לוגו עורך דין תעבורה יערית אוליאל

עבירת הנהיגה בשכרות – עבודת הסנגור

מרבית הנהגים יודעים כי עבירת הנהיגה בשכרות היא עבירה חמורה ונהג המורשע בביצוע עבירה זו צפוי לפסילת רישיון הנהיגה שלו לתקופה בת מינימום שנתיים. כך קבוע בחוק. על כן, לא פעם נשאלת השאלה – אם נהג נמדד ע"י מכשיר הינשוף והתקבלה תוצאה המעידה על שכרות, איך יכול לעזור עו"ד תעבורה?

במאמר זה תודגם על קצה המזלג עבודת הסנגור בתיקי נהיגה בשכרות. על קצה המזלג, ניתן לומר שעורך דין תעבורה העוסק בתיקי נהיגה בשכרות יכול להביא להמתקת העונש כך שרישיונו של הנהג יפסל לתקופה קצרה משמעותית משנתיים ולעיתים, במקרים המתאימים, ניתן אף להביא לזיכוי הנהג מעבירת הנהיגה בשכרות.

 

עבודת עורך הדין בתיקי נהיגה בשכרות

כאשר עו"ד נהיגה בשכרות (עדיף שזה עו"ד מתמחה אך ורק בדיני התעבורה) מקבל לידיו טיפול בתיק נהיגה בשכרות עליו לפעול תחילה לקבלת מלוא חומר הראיות. יש לציין שאין מדובר בעניין של מה בכך. משטרת ישראל לא ששה לשתף פעולה עם הסנגורים ולא מעבירה את כלל החומרים הנדרשים בנקל.

בדרך כלל, המשטרה מעבירה לעורך הדין את עיקרי חומר הראיות בלבד. כאן, ישנה חשיבות רבה לדרכי הפעולה של עורך הדין בקיא ומנוסה בתחום. אם עוה"ד אינו עוסק בתיקי נהיגה בשכרות דרך קבע, אין לו כל דרך לדעת שעליו לדרוש לידיו חומרי ראיות נוספים אשר מצויים בידי המשטרה ויכולים לסייע להגנה על הנאשם.

רישיון הנהיגה שלך בסכנה?  אנחנו כאן!

השאר פרטים עכשיו ונילחם עבור הצדק המגיע לך!

החומרים אותם "מסתירה" המשטרה מעורכי הדין הם חומרים הנוגעים לאופן הטיפול במכשיר הינשוף. יוסבר כי ע"מ שניתן יהיה להרשיע נהג על סמך בדיקת הנשיפה שנעשתה לו באמצעות מכשיר הינשוף, המשטרה צריכה להוכיח שהמכשיר מטופל ומתוחזק בהתאם להוראות היצרן.

אם לא כן, הדבר עולה כדי כשל חמור היכול לעיתים להביא אף לזיכוי הנאשם מעבירה של נהיגה בשכרות. שימו לב שהחובה על המשטרה להוכיח זאת קמה רק אם הסנגור יטען בתשובתו לכתב האישום כי המכשיר לא טופל כראוי ולכן הבדיקה אינה מהימנה.

בסרטון הנוכחי מציגה עו"ד אוליאל ממחישה את חשיבות הייצוג:

 

עבירת הנהיגה בשכרות – עבודת הסנגור
עבירת הנהיגה בשכרות – עבודת הסנגור

בדיקת הראיות בידי הסנגור בעבירת נהיגה בשכרות 

רק לאחר שכלל החומר מונח בפני עורך הדין, יתחיל עורך הדין בבדיקת כלל המסמכים והראיות במטרה לאתר כשלים בעבודת השוטרים. תחילה, יבדוק עוה"ד אם עיכוב החשוד בביצע עבירת הנהיגה בשכרות נעשה כדין. בהמשך יבדוק עוה"ד האם השוטרים דאגו לכלל התנאים הנדרשים לביצוע הבדיקה לרבות, אך לא רק:

עבירת הנהיגה בשכרות – עבודת הסנגור - uliel

  • האם מפעיל הינשוף ביצע את כלל הבדיקות הנדרשות להפעלת המכשיר כראוי הן בתחילת המשמרת והן בסופה? על המפעיל לבצע למכשיר הינשוף בדיקת דליפה, בקרת כיול יומי ונשיפה עצמית. המפעיל חייב לתעד ביומן ההפעלה את ביצוע הבדיקות.
  • המפעיל חייב לוודא שמספר הצילינדר שטבוע על גליל הגז תואם למספר הצילינדר שרשום בתעודה המצורפת לגליל הגז.
  • האם מפעיל הינשוף וידא שהנהג החשוד לא אכל, לא שתה, לא הקיא, לא גיהק (לא עשה "גרעפס" בשפת העם), לא עישן וכן לא החדיר חומרים כלשהם לפיו או לאפו 15 דקות לפחות לפני ביצוע הבדיקה.
  • המפעיל חייב לוודא שנעשה שימוש בפיה חדשה בכל נשיפה.
  • האם מכשיר הינשוף טופל ותוחזק כראוי ע"י המשטרה, האם תקלות תוקנו בהתאם לנהלים והאם המכשיר עבר ביקורת תקופתית כנדרש.
  • המפעיל חייב לתעד את כל פעולותיו בכתב בהתאם לנהלים. על המפעיל לשמור ולצרף לתיק המשטרה כל פלט שיופק ע"י המכשיר, אף אם מדובר בפלטים המעידים על כישלון הבדיקה לרבות נשיפות פסולות.
נגן וידאו אודות קיבלתם כתב אישום על נהיגה בשכרות?

הנה מספר דוגמאות לטפסים שמפעיל הינשוף חייב למלא

איתור כשלים בתיקי נהיגה בשכרות על ידי עורך הדין

לאחר שעורך הדין קיבל לידיו את כלל חומר הראיות ולמד אותו היטב, עליו לאתר כשלים בעבודת השוטרים מרגע עצירת הרכב ועד לשחרור הנהג. עורך הדין ישווה את החומרים המונחים בפניו עם הגרסה שימסור הנהג. גרסת הנהג יכולה אף היא לרמוז על כשלים שנפלו במהלך הטיפול בנהג.

למשל, בתיק שהגיע לטיפולי, סיפר לי הנהג שבזמן שהמתין למפעיל הינשוף, ישב בצד הדרך ועישן סיגריה בזמן שהשוטרים בדקו נהגים אחרים. מדובר בכשל חמור מאוד ולאחר בדיקת גרסתו אשר אומתה בראיות, בחרה התביעה לחזור בה מכתב האישום בתיק זה. בשלב זה צריך עורך הדין לבחור באסטרטגיה הנכונה לתיק. הבחירה נעשית בהתאם לכמות הכשלים שאותרו ולדרגת חומרתם.

כך, יבחר עוה"ד אם ואלו כשלים יחשוף בפני התביעה לצורך ניהול מו"מ להשגת הסדר טיעון. חשוב לציין, בשלב זה נדרשת הבנה, מיומנות והיכרות עם הפרקטיקה הנוהגת בלשכות התעבורה השונות. עו"ד תעבורה המנהל תיקי נהיגה בשכרות באופן קבוע, ידע להעריך את הסיכויים להשגת הסדר מקל או לפעול לזיכוי במקרים המתאימים.

 

נתפסתם שיכורים? חשיבות עורך דין תעבורה 

עו"ד תעבורה מיומן ומקצועי ידע לאתר כשלים בפעולות שבוצעו ע"י מי מהשוטרים בשטח, ידע לבדוק האם מפעיל הינשוף אכן ביצע את כל המוטל עליו בהתאם לנהלים, האם מכשיר הינשוף היה תקין בעת הפעלתו והאם מכשיר הינשוף הופעל נכונה במועד הבדיקה. כל אלו יסייעו לעורך הדין שלכם להשיג הסדר מקל או לנהל הוכחות על מנת להוכיח את חפותכם.

לא מעט שואלים אותי כיצד אני מגנה על נהגים הנאשמים בנהיגה בשכרות. התשובה היא פשוטה. נהיגה בשכרות היא עובדה שצריך להוכיח באמצעות ראיות! לא כל מי ששתה כוס בירה באירוע משפחתי או לגם מהיין בקידוש של ערב שישי נחשב אוטומטית שיכור בעיניי החוק.

הופנתם למרב"ד לאחר שנפסל רישיונכם לאור נהיגה בשכרות? מה אתם צפויים לעבור

המרב"ד – המכון הרפואי לבטיחות בדרכים, בוחן את כשירותם הרפואית של הנהגים במטרה לנסות ולצפות את הנהגים אשר מהווים סכנה בנהיגתם הן לעצמם והן למשתמשי הדרך השונים. מטרת המרב"ד הוא למנוע את התרחשותן של תאונות דרכים על די איתור מראש של הנהגים המהווים סיכון בנהיגתם. נהגים שרישיון הנהיגה שלהם נפסל לאחר נהיגה בשכרות לתקופה העולה על שנה יצטרכו לעבור מבדקים במרב"ד לרבות:

  1. בדיקה פיזיולוגית ע"י רופאים מומחים. מטרת הבדיקה לבחון את כשירות הנהג מבחינה גופנית.
  2. מבחן פסיכולוגי שמבוצע ע"י פסיכולוגים.
  3. בנוסף, קיימים עוד מבדקים ע"י פסיכיאטר, מבחני אישיות ועוד.

לאחר בדיקת כל המבחנים הרלוונטיים, המרב"ד מפנה את המלצתו לרשות הרישוי. רשות הרישוי בדרך כלל תטה לקבל את המלצות המרב"ד ולפעול בהתאם לכך. נהג שייכשל במבדקים, עשוי למצוא את עצמו ללא רישיון נהיגה לפרק זמן ארוך.

דגשים חשובים בנושא נהיגה בשכרות

הבעיה שקיימת בחוק היא שהנהג לא באמת יכול לדעת מה רמת השכרות שלו והוא סומך על התחושה הסובייקטיבית שלו. הוא לא מרגיש שיכור כשהוא בוחר לעלות על ההגה. טענת שכרותו נולדת רק לאחר שהשוטרים ביצעו בדיקה ואם הבדיקה לא תקינה – אין הוכחה לנהיגה בשכרות!

עבירת הנהיגה בשכרות – עבודת הסנגור - uliel

  • רמת השכרות משתנה מאדם לאדם לאור ממצאים פיזיולוגים כאלה ואחרים, לכן הקפידו לשתות במתינו. גם אם אינכם מרגישים שיכורים המתינו מספר שעות טרם תעלו על ההגה.  

  • זיכרו,אם שוטר עוצר אתכם בצד הדרך, חובה עליכם לעצור! בין אם שתיתם ובין אם לא, עליכם לציית לשוטר המורה לכם לעצור אחרת אתם עלולים להסתבך בעבירה פלילית של אי ציות לשוטר.

  • הוגש נגדכם כתב אישום בגין נהיגה בשכרות? יש מה לעשות! אל תקבלו באופן אוטומטי את עונש המינימום של שנתיים פסילת רישיון. איתור כשלים בחומר הראיות יביא לתיקון כתב האישום נגדכם לעבירה מקלה יותר – עבירת הנהיגה תחת השפעת אלכוהול. היא עבירה המקבילה לעבירת הנהיגה בשכרות וההבדל הגדול ביניהן הוא בענישה. שנתיים פסילה לעומת שלושה חודשי פסילה מינימום.

עו"ד עם הבנה בתחום יוכל למצוא פגמים בחומר החקירה ומחדלים אשר יכולים להביא להסדר או לזיכוי.

שאלות נפוצות
בהחלט שכן. איתור כשלים ע"י עורך דין בתחום יכול להביא לתיקון כתב האישום נגדכם, החל מהסדר טיעון מקל ועד לזיכוי מלא. לרשימת הכשלים האפשריים כנסו לאתר.
עורך דין אשר מתמחה בתחום התעבורה ידע לדרוש את החומרים הרלוונטיים ה"מוסתרים" בידי המשטרה לעניין הטיפול במכשיר הינשוף, מה שיכול למנוע את הרשעת הנהג ואף להביא לזיכויו. לפרטים נוספים בעניין תפעול מכשיר הינשוף בקרו באתר.
בהחלט שלא. נדרשת הבנה מרבית והיכרות עם הפרקטיקה הנהוגה בלשכות התעבורה השונות. עו"ד אשר מתמקצע בתחום הנ"ל ידע להוביל לתוצאה הטובה ביותר עבורך. לקריאה נוספת כנסו לאתר.
בוודאי. על השוטר להודיעך כי עם קבלת כתב האישום באפשרותך להיוועץ עם עורך דין בדבר המשמעויות המשפטיות של כתב האישום. להתייעצות עם עורכת דין בתחום התעבורה, כנסו לאתר.
עו"ד יערית אוליאל
עו"ד יערית אוליאל
עו"ד אוליאל סיימה את לימודי התואר‎ ‎במשפטים בהצטיינות יתרה ואף התמחתה בתחום ‏הפלילי בפרקליטות מחוז צפון וכך זכתה להכיר את מערכת אכיפת החוק משני צידי המתרס, דבר אשר מהווה יתרון משמעותי עבור קהל לקוחותיה‎.‎‏ עו"ד יערית אוליאל‎ ‎מתמחה בתחום דיני התעבורה ותאונות הדרכים בישראל, כאשר במסגרת עבודתה מייצגת נהגים במגוון תיקים בתחום בדרגות קושי שונות החל מעבירות קנס וכלה בתאונות דרכים קטלניות‎.‎ בנוסף, עו"ד אוליאל מקדישה זמן ומאמצים רבים בלימוד תחום התעבורה, מרצה בפני עורכי דין חדשים מטעם לשכת עורכי הדין וחברה בועדת התעבורה של לשכת עורכי הדין. כמו כן, עו"ד אוליאל מתנדבת בבתי ספר ומרצה לתלמידים בתחום הבטיחות בתעבורה כאשר מטרתה העיקרית היא להקנות ערכים וידע בתחום.
קצת על משרדנו

בעלי ניסיון מקצועי רב שנים בייצוג נהגים בבתי משפט, במשרדי הרישוי ובמכון הרפואי לבטיחות בדרכים. צוות המשרד מונה עו"ד לתעבורה ותאונות דרכים ובוחני תנועה מקצועיים יוצאי משטרת ישראל וכן אנשי מקצוע נוספים המסייעים לתיקי המשרד במתן חוות דעת מקצועיות. צוות המשרד נבחר בקפידה רבה בכדי להבטיח לכלל הלקוחות קבלת שירות מקצועי ואיכותי. קראו עוד על משרדנו או על תיקים מעניניים שניהלנו לאחרונה – הצלחות המשרד

אהבתם את הכתבה? שתפו!
עלול לעניין אתכם גם...
עסקת טיעון נהיגה בשכרות

נהיגה בשכרות נתפסת כאחת מן עבירות התעבורה החמורות ביותר בגין הסכנה הממשית להתרחשותן של תאונות דרכים. נהג אשר יימצא נוהג

שימוע בעבירת נהיגה בשכרות

נתפסים נוהגים בשכרות? הינכם עשויים להיות מזומנים לשיחת שימוש בפני קצין משטרה. באופן כללי, שימוש איננו עניין טכני אלא עניין

עורך דין נהיגה בשכרות

האם יצא לכם אי פעם לצאת לערב עם החברים, בילוי במועדון או סתם לביקור שגרתי עם המשפחה כשאלכוהול היה מעורב

משרדנו מתמחה רק בתעבורה