לוגו עורך דין תעבורה יערית אוליאל

נהיגה בשכרות – נהגים חדשים ועוד

נהיגה בשכרות- נהגים חדשים ועוד

לרובנו מותר לשתות אלכוהול ולנהוג לאחר מכן, כל עוד כמות האלכוהול לא עברה את הרף הקבוע בחוק (240 מ"ג). המחוקק מכיר בכך שלא כל כמות אלכוהול משפיעה בהכרח על כושר הנהיגה ולכן מאפשר לנהגים לשתות מעט ולנהוג לאחר (לעוד בנושא נהיגה בשכרות). לעומת זאת, לנהג חדש, לנהג שטרם מלאו לו 24 שנים (נהג צעיר), לנהג בעת נהיגה ברכב ציבורי ולנהג בעת נהיגה ברכב מסחרי או ברכב עבודה אסור לצרוך אלכוהול לפני ובזמן הנהיגה כלל (לגימות בודדות של אלכוהול יביאו אותם לרף האסור- 50 מ"ג). מכשיר הינשוף מאפשר למשטרה לבצע בקלות אכיפה כנגד אוכלוסיה זו מאחר וביכולתו לזהות גם מי ששתה לגימות קטנות של אלכוהול בלבד.
בשנים האחרונות ניתן לראות רף עלייה בהתרחשות תאונות דרכים כתוצאה מנהיגה בשכרות (אלכוהול/סמים). מנתוני הלמ"ס (הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה) עולה כי נהגים חדשים נוטים להיות יותר מעורבים בתאונות דרכים וזאת לאור ממצאים רבים לרבות: חוסר ניסיון על הכביש, אי הקפדה על חוקי התעבורה ונהיגה תחת חומרים משכרים. עבירת נהיגה בשכרות נחשבת לעבירה חמורה ועל כן, בתי המשפט לתעבורה נוטים להחמיר בענישה כנגד נהגים חדשים שנתפסו נוהגים בשכרות.

נהיגה בשכרות – נהגים חדשים ועוד
נהיגה בשכרות – נהגים חדשים ועוד

 

מתי נהג חדש ייחשב כשיכור בפני החוק?

כמה מותר לנהג חדש לשתות טרם עלייתו לכביש? מדובר בשאלת מיליון הדולר!

טרם נדון על רף האכיפה, חשוב להבין כי כל אדם בעל משתנים שונים ועל כן לא ניתן לומר באופן אחיד כמה מותר לשתות בהתייחס לכמות כוסות אלכוהול. להלן המשתנים המשפיעים על ריכוז האלכוהול בגופנו:

  • מין
  • גובה
  • משקל
  • שינויים פיזיולוגיים הקשורים למערכת העיכול
  • צריכת אוכל טרם שתיית האלכוהול
  • סוג האלכוהול

כמובן שקיימים נתונים נוספים המשפיעים על ריכוז האלכוהול, בהתאם לכך מומלץ שלא לצרוך אלכוהול טרם עלייתכם להגה, או שמא להיות קשובים לעצמכם ולגופכם. זכרו אם יש ספק, אין ספק!

בשונה מרף האכיפה לנהגים וותיקים, על הנהגים החדשים לדעת כי רף האכיפה בחוק הוא כה נמוך(כמעט ואפסי) ולכן כל צריכת אלכוהול ולו בכמות המזערית ביותר, עשויה להעמיד לחובת הנהגים החדשים כתב אישום חמור. להלן ההבדלים בין נהגים וותיקים לחדשים הן ברף האכיפה והן בענישה:

נהיגה בשכרות – נהגים חדשים ועוד - uliel

  נהגים חדשים: נהגים וותיקים:
רף האכיפה באוויר נשוף: 50 מיקרוגרם בליטר אוויר נשוף. 290 מיקרוגרם בליטר אוויר נשוף.
רף האכיפה בבדיקת דם: 10 מיליגרם ב-100 מיליליטר דם. 50 מיליגרם ב100 מ"ל דם.

נתפסתי נוהג בשכרות כשאני נהג חדש, מה העונש שאני עשוי לקבל?

חשוב להבין כי בתי המשפט לתעבורה נוקטים ביד קשה עם נהגים חדשים המבצעים עבירות תנועה בדגש על עבירות חמורות כדוגמת נהיגה בשכרות! בהתייחס לנתונים סטטיסטים המפורסמים מדי שנה, ניתן לראות כי נהיגה בשכרות מהווה גורם ממשי להתרחשותן של תאונות דרכים ברחבי כבישי ישראל, ועל כן ההתייחסות לעבירה הנ"ל הינה בהתאם. בנוסף, חשוב לזכור כי נהגים חדשים נמצאים במעין "תקופת מבחן" במשך שנתיים מיום הוצאת רישיון הנהיגה שלהם ועל כן עליהם לשמור על חוקי התעבורה השונים!

נהגים חדשים שיואשמו בעבירת נהיגה בשכרות, עשויים להיות צפויים לענישה מחמירה ומהותית בבית המשפט לתעבורה. יש לציין כי קיים שוני בענישה בין נהגים וותיקים לנהגים חדשים לרבות:

  נהגים חדשים: נהגים וותיקים:
סנקציות המוטלות טרם המשפט: תחת סמכותה של משטרת ישראל להטיל סנקציות עוד בשלב הראשוני כדוגמת: פסילת רישיון הנהיגה לפרק זמן של 30 ימים ואף לבצע השבתה מנהלית של הרכב. נהגים שימצאו במכשיר הינשוף החוצים את רף האכיפה המותר עשויים להיות צפויים לסנקציות מטעם משטרת ישראל לרבות: פסילה והשבתה מנהלית.
הענישה בבית המשפט: בהתאם לקבוע בחוק, הרשעה בעבירת נהיגה בשכרות תעמיד לחובת הנהג החדש עונש של פסילת רישיון הנהיגה בפועל למינימום 24 חודשים! בזהה לנהגים חדשים, נהגים וותיקים אשר יורשע במשפט לתעבורה בגין עבירת נהיגה בשכרות יהיו צפויים להיפרד מרישיון הנהיגה שלהם לשנתיים.
סנקציות נוספות: בנוסף לפסילת רישיון הנהיגה בפועל, עשויים הנהגים לקבל סנקציות נוספות לרבות: קנס כספי, מאסר על תנאי, נקודות תעבורה, פסילה על תנאי וכן הלאה. גם במקרה דנן, יהיו צפויים הנהגים הוותיקים לענישה זהה לנהגים חדשים כדוגמת: קנס, נקודות תעבורה, פסילה על תנאי ואף מאסר על תנאי.
אמצעי תיקון מטעם משרד הרישוי: במקרה דנן, נהגים חדשים צפויים לאמצעי תיקון נוספים מטעם משרד הרישוי החל מביצוע טסט ותיאוריה מחדש, קורסי נהיגה, מבדקים במרב"ד ובנוסף, הגדרת הנהגים הנאשמים כנהגים חדשים לשנתיים נוספות! בשונה מנהג חדש, כנגד נהג וותיק לא קיימת סנקציה של הגדרת הנהג. אך כן יחולו אמצעי התיקון הנוספים כדוגמת מבחן עיוני / מעשי, מבדקים במרב"ד וקורסי נהיגה.

מהם הכשלים שניתן למצוא בנהיגה בשכרות נהג חדש?

נהג חדש שנמצא שיכור בבדיקת הינשוף עומד בפני סנקציות רבות. לאור האמור, קיימת חשיבות מרבית לבדיקת כל הכשלים האפשריים על מנת להקל בעונשו של הנהג החדש.
משטרת ישראל הכתיבה נהלים למפעילים בעניין הפעלת מכשיר הינשוף, לרבות:

 

הנהלים הנדרשים: הסבר:
מבצע הבדיקה על מפעיל הינשוף להיות מוסמך לכך. זאת אומרת כי לא כל שוטר רשאי להפעיל את מכשיר הינשוף ולבצע בדיקות לנהגים.
כיול מכשיר הינשוף מפעיל הינשוף נדרש לבצע כיול למכשיר כל 24 שעות!
החלפת הפיה טרם בדיקת הינשוף, יש לוודא כי הפיה שבה נושף הנהג הינה חדשה. על פי חוק, יש להחליף פיה בין כל בדיקה.
המתנה טרם ביצוע בדיקת הינשוף, יש להמתין רבע שעה. אי המתנה עשוי להוות כשל מהותי.
מקום הבדיקה על מקום הבדיקה להיות ניטרלי, נטול אדים / עשן / גזים למיניהם, מכיוון שעשויים להיות להם השפעה על תוצאת הבדיקה שתתקבל.
ביצוע בדיקה נוספת במקרה שהנהג הנאשם נמצא בבדיקת הינשוף הראשונה מעל הרף המותר, חלה החובה לבצע בדיקה נוספת בכדי לאמת את תוצאת הבדיקה הראשונה.

חשוב להבין כי כל אלו ועוד עשויים להוות כשלים מהותיים בראיות התביעה! בהתאם לכך חשוב להיעזר בעורך דין תעבורה הבקיא ברזי הדינים השונים, בכדי להבטיח לעצמכם הגנה מקסימאלית בבית המשפט.

עורך דין נהיגה בשכרות לנהג חדש

כפי שציינו לאורך כל המאמר, נהג חדש הנאשם בעבירת נהיגה בשכרות ייתקל במערכת משפט נוקשה ומחמירה. בהתאם לכך ייצוג משפטי על ידי עורך דין תעבורה המתמחה בתיקי נהיגה בשכרות הינה רצויה ואף הכרחית לאור הענישה הקשה והמהותית. עורך דין מנוסה ידע לאתר את הכשלים האפשריים (אם ישנם) אשר עשויים להקל עם הנהג החדש במעמד הענישה למשל, שינוי סעיף העבירה לסעיף קל יותר ובכך להגיע להסדר טיעון מקל הכולל בתוכו חודשי פסילה בודדים (לעומת שנתיים פסילה הקבועות בחוק).


לכן, אם אתם נהגים חדשים ורישיון הנהיגה חשוב לכם, היוועצו עם עורך דין תעבורה המיומן בתיקי נהיגה בשכרות בהקדם האפשרי. זכרו, ייצוג עצמי במשפט לתעבורה אינו מומלץ, על אחת כמה וכמה כאשר מדובר בתיק נהיגה בשכרות לנהג חדש! חשוב להבין כי ההשלכות הצפויות לנהגים אלו הינן מהותיות ובעלות השפעות עתידיות רבות. במשפט תעבורה, ייצוג משפטי על ידי עורך דין תעבורה מיומן הוא הכרחי וחשוב!

יערית אוליאל, עו"ד תעבורה

נהיגה בשכרות – נהגים חדשים ועוד - uliel

המחבר
עו"ד יערית אוליאל
עו"ד יערית אוליאל
עו"ד אוליאל סיימה את לימודי התואר‎ ‎במשפטים בהצטיינות יתרה ואף התמחתה בתחום ‏הפלילי בפרקליטות מחוז צפון וכך זכתה להכיר את מערכת אכיפת החוק משני צידי המתרס, דבר אשר מהווה יתרון משמעותי עבור קהל לקוחותיה‎.‎‏ עו"ד יערית אוליאל‎ ‎מתמחה בתחום דיני התעבורה ותאונות הדרכים בישראל, כאשר במסגרת עבודתה מייצגת נהגים במגוון תיקים בתחום בדרגות קושי שונות החל מעבירות קנס וכלה בתאונות דרכים קטלניות‎.‎ בנוסף, עו"ד אוליאל מקדישה זמן ומאמצים רבים בלימוד תחום התעבורה, מרצה בפני עורכי דין חדשים מטעם לשכת עורכי הדין וחברה בועדת התעבורה של לשכת עורכי הדין. כמו כן, עו"ד אוליאל מתנדבת בבתי ספר ומרצה לתלמידים בתחום הבטיחות בתעבורה כאשר מטרתה העיקרית היא להקנות ערכים וידע בתחום.
קצת על משרדנו

בעלי ניסיון מקצועי רב שנים בייצוג נהגים בבתי משפט, במשרדי הרישוי ובמכון הרפואי לבטיחות בדרכים. צוות המשרד מונה עו"ד לתעבורה ותאונות דרכים ובוחני תנועה מקצועיים יוצאי משטרת ישראל וכן אנשי מקצוע נוספים המסייעים לתיקי המשרד במתן חוות דעת מקצועיות. צוות המשרד נבחר בקפידה רבה בכדי להבטיח לכלל הלקוחות קבלת שירות מקצועי ואיכותי. קראו עוד על משרדנו או על תיקים מעניניים שניהלנו לאחרונה – הצלחות המשרד

אהבתם את הכתבה? שתפו!
עלול לעניין אתכם גם...
עסקת טיעון נהיגה בשכרות

נהיגה בשכרות נתפסת כאחת מן עבירות התעבורה החמורות ביותר בגין הסכנה הממשית להתרחשותן של תאונות דרכים. נהג אשר יימצא נוהג

שימוע בעבירת נהיגה בשכרות

נתפסים נוהגים בשכרות? הינכם עשויים להיות מזומנים לשיחת שימוש בפני קצין משטרה. באופן כללי, שימוש איננו עניין טכני אלא עניין

עורך דין נהיגה בשכרות

האם יצא לכם אי פעם לצאת לערב עם החברים, בילוי במועדון או סתם לביקור שגרתי עם המשפחה כשאלכוהול היה מעורב

משרדנו מתמחה רק בתעבורה