לוגו עורך דין תעבורה יערית אוליאל

הקשר בין שימוש בסמים והמרבד

מלבד הסכנה הבטיחותית האדירה הכרוכה בנהיגה תחת השפעת סמים, לנהיגה תחת שימוש בסמים עשויה להיות השפעה הרסנית על עתידכם כנהגים. במקרים שנהג מורשע בעבירת סמים, ובייחוד במקרים בהם השפעת הסמים הובילה לתאונת דרכים, הוא יזומן לבדיקה במרב"ד – המכון הרפואי לבטיחות בדרכים – על מנת שכשירותו לנהיגה והמשך החזקתו ברישיון ייבדקו לעומק. 

 

מהו המרב"ד?

המרב"ד (המכון הרפואי לבטיחות בדרכים) הוא שלוחה של משרד הבריאות שהוקמה על מנת לוודא את הכשירות הרפואית של הנהגים שמופנים אליו בשל קשיים שונים. 

במהלך ההליך במרב"ד, נערכות בדיקות מסוגים שונים, בהתאם לסיבה שבגינה הופנה הנהג למכון. לאחר שהמכון יאסוף את כל הממצאים השונים,  הוא ממליץ האם יש לשלול את רישיונו של הנהג, לשלול אותו באופן חלקי (כמו שלילת רישיון רכב כבד אך התרת המשך נהיגה ברכב רגיל) או להתיר את המשך הנהיגה. 

על מכון הרישוי לבחון את המלצותיו של המרב"ד, ולהכריע מה החלטתו בהתאם לממצאים אלו. ברוב המוחלט של המקרים, מכון הרישוי מקבל את המלצותיו של המרב"ד. 

מי מופנה למכון הרפואי לבטיחות בדרכים?

אלו הנהגים שיופנו למרב"ד על מנת לעבור בדיקות כשירות:

  • נהג שמבקש רישיון נהיגה עבור רכב משא כבד או רכב ציבורי, כמו אוטובוס. הגורם המפנה לבדיקות במקרה זה הוא משרד הרישוי.
  • נהג שתקופת שלילת הרישיון שלו הסתיימה, והוא מוגדר "עבריין תנועה מועד". גם כן הגורם המפנה הוא משרד הרישוי.
  • נהג שיש לו מצב רפואי שעשוי להוביל לכך שנהיגתו תסכן אותו ואת סובביו. הגורם המפנה במקרה זה הוא הרופא שבדק את הנהג והגיע למסקנה זו, שעליה הוא מחויב לדווח.
  • נהג שהיה מעורב בתאונת דרכים. הגורם המפנה לבדיקות כאן הוא משטרת ישראל.
  • נהגים שהורשעו בעבירת סמים או אלכוהול. הגורם המפנה במקרים אלו הם משטרת ישראל, אגף הרישוי של צה"ל ומשרד הרישוי. 

 

הקשר בין שימוש בסמים והמרבד
הקשר בין שימוש בסמים והמרבד

הקשר בין שימוש בסמים והמרבד - uliel.co.il

אילו בדיקות מתבצעות במכון הרפואי לבטיחות בדרכים?

הבדיקות במכון ישתנו בהתאם לסיבת ההפניה של הנהג וקשייו הייחודיים. ישנן כמה בדיקות מרכזיות – 

  • מבחן אישיות רב שלבי, שבוחן התאמה אישיותיות לנהיגה. 
  • בדיקה פסיכולוגית. 
  • בדיקה פסיכיאטרית. 
  • בדיקת של רופא המתמחה בתחום הרלוונטי לנהג. 
  • בדיקה של נרקולוג, רופא המתמחה בהתמכרויות.

מלבד בדיקות אלו, ייתכן מאוד שהנהג יתבקש להמציא אסמכתאות רפואיות מבדיקות חיצונית למכון הרפואי לבטיחות בדרכים. 

 

בדיקות סמים במרבד

 חשוב לדעת שברוב המקרים בדיקות סמים ייעשו לאלו שהופנו בגין הרשעה בעבירת סמים, או לאלו שיש בעברם עבירת סמים. במקרים אחרים, בדרך כלל לא תיעשה בדיקת סמים, אך חשוב לזכור שזו תמיד אפשרות שנמצאת על הפרק. 

כאשר נהג מתבקש לעבור בדיקת סמים, עליו לעבור שלוש. בדרך כלל כל אחת מהבדיקות תיקבע בהתראה של שבועיים, אך יש להכיר בכך שהמכון הרפואי רשאי לדרוש בדיקת שתן בו במקום, ללא התראה. 

מה נחשב כנהיגה תחת השפעת סמים?

קודם כל, חשוב לדעת שעבירה של שימוש בסמים בזמן נהיגה נחשבת "נהיגה בשכרות". לכן, אם קיבלתם כתב אישום בגין נהיגה בשכרות על אף שנתפסתם נוהגים תחת השפעת סמים, זו הסיבה לכך. 

ס' 64ב לפקודת התעבורה קובע ארבעה תנאים לאדם שנחשב כ"שיכור" בעת נהיגה:

(1)   מי ששותה משקה משכר בעת נהיגה או בעת שהוא ממונה על הרכב;

(2)   מי שבגופו מצוי סם מסוכן או תוצרי חילוף חומרים של סם מסוכן;־

(3)   מי שבגופו מצוי אלכוהול בריכוז הגבוה מהריכוז שקבע השר, בהתייעצות עם שר הבריאות ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת, וחזקה שריכוז זה היה בגופו בשלוש השעות שקדמו לנטילת דגימות הנשיפה, השתן או הדם, כל עוד לא הוכח היפוכו של דבר".

(4)   מי שנתון תחת השפעת משקה משכר או תחת השפעת סם מסוכן, ובלבד שבבדיקת מעבדה לא נמצא שריכוז האלכוהול בדמו נמוך מהסף שנקבע בתקנות לפי פסקה (3) או מהסף כאמור בפסקה (3א), לפי העניין.

"סם מסוכן" הוא כל סם שהוגדר ככזה בפקודת הסמים המסוכנים, לרבות קנאביס, מתאמפאטמין (הידוע כמת'), אופיום, קוקאין ועוד רבים. 

אדם שהורשע בנהיגה תחת השפעת סמים ואשמתו הוכחה, יתבקש להתייצב במכון הרפואי לבטיחות בדרכים ולעבור הערכה מחודשת באשר להמשך החזקתו ברישיון. 

הקשר בין שימוש בסמים והמרבד - uliel.co.il

זומנתי לבדיקה במרב"ד, מה עליי לעשות?

חשוב להבין שפעמים רבות התוצאה הנקבעת במכון הרפואי היא שרירותית ובעייתית מאוד. לכן, אין להגיע לבדיקה במרב"ד כשאינכם מוכנים – צרו קשר עם עורך דין המתמחה בדיני תעבורה על מנת  שינחה אתכם כיצד לפעול בבדיקות, מה להביא עמכם ואיך לדאוג לכך שהכל יעבור על הצד הטוב ביותר. 

במקרה שכבר עברתם בדיקה במרב"ד ונקבע כי רישיונכם יישלל באופן מלא או חלקי, אל תדאגו – מדובר במצב הפיך. על החלטת המרב"ד ניתן לערער בפני ועדת ערעורים תוך שלושים ימים מיום קבלת ההודעה על השלילה. חשוב להיעזר בעורך דין המתמחה בתחום כאשר אתם מערערים על החלטתו של המכון הרפואי, כיוון שעורך דין מיומן ובקיא בחוק יידע לזהות מהן נקודות החולשה של הטיעון של המרב"ד וכיצד ניתן לערער על החלטתם. 

 

קבלת ליווי משפטי מעורך דין תעבורה

ככלל, היעזרות בעורך דין המתמחה בדיני תעבורה היא חשובה מאוד. ניתן לשכור את שירותיו של עורך הדין כבר בשלב קבלת כתב האישום, על מנת שינסה למנוע את ההרשעה ולמנוע את ההגעה למכון הרפואי לבטיחות בדרכים מלכתחילה. במקרים מסוימים, התנהלות שגויה של המשטרה בעת בדיקת הסמים עשויה לבטל את כתב האישום כולו, ולכן כדאי לברר עם עורך דין תעבורה אם ההליך ההתנהל כשורה.

הצלחות המשרד בתיקי המכון הרפואי לבטיחות בדרכים

עם המרב"ד לא מתמודדים לבד! אתה צריך עו"ד תעבורה לצידך! משרד עו"ד יערית אוליאל לתעבורה בלבד! 

החזרת רישיון אחרי שלילת המרב"ד

ניסה להוציא רישיון לאוטובוס במשך שנתיים

במשרדנו נוהלו מאות תיקי מרב"ד, אפשר לעזור גם לך! 
אנחנו כאן כי הרישיון שלך חשוב, צור קשר עוד היום! 

עבירת סמים

זכרו כי עבירת סמים, פשוטה ככל שתהיה, נרשמת בתיקכם הפלילי ומלווה אתכם בעתיד. לעיתים, עבירה כזו עשויה להוות כתם של ממש על קורות החיים שלכם. לכן, ודאו מה האפשרויות שלכם בביטול כתב האישום, או לפחות בהקטנתו והקטנת העונש ככל האפשר.

 

ליווי משפטי

ליווי משפטי בעת ההליך במכון הרפואי גם הוא חשוב מאוד, שהרי מדובר בבדיקות שעשויות להוביל לשלילת רישיונכם. על מנת להתייחס למצב ברצינות המירבית, צרו קשר עם עורך דין תעבורה שיעשה כל שבאפשרותו על מנת להכין אתכם לבדיקות ולהגן עליכם מבחינה משפטית.

 

סיכום

עורכת הדין יערית אוליאל מתמחה בדיני תעבורה ככלל ובדיקות במרב"ד לאחר עבירות סמים בפרט. משרד עורכת הדין אוליאל ישמח לעמוד לשירותכם לאורך כל ההליך, על מנת שהתהליך יעבור עליכם בצורה הקלה ביותר והיעילה ביותר. מדובר בהליך שעשוי להיות מייגע וארוך, ולכן חשוב לעבור אותו בליווי משפטי אמין, איכותי ואישי, שיבטיח הוצאה מינימלית של משאבים כספיים ונפשיים כאחד.

שאלות נפוצות
נהג שיורשע בעבירת סמים, יזומן למבדקים במכון הרפואי בכדי לבדוק את כשירותו לנהיגה והמשך החזקתו ברישיון. לעוד באתר, ניתן למצוא באתר.
במסגרת הבדיקות שמבצע המרב"ד, קיימת בדיקה של נרקולוג(מומחה להתמכרויות) ובנוסף, ייתכן שתידרש בביצוע בדיקת סמים ללא התראה. למידע נוסף, בקרו באתר.
נתפסתי נוהג תחת השפעת סמים, מה עלי לעשות עכשיו? במקרה שנמצאת נוהג תחת השפעת סמים, יוגש נגדך כתב אישום בגין נהיגה בשכרות ואתה צפוי לעונשים רבים לרבות: קנס, נקודות תעבורה, שלילה, מבדקים במכון הרפואי ועוד.
מומלץ להגיע לבדיקה מוכנים ככל הניתן. הסתייעו בעורך דין תעבורה המתמחה בהתמודדות מול המרב"ד.
עו"ד יערית אוליאל
עו"ד יערית אוליאל
עו"ד אוליאל סיימה את לימודי התואר‎ ‎במשפטים בהצטיינות יתרה ואף התמחתה בתחום ‏הפלילי בפרקליטות מחוז צפון וכך זכתה להכיר את מערכת אכיפת החוק משני צידי המתרס, דבר אשר מהווה יתרון משמעותי עבור קהל לקוחותיה‎.‎‏ עו"ד יערית אוליאל‎ ‎מתמחה בתחום דיני התעבורה ותאונות הדרכים בישראל, כאשר במסגרת עבודתה מייצגת נהגים במגוון תיקים בתחום בדרגות קושי שונות החל מעבירות קנס וכלה בתאונות דרכים קטלניות‎.‎ בנוסף, עו"ד אוליאל מקדישה זמן ומאמצים רבים בלימוד תחום התעבורה, מרצה בפני עורכי דין חדשים מטעם לשכת עורכי הדין וחברה בועדת התעבורה של לשכת עורכי הדין. כמו כן, עו"ד אוליאל מתנדבת בבתי ספר ומרצה לתלמידים בתחום הבטיחות בתעבורה כאשר מטרתה העיקרית היא להקנות ערכים וידע בתחום.
קצת על משרדנו

בעלי ניסיון מקצועי רב שנים בייצוג נהגים בבתי משפט, במשרדי הרישוי ובמכון הרפואי לבטיחות בדרכים. צוות המשרד מונה עו"ד לתעבורה ותאונות דרכים ובוחני תנועה מקצועיים יוצאי משטרת ישראל וכן אנשי מקצוע נוספים המסייעים לתיקי המשרד במתן חוות דעת מקצועיות. צוות המשרד נבחר בקפידה רבה בכדי להבטיח לכלל הלקוחות קבלת שירות מקצועי ואיכותי. קראו עוד על משרדנו או על תיקים מעניניים שניהלנו לאחרונה – הצלחות המשרד

אהבתם את הכתבה? שתפו!
עלול לעניין אתכם גם...
משרדנו מתמחה רק בתעבורה