לוגו עורך דין תעבורה יערית אוליאל

ערעור מנהלי על החלטת ועדת הערר

קיימים מקרים רבים בהן יידרשו הנהגים השונים להגיע למבדקים במכון הרפואי לבטיחות בדרכים. חשוב לדעת כי המכון הרפואי עוסק ברפואה תעבורתית בהיותו מהווה יחידה מנהלית של משרד הבריאות, כאשר במסגרת עבודתו של המכון נערכים בדיקות כשירות לנהגים אשר הופנו מגורמים כאלו ואחרים כדוגמת משטרת ישראל, בתי המשפט לתעבורה וכן רופאים מומחים. המטרה העיקרית היא לשלול את מסוכנתם של הנהגים בגין ליקוי בריאותי, ובכך "להקדים תרופה למכה" ולמגר את תופעת הקטל בכבישים.

רבים מן הנהגים אשר חשים כי לא נעשה עימם צדק בהחלטת המכון הרפואי לבטיחות בדרכים, נוטים לפנות לוועדת הערר הממוקמת בתל השומר ובכך לנסות ולתקן את העוול שנעשה איתם. במקרה שהוועדה דחתה את הערר ניתן להגיש ערעור מנהלי על החלטתם. במאמר זה נדון כיצד מגישים את הערעור המנהלי על החלטת ועדת הערר ולאיזו ערכאה, וכן נציין באילו מקרים עשוי הערעור להיענות בחיוב.

לאיזו ערכאה ניתן להגיש ערעור על החלטת הועדה בתל השומר?

במקרה בו קיבל אדם המלצה שאינה לשביעות רצונו מהמכון הרפואי לבטיחות בדרכים, רשאי לפנות לוועדת הערר בתל השומר. בוועדה הנוכחית נדרש הנהג להציג אסמכתאות אשר סותרות את ממצאי המרב"ד כמו למשל: במקרה שצוין בפרוטוקול כי הנהג אינו כשיר לנהיגה בגין אבחון פסיכולוגי שביצע, עליו להציג בפני הוועדה מסמכים מפסיכולוג המאמתים את כשירותו לנהיגה. לוועדת הערר היכולת להחליט האם אכן נפל פגם בהחלטה שקיבל המרב"ד או שמא לדחות את הערר. במקרה של דחיית הערר, ניתן להגיש ערעור על החלטת הועדה לערכאת הערעור, להלן – בית המשפט המחוזי, בשבתו כערכאה לערעורים מנהלים.

ערעור מנהלי על החלטת ועדת הערר
ערעור מנהלי על החלטת ועדת הערר

ערעור מנהלי על החלטת הוועדה, בהתאם לקבוע בחוק

כפי שציינו קודם לכן, אדם אשר קיבל המלצה שלילית בעניין כשירותו לנהיגה, רשאי להגיש ערר לוועדה הממוקמת בתל השומר. בשלב לאחר מכן, אם שוב נענה לשלילה בוועדת הערר, רשאי להגיש ערעור מנהלי לבית המשפט המחוזי. להלן הסבר מפורט בהתאם לקבוע בחוק:

  ועדת ערר בתל השומר: ערעור מנהלי(ביהמ"ש המחוזי בשבתו כערכאת ערעור) :
הסבר: ניתן להגיש ערעור על החלטת המכון הרפואי לבטיחות בדרכים תוך 30 ימים מהיום בו הומצאה לנהג ההודעה בעניין אי כשירותו לנהיגה, ממשרד הרישוי. ערכאת הערעור דנה בשאלות משפטיות בלבד ולא בשאלות עובדתיות או בשאלות רפואיות! ניתן להגיש את הערעור הנ"ל תוך 45 ימים מיום קבלת ההחלטה של הועדה בתל השומר.
סעיפים בחוק: סעיף 197 מציין כי כל אדם רשאי להגיש ערר לוועדה.

ואילו תקנה 195(א) לתקנות התעבורה מתייחסת לזמנים אשר עומדים לרשותו של הנהג.

בהתאם לסעיף 55א(ב) לפקודת התעבורה, ניתן לערער על החלטת הוועדה בפני בית המשפט לעניינים מנהלים.

במה דנה ערכאת הערעור במקרה של ערעור מנהלי על החלטת ועדת הערר?

חשוב להבחין בין שאלות משפטיות לבין שאלות עובדתיות או רפואיות. ערכאת הערעור בביהמ"ש המחוזי איננה דנה בממצאים רפואיים כאלו ואחרים אלא דנה על שאלות משפטיות בלבד!. במסגרת הערעור בוחן בית המשפט המחוזי בשבתו כביהמ"ש לערעורים, האם טעתה הוועדה בשאלה שבחוק, הסתמכה על שיקולים שאינם נכונים או שמא חרגה מסמכותה וכן התעלמה מהוראות מחייבות וכיוצ"ב. זאת אומרת, ערכאת הערעור אינה בוחנת את ממצאיו האישיים של הנהג, אלא בוחנת האם נפל פגם / ליקוי בקבלת ההחלטה של וועדת הערר בתל השומר.

דוגמה לשאלה משפטית בערעור מנהלי על החלטת ועד הערר

חשוב לדעת כי זכות הטיעון עומדת לרשות כל אדם! בהתאם לזכות הנ"ל, רשאי אדם לעלות את טענותיו במסגרת הליך הערעור המנהלי ואילו מאידך חלה החובה על הרשות לשמוע את הנאמר בהקשבה מלאה ובנפש חפצה.

בהקשר שלנו – כאשר הגיש הנהג ערר לוועדת הממוקמת בתל השומר, על הוועדה לאפשר לו להשמיע את טענותיו. בנוסף, הוועדה מחויבת לקבל החלטה על סמך הטענות של הנהג ולא בגין נסיבות שאינן "כשרות". במקרה בו סירבה הוועדה להקשיב לטענותיו של הנהג, זכותו הבסיסית לטעון את טענותיו תפגע וכתוצאה מכך רשאי הוא להגיש ערעור מנהלי לביהמ"ש המחוזי.

האם יש צורך להסתייע בשירותיו של עורך דין תעבורה בהגשת ערעור מנהלי?

התשובה הקצרה היא – בהחלט! על כל אדם לדעת כי תחום התעבורה בפני עצמו הינו תחום מורכב ומסועף! כאשר הינכם מעוניינים להגיש ערעור מנהלי על החלטת ועדת הערר, ראשית יש להתייעץ עם עורך דין תעבורה בכדי להבין האם קיימת לכם עילה לשם כך. כפי שציינו לאורך המאמר, לא בכל תרחיש יקבל ביהמ"ש המחוזי את הערעור המנהלי, אלא רק אם אכן עולה שאלה משפטית בעניין.

בנוסף, לשם הגשת הערעור עצמו יש להיעזר בשירותיו של עורך דין תעבורה מקצועי ומיומן בכדי שזה ידע לנסח עבורכם את הנדרש בצורה הולמת וראויה וכן, ידע לייצג אתכם בפני בית המשפט המחוזי בשבתו כערכאה לערעורים מנהלים.

ייצוג על ידי עורך דין המכון הרפואי מנוסה, עשוי להטיב עימכם בשלב קבלת ההכרעה בעניינכם, ולכן אין להקל ראש בדבר. אם רישיון הנהיגה אכן חשוב לכם, פנו בהקדם האפשרי לעורך דין תעבורה.

שאלות נפוצות
את הערעור המנהלי יש להגיש לבית המשפט המחוזי בשבתו כערכאת ערעורים מנהלים. יש לשים לב כי, לא בכל תרחיש ניתן להגיש את הערעור המנהלי, אלא רק כאשר מתעורר ספק לגבי שאלה משפטית. לכל המידע המלא, במאמר.
להבדיל מהגשת ערר לוועדה בתל השומר, שם נקבע כי ניתן להגיש את הערר תוך 30 ימים מיום המצאת ההודעה לעניין כשירותו של הנבדק, בהגשת ערעור מנהלי עומדים לרשות האדם 45 ימים מהיום בו קיבל את ההחלטה של הוועדה.
חשוב להבחין בין שאלות משפטיות לבין שאלות עובדתיות / רפואיות. ערכאת הערעור לא תדון בשאלות עובדתיות או רפואיות, אלא רק במקום בו נפל כשל / ליקוי בשאלה משפטית כמו למשל: ההחלטה שהתקבלה בוועדת הערר, התקבלה בגין שיקולים זרים לא נאותים או שמא במקרים בהם לא ניתן לנבדק לממש את זכות הטיעון שלו. לכל המידע, במאמר
בהחלט!!! עורך הדין ידע לבדוק אם אכן קיימת לכם עילה מוצדקת להגשת הערעור המנהלי, ואם אכן ראה שנכון לעשות כך, ידע עורך הדין לנסח את הערעור המנהלי בצורה ראויה והולמת וכן יעניק לכם ייצוג משפטי כנדרש בפני בית המשפט המחוזי. אם רישיון הנהיגה חשוב לכם, אל תקלו בדבר, פנו בהקדם האפשרי למשרד עו"ד תעבורה יערית אוליאל.
עו"ד יערית אוליאל
עו"ד יערית אוליאל
עו"ד אוליאל סיימה את לימודי התואר‎ ‎במשפטים בהצטיינות יתרה ואף התמחתה בתחום ‏הפלילי בפרקליטות מחוז צפון וכך זכתה להכיר את מערכת אכיפת החוק משני צידי המתרס, דבר אשר מהווה יתרון משמעותי עבור קהל לקוחותיה‎.‎‏ עו"ד יערית אוליאל‎ ‎מתמחה בתחום דיני התעבורה ותאונות הדרכים בישראל, כאשר במסגרת עבודתה מייצגת נהגים במגוון תיקים בתחום בדרגות קושי שונות החל מעבירות קנס וכלה בתאונות דרכים קטלניות‎.‎ בנוסף, עו"ד אוליאל מקדישה זמן ומאמצים רבים בלימוד תחום התעבורה, מרצה בפני עורכי דין חדשים מטעם לשכת עורכי הדין וחברה בועדת התעבורה של לשכת עורכי הדין. כמו כן, עו"ד אוליאל מתנדבת בבתי ספר ומרצה לתלמידים בתחום הבטיחות בתעבורה כאשר מטרתה העיקרית היא להקנות ערכים וידע בתחום.
קצת על משרדנו

בעלי ניסיון מקצועי רב שנים בייצוג נהגים בבתי משפט, במשרדי הרישוי ובמכון הרפואי לבטיחות בדרכים. צוות המשרד מונה עו"ד לתעבורה ותאונות דרכים ובוחני תנועה מקצועיים יוצאי משטרת ישראל וכן אנשי מקצוע נוספים המסייעים לתיקי המשרד במתן חוות דעת מקצועיות. צוות המשרד נבחר בקפידה רבה בכדי להבטיח לכלל הלקוחות קבלת שירות מקצועי ואיכותי. קראו עוד על משרדנו או על תיקים מעניניים שניהלנו לאחרונה – הצלחות המשרד

אהבתם את הכתבה? שתפו!
עלול לעניין אתכם גם...
משרדנו מתמחה רק בתעבורה