לוגו עורך דין תעבורה יערית אוליאל

נהיגה תוך שימוש בוויז waze או תוכנה לניווט

במהלך השנים שונו תקנות התעבורה, לאור פסיקות בתי המשפט בעניין השימוש בטלפון במהלך הנסיעה. כיום תקנה 28 קובעת כי, מותר להניח את הנייד בהתקן המיועד לו בלא אחיזה. בנוסף לפי התקנה, רשאי הנהג להסיר את אחת מידיו מן ההגה במטרה להבטיח פעולה תקינה של רכבו או לקיום כללי התנועה.  

אז האם מותרת נהיגה תוך שימוש בוויז או בתוכנה לניווט? כל זה ועוד, במאמר. 

 

 

האם מותר לי להשתמש בוויז או בתוכנת ניווט אחרת?

בפסיקה ובחקיקה לא קיימת התייחסות ספציפית לשימוש באפליקציית הוויז או בתוכנות ניווט כאלו ואחרות בזמן נהיגה, אבל ניתן לראות כי לפי תקנה 28א לתקנות התעבורה על הנהג לאחוז את ההגה במהלך הנסיעה בשני ידיו, כך שאם השימוש בוויז גרם לנהג לעזוב את אחת מהידיים מן ההגה, לכאורה בוצעה עבירת תעבורה.

נהיגה תוך שימוש בוויז waze או תוכנה לניווט - uliel.co.il

אם מכשיר הניווט מופעל מטלפון נייד, עליו להיות מונח בהתקן מיוחד שמונע מהנהג לאחוז את הנייד בידו במהלך הנסיעה.

נהיגה תוך שימוש בוויז waze או תוכנה לניווט
נהיגה תוך שימוש בוויז waze או תוכנה לניווט

 

ניסיתי לבטל התראה שקפצה בוויז ובגין כך קיבלתי דו"ח על שימוש בטלפון בזמן נהיגה, מה עלי לעשות?

במקרים רבים, עורך דין תעבורה מיומן ידע למצוא את הכשלים אשר עשויים להוביל להסדר טיעון מקל בעניין ביטול הנקודות ואף להביא עבור הנהג את ביטול כתב האישום בכללותו.

בעניין זה, ניתן לראות פסק דין שניתן ב-ז"י (תעבורה) 67/19 בעניין רס"ן זוהר סלע, זיכה בית הדין הצבאי המחוזי של פיקוד דרום את הקצינה מאישום בגין שימוש בטלפון בזמן נהיגה.

להלן העובדות:

  • בפברואר 2019 נהגה רס"ן זוהר בנתיבי איילון ברכב צבאי. בסמוך למחלף (קיבוץ גלויות) נעצרה הקצינה ע"י שוטר סיור לאחר שזה הבחין בה נוגעת במכשיר הנייד בעת הימצאותו במתקן ייעודי לו.
  • הנהגת הודתה בפני השוטר כי אכן נגעה בנייד מכיוון שרצתה "להעיף" פרסומת שהופיעה באפליקציית הוויז. לטענתה, היא לא ידעה לאן לפנות ובאיזה מחלף עליה לרדת ולכן נאלצה להסיר יד אחת מן ההגה במטרה לסגור פרסומת שהפריעה לה לראות את המפה בוויז.
  • שוטר הסיור בפרטי הדו"ח ציין כי הקצינה נגעה בנייד למספר שניות, אך לא ציין כמה. כאשר הוא נשאל לעניין השניות, הבהיר ואמר כי הוא לא יכול לומר בוודאות אם ההתעסקות בטלפון הנייד ארכה שתי שניות או מספר שניות רב יותר.
  • השופט סא"ל ויגיסר ציין לעניין תקנות התעבורה כי, נכון שמותר להסיר יד אחת מן ההגה לצורך התפעול ברכב (הפעלת ווישרים, העברת הילוכים, הדלקת אורות, איתות ועוד) אך מאידך לא צוין בתקנות כי נאסר להסיר יד אחת למטרת תפעול הניווט.
  • עוד הוסיף ואמר השופט, ככל שהנגיעה בטלפון היא קלה (לחיצה אחת ואף שתיים) לשם הפעלתו של הוויז או מערכת ניווט אחרת, ניתן לכלול זאת בגדר השימור הסביר, כך גם הסרת פרסומת בוויז שמפריעה להבנת הדרך.
  • הנאשמת זוכתה

לפי המחוקק שימוש במערכות ניווט במהלך נהיגה, נכללות תחת שימוש סביר וחוקי.

 

מה עלי לעשות בעת מפגש עם שוטר?

נהגים רבים נוטים להתנצל בפני השוטר ומרגישים צורך להצדיק את מעשיהם בתירוצים, הימנעו מכך.

התנצלות מתפרשת כהודאה באשמה ובנוסף השוטר ידאג לציין בדו"ח את כל הדברים שנאמרו על ידכם, מה שעשוי לפגוע בכם בהמשך בעניין סיכוי תיקון כתב האישום אם תבחרו להישפט בגינו. התייעצו בהקדם עם עורך דין תעבורה המנוסה בתחומו!.

נהיגה תוך שימוש בוויז waze או תוכנה לניווט - uliel.co.il

מה אסור ומה מותר לעשות עם מכשיר הנייד בזמן נהיגה?

לפי החוק, על נהג הרכב להחזיק בשני ידיו את ההגה או את הכידון, וכי הוא רשאי להסיר את אחת מידיו רק לצורך הבטחת פעולתו התקינה של רכבו.

לפי תקנה 28א(1) לתקנות התעבורה, חל איסור להחזיק את הטלפון ביד אלא רק במתקן המיועד לו. בנוסף, אסור לקרוא או לשלוח מסרון במהלך הנהיגה.

אי לכך ובהתאם לזאת, כל פעולה שתאלץ את הנהג לגעת במכשיר הנייד היא אסורה ועשויה להעניק לנהג דו"ח חמור בגינה. בפסק דין שניתן בבית השלום לתעבורה בחיפה, זוכה נהג שנתפס נוגע במכשיר הנייד שלו במהלך הנסיעה כאשר הנייד היה מונח במתקן הקבוע ברכב. בית המשפט קבע כי ניתן לגעת במסך המגע לצורך חיוג או מענה. בעקבות פסק הדין הנוכחי, נהגים רבים חשו בלבול רב מכיוון שלפי פסיקת בית המשפט ניתן להסיק כי מותר השימוש בטלפון נייד במהלך נהיגה. חשוב לדעת כי אין כך הדבר! החוק עומד בעינו וכי הפסיקה הנוכחית איננה מחייבת בתי משפט אחרים.

משתמשים בוויז או בתוכנת ניווט בנהיגה?

קבלו מאיתנו מספר המלצות:

  1. אם השימוש מבוצע באמצעות מכשיר הנייד, יש להניח אותו במקום המיועד לו.
  2. על המתקן הייעודי להיות יציב וחזק (בדיקה טרם הנסיעה עדיפה).
  3. קפצה לכם פרסומת שמסתירה לכם את הדרך בוויז? השתדלו לעצור בצד אם מתאפשר לכם, סטייה קלה לאור היסח דעת, עשויה להוביל לתוצאה קשה.
  4. אם קיבלתם דו"ח בגין השימוש בתוכנות הניווט, אל תמהרו לשלם, התייעצו עם עורך דין תעבורה בהקדם.

חשיבות עורך דין תעבורה

שימוש בטלפון נייד במהלך הנהיגה נחשב לאחד הגורמים הבולטים ביותר לגרימת תאונות דרכים. לפי מחקרים, הסיכוי לתאונה בעת התעסקות בנייד גבוה פי 10 ממצבים בהם הנהג מרוכז.

לאור האמור, משטרת ישראל הגבירה את האכיפה בכבישים בכדי לנסות ולמזער את היסח דעתם של הנהגים הרבים. רשויות החוק עשו שינוי נרחב בתפיסה ואף החלו לבצע אכיפות ממוקדות ואינטנסיביות הן גלויות והן סמויות, כלפי מבצעי העבירות.

קיבלתם דו"ח בגין שימוש בטלפון? פנו בהקדם לעורך דין תעבורה המנוסה בתחומו. זכרו כי טיעונים טובים ומבוססים עשויים להקל עם מצבכם.

שאלות נפוצות
באופן עקרוני החוק אינו מגדיר בצורה מובהקת איסור או היתר לשימוש בתוכנת ניווט. אם זאת, ישנן תקנות רבות עקיפות שמגדירות את המותר והאסור. ראשית מכשיר טלפון מחוייב לעמוד על התקן ייעודי ואינו יכול להימצא בידיי הנהג. נוסף לכך, תקנות התעבורה מגדירות כי ישנה חובה לנהוג כל עת עם שתי ידיים על ההגה. מכאן שבאופן עקרוני אסור להוריד את הידיים מההגה בכדי לתפעל את תוכנת הניווט.
הפעלת התוכנה ושימוש שלה ברקע אינו מהווה עבירה, רק תפעול של המכשיר הנייד במהלך הנהיגה מוגדר כעבירה. העונש על שימוש בטלפון נייד עשוי להגיע ל-8 נקודות וקנס של 1,000 שקלים.
חשוב מאוד לשים לב לנאמר במהלך השיחה מול השוטר. בקשה "לויתור" או מתן הסברים ותירוצים עשויים להוות מעין הודאה באשמה ולפגוע בתיק שלכם במקרה שתבקשו לפנות לבית הדין ולא לשלם את הקנס. חשוב מאוד להבין מהשוטר מה הוא ראה ולוודא מה נכתב בדו"ח. כמו כן, מומלץ לפנות בהקדם אפשרי לעורך דין לצורך ייעוץ וליווי בתהליך. למידע נוסף לחצו כאן.
באופן עקרוני לא, תשלום קנס נחשב להודאה באשמה וקבלת העונש שנקבע לכם. אם ברצונכם לערער על הדו"ח ניתן לעשות זאת אך ורק בטרם התשלום. ניתן לבקש להישפט במקום הקנס, אך שימו לב כי העונש עשוי לגדול גם כן ולכן חשוב מאוד לבצע את התהליך בליווי של עורך דין המתמחה בתחום.
עו"ד יערית אוליאל
עו"ד יערית אוליאל
עו"ד אוליאל סיימה את לימודי התואר‎ ‎במשפטים בהצטיינות יתרה ואף התמחתה בתחום ‏הפלילי בפרקליטות מחוז צפון וכך זכתה להכיר את מערכת אכיפת החוק משני צידי המתרס, דבר אשר מהווה יתרון משמעותי עבור קהל לקוחותיה‎.‎‏ עו"ד יערית אוליאל‎ ‎מתמחה בתחום דיני התעבורה ותאונות הדרכים בישראל, כאשר במסגרת עבודתה מייצגת נהגים במגוון תיקים בתחום בדרגות קושי שונות החל מעבירות קנס וכלה בתאונות דרכים קטלניות‎.‎ בנוסף, עו"ד אוליאל מקדישה זמן ומאמצים רבים בלימוד תחום התעבורה, מרצה בפני עורכי דין חדשים מטעם לשכת עורכי הדין וחברה בועדת התעבורה של לשכת עורכי הדין. כמו כן, עו"ד אוליאל מתנדבת בבתי ספר ומרצה לתלמידים בתחום הבטיחות בתעבורה כאשר מטרתה העיקרית היא להקנות ערכים וידע בתחום.
קצת על משרדנו

בעלי ניסיון מקצועי רב שנים בייצוג נהגים בבתי משפט, במשרדי הרישוי ובמכון הרפואי לבטיחות בדרכים. צוות המשרד מונה עו"ד לתעבורה ותאונות דרכים ובוחני תנועה מקצועיים יוצאי משטרת ישראל וכן אנשי מקצוע נוספים המסייעים לתיקי המשרד במתן חוות דעת מקצועיות. צוות המשרד נבחר בקפידה רבה בכדי להבטיח לכלל הלקוחות קבלת שירות מקצועי ואיכותי. קראו עוד על משרדנו או על תיקים מעניניים שניהלנו לאחרונה – הצלחות המשרד

אהבתם את הכתבה? שתפו!
עלול לעניין אתכם גם...
משרדנו מתמחה רק בתעבורה