לוגו עורך דין תעבורה יערית אוליאל

מתי מותר לשוטר לערוך לי חיפוש ברכב בחשד לנהיגה תחת השפעת סם?

נהגים רבים לא יודעים אך לשוטר לא תמיד יש סמכות לבצע חיפוש ברכבך ולדרוש ממך לבצע בדיקת סמים. אם עצר אותך שוטר וביצע חיפוש – על התביעה יהיה להוכיח שהחיפוש שבוצע היה חוקי וכשר. כדי שהחיפוש יהיה חוקי על התביעה להוכיח שטרם ביצוע החיפוש התבסס בקרב השוטרים חשד מספיק שהצדיק עריכת חיפוש בכלי הרכב לפי תנאיי סעיף 71 לחוק המעצרים. אפשרות נוספת להוכחת חוקיות החיפוש היא שהתביעה תוכיח שניתנה הסכמה של הנהג לחיפוש. 

חיפוש ברכב, מה אומר החוק?

סמכות של שוטר לבצע חיפוש על גופו או ברכבו של נהג ללא צו של בית משפט מוגבלת למקרים בהם קיים חשד סביר. על מנת ששוטר יוכל לבצע חיפוש, צריך שיתקיים יסוד סביר לחשד ביחס לאותו אדם, שבנוגע אליו נערך חיפוש במקום. אם אין לשוטר חשד סביר שבוצעה עבירה, החיפוש יהיה חוקי רק אם ניתנה הסכמת הנהג לכך ורק אם השוטר הסביר לנהג שזכותו המלאה לסרב לחיפוש ושסירובו לא ישמש לרעתו. 

הסכמת הנהג לחיפוש ברכב

אם אין לשוטר חשד סביר לביצוע חיפוש, השוטר נדרש לבקש את הסכמת הנהג לעריכת חיפוש. השוטר חייב להבהיר לחשוד את זכותו לסרב לחיפוש ולהבהיר לו כי סירובו לא ייזקף לחובתו. ההסכמה של הנהג לביצוע החיפוש חייבת להיות הסכמת אמיתית. אם הנהג הסכים כי סבר שאין לו ברירה – זו לא הסכמה שעומדת בדרישות החוק ולשוטר אין סמכות לערוך את החיפוש.

מתי מותר לשוטר לערוך לי חיפוש ברכב בחשד לנהיגה תחת השפעת סם? - uliel

השוטרים ביצעו חיפוש ברכב בצורה לא חוקית אבל מצאו סמים – מה יקרה?

גם אם נתפסו סמים ברכבו של הנהג או התגלו שרידי סם בגופו בבדיקת דם או שתן – אם החיפוש לא היה חוקי עורך דין תעבורה המייצג את הנהג ידרוש מבית המשפט לפסול את כלל הראיות שהושגו בדרך לא חוקית. אין מדובר בבקשה פשוטה ועל עורך דין תעבורה לשכנע את בית המשפט להפעיל את סמכותו להורות על פסילת הראיות. לבית המשפט מוקנה שיקול דעת באשר לפסילת ראיות שהושגו שלא כדין. 

 

מתי מותר לשוטר לערוך לי חיפוש ברכב בחשד לנהיגה תחת השפעת סם
מתי מותר לשוטר לערוך לי חיפוש ברכב בחשד לנהיגה תחת השפעת סם

 

למה שבית המשפט יסכים לפסול ראיות שנמצאו ברכבו או בגופו של הנהג?

לכל אזרח במדינת ישראל יש זכות להליך הוגן. החוקים, התקנות ופסיקת בית המשפט נועדו למנוע פגיעה מהותית בזכות של נאשם להליך הוגן ובמקרה שבו תתקבל במשפט המתנהל נגדו ראיה שהושגה שלא כדין זכות זו תיפגע. 

חיפוש לא חוקי ברכבו או בגופו של אדם מהווה פגיעה חמורה בפרטיותו. הזכות לפרטיות היא זכות חוקתית ולכן ההפרה בהשגת הראיה תוך ביצוע חיפוש לא חוקי היא חמורה דיה.

ראיות חפציות לא נפסלות באופן אוטומטי אך גם לא מתקבלות באופן אוטומטי. עורך דין תעבורה ידע לבחון את הנסיבות ולהציג את המקרה בדרך הטובה ביותר לבית המשפט על מנת להביא לפסילתן.

בית משפט פסל ראיות – סמים שנתפסו ברכבו של נהג לאחר חיפוש לא חוקי

באחד המקרים שהגיעו להכרעתו של בית המשפט בחיפה, נגד הנהג הוגש כתב אישום המייחס לו עבירה של נהיגה תחת השפעת סם. הנאשם נהג בקטנוע וברגע שעצר ופתח את תא המטען ניגשו אליו שוטרים ואחד מהם חיטט בתא המטען הפתוח ומצא נייר מגולגל ובתוכו סם. לאחר מכן, עוכב הנהג לתחנה ובמהלך חקירתו הודה שעישן ג'וינט לפני הנסיעה. הוא אף נדרש לבצע בדיקת שתן שבה נתגלה סם בגופו של הנהג. 

בית המשפט זיכה את הנאשם וקבע שאם השוטרים לא היו מוצאים את הנייר המגולגל, הם לא היו מעכבים את הנהג לחקירה ולא היו דורשים ממנו לבצע בדיקת שתן לאיתור סמים. 

"לכן יש זיקה הדוקה וברורה בין החיפוש הלא חוקי והסם שנמצא בעקבותיו, לבין החשד הסביר שהקים את הדרישה לנטילת הדגימה מהנאשם. בנסיבות אלה, מאחר והזיקה בין החיפוש הלא חוקי וממצאיו, לבין הדרישה ליתן דגימת שתן הוא כה הדוק, דבק, כתם אי חוקיות בראיה שהושגה בעקבות החשד הזה, קרי, דגימת השתן שניטלה מן הנאשם. קיימת זיקה הדוקה בין הראיה הפסולה (הסם) שהושגה באופן לא חוקי בחלק הראשון של האירוע, בחיפוש שנעשה בכליו של הנאשם בתחנת הדלק, לבין יתר הראיות, שהושגו בחלקו השני של האירוע בתחנת המשטרה, לרבות חוו"ד בעניין הסם, בדיקת המאפיינים והודעת הנאשם."

זכותך לקיום הליך הוגן!

מדינת ישראל היא מדינת חוק ולכל אדם העומד לדין יש זכויות יסוד שעל המשטרה לכבדן בכל שלב ושלב. המשטרה לא רשאית להשיג ראיות בדרכים לא חוקיות! 

מתי מותר לשוטר לערוך לי חיפוש ברכב בחשד לנהיגה תחת השפעת סם? - uliel

אם אתה סבור שהמשטרה פעלה שלא כדין בעניין שלך והושגה נגדך ראיה בדרך לא חוקית, עורך דין תעבורה המייצג אותך יוכל להתנגד להגשת הראיה נגדך בבית המשפט ולבקש לפסול אותה. המשטרה חייבת לפעול בהתאם לכללים הקבועים בחוק. אין לשוטרים כל סמכות להפר את החוק כדי לאכוף אותו.

נתפסת נוהג תחת השפעת סם? משרד עורכי דין תעבורה יערית אוליאל יכול לעזור

שאלות נפוצות
לא תמיד. התביעה תצטרך להוכיח שהחיפוש שבוצע היה חוקי וכשר. מה נכלל תחת סמכות השוטר,? בקרו באתר.
אם קיים לשוטר חשד סביר ביחס אליך, אין לו צורך בצו של בית משפט לביצוע החיפוש. להסביר מפורט לעניין חשד סביר, כנסו לאתר
השוטר מחוייב להבהיר לחשוד את זכותו לסרב, ואף להסביר לו כי אם ייבחר לסרב, לא ייזקף זאת לזכותו. לקריאה מעמיקה בנושא זכויות האזרח, כנסו לאתר.
עליך להתייעץ עם עורך דין המתמחה בתחום התעבורה, והוא ידע לבחון עבורך את הנעשה, ולהציג זאת לבית המשפט בבקשה לפסילת ראיות שהושגו שלא כדין. לעו"ד המתמחה המנוסה בתחום התעבורה, בקרו באתר.
עו"ד יערית אוליאל
עו"ד יערית אוליאל
עו"ד אוליאל סיימה את לימודי התואר‎ ‎במשפטים בהצטיינות יתרה ואף התמחתה בתחום ‏הפלילי בפרקליטות מחוז צפון וכך זכתה להכיר את מערכת אכיפת החוק משני צידי המתרס, דבר אשר מהווה יתרון משמעותי עבור קהל לקוחותיה‎.‎‏ עו"ד יערית אוליאל‎ ‎מתמחה בתחום דיני התעבורה ותאונות הדרכים בישראל, כאשר במסגרת עבודתה מייצגת נהגים במגוון תיקים בתחום בדרגות קושי שונות החל מעבירות קנס וכלה בתאונות דרכים קטלניות‎.‎ בנוסף, עו"ד אוליאל מקדישה זמן ומאמצים רבים בלימוד תחום התעבורה, מרצה בפני עורכי דין חדשים מטעם לשכת עורכי הדין וחברה בועדת התעבורה של לשכת עורכי הדין. כמו כן, עו"ד אוליאל מתנדבת בבתי ספר ומרצה לתלמידים בתחום הבטיחות בתעבורה כאשר מטרתה העיקרית היא להקנות ערכים וידע בתחום.
קצת על משרדנו

בעלי ניסיון מקצועי רב שנים בייצוג נהגים בבתי משפט, במשרדי הרישוי ובמכון הרפואי לבטיחות בדרכים. צוות המשרד מונה עו"ד לתעבורה ותאונות דרכים ובוחני תנועה מקצועיים יוצאי משטרת ישראל וכן אנשי מקצוע נוספים המסייעים לתיקי המשרד במתן חוות דעת מקצועיות. צוות המשרד נבחר בקפידה רבה בכדי להבטיח לכלל הלקוחות קבלת שירות מקצועי ואיכותי. קראו עוד על משרדנו או על תיקים מעניניים שניהלנו לאחרונה – הצלחות המשרד

אהבתם את הכתבה? שתפו!
עלול לעניין אתכם גם...
עורך דין נהיגה תחת השפעת סמים

בשנים האחרונות ניתן לראות כי הימצאותם של סמים כאלו ואחרים נהייתה בכל מקום, החל מפיצוציות שכונתיות, במסיבות פרטיות וציבוריות וכן

נהיגה תחת השפעת מריחואנה

נהיגה תחת השפעת מריחואנה היא כמובן אסורה. שיקול דעתו של אדם שמצוי תחת השפעת מריחואנה עשוי להיפגש באופן משמעותי, ולכן

משרדנו מתמחה רק בתעבורה