לוגו עורך דין תעבורה יערית אוליאל

הוצאת רישיון לחולה אפילפסיה – מהם התנאים?

מטבע הדברים, הענקת רישיון נהיגה לאדם עם הפרעה נוירולוגית המתבטאת בפרכוסים מעלה מספר חששות. עם זאת, לאור התפתחות תעשיית התרופות והיכרות טובה יותר עם מחלת האפילפסיה, חולי אפילפסיה אכן רשאים להוציא רישיון נהיגה, וזאת לאור תנאים מסוימים הקבועים בחוק. הכל על הוצאת רישיון לחולה אפילפסיה במאמר הזה.

 

מחלת האפילפסיה

מחלת האפילפסיה (המוכרת בעברית כ"מחלת הנפילה"), הינה מחלה שמתבטאת בפרכוסים, ונגרמת בעקבות הפרעה נוירולוגית במערכת העצבים. לעיתים הפרכוסים נגרמים מטריגר חיצוני כמו הבהובי אורות או רעש פתאומי, ולפעמים ללא טריגר כלל.

לפרכוסים הנובעים מאפילפסיה יש מספר ביטויים שונים, כמו עילפון, מצמוצים או תנועות חזרתיות של הגפיים.

הוצאת רישיון לחולה אפילפסיה - מהם התנאים? - uliel.co.il

אדם יוגדר כאפילפטי אם התקיים לגביו אחד מהמצבים הבאים

  • חווה התקף פרכוסים שבעקבותיו הוערך באמצעות בדיקת EEG (רישום פעילות חשמלית במוח) כי הסיכוי להתקף פרכוסים נוסף הוא 60% ומעלה.
  • חווה שני התקפי פרכוסים שנגרמו עקב טריגר חיצוני.
  • חווה שני התקפי פרכוסים שנגרמו ללא טריגר חיצוני, וההפרש ביניהם היה מעל ליממה.
  • חווה התקף פרכוסים ראשון ואובחן עם סינדרום אפילפטי.

הטיפול העיקרי באפילפסיה הוא טיפול תרופתי שעשוי להשיג שליטה מלאה בפרכוסים. טיפולים אפשריים אחרים הם ניתוח, דיאטה והשתלת קוצב וגלי. אלו ניתנים לרוב כאשר הטיפול התרופתי לא השיג את התוצאה הרצויה.

במשך שנים רבות, נאסר על חולי אפילפסיה להוציא רישיון נהיגה ולנהוג בשל נטייתם לפרכוסים פתאומיים, והחשש כי אלו יובילו לתאונות דרכים ויסכנו את חיי החולים וחיי סובביהם. בעשורים האחרונים נפלה ההבנה כי רישיון נהיגה הוא אמצעי חשוב להתניידות בחיי היום יום, ולאור השינויים וההתפתחויות ברפואה ניתן לאפשר את נהיגתם של חולי אפילפסיה תחת תנאים ספציפיים.

הוצאת רישיון לחולה אפילפסיה – מהם התנאים
הוצאת רישיון לחולה אפילפסיה – מהם התנאים

 

התנאים להוצאת רישיון לחולה אפילפסיה

על חולה אפילפסיה שרוצה להוציא רישיון נהיגה, לעמוד בתנאים הבאים –

 

תנאים לקבלת רישיון ברכב ציבורי

על חולה האפילפסיה לעמוד באחד מהתנאים הבאים על מנת לקבל רישיון ברכב ציבורי (מונית בלבד, מכיוון שחולי אפילפסיה אינם רשאים לנהוג באוטובוס) –

  • נוטל טיפול תרופתי ואינו סובל מהתקפים למעלה מעשר שנים.
  • אינו נוטל טיפול תרופתי אך מאוזן (אינו סובל מהתקפים) לפחות חמש שנים מתוך העשר ותחת התניה של הערכה נוירולוגית יסודית וחוזרת.
  • עברה שנה מאז הפעם האחרונה שעבר התקף, כל עוד לא אובחן כאפילפטי.

 

תנאים לקבלת רישיון ברכב פרטי

  • החולה נמצא תחת השגחה רפואית, תרשים ה- E.E.G שלו תקין והוא לא עבר התקף משום סוג מזה שנה.
  • אם החולה סבל מהתקף בודד ולא אובחן כאפילפטי, הוא יתבקש להמתין חצי שנה בלבד לאחר התרחשות ההתקף כל עוד הרקע הרפואי שלו תקין.
  • החולה סובל מהתקפים רק בעת שינה או בעת התעוררות משינה ובשלוש שנים האחרונות לא עבר שום התקף אחר.

 

כיצד עובד הליך הוצאת הרישיון

באם חולה אפילפסיה עמד בתנאים שלעיל, הוא רשאי לממש את זכותו להוציא רישיון. את ההליך הבא עליו לעשות לפני שהחל בתהליכי הוצאת הרישיון, כמו שיעורים מעשיים או מבחן תיאוריה.

כשלב ראשון, עליו לפנות למכון הרפואי לבטיחות בדרכים (המרב"ד) ולבקש את הטפסים הרלוונטיים להצהרה על מצבו הבריאותי וכשירותו לנהיגה.

לאחר שיישלחו אליו הטפסים, עליו למלאם ולצרף את הפרטים הבאים – דיווח נוירולוגי מידי נוירולוג, דיווח על הטיפול התרופתי שהוא נוטל ורמתו בדם, תוצאות בדיקת הדמייה ב- CT או בדיקת הדמייה ב- MRI, ותוצאות בדיקת EEG שנעשתה בשינה, בערנות ותוך חשיפה לגירוי אורי. אם מדובר בחולה אפילפסיה שאינו נוטל טיפול תרופתי, עליו להסביר מתי הפסיק ליטול את התרופה ולציין אם ניתן אישור נוירולוג לכך.

לאחר שעשה זאת, עליו להמתין לתוצאות הוועדה. באם בקשתו אושרה, הוא רשאי להתחיל בהליכים הרגילים להוצאת רישיון.

ערעור על החלטת המכון הרפואי לבטיחות בדרכים לביטול רישיון לחולה אפילפסיה

אם בקשתו של חולה האפילפסיה לאישור רישיון נהיגה סורבה, הוא רשאי לערער על ההחלטה. את הערעור ניתן להגיש באמצעות הדואר תוך 30 ימים מקבלת הסירוב. בשלב זה ניתן להיעזר בעורך דין – עורכי דין מנוסים יידעו להצביע על פגמים חוקיים בבדיקות המרב"ד או בהחלטות שרירותיות.

אם גם בקשה זו סורבה, ניתן לערער שנית תוך 45 ימים מקבלת הסירוב השני לבית המשפט המחוזי בשבתו כבית משפט לעניינים מנהליים. בית המשפט המחוזי אינו מתפקד במקרה זה כסמכות רפואית, אלא מבקש לדון בנסיבות המשפטיות של הערעור ולראות אם יש לו הצדקה.

הצלחות המשרד בתיקי המכון הרפואי לבטיחות בדרכים

עם המרב"ד לא מתמודדים לבד! אתה צריך עו"ד תעבורה לצידך! משרד עו"ד יערית אוליאל לתעבורה בלבד! 

החזרת רישיון אחרי שלילת המרב"ד

ניסה להוציא רישיון לאוטובוס במשך שנתיים

במשרדנו נוהלו מאות תיקי מרב"ד, אפשר לעזור גם לך! 
אנחנו כאן כי הרישיון שלך חשוב, צור קשר עוד היום! 

חובת הדיווח המוטלת על חולה האפילפסיה

חולה אפילפסיה בעל רישיון מחויב לדווח למשרד הרישוי על כל התקף שהוא חווה. אם החולה חווה התקף אפילפסיה בזמן נהיגה ולא דיווח על כך והדבר התגלה, ביטוחו יבוטל והוא עשוי לשאת בסנקציות מחמירות, לרבות שלילת רישיון וענישה נוספת.

אם דיווח החולה על ההתקף, ייתכן שרישיונו יישלל באופן זמני מחשש לסכנה לחייו ולסובביו. לאחר שנה הוא יעבור ועדה רפואית נוספת שתקבע את כשירותו ואת זכאותו לקבלת הרישיון בחזרה.

 

חובת הדיווח המוטלת על רופא

רופא שחש כי נהיגתו של חולה אפילפסיה בו הוא מטפל עשויה להיות מושפעת עקב מצבו הרפואי, מחויב לדווח זאת למכון הרפואי לבטיחות בדרכים.

 

כיצד עורך דין יכול לסייע לי להוציא רישיון לחולה אפילפסיה?

עורך דין תעבורה אמור להכיר היטב את המכון הרפואי לבטיחות בדרכים, והוא יכול לייעץ כיצד ובאיזה תנאים יוכל החולה לקבל רישיון נהיגה. אם בקשתו של חולה האפילפסיה סורבה והוא חש כי נעשה לו עוול, ניתן לערער על החלטה זו לוועדת הערעורים.

עורך דין מנוסה יידע להצביע על פגמים בהחלטת המרב"ד ועל כשלים חוקיים. ליווי נבון של עורך דין יכול לשפר משמעותית את סיכוייו של המערער לזכות באישור להוצאת רישיון נהיגה או לקבלת רישיונו בחזרה. מומלץ להגיש ערעור זה, כמובן, רק במקרה שהמכון אכן טעה בשיקול דעתו, ולא כאשר מתקיים סיכון בריאותי אמיתי.

 

אפילפסיה ורישיון נהיגה

כפי שצוין, לאור העובדה כי מחלת האפילפסיה באה לידי ביטוי בפרכוסים, רעידות לא רצוניות וכן במקרים מסוימים גם בהתעלפויות, קיים חשש לנהיגה בטוחה ובהתאם לכך, קיים קשר בין אפילפסיה ורישיון הנהיגה. ניתן לראות כי כיום, חולי אפילפסיה רשאים להוציא רישיון בכפוף להתקיימותם של מספר פרמטרים שונים אשר דנו עליהם לאורך המאמר כדוגמת טיפול תרופתי, מספר שנים ללא התקפים וכן הלאה. במקרה בו נהג קיבל זימון למכון הרפואי לבטיחות בדרכים, עליו יהיה להציג מסמכים רפואיים וכן בדיקות נוירולוגיות עדכניות בכדי שיוכל לקבל המלצה חיובית לעניין רישיונו.
להמשך קריאה בנושא: אפילפסיה והמכון הרפואי לבטיחות בדרכים

הוצאת רישיון לחולה אפילפסיה - מהם התנאים? - uliel.co.il

עורכת הדין יערית אוליאל – עורכת דין תעבורה

אין ספק כי הליך קבלת אישור לרישיון נהיגה עבור חולה אפילפסיה אינו קל בכלל. ליווי של עורך דין יכול להפוך את ההליך לפשוט ונעים יותר עבורכם, ולחסוך לכם משאבים כספיים ונפשיים רבים. בנוסף, עורך דין מיומן יפעל בצורה יעילה יותר שעשויה לזרז את ההליך ולקדם אותו באופן משמעותי.

עורכת הדין יערית אוליאל מזמינה אתכם ליצור קשר עם משרדה ולקבל ייעוץ וליווי משפטי בנושא. עורכת הדין אוליאל היא עורכת דין תעבורה המתמחה בייצוג מול המכון הרפואי לבטיחות בדרכים וליווי משפטי עד להשגת הרישיון המיוחל. צרו קשר עם עורכת הדין יערית אוליאל על מנת להבטיח את קיום האינטרסים שלכם ולוודא כי הזכויות שלכם נשמרות ומתמלאות כחוק.

שאלות נפוצות
אפילפסיה הינה מחלה נוירולוגית אשר מתבטאת בפרכוסים. הפרכוסים עשויים להיגרם כתוצאה מחשיפה לגורם חיצוני כמו רעש או אור מהבהב או ללא כל טריגר חיצוני. במהלך ההתקף החולה מאבד לחלוטין את היכולת לשלוט על תנועתיו והוא אינו נמצא במצב של הכרה. התקף אשר מתרחש במהלך נהיגה עשוי לגרום לתאונה ולסכנת חיים לנהג עצמו ולמשתמשי הכביש השונים שסביבו.
בהחלט כן, אומנם ישנם תנאים שונים הנדרשים לצורך קבלת רישיום נהיגה וכן רישיון נהיגה ברכב ציבורי. אך, במידה וחולה מוגדר כיציב ונוטל את התרופות המיועדות לאורך תקופה ואינו חווה התקפים בתקופה מוגדרת יוכל להחולה לקבל רישיון נהיגה. זאת כמובן במידה בתנאים הדרשים והצגת הבדיקות הרלוונטיות.
גם כאן התשובה הינה בהחלט כן. על החולה מוטלת חובת דיווח במקרה של שינוי במצבו הבריאותי בכלל וכן על דיווח של קיומו של התקף. גם על הרופא המטפל חלה חובת דיווח במידה ומרגיש כי החולה אינו כשיר לנהיגה. בכל מקרה המרב"ד צפוי לבחון את הנהג ואת מצבו הבריאותי ולהחליט על שלילה או אי שלילת רישיונו.
חולי אפילפסיה עשויים לחוות קשיים רבים בהליך הוצאות רישיון הנהיגה. מומלץ מאוד לפנות לעורך דין אשר יבצע בחינה של המצב הרפואי ושל נסיבות התיק ויבחן את אפשרויות הפעולה במקרה של אי קבלת רישיון ואף במקרים של שלילת הרישיון. למידע נוסף לחצו כאן.
עו"ד יערית אוליאל
עו"ד יערית אוליאל
עו"ד אוליאל סיימה את לימודי התואר‎ ‎במשפטים בהצטיינות יתרה ואף התמחתה בתחום ‏הפלילי בפרקליטות מחוז צפון וכך זכתה להכיר את מערכת אכיפת החוק משני צידי המתרס, דבר אשר מהווה יתרון משמעותי עבור קהל לקוחותיה‎.‎‏ עו"ד יערית אוליאל‎ ‎מתמחה בתחום דיני התעבורה ותאונות הדרכים בישראל, כאשר במסגרת עבודתה מייצגת נהגים במגוון תיקים בתחום בדרגות קושי שונות החל מעבירות קנס וכלה בתאונות דרכים קטלניות‎.‎ בנוסף, עו"ד אוליאל מקדישה זמן ומאמצים רבים בלימוד תחום התעבורה, מרצה בפני עורכי דין חדשים מטעם לשכת עורכי הדין וחברה בועדת התעבורה של לשכת עורכי הדין. כמו כן, עו"ד אוליאל מתנדבת בבתי ספר ומרצה לתלמידים בתחום הבטיחות בתעבורה כאשר מטרתה העיקרית היא להקנות ערכים וידע בתחום.
קצת על משרדנו

בעלי ניסיון מקצועי רב שנים בייצוג נהגים בבתי משפט, במשרדי הרישוי ובמכון הרפואי לבטיחות בדרכים. צוות המשרד מונה עו"ד לתעבורה ותאונות דרכים ובוחני תנועה מקצועיים יוצאי משטרת ישראל וכן אנשי מקצוע נוספים המסייעים לתיקי המשרד במתן חוות דעת מקצועיות. צוות המשרד נבחר בקפידה רבה בכדי להבטיח לכלל הלקוחות קבלת שירות מקצועי ואיכותי. קראו עוד על משרדנו או על תיקים מעניניים שניהלנו לאחרונה – הצלחות המשרד

אהבתם את הכתבה? שתפו!
עלול לעניין אתכם גם...
משרדנו מתמחה רק בתעבורה