הוא חצה קו הפרדה רציף עת שב מהעקיפה.

לפי דברי השוטר, בשיירת המכוניות במהלך אירוע העקיפה המסוכנת הייתה המשאית הנעקפת ראשונה ואילו הניידת בה נהג הייתה שישית. המשאית הנעקפת הייתה רכב ארוך, גורר + נגרר, מסוג "פול טריילר". השוטר הסכים כי עת יצא הנאשם לעקיפה לא ביצע הוא כל עבירה.

השוטר אישר והסכים כי כאשר הוא בנתיב הנסיעה שלו אין הוא יכול להבחין בעבירה. השוטר אישר כי הוא לא זוכר את האירוע עצמו ולמעשה הוא מעיד מתוך הנסיבות הכתובות שרשם. למרות שרכב אחר היה בין השוטר לבין רכבו של חיים בזמן העקיפה, העיד השוטר כי לא הייתה לו הפרעה לשדה הראייה ואף שלא רשם מה היה סוג הרכב שחצץ בינו ובין רכב הנאשם, העיד השוטר כי לא הייתה זו משאית אך אין הוא יודע להגדיר את סוג הרכב החוצץ או גודלו.

חיים טען בעדותו כי לא ביצע כל עבירה במהלך עקיפתו את המשאית וחזר על עמדתו (כפי שנמסרה לשוטר מיד עם רישום הדו"ח) כי לא חצה כל קו הפרדה רציף במהלך העקיפה. לטענתו גם יציאתו לעקיפה וגם חזרתו הייתה כאשר הקו היה מקוקו ולא רציף.

 

מה העונש על עבירת עקיפה מסוכנת?
מה העונש על עבירת עקיפה מסוכנת?

 

פסיקת בית המשפט בתיק עקיפה מסוכנת

בית המשפט קיבל את הטענה של עורך דין תעבורה בתיק זה וקבע כי יכולתו של השוטר להבחין באירוע נתון אותו הוא מפרש כעבירה על החוק, צריכה להיות נקייה מספקות כאשר בהליך פלילי עסקינן. נכון שלא כל ספק ייצר מצב של "ספק סביר" שיביא לזיכוי הנאשם, אבל במקרה זה קבע בית המשפט כי מתקיים הספק הסביר שדרוש לנאשם כדי שבית המשפט יזכה אותו.

 

זיכוי בתיק עקיפה מסוכנת

במקרה שסופר לעיל, בית המשפט זיכה את חיים מביצוע עבירה של עקיפה מסוכנת וחיים צא ללא עונש. עורך דין תעבורה ידע לזהות את המקרים בהם קיים סיכוי לזיכויו של הנאשם ובבחירת האסטרטגיה הנכונה לניהול התיק. חשוב לזכור כי מרבית המקרים אינם נגמרים בזיכוי אך אף במקרים אלה, עורך דין תעבורה יכול לסייע ע"י איתור קשיים בראיות התביעה, שינוי העבירות המיוחסות לנהג והגעה להסדר מקל וענישה מקלה.

 

עקיפה מסוכנת – פסילה מנהלית

נקודה חשובה נוספת שכדאי להכיר היא הפסילה המנהלית. ברגע שעצר אותך שוטר בטענה שביצעת עבירה של עקיפה מסוכנה או עקיפה על קו הפרדה רצוף, יתכן שיחד עם כתב האישום שוהזימון למשפט שתקבל, יזמן אותך השוטר לשימוע בפני קצין משטרה לצורך פסילת רישיונך באופן מיידי לתקופה של 30 יום. סמכות זו קיימת בעבירות הנחשבות עבירות מסכנות חיים. עם קבלת כתב האישום כדאי לפנות באופן מיידי לעורך דין תעבורה שידע לסייע גם בהליך השימוע וגם בייצוגכם בבית המשפט לתעבורה.

מה העונש על עבירת עקיפה מסוכנת? - uliel.co.il

משרד עורכי דין תעבורה יערית אוליאל

למשרד עורכי דין תעבורה יערית אוליאל ניסיון רב בייצוג נהגים בתיקי עקיפה מסוכנת. עו"ד יערית אוליאל הצליחה פעמים רבות לסייע לנהגים לשמור על רישיונם בכיסם. להערכת סיכוייך צור קשר עם משרדנו בהקדם האפשרי.

שאלות נפוצות
עבירת עקיפה מסוכנת עשויה לגרום להתרחשותה של תאונת דרכים קשה ואף קטלנית! בהתאם לכך קיימת ענישה מחמירה, למידע נוסף, בקרו באתר.
העונש הצפוי בבית המשפט הוא רחב, החל מקנס כספי, נקודות תעבורה ופסילה לפרק זמן מוגדר. מעוניינים לדעת מהו משך זמן הפסילה? באתר.
בהחלט! נהג שיבצע עקיפה מסוכנת צפוי לפסילה מנהלית לתקופה של 30 ימים. רוצים לדעת מה ניתן לעשות? כנסו לאתר.
עו"ד תעבורה מיומן ידע לזהות את הסיכויים לזיכויו של הנאשם ובהתאם לכך לבחור אסטרטגיה נכונה לניהול התיק. לעוד מידע, בקרו באתר.
עו"ד יערית אוליאל
עו"ד יערית אוליאל
עו"ד אוליאל סיימה את לימודי התואר‎ ‎במשפטים בהצטיינות יתרה ואף התמחתה בתחום ‏הפלילי בפרקליטות מחוז צפון וכך זכתה להכיר את מערכת אכיפת החוק משני צידי המתרס, דבר אשר מהווה יתרון משמעותי עבור קהל לקוחותיה‎.‎‏ עו"ד יערית אוליאל‎ ‎מתמחה בתחום דיני התעבורה ותאונות הדרכים בישראל, כאשר במסגרת עבודתה מייצגת נהגים במגוון תיקים בתחום בדרגות קושי שונות החל מעבירות קנס וכלה בתאונות דרכים קטלניות‎.‎ בנוסף, עו"ד אוליאל מקדישה זמן ומאמצים רבים בלימוד תחום התעבורה, מרצה בפני עורכי דין חדשים מטעם לשכת עורכי הדין וחברה בועדת התעבורה של לשכת עורכי הדין. כמו כן, עו"ד אוליאל מתנדבת בבתי ספר ומרצה לתלמידים בתחום הבטיחות בתעבורה כאשר מטרתה העיקרית היא להקנות ערכים וידע בתחום.
קצת על משרדנו

בעלי ניסיון מקצועי רב שנים בייצוג נהגים בבתי משפט, במשרדי הרישוי ובמכון הרפואי לבטיחות בדרכים. צוות המשרד מונה עו"ד לתעבורה ותאונות דרכים ובוחני תנועה מקצועיים יוצאי משטרת ישראל וכן אנשי מקצוע נוספים המסייעים לתיקי המשרד במתן חוות דעת מקצועיות. צוות המשרד נבחר בקפידה רבה בכדי להבטיח לכלל הלקוחות קבלת שירות מקצועי ואיכותי. קראו עוד על משרדנו או על תיקים מעניניים שניהלנו לאחרונה – הצלחות המשרד

אהבתם את הכתבה? שתפו!
עלול לעניין אתכם גם...
משרדנו מתמחה רק בתעבורה