לוגו עורך דין תעבורה יערית אוליאל

בדיקת ינשוף

בדיקת ינשוף מבוצעת ע"י משטרת ישראל מזה שנים רבות ונועדה לאיתור נהגים שיכורים. מטרת הבדיקה להגביר את האכיפה בעניין עבירת הנהיגה בשכרות ובכך למזער את הסכנות המצויות בכבישים. במאמר זה נציג בפניכם את ההמידע המהותי עבורכם בעניין בדיקת הינשוף, לרבות: מהיימנות הבדיקה, מהי הכמות המקסימאלית לשתיית אלכוהול, ומי מאיתנו נחשב כשיכור בפני החוק?

הוא עושה מצב רוח טוב, משחרר חסמים, משמח, זמין ואפילו חוקי–האלכוהול.

בכמה פעמים במהלך חייכם בחרתם לשתות כוסית אחת או שתיים, בין אם זה בערב משפחתי או בעת בילוי לצד החברים הטובים? ברגעים הללו סביר להניח, שאין בכוונתכם להסתכן בנהיגה בשכרות וסביר להניח שהנכם סבורים כי הדרך הביתה תהיה שגרתית ורגועה, אך זכרו כי כל אחד מאיתנו חשוף לבדיקת הינשוף בכל עת ואף אם אינכם חשים שיכורים עדיין קיים סיכון כי בדיקת הינשוף תראה כי הנכם שיכורים בעיניי החוק.

מהו מכשיר  הינשוף

  • הינשוף הינו מכשיר אלקטרוני אשר נועד למדוד את כמות אדי האלכוהול שצרכתם בגופכם.
  • עליכם לנשוף מעומק ריאותיכם אל תוך יחידות המדידה הנמצאות המכשיר.
  • המכשיר בוחן את דגימות הנשיפות בטכניקות שונות, ולבסוף באמצעות אלגוריתם של המכשיר, מתקבל פלט ויזואלי אשר מוצג על גבי צג המכשיר.

גם בכמות מזערית של אלכוהול, תוכלו להיתפס בפני החוק כשיכורים, מה שמהווה כ"אימה" עבור בליינים רבים ברחבי המדינה.
עבירת נהיגה בשכרות חושפת את הנהגים לסנקציות חמורות לרבות: קנס כספי, שלילת רישיון נהיגה לתקופה ארוכה ואף החרמת הרכב. 

בדיקת ינשוף
מכשיר בדיקת הינשוף

שיכורים? מהי רמת האלכוהול בדם שתהפוך אתכם לכאלו? 

הגעתם לשאלת מיליון הדולר.
נתחיל ונאמר כי אין תשובה חד משמעית, מכיוון שקיימים גורמים רבים אשר משפיעים על מדדי האלכוהול בדם, לרבות:

  1. נתונים ויזואליים – משקל גוף, גובה ומין.
  2. קצב חילוף החומרים. 
  3. "קיבה מלאה" לפני צריכת באלכוהול.
  4. שתיית מים מרובה.

ועכשיו לעיקר, לפי חוק – כיום קבועה הרמה של 240 מיקרוגרם אלכוהול בבדיקת הינשוף או לחילופין, 50 מיליגרם אלכוהול ב- 100 מיליליטר בבדיקת דם. רף האכיפה עלה בפסיקה וכיום אוכפים מעל 290 מ"ג.

בדיקת ינשוף - uliel

בפועל, אנשים רזים יוכלו לשתות כוסית משקה אחת בטרם יעברו על החוק בעת עלייתם על ההגה, לעומת זאת, אנשים בעלי משקל כבד יותר יוכלו להנות מצריכת שתי מנות משקה.

זכרו, כל אדם שונה מהאחר, אין הדבר אחיד בינכם לבין חבריכם. אם קיים ספק בליבכם לאחר צריכת אלכוהול מועטה? עצרו, שתו מים, השתדלו שלא להיות על בטן ריקה והמתינו כשלוש לפני יציאתכם לדרך.

 

בדיקת ינשוף – כל מה שחשוב לדעת
בדיקת ינשוף – כל מה שחשוב לדעת

 

דברים שכדאי לדעת על בדיקת ינשוף בזמן אמת

  • טרם הבדיקה, על המכשיר להיות מכויל על ידי מפעילו כל 24 שעות.
  • נמצאתם שיכורים? לפי חוק, המחוקק דורש אימות לכל תוצאת בדיקה שהתקבלה, משמע- שתי בדיקות רצופות בתווך של דקה ביניהן.
  • על הבדיקה להיערך במקום נטול אדי אלכוהול ונטול עשן סיגריות.
  • מותר לכם לצלם במכשיר הנייד שלכם את כלל האירוע, מרגע עצירתכם ועד לשחרורכם.

אם כל הנאמר לעיל ועוד לא בוצע ע"י השוטרים, תוצאת הינשוף אינה קבילה בבית משפט.


כיול מכשיר הינשוף

מכשיר הינשוף מחויב ליהיות מכויל כל 24 שעות וזאת בכדי להראות הערכה של המדידה הקרובה לדיוק. פעולת הכיול במכשיר הינשוף מסייעת להעריך את השגיאות המתקבלות בעת המדידה.
אם נמצאתם שיכורים בפני החוק, והינכם חושדים שהבדיקה אינה בוצעה כדין, היוועצות עם עורך דין המתמחה בענייני התעבורה, תוכל לסייע לכם באישוש האשמות כנגדכם. 


האם מותר לסרב לבדיקת הינשוף

קיימת סברה שגויה לעניין זה, ולכן נעשה מעט סדר :

ראשית, לעניין סירוב לבדיקה – אסור לסרב לבדיקת ינשוף!!! זוהי הנחה שגויה אשר עלולה "לעלות" לכם בכתב אישום בגין נהיגה בשכרות. נהג שיבחר לסרב, צפוי לקבלת כתב אישום בגין נהיגה בשכרות מכוח סירובו.

שנית, בית המשפט צפוי להרשיע את הנהג שסירב לבצע בדיקת ינשוף גם ללא שבוצעה בדיקת ינשוף בפועל, ואף להטיל סנקציות לרבות, נקודות תעבורה, שלילת רישיון, מאסר בפועל ועוד. 

שימו לב כי אף אם קיימים חריגים לעניין, אין לנהג זכות קנויה לסרב לבדיקה:

  • נהגים בעלי בעיות רפואיות אשר משפיעות על הלך הבדיקה, למשל מחלות נשימתיות כמו:אסטמה ומחלת ריאות – חייבים להראות כי הם מנסים לבצע את הבדיקה! 
  • כאשר הנהג ביקש לחילופין לערוך בדיקת דם – שיקול הדעת נתון לשוטר בלבד וזו לא תהא עילה טובה לסרב לביצוע בדיקת הינשוף.

עוד נוסיף ונאמר כי, בעת עצירתכם ע"י השוטר, עליו להמתין 15 דקות טרם בדיקת הינשוף.
מטרת "המנוחה" הינה – מניעת מצבים שבהם נהגים אשר שתו בסמוך לבדיקה יימצאו שיכורים בגין השאריות בחלל פיהם. 

במקרים בהם לא הובהרה לנהג בצורה ברורה חשיבותה של הבדיקה ואת השלכות של סירובו – לא ניתן יהיה להרשיעו בבית המשפט.

 

בדיקת דם אל מול בדיקת הינשוף

כיום קיימת אפשרות לבצע בדיקת דם במקום בדיקת הינשוף. גם במקרה זה, אם ביקשתם לערוך בדיקת דם וקיבלתם סירוב מצידו של השוטר, חלה עליו החובה לתעד את המתרחש ולהסביר מדוע אין הוא מעוניין בכך ולציין זאת בכתב בדו"ח הנוכחי. עם זאת, יודגש ויובהר כי העניין נתון לשיקול דעתו הבלעדי של השוטר ואין בכך לאפשר לכם לסרב לבדיקת הינשוף. 

בעידן של ימנו, כולנו נגישים לניידים ולמכשירים דיגיטליים אחרים, השתדלו לתעד את המתרחש מראשיתו, החל בהצעת הדרישה לעניין, ואף את הסירוב לכך. קיימת חשיבות מרבית להסרטת הדברים, לכן בעת התחלת האינטראקציה עם כוחות הביטחון תעדו את עצמכם ואת המתרחש סביבכם.

חשוב לדעת כי, כל טעות שנעשית הן בזדון והן בשוגג מנציגיה של המשטרה, מהווה עבורכם חומר רב להכנת הגנתכם ע"י עורך הדין תעבורה המתאים לכך. 

 

סיוע עורך דין לנהיגה בשכרות

נמצאתם שיכורים? הוגש נגדכם כתב אישום על בסיס בדיקת הינשוף?

קיימת חשיבות רבה ללקיחת עורך דין מנוסה אשר מתמחה בענייני תעבורה, וזאת על מנת להביא עבורכם את התוצאה הטובה ביותר – החל מהסכמה להסדר טיעון מקל ועד לביטול כתב האישום בכללותו. 

המטרה העיקרית – הגנה משפטית מקסימאלית. 

ניתן לקרוא עוד על מקרה מעניין שהיה במשרדנו בתיק בנושא כתב אישום נהיגה תחת השפעת משקאות משכרים

בדיקת ינשוף - uliel

כיצד מתמודדים עם בדיקת הינשוף

קבלו מאיתנו מספר המלצות לעניין התמודדת עם בדיקת הינשוף

  1. במידה ונקלעתם לסיטואציה בה עליכם לעבור בדיקת ינשוף, אל תסרבו. זכרו כי סירוב למשטרה משתמע כהודאה באשמה. 
  2. הימנעו מעימות עם כוחות הביטחון, אין הדבר יסייע לכם. על השוטר הבודק לפעול בצורה חוקית ובהתאם להנחיות. אם נפלה שגגה במהלך בדיקת הינשוף, מדובר בהליך שאינו כדין, אשר יסייע עבורכם להובלת ביטול כתב האישום או לחילופין זיכוי מלא מן האשמה. 
  3. עליכם להמתין כחמש עשרה דקות טרם ביצוע בדיקת הינשוף. מטרת ההמתנה הינה מניעת מצבים בהם ימצאו אנשים כשיכורים וזאת בעקבות שאריות אלכוהול שנשארו בחלל פיהם. 


לאור האמור, אם החלטתם לצאת לחגוג, ובחרתם לשתות אלכוהול, עשו זאת בחוכמה. שתו לאט ובמתינות, אפשרו לגופכם לפרק את האלכוהול בקצב שלו. הקפידו לאכול משהו קל, ולצד זה להרוות את גופכם בהרבה מים. לאלכוהול קיימת השפעה רבה על המוח ועל מערכת העצבים המרכזית, מה שפוגע ביכולת השליטה העצמית ובשיקול הדעת שלכם. אנא שימרו על עצמכם ועל יקירכם. אם שתיתם – אל תעלו על ההגה. 

שאלות נפוצות
לא. סירוב משתמע כהודאה באשמה. אך, זכרו כי בדיקת הינשוף צריכה להיעשות בהתאם להנחיות. להנחיות המלאות, קראו באתר.
כיום לפי הפסיקה, ניתן לצרוך 290 מק"ג של אלכוהול. כמה זה בכוסות? בהתאם למה זה משתנה? כנסו לאתר.
בהחלט. לגימת אלכוהול טרם בדיקת הינשוף, עשויה למצוא אותכם כשיכורים בפני החוק רק בגלל שאריות האלכוהול בחלל הפה. לטעויות מצויות אפשריות, כנסו לאתר.
אתה רשאי לבקש, אבל השוטר לא חייב להסכים לכך. למידע נוסף בעניין בדיקת הינשוף, קראו באתר.
עו"ד יערית אוליאל
עו"ד יערית אוליאל
עו"ד אוליאל סיימה את לימודי התואר‎ ‎במשפטים בהצטיינות יתרה ואף התמחתה בתחום ‏הפלילי בפרקליטות מחוז צפון וכך זכתה להכיר את מערכת אכיפת החוק משני צידי המתרס, דבר אשר מהווה יתרון משמעותי עבור קהל לקוחותיה‎.‎‏ עו"ד יערית אוליאל‎ ‎מתמחה בתחום דיני התעבורה ותאונות הדרכים בישראל, כאשר במסגרת עבודתה מייצגת נהגים במגוון תיקים בתחום בדרגות קושי שונות החל מעבירות קנס וכלה בתאונות דרכים קטלניות‎.‎ בנוסף, עו"ד אוליאל מקדישה זמן ומאמצים רבים בלימוד תחום התעבורה, מרצה בפני עורכי דין חדשים מטעם לשכת עורכי הדין וחברה בועדת התעבורה של לשכת עורכי הדין. כמו כן, עו"ד אוליאל מתנדבת בבתי ספר ומרצה לתלמידים בתחום הבטיחות בתעבורה כאשר מטרתה העיקרית היא להקנות ערכים וידע בתחום.
קצת על משרדנו

בעלי ניסיון מקצועי רב שנים בייצוג נהגים בבתי משפט, במשרדי הרישוי ובמכון הרפואי לבטיחות בדרכים. צוות המשרד מונה עו"ד לתעבורה ותאונות דרכים ובוחני תנועה מקצועיים יוצאי משטרת ישראל וכן אנשי מקצוע נוספים המסייעים לתיקי המשרד במתן חוות דעת מקצועיות. צוות המשרד נבחר בקפידה רבה בכדי להבטיח לכלל הלקוחות קבלת שירות מקצועי ואיכותי. קראו עוד על משרדנו או על תיקים מעניניים שניהלנו לאחרונה – הצלחות המשרד

אהבתם את הכתבה? שתפו!
עלול לעניין אתכם גם...
משרדנו מתמחה רק בתעבורה