לוגו עורך דין תעבורה יערית אוליאל

בדיקת רוק לאיתור סמים

הרגע שרבים חששו ממנו הגיע – ישראל רכשה בדיקת רוק לאיתור סמים, שמטרתן לאתר במהירות בקלות את הימצאותן של שאריות סם בגופם של הנהגים הנעצרים לבדיקה שגרתית לצד הדרך. קיומה של בדיקה זו אמנם מרתיע עבור צרכני סמים כאלו ואחרים, אך עצם קיומה לא פוגע בזכויותיכם השונות להליך הוגן ולבדיקות לפי הנהלים.

מאמר זה יפרט מהי בדיקת רוק לאיתור סמים, כיצד היא עובדת וכיצד עליכם לפעול אם נתפסתם נוהגים תחת השפעת סמים.

 

 

מהי בדיקת רוק לאיתור סמים?

בדומה לבדיקה שמגלה את קיומם של אחוזי אלכוהול בנשימה, בימים אלו נערכת המשטרה לבדיקת רוק לאיתור סמים, המכונה "ינשוף סמים". יתרונה של בדיקה זו מצוי בכך שניתן לערוך אותה בצד הכביש, ובכך לזהות נהגים שנוהגים תחת השפעת סמים. עד היום, שוטר היה יכול לעמוד על היות הנהג תחת השפעת סמים רק באמצעות בדיקת דם או שתן שנערכת בתחנת המשטרה, ולשם כך הוא היה זקוק לחשד סביר.

בדיקה זו עשויה לשנות לחלוטין את הכללים בכביש, שהרי קשה מאוד לזהות השפעת סמים קלים על נהגים ללא בדיקה רפואית. אם הנהג לא הראה סממנים ברורים של השפעת סמים בהתנהגותו או בחפציו שהיו חשופים לשוטר, השוטר לא יוכל לדרוש ממנו לעבור בדיקות שתן או דם, שהרי אלו בדיקות פולשניות שמצריכות הגעה לתחנת המשטרה.

לעומת זאת, בדיקה לגילוי אלכוהול בדם ניתן לערוך ללא חשד סביר בצד הכביש באמצעות בדיקת הנשיפון, שמעניקה אינדיקציה באשר לנהיגה תחת השפעת אלכוהול. באמצעות ינשוף סמים, השוטר יוכל לבדוק האם נהגים רנדומליים נמצאים תחת השפעת סמים, ללא צורך בחשד סביר.

בדיקת רוק לאיתור סמים - uliel

כיצד מתנהלת בדיקת רוק לאיתור סמים?

בדיקת הרוק תבחן דגימת רוק מלשונו של הנהג, ואם יופיע פס אחד, הדבר אומר שנמצאה אינדיקציה לקיום סמים בגופו של הנהג. ינשוף הסמים יכול לאתר סמים ממשפחת הקנאביס, הרואין, מורפיום, אקסטזי וקוקאין. תוך עשר דקות בלבד הנהג והשוטר אמורים לקבל תוצאה באשר לקיום הסמים בגופו של הנהג.

הבדיקה נחשבת מהימנה מאוד, ומהימנותה מוערכת ב-95% מכלל המקרים. עם זאת, מדובר רק באינדיקציה לקיום סמים, וזו בלבד אינה מספיקה לכתב אישום ולהרשעה. נהג שבדיקתו העידה על קיומם של סמים בגופו, יתבקש לעבור בדיקות נוספות בתחנת המשטרה על מנת לעמוד על כמות הסמים שצרך והאם נהג תחת השפעת סמים.

בדיקת רוק לאיתור סמים
בדיקת רוק לאיתור סמים

הבדיקה יצאה חיובית, מה עכשיו?

לאחר שבדיקת הרוק העידה על קיומם של סמים בגופו של הנהג, על השוטר להסביר לנהג שעליו לעבור בדיקת דם שהינה חובה. כמו כן, עליו להסביר לנהג שסירוב לבדיקה ייחשב כהודאה על נהיגה בשכרות לפי סעיף 62(3) בפקודת התעבורה –

64"ד.   (א)  סירב נוהג ברכב, או ממונה על הרכב כאמור בפסקה (1) להגדרה "ממונה על הרכב" שבסעיף 64ב, לתת דגימה לפי דרישת שוטר כאמור באותו סעיף, יראו אותו כמי שעבר עבירה לפי סעיף 62"(3)

כמובן שהנהג צריך לתת את הסכמתו לבדיקת הדם. אם הוא מסכים, הבדיקה תיערך בתחנת משטרה, בבית חולים או במרפאה, על ידי אח, חובש או רופא. הבדיקה צריכה להתקיים בצורה ששומרת על כבודו, בריאותו ופרטיותו של האדם. כמובן שאם הנהג אינו כשיר רפואית לעבור בדיקת דם, הוא לא ייחשב כמודה בעבירת הנהיגה בשכרות.

 

מה בנוגע לצרכני קנאביס רפואי?

חשוב להכין שהמדיניות של ינשוף סמים נובעת מהרפורמה הנוגעת לאי הפללה של משתמשים עצמיים בקנאביס. לצד הרצון להגן על צרכני הקנאביס, ישנו רצון למנוע נהיגה תחת השפעת סמים. זאת, בשל החשש שלאחר תחילתה של הרפורמה תהא עלייה במספר הנהגים שנוהגים תחת השפעת סמים ומסכנים עצמם את סביבתם.

עם זאת, בישראל ישנם כ- 50,000 בעלי רישיון לשימוש בקנאביס רפואי. כמובן ששימוש מדוד ומושכל בקנאביס רפואי אינו מסוכן לצרכן, וכאשר הוא נעשה מספר שעות לפני הנהיגה הוא לא בהכרח משפיע על יכולת הצרכן לנהוג בבטחה. כעת, כאשר יש בדיקת רוק לאיתור סמים, עולה השאלה באשר לגורלם של צרכני הקנאביס הרפואי שמשתמשים ברכב ביום יום אך גם זקוקים לקנאביס כתרופה, ולכן יש שאריות קנאביס בגופם בכל רגע נתון.

עדיין לא קיימת מדיניות אכיפה ברורה באשר לאכיפת החוק כאשר מדובר בצרכני קנאביס רפואי, אך המשטרה והגורמים הרלוונטיים הנוספים מתעתדים להציג מדיניות בנושא בקרוב. אנו נמצאים בעידן שמגלה סובלנות רבה יותר לצרכני קנאביס לשימוש עצמי, ובייחוד כאשר מדובר בצרכני קנאביס רפואי.

לצד זאת חשוב לזכור שגם בעל רישיון לקנאביס רפואי יכול לחוב בפלילים אם נהג כאשר הוא מצוי תחת השפעת סמים שנגרמה עקב שימוש מופרז, באופן שעשוי לסכן את ביטחונו או ביטחון סובביו בכביש.

בדיקת רוק לאיתור סמים - uliel

נתפסתי נוהג תחת השפעה סמים, מה עליי לעשות?

ללא ספק, הצעד הנבון ביותר שתוכלו לעשות הוא ליצור קשר עם עורך דין המתמחה בדיני תעבורה ובעבירות סמים, וזאת בשל כמה סיבות –

ראשית, חשוב לדעת שהליך שגוי עשוי לבטל את כתב האישום. אם השוטר לא עקב אחרי הפרוטוקול הנהוג בבדיקות סמים, כמו מתן הסבר לנהג על זכויותיו, ייתכן כי ניתן לפסול את ההליך כולו, גם אם הנהג נמצא תחת השפעת סמים במהלך הנהיגה. עורך דין חד ומיומן המתמחה בתחום יידע לזהות את הכשל המערכתי ולבטל את כתב האישום כולו. ישנו ספק גדול כי אזרח שאינו משפטן יוכל לשים לב ללקויות בהליך.

שנית, עבירות סמים עשויות להטיל כתם כבד על תיקכם הפלילי. מלבד עונש כספי או אפילו עונש מאסר, ייתכן כי תאבדו את רישיונכם ותאלצו לעבור שבעה מדורי גיהינום על מנת לקבלו בחזרה. התניידות ברכב היא חלק בלתי נפרד מהמציאות הישראלית, ושלילתו עשויה להקשות מאוד על חיי יום יום תקינים ונוחים.

 

קבלת ליווי מעורך דין המתמחה בדיני תעבורה

הטיפ האולטימטיבי – צרו קשר עם עורך דין בהקדם. אל תעמידו את רישיון הנהיגה שלכם, וחמור מכך – את תיקכם הפלילי – בסכנה. אמנם נהיגה תחת השפעת סמים עשויה להיות מסוכנת מאוד עבור הנהג ועבור עוברי הדרך סביבו, אך אין הדבר אומר שתאלצו לשאת בהשלכות של האירוע עד סוף חייכם.

כאשר אתם שוכרים את שירותיו של משפטן, ודאו כי אתם נעזרים בעורך דין תעבורה המתמחה בעבירות סמים. חשוב כי לא תקחו סיכון, אלא תיעזרו בעורך דין הטוב ביותר שתוכלו למצוא. בדיקת רוק לאיתור סמים היא הליך חדש שטרם הטביע חותם על מערכת המשפט הישראלית, ולכן הוא מועד לפורענות. קבלת ליווי מעורך דין המתמחה בתחום עשויה לשנות לחלוטין את מצבכם ולהבטיח כי תצאו ללא נזק משמעותי מההליך המשפטי.

עורכת הדין יערית אוליאל מומחית לתחום התעבורה ומזמינה אתכם ליצור קשר בהקדם עם משרדנו, על מנת שנוכל להגן על זכויותיכם ולוודא כי אתם מקבלים כל מה שהחוק יכול להעניק לכם. משרדנו בעל הצלחות רבות בתחום עבירות הסמים, ונשמח לתת לכם ליווי משפטי אישי, אמין ואיכותי. 

בדיקת רוק לאיתור סמים

שאלות נפוצות
משטרת ישראל הנפיקה אמצעי אכיפה חדש המכונה "הינשוף הירוק", החידוש הוא שאין כל צורך בחשד סביר לשוטר על מנת לבצע את בדיקת הרוק.
יש לקחת מן הנהג דגימת רוק מלשונו ובמקרה שיופיע פס אחד משמעות הדבר היא כי, קיימת אינדיקציה ראשונית לקיום סמים בגופו.
בדיקת הרוק לאיתור סמים עברה בחינות רבות בכדי לוודא את אמינותה. בשלב זה, ניתן לראות כי מהימנותה מוערכת ב95%. לעוד מידע, באתר.
נהיגה תחת השפעת סמים תעיד לחובתך כתב אישום בגין נהיגה בשכרות והינך חשוף לעונשים רבים כדוגמת, פסילה בפועל לפרק זמן העומד על 24 חודשים.
עו"ד יערית אוליאל
עו"ד יערית אוליאל
עו"ד אוליאל סיימה את לימודי התואר‎ ‎במשפטים בהצטיינות יתרה ואף התמחתה בתחום ‏הפלילי בפרקליטות מחוז צפון וכך זכתה להכיר את מערכת אכיפת החוק משני צידי המתרס, דבר אשר מהווה יתרון משמעותי עבור קהל לקוחותיה‎.‎‏ עו"ד יערית אוליאל‎ ‎מתמחה בתחום דיני התעבורה ותאונות הדרכים בישראל, כאשר במסגרת עבודתה מייצגת נהגים במגוון תיקים בתחום בדרגות קושי שונות החל מעבירות קנס וכלה בתאונות דרכים קטלניות‎.‎ בנוסף, עו"ד אוליאל מקדישה זמן ומאמצים רבים בלימוד תחום התעבורה, מרצה בפני עורכי דין חדשים מטעם לשכת עורכי הדין וחברה בועדת התעבורה של לשכת עורכי הדין. כמו כן, עו"ד אוליאל מתנדבת בבתי ספר ומרצה לתלמידים בתחום הבטיחות בתעבורה כאשר מטרתה העיקרית היא להקנות ערכים וידע בתחום.
קצת על משרדנו

בעלי ניסיון מקצועי רב שנים בייצוג נהגים בבתי משפט, במשרדי הרישוי ובמכון הרפואי לבטיחות בדרכים. צוות המשרד מונה עו"ד לתעבורה ותאונות דרכים ובוחני תנועה מקצועיים יוצאי משטרת ישראל וכן אנשי מקצוע נוספים המסייעים לתיקי המשרד במתן חוות דעת מקצועיות. צוות המשרד נבחר בקפידה רבה בכדי להבטיח לכלל הלקוחות קבלת שירות מקצועי ואיכותי. קראו עוד על משרדנו או על תיקים מעניניים שניהלנו לאחרונה – הצלחות המשרד

אהבתם את הכתבה? שתפו!
עלול לעניין אתכם גם...
עורך דין נהיגה תחת השפעת סמים

בשנים האחרונות ניתן לראות כי הימצאותם של סמים כאלו ואחרים נהייתה בכל מקום, החל מפיצוציות שכונתיות, במסיבות פרטיות וציבוריות וכן

נהיגה תחת השפעת מריחואנה

נהיגה תחת השפעת מריחואנה היא כמובן אסורה. שיקול דעתו של אדם שמצוי תחת השפעת מריחואנה עשוי להיפגש באופן משמעותי, ולכן

משרדנו מתמחה רק בתעבורה