לוגו עורך דין תעבורה יערית אוליאל

בקשה לביטול פסילה מנהלית של רישיון הנהיגה

בעת התרחשות עבירת תנועה חמורה, בסמכותו של קצין המשטרה(בדרגת מפקח ומעלה) להטיל על הנהגים הנאשמים פסילה מנהלית של רישיון הנהיגה שלהם עוד בטרם הוגש כנגדם כתב אישום. הפסילה המנהלית ניתנת לפרק זמן מוגדר לרבות: 30, 60 או 90 ימים  בהתאם לעבירה שהתרחשה ותוצאותיה. מטרת הפסילה המנהלית הינה להרחיק את הנהגים הנאשמים בביצוע עבירת התנועה מן הכביש באופן מיידי ובכך למנוע סכנה ממשית לביטחונם של משתמשי הדרך השונים. יחד עם זאת, קיימים מקרים בהם הפסילה המנהלית איננה מוצדקת ועל כן חשוב לדעת כיצד ניתן לבטלה.

במאמר זה נדון על השלכותיה של הפסילה וכן על המקרים בהם היא עשויה להינתן ובנוסף נציין כיצד ניתן להגיש בקשה לביטול פסילה מנהלית של רישיון הנהיגה.

באילו עבירות תנועה עשויה המשטרה להטיל על הנהגים פסילה מנהלית?

לרוב, פסילה מנהלית תינתן במקרים בהם ביצע הנהג הנאשם עבירת תנועה חמורה אשר עשויה הייתה לסכן את משתמשי הדרך השונים לרבות: הולכי הרגל, הנהגים השונים וכ"ו. להלן חלק מן עבירות התנועה בהן צפויים הנהגים לקבל פסילה מנהלית:

  • אי מתן זכות קדימה במעבר חציה להולכי רגל
  • נהיגה בשכרות(הן סמים והן אלכוהול)
  • נהיגה ללא מלווה(עבירת נהג חדש)
  • ביצוע עקיפה מסוכנת בדרך שאינה פנויה
  • הסעת נוסעים בכמות העולה על המותר(עבירת נהג חדש)
  • נהיגה ברכב הקיימים בו ליקויים אשר עשויים לסכן את משתמשי הדרך השונים
  • ביצוע עקיפה מסוכנת באמצעות חצייה של קו הפרדה רצוף
  • אי עצירה במפגש מסילת ברזל
  • נהיגה במהירות מופרזת
  • הובלת משקל ברכב מעל המותר(בהתאם למצוין ברישיון הרכב)
בקשה לביטול פסילה מנהלית של רישיון הנהיגה
בקשה לביטול פסילה מנהלית של רישיון הנהיגה

מדוע קיימת חשיבות לביטול הפסילה המנהלית?

סביר להניח כי כל נהג יחשוש מאיבוד רישיונו בגין העובדה כי רישיון הנהיגה משמש אותנו לכל הצרכים הנדרשים לרבות, הגעה למקום העבודה, איסוף הילדים מן המסגרות וכן ביצוע פעולות שוטפות כדוגמת קניות, הגעה ממקום למקום וכיוצ"ב. כפי שציינו בהקדמה, בסמכותו של קצין משטרה בדרגת מפקח ומעלה להטיל פסילה מנהלית על הנהג לפרק זמן שנע בין 30 ימים ל-60, בהתאם לעבירה שהתרחשה ותוצאותיה. בהתאם לקושי שצפויים הנהגים הנאשמים לחוות בפרק זמן הנוכחי,  מתעורר הצורך להגיש בקשה לביטול הפסילה המנהלית.

מי רשאי להגיש בקשה לביטול פסילה מנהלית?

באופן עקרוני, כל אדם שהוטלה עליו סנקציה ממשטרת ישראל כדוגמת פסילה מנהלית רשאי לבחור האם הוא מגיש את בקשה לביטול הפסילה המנהלית לבדו או שמא נעזר בשירותיו של עורך דין תעבורה מקצועי ומיומן. חשוב להבין כי כאשר עורך דין מגיש את הבקשה בצורה מקצועית אשר מנומקת בדרך הנדרשת, קיים סיכוי רב יותר כי אכן הבקשה לביטול הפסילה המנהלית תיענה בחיוב. בהתאם לכך, אם רישיון הנהיגה חשוב לכם וכן אובדן הניידות הנ"ל מפריע לשגרת חייכם, אל תקלו ראש בדבר! היוועצו עם עורך דין מקצועי ומיומן בעניין הגשת הבקשה.

מה קורה לנהג אשר ייתפס נוהג בזמן הפסילה המנהלית?

נהיגה בזמן פסילה הינה עבירת תנועה חמורה ביותר אשר בגינה יוגש כנגד הנהג כתב אישום בעניין נהיגה בזמן פסילה. בסמכותו של בית המשפט מתחם עונשים רחב החל מקנס כספי, פסילת רישיון הנהיגה בפועל למספר ממושך, שלילה על תנאי וכן גם מאסר!. לכן, נהג שיימצא נוהג בזמן הפסילה המנהלית, צפוי לענישה מחמירה.

למי מוגשת הבקשה לביטול הפסילה המנהלית?

הבקשה לביטול הפסילה המנהלית מוגשת לבית המשפט לתעבורה אשר עתיד לנהל את התיק העיקרי בעניין ביצוע עבירת התנועה של הנהג הנאשם. כפי שציינו קודם לכן, את הבקשה לבית המשפט ניתן להגיש בצורה עצמאית או שמא להיעזר בייצוג משפטי אשר עתיד למקסם את התוצאה בעניין.

כיצד מנוסחת הבקשה לביטול הפסילה המנהלית ובאילו מקרים היא עתידה להתקבל?

אנו נוטים לחזור ולומר במרבית המאמרים שלנו בתחום התעבורה, כי במקרה בו נדרשים הנהגים הנאשמים לעמוד לדין בביהמ"ש, אין להציג כל נימוקים אישיים או נסיבות כאלו ואחרות מכיוון שמדובר בערכאה פלילית ועל בית המשפט לבחון האם קיים בסיס להרשעה מעל לכל ספק סביר או לא. במקרה דנן, חשוב לציין בבקשה לביטול הפסילה נימוקים ממוקדים ועניינים ואף לתמוך אותם באמצעות ראיות כאלו ואחרות ובנוסף, להציג בבקשה את כל הנסיבות האישיות שקיימות לכם בעניין הצורך שלכם ברישיון הנהיגה כדוגמת: שימוש ברכב לצורך הסעת אדם נכה, שימוש ברכב לצרכים רפואיים וכיוצ"ב. יתרה מזאת, אם קיים לזכותכם עבר תעבורתי נקי יש לעלות זאת גם בבקשה לביטול הפסילה המנהלית. כל אלו ועוד עשויים לשפר את מצבכם ואכן להביא את בית המשפט למצב בו הוא נענה בחיוב לבקשתכם.

האם קיימים מצבים נוספים בהם עשויה הפסילה המנהלית להתבטל?

בוודאי! חשוב להבין כי כפי שמוטלות תקנות וחובות על ציבור הנהגים בכל הנוגע לתחום התעבורה, כך גם רשויות האכיפה כדוגמת משטרת ישראל נדרשים לעמוד בתקנותיהם שלהם. בכדי שפסילה מנהלית תבוטל בגין אי הצדקה חוקית, יש לראות כי מתקיימים שני תנאים מצטברים לשם כך:

  1. הפסילה המנהלית ניתנה לנהג הנאשם על ידי שוטר בדרגת קצין(מפקח ומעלה).
  2. טרם החליט קצין המשטרה בעניין הפסילה המנהלית, זומן הנהג הנאשם לשימוע בכדי לעלות את טענותיו בעניין. בנוסף, על הקצין לשמוע את נסיבותיו של הנהג הנאשם ולשקול האם אכן קיים מקום להטיל פסילה מנהלית או שמא אין כל צורך לכך.

לרוב, נהגים רבים ייטו שלא לדעת את החוקים הללו ועל כן חשוב בכל תרחיש שניצב למולכם להיוועץ עם עו"ד תעבורה מקצועי ומיומן ובכך להבין מהי הדרך הטובה ביותר בעניינכם. עורך דין מנוסה ידע להסב עבורכם את התוצאה הטובה ביותר בהתאם לנסיבות.

האם הפסילה המנהלית עשויה להפחית מן העונש הצפוי לנהג בבית המשפט לתעבורה?

אין כל קשר בין סנקציית הפסילה המנהלית אשר ניתנה על ידי משטרת התנועה לבין הסנקציה שצפוי בית המשפט לתת לנהג הנאשם בביצוע העבירה. אך יחד עם זאת, אם אכן צפוי הנהג הנאשם לפסילת רישיון הנהיגה בפועל בגין פסיקת בית המשפט, עשוי עורך הדין להגיע להסדר טיעון מקל עם התביעה אשר לפיו ינוכו ימי הפסילה המנהלית מימי הפסילה בפועל אותם צפוי הנהג לבצע.

בהתאם לכך, חשוב להסתייע בשירותיו של עורך דין תעבורה מנוסה ומיומן, ולא להגיע לבית המשפט לתעבורה לבדכם!

מדוע חשוב להסתייע בשירותיו של עורך דין תעבורה לשם הגשת בקשה לביטול פסילה מנהלית?

קודם כל, יש לציין כי לא בכל תרחיש ימליץ עורך הדין להגיש את הבקשה לביטול פסילה, אלא רק במקרים בהם ראה לנכון בהתאם לנסיבותיו האישיות של הנהג. יחד עם זאת, אם אכן ראה לנכון עו"ד טעם מוצדק לביטול הפסילה המנהלית, תוגש בקשה על ידו אשר מנוסחת בצורה מקצועית ועניינית. חשוב להבין כי אדם מן היישוב לא ידע לבחון האם התקיימו כל הנהלים הנדרשים מצידה של המשטרה ועל כן חשוב להיעזר בעו"ד תעבורה הבקיא ברזי הדינים השונים.

עורך הדין ידע לבחון עבור הנהגים הנאשמים את ביצוע הליך השימוע שעברו, בצורה מקיפה ורחבה ואף לאתר כשלים מהותיים כדוגמת, עריכת שימוע למראית עין בלבד. עו"ד תעבורה מנוסה ומיומן ידע למקסם עבורכם את התוצאה הרצויה!

דוגמה לבקשה לביטול של פסילה מנהלית שהתנהל במשרדנו

קרן, נהגת אשר נתפסה נוהגת במהירות מופרזת של 143 קמ"ש בכביש בו מהירות הנסיעה המותרת הינה 90 קמ"ש. בהתאם לכך, הוגש כנגד קרן כתב אישום בגין ביצוע העבירה וכן רישיונה נפסל מיידית על ידי קצין המשטרה ל-30 ימים(פסילה מנהלית). הנהגת הנאשמת פנתה למשרדנו מיואשת כולה וכן חסרת הבנה כיצד הגיעה למצב בו היא נמצאת כעת. מדובר בנהגת בעלת ותק רישיון נהיגה רב, עם עבר תעבורתי נקי לחלוטין!!!! בכל שנות נהיגתה לא נרשמה לה עבירת תנועה אפילו אחת.

חשוב לזכור כי מטרת הפסילה המנהלית איננה להוות עונש לנהגים הנאשמים בביצוע עבירת התנועה, אלא לשמור על יתר משתמשי הדרך. במקרה דנן, מדובר בנהגת ממושמעת אשר מקפידה על חוקי התעבורה ועל כן לעניות דעתנו לא הייתה כל הצדקה להטלת הפסילה המנהלית.

נהגים רבים נוטים לקבל את רוע הגזירה מתוך הנחה שלא ניתן לבצע שום פעולה לשם שינוי התוצאה שהתקבלה, אך קרן שלנו לא וויתרה והחליטה לצאת עימנו לדרך בכדי להשיב את רישיונה באופן מיידי. עו"ד אוליאל בחנה היטב את כל הפרמטרים והגישה בקשה לעניין ביטול הפסילה המנהלית לבית המשפט. התביעה השכילה להבין את השיקול הלקוי שבחר השוטר להפעיל בהטלת הסנקציה הנוכחית כלפיי קרן ולבקשתנו, ביהמ"ש הורה להחזיר את רישיונה באופן מיידי!!!

נקודות חשובות בנוגע לבקשה לביטול פסילה מנהלית

כפי שציינו לאורך המאמר, לפסילה המנהלית עשויות להיות השלכות מהותיות על חייהם של הנהגים הנאשמים ועל כן ציינו כיצד ניתן להגיש בקשה לביטול הפסילה ועל ידי מי. בכדי לעשות עבורכם מעט סדר בכל הנושא, ריכזנו עבורכם מספר נקודות חשובות הנוגעות לבקשה לביטול הפסילה, לרבות:

  • ניתן להגיש בקשה לביטול פסילה באופן עצמאי, אך הסתייעות בעורך דין לשם כך עשויה למקסם עבורכם את התוצאה הרצויה.
  • את הבקשה לביטול הפסילה מגישים לביהמ"ש אשר עתיד לנהל את התיק כנגד הנהג הנאשם בביצוע עבירת התנועה.
  • את הבקשה יש לכתוב בצורה תמציתית ועניינית, עם נימוקים הנתמכים על ידי ראיות שאינן משתמעות לשתי פנים. בנוסף, מומלץ לציין בבקשה את עברכם הנקי(אם ישנו כזה) וכן את נסיבותיכם האישיות הנוגעות לצורכי הרישיון נהיגה.
  • הדיון בבקשה לביטול הפסילה לרוב ייטה להתקיים תוך מספר ימים בודדים לאחר הגשתה.
  • במסגרת הדיון ייבחן בית המשפט מספר פרמטרים לרבות: האם קצין המשטרה בחן את כל השיקולים הניצבים אל מולו טרם הטלת הפסילה המנהלית? ובנוסף, יבדוק ביהמ"ש האם מדובר בנהג אשר מבצע עבירות תנועה בצורה רצידיוויסטית או שמא בנהג אינו מהווה סכנה ליתר משתמשי הדרך.
  • בסמכותו של בית המשפט לבחור האם לתת החלטה אשר לפיה תבוטל הפסילה המנהלית בכללותה או שמא רק תקוצר בגין נסיבות כאלו ואחרות.
שאלות נפוצות
את הבקשה לביטול הפסילה המנהלית ניתן להגיש עצמאית או באמצעות שירותיו של עורך דין תעבורה מנוסה ומיומן. לאור העובדה כי רישיון הנהיגה מוטל כאן על הכף, מומלץ שלא להגיש את הבקשה לבד. לעוד בנושא, במאמר המלא.
את הבקשה לביטול הפסילה המנהלית יש להגיש לבית המשפט בו עתיד להתנהל התיק בעניינכם. זאת אומרת, אם הוגש נגדכם כתב אישום בגין ביצוע עבירת נהיגה בשכרות והינכם נדרשים להתייצב בביהמ"ש לתעבורה בבת ים, לשם עליכם להגיש את הבקשה לביטול הפסילה.
בקשה לביטול הפסילה המנהלית עשויה להתקבל במספר מקרים למשל, במקרה שנפל כשל מהותי הנוגע לחוקיות הפסילה המנהלית כמו למשל: הפסילה לא ניתנה על ידי קצין משטרה בדרגת מפקח ומעלה. בנוסף, גם במקרים בהם יש צורך עז ברישיון כדוגמת: הסעת חולה באופן תדיר לטיפולים, צרכים רפואיים כאלו ואחרים עשויה הבקשה להתקבל.
בסמכותו של בית המשפט להורות על ביטול מלא של הפסילה המנהלית לאלתר! או שמא, קיצור ימי הפסילה בהם נדרש הנהג להימצא בפסילה. לקריאה מעמיקה בנושא, כנסו למאמר המלא.
עו"ד יערית אוליאל
עו"ד יערית אוליאל
עו"ד אוליאל סיימה את לימודי התואר‎ ‎במשפטים בהצטיינות יתרה ואף התמחתה בתחום ‏הפלילי בפרקליטות מחוז צפון וכך זכתה להכיר את מערכת אכיפת החוק משני צידי המתרס, דבר אשר מהווה יתרון משמעותי עבור קהל לקוחותיה‎.‎‏ עו"ד יערית אוליאל‎ ‎מתמחה בתחום דיני התעבורה ותאונות הדרכים בישראל, כאשר במסגרת עבודתה מייצגת נהגים במגוון תיקים בתחום בדרגות קושי שונות החל מעבירות קנס וכלה בתאונות דרכים קטלניות‎.‎ בנוסף, עו"ד אוליאל מקדישה זמן ומאמצים רבים בלימוד תחום התעבורה, מרצה בפני עורכי דין חדשים מטעם לשכת עורכי הדין וחברה בועדת התעבורה של לשכת עורכי הדין. כמו כן, עו"ד אוליאל מתנדבת בבתי ספר ומרצה לתלמידים בתחום הבטיחות בתעבורה כאשר מטרתה העיקרית היא להקנות ערכים וידע בתחום.
קצת על משרדנו

בעלי ניסיון מקצועי רב שנים בייצוג נהגים בבתי משפט, במשרדי הרישוי ובמכון הרפואי לבטיחות בדרכים. צוות המשרד מונה עו"ד לתעבורה ותאונות דרכים ובוחני תנועה מקצועיים יוצאי משטרת ישראל וכן אנשי מקצוע נוספים המסייעים לתיקי המשרד במתן חוות דעת מקצועיות. צוות המשרד נבחר בקפידה רבה בכדי להבטיח לכלל הלקוחות קבלת שירות מקצועי ואיכותי. קראו עוד על משרדנו או על תיקים מעניניים שניהלנו לאחרונה – הצלחות המשרד

אהבתם את הכתבה? שתפו!
עלול לעניין אתכם גם...
עונש על נהיגה בפסילה

נהגים רבים מקלים ראש ומרשים לעצמם לנהוג בזמן פסילה. זוהי ללא ספק טעות חמורה – אדם שנהג בזמן פסילה, ובייחוד

משרדנו מתמחה רק בתעבורה