לוגו עורך דין תעבורה יערית אוליאל

מתי כדאי להתייעץ עם עורך דין תעבורה

תחום התעבורה הינו תחום רחב ומסועף המכיל את פקודת התעבורה וכן את תקנות התעבורה, כאשר מטרתם העיקרית היא להתוות את סמכויות האכיפה וחוקי הנהיגה במדינת ישראל. מדי יום מחלקת משטרת התנועה מאות ואף אלפיי דו"חות בדרגות חומרה שונות בגין ביצוע עבירות תנועה כדוגמת: נהיגה במהירות מופרזת, שימוש בטלפון נייד, נהיגה בשכרות וכיוצ"ב. ניתן לראות כי מתנהלים מדי שנה למעלה מ-100,000 תיקים בבתי המשפט לתעבורה ברחבי הארץ, אשר חלקם מסתיימים בקנס כספי ואילו חלקם במאסר בפועל. בהתאם לכך, חשוב להסתייע בשירותיו של עורך דין תעבורה מקצועי ומיומן ובכך להבטיח הגנה משפטית מקסימאלית ככל הניתן.

במאמר זה נדון על עבירות תנועה כאלו ואחרות ואף נציג סיטואציות שונות בכדי להבין מתי כדאי להתייעץ עם עורך דין תעבורה.

באילו דו"חות כדאי להתייעץ עם עורך דין תעבורה?

חשוב לעשות הבחנה בין שני סוגים של דו"חות תנועה אשר בסמכותם של משטרת התנועה להנפיק לחובת הנהגים:

  1. דו"ח מסוג ברירת משפט – דו"ח שנרשם לחובת הנהג בגין ביצוע עבירת תנועה המוגדרת כ"קלה" כדוגמת: שימוש בטלפון נייד בנהיגה, נהיגה במהירות מופרזת, אי חגירת חגורת בטיחות, קיפוח הדרך וכיוצ"ב. בעת רישום הדו"ח נדרש הנהג בתשלום קנס כספי אשר עשוי לנוע בין 100 ₪ ל-1500 ₪ לכל היותר, ובצירוף נקודות הנעות בין 0 ל-10 לכל היותר.
  2. דו"ח מסוג הזמנה לדין – נרשם לחובת הנהגים בגין ביצוע עבירות תנועה המוגדרות כ"חמורות" כדוגמת: נהיגה בזמן פסילה, נהיגה בשכרות(סמים / אלכוהול), נהיגה ללא רישיון רכב בתוקף(מעל לשנה), חציית צומת באור אדום(כשברמזור דלק האור מעל ל-5 שניות) וכ"ו.

בשני סוגי הדו"חות שהצגנו זה עתה, חשוב להיוועץ עם עורך דין תעבורה בכדי לקבל הכוונה מקצועית והולמת.

מתי כדאי להתייעץ עם עורך דין תעבורה
מתי כדאי להתייעץ עם עורך דין תעבורה

קיבלתי דו"ח תנועה עם קנס ונקודות, האם אני צריך להתייעץ עם עורך דין תעבורה?

בעת ביצוע עבירת תנועה, עשויות להיזקף לחובת הנהג נקודות תעבורה לצד הקנס הכספי. לאחר תשלום הדו"ח, ייזקפו לחובת הנהג נקודות החובה במרשמו התעבורתי, וייתכן כי הוא יהיה צפוי לביצוע אמצעי תיקון מטעם משרד הרישוי. בהתאם לשיטת הניקוד, נהג שצבר לחובתו מספר נקודות תעבורה, יידרש בביצוע אמצעי תיקון לרבות:

מספר נקודות התעבורה: אמצעי התיקון:
12 נקודות ביצוע קורס נהיגה בסיסי
24 נקודות ביצוע קורס נהיגה ייעודי
36 נקודות שלילת רישיון הנהיגה לשלושה חודשים
72 נקודות או 36 נק' בפעם השנייה(תוך 6 שנים) שלילת רישיון הנהיגה לתשעה חודשים, ביצוע מבחן עיוני, מבחן מעשי וכן מבדקים במכון הרפואי לבטיחות בדרכים.

לאור האמור, גם במקרה שקיבלתם דו"ח תנועה ולו הקל ביותר, ייתכן ורישיון הנהיגה שלכם בסכנה לדוגמא: דמיינו תרחיש בו קיימות לכם 32 נקודות תעבורה, וכעת קיבלתם דו"ח עם 2 נקודות תעבורה, משמעות הדבר היא כי תידרשו להיפרד מרישיונכם לתקופה של שלושה חודשים! לכן, בכל תרחיש בו נרשם לחובתם דו"ח, חשוב להיוועץ עם עורך דין תעבורה ולקבל הכוונה מקצועית בעניינכם.

קיבלתי הזמנה לדין, מתי כדאי לי להתייעץ עם עורך דין תעבורה?

במקרה שהוגש נגדכם כתב אישום, משמע כי ביצעתם עבירת תנועה המוגדרת כחמורה כדוגמת נהיגה בשכרות. חשוב לדעת כי בית המשפט לתעבורה פועל כערכאה פלילית ועל כן תחת סמכותם של השופטים מתחם ענישה רחב אשר נע בין קנס כספי, פסילת רישיון הנהיגה וכן מאסר בפועל. בכל תרחיש בו הינכם נדרשים לעמוד לדין, יש להסתייע בייצוג משפטי ראוי והולם על ידי עורך דין תעבורה מיומן. יש להסתייע בשירותיו של עורך הדין החל מהשלב הראשוני בו הוגש נגדכם כתב אישום, או שמא הינכם נדרשים להתייצב לחקירה באזהרה.

זומנתי לחקירה באזהרה בגין עבירת תנועה, האם אני צריך להתייעץ עם עורך דין תעבורה?

טרם נדון על הצורך בהיוועצות עם עורך דין תעבורה, חשוב להבין מהי חקירה באזהרה. במקרה שביצעתם עבירת תנועה או שמא הייתם מעורבים בתאונת דרכים, ייתכן ותידרשו להגיע לחקירה באזהרה בתחנת המשטרה. מטרת החקירה היא לבסס נגדכם עובדות אשר עשויות לשמש כראיות ממשיות לביצוע העבירה על ידכם. במקרה שאכן יהיו בידם של החוקרים מספיק ראיות לגיבוש העבירה, יוגש נגדכם כתב אישום ובהתאם לכך תידרשו לעמוד לדין בבית המשפט לתעבורה. כעת, לאחר שהבהרנו את מהות החקירה באזהרה, נציין מדוע הינכם חייבים להתייעץ עם עורך דין תעבורה טרם החקירה.

לשם ההדגמה, נניח וזומנתם לחקירה באזהרה בגין מעורבות בתאונת דרכים. בתרחיש שכזה, אתם עשויים להיות מבולבלים, לחוצים, חסרי הבנה של כלל המתרחש וכן בעלי אמוציות ורגשות מעורבים. בגין כל אלו, הינכם עשויים לבצע טעויות מהותיות ולומר דברים שאינם בהכרח נכונים, ולכן חשוב לקבל ייעוץ מקצועי מעורך דין תעבורה טרם הגעתכם לחקירה במשטרה. ייעוץ לפני חקירה עשוי "לפקס" אתכם ובכך לגרום לכם לומר את המציאות בדרך שאינה עשויה לפגוע בכם. ייעוץ זה, עשוי למנוע הגשת כתב אישום נגדכם ועמידה בפני בית המשפט ולכן אין להקל ראש בדבר!. אנו ממליצים להיוועץ עם עורך דין תעבורה לאחר התרחשות התאונה/העבירה.

יש לי עבר תעבורתי נקי וכעת קיבלתי דו"ח ראשון, האם אני צריך להתייעץ עם עורך דין?

אנו נוטים לשמוע לא מעט חששות מנהגים אשר קיבלו לראשונה דו"ח תנועה לידם ולכן, חשוב לנו לעשות לכם סדר בדבר. במקרה שקיבלתם דו"ח תנועה ראשון בחייכם, לאחר וותק רישיון ארוך שנים, לא תידרשו בביצוע אמצעי תיקון מטעם משרד הרישוי, אך יחד עם זאת אכן קיימת חשיבות מרבית לטפל בדו"ח וכעת נסביר מדוע.

במקרה שביצעתם עבירת תנועה, לצורך העניין שימוש בטלפון נייד בנהיגה, מעבר לקנס הכספי, ייזקפו לחובתכם 8 נקודות תעבורה. הנקודות הללו הולכות להיות תקפות לחובתכם במשך שנתיים שלמות מיום ביצוע העבירה. במקרה שביצעתם עבירת תנועה נוספת במהלך השנתיים הללו ונרשם לחובתכם דו"ח הנושא עימו אפילו 4 נקודות תעבורה, תידרשו בביצוע קורס נהיגה בסיסי מטעם משרד הרישוי בכדי שרישיונכם יישאר בכיסכם. בהתאם לכך, גם אם ניצב למולכם דו"ח תנועה ראשון, חשוב להיוועץ עם עורך דין תעבורה ולקבל הכוונה כנדרש!

מה כולל ייעוץ מעורך דין תעבורה?

ייעוץ מעורך דין תעבורה אינו כולל בהכרח ייצוג משפטי! חשוב להבין כי קיימים תרחישים שונים בהם עשוי עורך דין עבירות תנועה לתת לכם המלצות כאלו ואחרות בעניין הדוח שניצב למולכם. בכדי להבין מה כולל הייעוץ, נציג כעת מספר דוגמאות בעניין:

  • במקרה שקיבלתם דו"ח תנועה ראשון בחייכם לאחר עשור של ותק רישיון נהיגה, עוד יבדוק עבורכם אם הינכם עומדים בפרמטרים הנדרשים להגשת בקשה להמרת הדו"ח באזהרה. בתרחיש זה, אין כל צורך בייצוג משפטי או בסיוע של עורך הדין, מכיוון שאת הבקשה ניתן להגיש לבד בצורה מקוונת דרך אתר האינטרנט.
  • במקרה שקיים כשל מהותי בדו"ח כדוגמת פרמטרים שגויים הנוגעים למספר הרכב, צבע, סוג וכיוצ"ב, ייתכן ועו"ד ימליץ עבורכם להגיש בקשה לביטול הדו"ח אם אכן קיימת עילה מוצדקת לכך.
  • בתרחיש בו נרשם לחובתכם דו"ח עם קנס כספי בלבד, ללא רישום נקודות כמו למשל דו"ח נת"צ, אין כל צורך להסתייע בשירותיו של עורך דין תעבורה מכיוון ששכר הטרחה עולה על הקנס הכספי ובנוסף, אין כאן כל סיכון לרישיון הנהיגה שלכם.

לאור האמור, ייעוץ משפטי עשוי לעשות עבורכם סדר בראש ולהבין מהי דרך הפעולה הנכונה ביותר בשבילכם. כפי שציינו, לא בכל תרחיש יהיה נכון להגיש בקשה להישפט ולהסתייע בייצוג משפטי, קיימים מקרים בהם עו"ד תעבורה ימליץ עבורכם להגיש בקשות כדוגמת המרה לאזהרה, או שמא לשלם את הקנס הכספי ולסיים את הסיפור שניצב למולכם.

התייעצות עם עורך דין תעבורה, סיכום

לאורך כל המאמר הצגנו עבורכם תרחישים שונים בהם קיימת חשיבות להתייעץ עם עורך דין תעבורה, כאשר בשורה התחתונה, בכל סיטואציה שנרשם לחובתכם דו"ח תנועה ולו הקל ביותר מומלץ להיוועץ עם עורך דין מקצועי ומיומן ולהבטיח לעצמכם הכוונה ראויה והולמת.

אנו מבינים כי קיים שיקול כלכלי או שיקולים נוספים אשר עשויים למנוע ממכם להיוועץ עם עו"ד, אך אם תניחו בכף המאזניים את אובדן רישיון הנהיגה שלכם אל מול שכר הטרחה של עורך הדין, סביר להניח שהניידות שלכם תגבר על כך. תחום התעבורה הינו תחום פלילי ועל כן אין לפעול לבד בעניין, בקיאותו של עו"ד ברזי הדינים השונים עשויה להביא לתוצאה הרצויה על ידכם ולשמור על רישיון הנהיגה שלכם בכיסכם. אל תקבלו את רוע הגזירה, ניתן לסייע גם לכם.

שאלות נפוצות
התשובה היא – חד משמעית כן! בהתאם לשיטת הניקוד, כל עבירת תנועה נושאת עימה נקודות הנעות בין 0 ל-10, כאשר ריבוי נקודות שכזה עשוי להביא לשלילת רישיונך. לכן, עליך להתייעץ עם עו"ד תעבורה בהקדם האפשרי.
בוודאי! במקרה שזומנתם לחקירה באזהרה נבדקת האפשרות האם קיימות מספיק ראיות לביסוס כתב אישום נגדכם. בתרחיש שכזה חשוב להסתייע בעורך דין ולקבל ייעוץ טרם הגעתכם בחקירה! ייעוץ שכזה עשוי למנוע ממכם לבצע טעויות מהותיות וכן להביא לסגירת התיק בעניינכם.
באופן כללי, בכל מצב שקיבלתם דו"ח תנועה חשוב להתייעץ עם עורך דין תעבורה בהקדם האפשרי! ייעוץ ראשוני עשוי למנוע ממכם לבצע טעויות מהותיות בהמשך הדרך. לעוד בנושא, באתר.
בית המשפט לתעבורה פועל כערכאה פלילית, משמע כי מתחם הענישה הינו רחב החל מקנס כספי ועד למאסר בפועל. בכל תרחיש בו קיבלת הזמנה לדין, עליך להיעזר בשירותיו של עורך דין מיומן ולהבטיח לעצמך הגנה משפטית מקסימאלית.
עו"ד יערית אוליאל
עו"ד יערית אוליאל
עו"ד אוליאל סיימה את לימודי התואר‎ ‎במשפטים בהצטיינות יתרה ואף התמחתה בתחום ‏הפלילי בפרקליטות מחוז צפון וכך זכתה להכיר את מערכת אכיפת החוק משני צידי המתרס, דבר אשר מהווה יתרון משמעותי עבור קהל לקוחותיה‎.‎‏ עו"ד יערית אוליאל‎ ‎מתמחה בתחום דיני התעבורה ותאונות הדרכים בישראל, כאשר במסגרת עבודתה מייצגת נהגים במגוון תיקים בתחום בדרגות קושי שונות החל מעבירות קנס וכלה בתאונות דרכים קטלניות‎.‎ בנוסף, עו"ד אוליאל מקדישה זמן ומאמצים רבים בלימוד תחום התעבורה, מרצה בפני עורכי דין חדשים מטעם לשכת עורכי הדין וחברה בועדת התעבורה של לשכת עורכי הדין. כמו כן, עו"ד אוליאל מתנדבת בבתי ספר ומרצה לתלמידים בתחום הבטיחות בתעבורה כאשר מטרתה העיקרית היא להקנות ערכים וידע בתחום.
קצת על משרדנו

בעלי ניסיון מקצועי רב שנים בייצוג נהגים בבתי משפט, במשרדי הרישוי ובמכון הרפואי לבטיחות בדרכים. צוות המשרד מונה עו"ד לתעבורה ותאונות דרכים ובוחני תנועה מקצועיים יוצאי משטרת ישראל וכן אנשי מקצוע נוספים המסייעים לתיקי המשרד במתן חוות דעת מקצועיות. צוות המשרד נבחר בקפידה רבה בכדי להבטיח לכלל הלקוחות קבלת שירות מקצועי ואיכותי. קראו עוד על משרדנו או על תיקים מעניניים שניהלנו לאחרונה – הצלחות המשרד

אהבתם את הכתבה? שתפו!
עלול לעניין אתכם גם...
משרדנו מתמחה רק בתעבורה