לוגו עורך דין תעבורה יערית אוליאל

בדיקה פסיכולוגית במכון הרפואי לבטיחות בדרכים

נהג שהופנה למכון הרפואי לצורך קביעת כושרו הרפואי לנהוג ברכב מנועי יעבור לרוב, בין היתר, בדיקה פסיכולוגית. נהגים הסובלים מבעיה נפשית בחומרה המשבשת: בוננות, התנהגות, יכולות קוגניטיביות או תפיסה הנדרשת לנהיגה לא יקבלו את המלצת המכון הרפואי לרישיון נהיגה מכל סוג שהוא.

בעיות בתחום בריאות הנפש כוללות היקף רחב של מחלות והפרעות בתחום הנפשי, הרגשי, הקוגניטיבי, ההתנהגותי, וכן הפרעות שימוש בחומרים פסיכואקטיביים.

הפרעה בתחום בריאות הנפש יכולה להופיע בפני עצמה או כהפרעה הנלווית למחלות, הפרעות ומצבים בריאותיים אחרים, הן נפשיים והן גופניים. לכן, בדיווח על רקע גופני, חשוב למכון הרפואי לקבל מידע לגבי מצב קוגניטיבי, נפשי, שימוש בחומר פסיכואקטיבי וכיו"ב.

בעיות בתחום בריאות הנפש עלולות להיות כרוכות בהפרעות תפקוד והתנהגות שרלוונטיות לנהיגה.

התפקיד של הפסיכולוג במכון הרפואי לבטיחות בדרכים הוא לאתר את גורמי הסיכון ולהעריך את דרגת הליקוי ממנו סובל הנהג או מבקש הרישיון. הפסיכולוג נדרש להעריך את רמת הסיכון ביחס לרישיון המבוקש.

ליקוי קשה יביא להמלצה שלא להמליץ על רישיון נהיגה פרטי. לעומת זאת, כל ליקוי ולו הקל ביותר, יביא להמלצה שלא ינתן או יחודש רישיון נהיגה מקצועי או ציבורי.

 

מה הקשר בין מצבי הנפשי לבין יכולת הנהיגה שלי?

תאונות דרכים רבות נגרמות בשל טעויות אנוש. המומחים גורסים כי חלק ניכר מתאונות הדרכים נגרמות עקב הפרות חוק הנובעות בעיקר ממגבלות לנטיות התנהגותיות אישיותיות.

בעיות אלו ניתן לצפות מראש ע"י אבחון. המטרה של המכון הרפואי לבטיחות בדרכים היא, בראש ובראשונה, למנוע תאונות דרכים. זאת, באמצעות הגבלת/נטילת רישיון הנהיגה מנהגים הנמצאים ברמת סיכון גבוהה להיות מעורבים בתאונה.

בדיקה פסיכולוגית במכון הרפואי לבטיחות בדרכים - uliel.co.il

בעיות נפשיות שעלולות לשבש את יכולת הנהיגה – ירידה ביכולת עבוד מידע, קשיי תשומת לב, ריכוז וזיכרון, ירידה בדריכות, ירידה בתפקוד חזותי מרחבי (מתבטאת בהארכת זמן תגובה מוטורית), ירידה בבקרת דחף (אנשים אימפולסיביים), יכולת שיפוט ירודה כולל ירידה ביכולת ניבוי וצפייה, ירידה ביכולת פתרון בעיה, בסביבה דינמית במיוחד, הססנות וכיו"ב.

כל אלו ועוד מהווים גורמי סיכון להתרחשות תאונת דרכים. לכן, כאשר נהג נבדק ע"י פסיכולוג במכון הרפואי לבטיחות בדרכים והפסיכולוג מזהה אצלו ליקויים מהסוג הנ"ל, המרב"ד ימליץ על אי התאמה אישיותית לנהיגה בטוחה.

בדיקה פסיכולוגית במכון הרפואי לבטיחות בדרכים
בדיקה פסיכולוגית במכון הרפואי לבטיחות בדרכים

 

מי מופנה לבדיקת המרב"ד עקב בעיה נפשית?

אם אובחנה אצלכם בעיה בתחום בריאות הנפש זו יכולה להיות סיבת ההפניה למרב"ד. חשוב לציין, עצם הדיווח למכון הרפואי על בעיה נפשית כזו או אחרת לא שוללת באופן אוטומטי את רישיון הנהיגה שלכם.

מסוכנות לנהיגה לא נקבעת על פי האבחנה בלבד אלא על פי קיומם של ליקויים המהווים גורמי סיכון לנהיגה ועל פי דרגות החומרה של ליקויים אלה, תוך התייחסות לסוג ולדרגת רישיון הנהיגה הנדון.

על פי התקנים, אלה הן הבעיות הנפשיות המחייבות דיווח ובדיקה ע"י המכון הרפואי – פסיכוזה אקוטית; הישנות פסיכוזה עם לקויות תפיסה, מצבי רוח או חשיבה; טיפול תרופתי עם תופעות לוואי של ישנוניות; חוסר בוננות או אי שיתוף פעולה בטיפול הנדרש; אי עמידה במגבלות רישיון הנהיגה; כוונת התאבדות בהתנגשות כלי הרכב; כוונה להשתמש בכלי הרכב לפגוע באחרים.

 

בדיקות במכון הרפואי לבטיחות בדרכים – מתי ולמה?

בחוזר מנכ"ל משרד הבריאות מ- 16.8.09 ניתן הסבר על חובת הדיווח הרפואית. בחוזר מפורטות מחלות ומצבי בריאות רלוונטיים שבגינם קמה חובת דיווח למכון הרפואי.

 

המקרים המחייבים בדיקות במרב"ד

בקשה לרישיון נהיגה המחייב בדיקות לפי חוק (ההפניה למרב"ד מסיבות אלה נעשית על ידי משרד התחבורה)

– רישיונות נהיגה ציבוריים.

– רישיונות נהיגה ברכב משא מ- 15 טון ומעלה.

– רישוי לעיסוקי בטיחות מסילתיים.

 

בעיות בנהיגה

– תאונות דרכים חוזרות / חמורות.

– עבירות תנועה חמורות, עבריינות תנועה חוזרות, צבירת ניקוד עקב עבירות תנועה, סיום שלילה.

– נהיגה תחת השפעת אלכוהול או סמים.

הפניה למרב"ד עקב בעיות בנהיגה נעשית לרוב על ידי גורמים כגון משטרה, בית משפט, משרד הרישוי.

הפניות למרב"ד מהסיבות הבאות נעשות לרוב על רקע דיווחים רפואיים המתקבלים על פי חוק חובת דיווח:

בתרחישים הנוכחים, חשוב לוודא טרם עלייתכם על הכביש כי אכן רישיונכם בתוקף וכי לא קיימת לחובתכם כל התלייה או פסילה. לקריאה מעמיקה אודות בדיקת מצב רישיון נהיגה, ניתן לקרוא במאמר המלא.

בעיות קוגניטיביות

– נזק מוחי כגון אירוע מוחי, חבלה מוחית, TBI , גידול במוח, ניתוח מוח.

– דמנציה, MCI .

– הפרעות קוגניטיביות, הפרעות קשב וריכוז.

 

בעיות קוגניטיביות נלוות למחלות פיזיות

– CP.

– MS.

– פרקינסון.

– תסמונת טורט.

– מחלת הנטינגטון.

 

בעיות נפשיות / רגשיות

– סכיזופרניה, הפרעה דו קוטבית, דכאון מז'ורי.

– PTSD.

– הפרעת אישיות.

 

שימוש לא מבוקר בחומרים פסיכואקטיביים

– שימוש בסמים.

– שימוש לרעה באלכוהול Alcohol Abuse.

– שימוש לא מבוקר בתרופות פסיכואקטיביות.

 

שימוש מבוקר בחומרים פסיכואקטיביים

– שימוש מבוקר בקנביס רפואי. לפי הנחיות משרד הבריאות אין צורך לדווח למרב"ד. לפי חוקי התעבורה אסור לנהוג בהשפעת קנביס.

נהיגה מקצועית – שימוש בקנביס רפואי מהווה אי עמידה בדרישות לנהיגה מקצועית.

 

המלצת המכון הרפואי לבטיחות בדרכים

המרב"ד שולח את המלצתו למשרד הרישוי. סיבת הפסילה שתצוין בהמלצה אינה מפרטת את סיבת הפסילה של הנהג. המכון הרפואי לבטיחות בדרכים מציין באופן כללי כי סיבת אי ההמלצה היא בשל "אי התאמה אישיותית לנהיגה בטוחה".

הסיבה לחוסר הפירוט בהמלצה נעוצה בטעמים של צנעת הפרט. משרד הרישוי לרוב מאמץ את המלצת המכון הרפואי לבטיחות בדרכים והנהג מקבל הודעה על כך. לרוב, הנהג רשאי להגיש בקשה מחודשת כעבור שנה.

הצלחות המשרד בתיקי המכון הרפואי לבטיחות בדרכים

עם המרב"ד לא מתמודדים לבד! אתה צריך עו"ד תעבורה לצידך! משרד עו"ד יערית אוליאל לתעבורה בלבד! 

החזרת רישיון אחרי שלילת המרב"ד

ניסה להוציא רישיון לאוטובוס במשך שנתיים

במשרדנו נוהלו מאות תיקי מרב"ד, אפשר לעזור גם לך! 
אנחנו כאן כי הרישיון שלך חשוב, צור קשר עוד היום! 

אי התאמה אישיותית לנהיגה בטוחה – מה זה אומר?

המונח אי התאמה אישיותית לנהיגה בטוחה הוא מונח כללי שיכול לכלול בחובו סיבות רבות ומגוונות שבגינן ממליץ המרב"ד שלא לתת רישיון נהיגה למבקש או לשלול ממנו את רישיון הנהיגה הקיים.

כדי לדעת את הסיבה המדוייקת בגינה ניתנה החלטת המכון הרפואי יש לקבל את כלל המסמכים הרפואיים והפרוטוקולים של המכון הרפואי. יצוין כי המכון הרפואי לא תמיד מוכן להציג מסמכים אלו לנהג. על הנהג המבקש לפנות לעו"ד תעבורה שיוכל לסייע לו.

המכון הרפואי יסכים להעברת המסמכים לעו"ד מטעם הנהג בכפוף לייפוי כח וחתימה על ויתור סודיות רפואית ובכפוף לכך שעוה"ד יתחייב שלא להציג מסמכים אלו בפני הנהג. לאחר שעו"ד תעבורה מטעמכם יעיין בתיק הוא יוכל להסביר לכם את סיבת הפסילה ולהנחות כיצד עליכם לפעול.

החלטת המכון הרפואי היא החלטה פוגענית מאוד השוללת מאדם את חופש התנועה שלו ולעיתים פוגעת פגיעה אנושה בחופש העיסוק שלו. אלה הן זכויות יסוד בסיסיות שלא ניתן לפגוע בהן בקלות ולכן יש חשיבות רבה לבקר את החלטת המכון הרפואי ולוודא שהחלטה כזו התקבלה בכובד הראש הראוי להחלטה פוגענית מעין זו.

בדיקה פסיכולוגית במכון הרפואי לבטיחות בדרכים - uliel.co.il

המכון הרפואי המליץ לפסול את רישיון הנהיגה שלי – יש מה לעשות?

חשוב מאוד – אם רישיון הנהיגה שלכם נפסל בעקבות המלצת המכון הרפואי – אל תנהגו!!! פנו מיד לעו"ד תעבורה מומחה בענייני המכון הרפואי לצורך התייעצות.

במקרה של פסילה על ידי המכון הרפואי לבטיחות בדרכים, ניתן להגיש ערר לועדת ערר הממוקמת בתל השומר. על החלטת ועדת הערר ניתן להגיש עתירה מנהלית רק בשאלה משפטית.

אם בחרתם להמתין ולאחר שנה להגיש בקשה מחודשת, כדאי להיוועץ בעו"ד טרם הגשת הבקשה.

 

מדוע חשוב להיוועץ בעורך דין למכון הרפואי לבטיחות בדרכים?

נהג שמגיע לשיחה עם פסיכולוג במכון הרפואי לא יודע מה מצפה לו. הפסיכולוג ישאל שאלות שאינן קשורות לתחום התעבורה על מנת ללמוד על אופיו ומזגו של הנהג.

לעיתים, לאחר שיחה של 2 דקות בלבד יגבש הפסיכולוג את החלטתו ולכם לא תהיה הזדמנות לשנות זאת. פגישה עם עורך דין תעבורה יכולה לסייע לכם להבין את משמעות השאלות שתשאלו ולאלה תשובות מצפים מכם.

עורכת דין יערית אוליאל מתמחה בתחום התעבורה ובעלת שנים של ניסיון מול המכון הרפואי.

אין מדובר בתשובה חד משמעית. מסוכנות לנהיגה לא נקבעת ע"פ האבחנה בלבד, אלא מתווספים לכך גם קיומם של ליקויים נוספים המדורגים לפי רמות חומרה. לעוד מידע בעניין, כנסו לאתר.

בהחלט. בשלושה מקרים יכול להפנות משרד התחבורה למרב"ד:
בעניין רישיונות נהיגה ציבוריים, רישיונות נהיגה ברכב משא מ-15 טון ומעלה, וברישוי לעיסוקי בטיחות מסילתיים. למידע נוסף, בקרו באתר.

כן. פגישה עם עורך דין מנוסה בתחום התעבורה יכולה לסייע לכם להבין את משמעות השאלות שתשאלו ולאלה תשובות מצפים מכם. ליצירת קשר עם עו"ד לענייני תעבורה כנסו לאתר.

המחבר
עו"ד יערית אוליאל
עו"ד יערית אוליאל
עו"ד אוליאל סיימה את לימודי התואר‎ ‎במשפטים בהצטיינות יתרה ואף התמחתה בתחום ‏הפלילי בפרקליטות מחוז צפון וכך זכתה להכיר את מערכת אכיפת החוק משני צידי המתרס, דבר אשר מהווה יתרון משמעותי עבור קהל לקוחותיה‎.‎‏ עו"ד יערית אוליאל‎ ‎מתמחה בתחום דיני התעבורה ותאונות הדרכים בישראל, כאשר במסגרת עבודתה מייצגת נהגים במגוון תיקים בתחום בדרגות קושי שונות החל מעבירות קנס וכלה בתאונות דרכים קטלניות‎.‎ בנוסף, עו"ד אוליאל מקדישה זמן ומאמצים רבים בלימוד תחום התעבורה, מרצה בפני עורכי דין חדשים מטעם לשכת עורכי הדין וחברה בועדת התעבורה של לשכת עורכי הדין. כמו כן, עו"ד אוליאל מתנדבת בבתי ספר ומרצה לתלמידים בתחום הבטיחות בתעבורה כאשר מטרתה העיקרית היא להקנות ערכים וידע בתחום.
קצת על משרדנו

בעלי ניסיון מקצועי רב שנים בייצוג נהגים בבתי משפט, במשרדי הרישוי ובמכון הרפואי לבטיחות בדרכים. צוות המשרד מונה עו"ד לתעבורה ותאונות דרכים ובוחני תנועה מקצועיים יוצאי משטרת ישראל וכן אנשי מקצוע נוספים המסייעים לתיקי המשרד במתן חוות דעת מקצועיות. צוות המשרד נבחר בקפידה רבה בכדי להבטיח לכלל הלקוחות קבלת שירות מקצועי ואיכותי. קראו עוד על משרדנו או על תיקים מעניניים שניהלנו לאחרונה – הצלחות המשרד

אהבתם את הכתבה? שתפו!
עלול לעניין אתכם גם...
משרדנו מתמחה רק בתעבורה