לוגו עורך דין תעבורה יערית אוליאל

נהיגה תחת השפעת מריחואנה

נהיגה תחת השפעת מריחואנה היא כמובן אסורה. שיקול דעתו של אדם שמצוי תחת השפעת מריחואנה עשוי להיפגש באופן משמעותי, ולכן נהיגה במצב כזה היא אסורה בהחלט. בהתאם לכך, החוק אוסר על נהיגה תחת השפעת סמים, ואדם שנתפס נוהג תחת השפעת מריחואנה עשוי למצוא את עצמו ניצב בפני עונש חמור במיוחד.

עם זאת, החוק טרם הסדיר את מעמדם של נהגים שנוהגים תחת השפעת קנאביס רפואי. מאמר זה יסביר על דינם של נהגים שנהגו תחת השפעת מריחואנה, וכיצד יוכלו להיעזר בעורך דין על מנת להיחלץ מהצרה. 

האיסור על נהיגה תחת השפעת מריחואנה

אין צורך לפרט יתר על המידה מדוע החוק הישראלי אוסר על נהיגה תחת השפעת מריחואנה – מחקרים הראו כי סוגים רבים של סמים, לרבות קנאביס, משבשים את שיקול דעתם של המשתמשים, ועשויים להוביל להתנהגות פזיזה ולחוסר תשומת לב. תכונות אלו הן כמובן קריטיות לתפעול רכב, ובהתאם לכך האיסור על נהיגה תחת השפעת מריחואנה הוא מוחלט וסופי.

החוק הישראלי מגדיר נהיגה תחת השפעת סמים כ"נהיגה בשכרות". לכן, במקרה בו נתפסתם נוהגים בהשפעת מריחואנה, אל תופתעו כשתקבלו כתב אישום המאשים אתכם בנהיגה בשכרות. סעיף 64 ב לפקודת התעבורה מגדיר ארבעה תנאים אשר עמידה באחד מהם תוביל לקבלת כתב אישום בשל נהיגה בשכרות –

"(1)   מי ששותה משקה משכר בעת נהיגה או בעת שהוא ממונה על הרכב;

(2)   מי שבגופו מצוי סם מסוכן או תוצרי חילוף חומרים של סם מסוכן;־

(3)   מי שבגופו מצוי אלכוהול בריכוז הגבוה מהריכוז שקבע השר, בהתייעצות עם שר הבריאות ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת, וחזקה שריכוז זה היה בגופו בשלוש השעות שקדמו לנטילת דגימות הנשיפה, השתן או הדם, כל עוד לא הוכח היפוכו של דבר".

(4)   מי שנתון תחת השפעת משקה משכר או תחת השפעת סם מסוכן, ובלבד שבבדיקת מעבדה לא נמצא שריכוז האלכוהול בדמו נמוך מהסף שנקבע בתקנות לפי פסקה (3) או מהסף כאמור בפסקה (3א), לפי העניין".

 

בשונה מהתפיסה הרווחת בחברה הישראלית, החוק הישראלי בהחלט מגדיר מריחואנה כסם מסוכן, לצד סמים נוספים כמו מתאמפטאמין, קוקאין, הרואין, MDMA, סמים אחרים ממשפחת הקנבנואידים (אליה משתייכת מריחואנה) וכן הלאה.

נהיגה תחת השפעת מריחואנה
נהיגה תחת השפעת מריחואנה

 

עריכת בדיקת סמים – מתי שוטר רשאי לבקש ממך

דעו את זכויותיכם – שוטר אינו תמיד רשאי לערוך בדיקה לגילוי סמים. כאשר מדובר בבדיקה פולשנית, כמו בדיקת שתן ובדיקת דם לגילוי סמים, אז מתי מותר לשוטר לדרוש בדיקת סמים? השוטר רשאי לערוך אותן רק כאשר יש לו חשד סביר לכך שהנהג נוהג תחת השפעת מריחואנה או סם אחר.

חשד סביר הינו חשד שמגובה בהגיון מסוים – למשל, אם השוטר מחזיק במידע מודיעיני לפיו הנהג נוהג לצרוך סמים בזמן הנהיגה, רואה כי הנהג מדבר באופן שמעיד על כך שהוא מצוי תחת השפעת סמים, מתקשה ללכת ישר או שיש שאריות של סמים ברכב, הוא רשאי להביא אותו לתחנת המשטרה על מנת לערוך לו בדיקת שתן או דם.

אם לשוטר אין חשד סביר לכך שהנהג נוהג תחת השפעת סמים והוא מחייב את הנהג לעבור בדיקות פולשניות בכל זאת, הוא פועל באופן לא חוקי שעשוי להוביל לביטול כתב האישום כולו, גם אם נמצא שהנהג נהג תחת השפעת סמים.

לכן, אם אתם מתבקשים לעבור בדיקת שתן או דם לגילוי סמים, יש לתעד את הנסיבות שבגינם השוטר חייב אתכם לעבור בדיקת סמים, על מנת להוכיח בבית המשפט כי לשוטר לא היה חשד סביר מספיק על מנת לערוך את הבדיקה.

נהיגה תחת השפעת מריחואנה - uliel

האם אפשר לסרב לבדיקה לגילוי סמים?

סירוב לבדיקת סמים משמעה הודאה באשמה בעבירת הנהיגה תחת השפעת מריחואנה. כלומר, נהג שסירב לבדיקת סמים דינו כנהג שעבר בדיקת סמים שהעידה על נהיגה תחת השפעת סמים.  חשוב לדעת שהשוטר מחויב להביא לידיעתו של הנהג את המשמעות של הסירוב לבדיקת גילוי הסמים. אם השוטר אינו ממלא את חובתו לעשות זאת, כתב האישום יכול להתבטל והנהג יהיה פטור מעונש.

מלבד המשמעות הפלילית של סירוב לבדיקת סמים, הסירוב נתפס כשלילי מאוד בבית המשפט ואף עשוי להוביל לכך שהעונש יוחמר. מערכת החוק והמשפט מצפה מהאזרחים לשתף פעולה עם ההליכים החוקיים, ולכן אי ציות להליך יכול לפגוע בתדמיתו של האזרח. כמובן שבמקרה בו הסירוב נובע ממצב רפואי שמונע את עריכתן את הבדיקות, הדבר לא יפגע בנהג.

העונש על נהיגה תחת השפעת מריחואנה

לפי סעיף 62 (3) לפקודת התעבורה, אדם שנהג בשכרות (כאמור, לרבות נהיגה תחת השפעת מריחואנה) ניצב בפני עונש של מאסר עד שנתיים או קנס כספי גדול. אותו העונש יחול גם על נהג שלא נהג ברכב אך שהה בו כממונה על הרכב כמו מורה נהיגה או נהג ותיק שמלווה נהג חדש.

בנוסף, נהיגה תחת השפעת מריחואנה תוביל לפסילת רישיון שתימשך שנתיים. אם מדובר בעבירה חוזרת, הפסילה תימשך ארבע שנים. לצד זאת, הנהג יישלח לבדיקות כשירות לנהיגה במכון הרפואי לבטיחות בדרכים, על מנת לקבוע את כשירותו העתידית לנהיגה. בין היתר, נהג אשר נתפס נוהג תחת השפעת מריחואנה יתבקש לעבור בדיקות של נרקולוג (רופא המתמחה בהתמכרויות) ובדיקות שתן לגילוי סמים.

 

 

חשוב לדעת שנכון להיום החוק הישראלי אינו מכיר בנהיגה תחת השפעת מריחואנה רפואית כחוקית. אין ספק שישנו שינוי ניכר ביחס החברה הישראלית באשר למריחואנה ומריחואנה רפואית בפרט, ואף נעשו צעדים על מנת להקל על נהגים שהם גם צרכנים מורשים של מריחואנה רפואית, אך טרם חוקק חוק ברור בנושא.

בהתאם לכך, נהג אשר ייתפס נוהג תחת השפעת מריחואנה רפואית, יעמוד בפני סנקציות דומות לכך של נהג שאינו צרכן מורשה של מריחואנה רפואית. הצרה בכך הינה שבדיקות הדם והשתן מגלות שאריות של מריחואנה בגופו של הנהג גם אם נצרכו ב- 21 הימים האחרונים, ולא רק בסמוך למועד הנהיגה.

כלומר, גם אם צרכן מריחואנה מורשה נהג באחריות ולא השתמש בסמים טרם הנהיגה, הוא עדיין עשוי למצוא את עצמו נאשם בעבירת הנהיגה תחת השפעת סמים.  עם זאת, נראה כי רשויות החוק מנסות להמעיט בהרשעתם של מטופלי המריחואנה הרפואית. על מנת להגן על עצמכם בצורה הטובה ביותר, צרו קשר עם עורך דין המתמחה בתחום התעבורה.

נהיגה תחת השפעת מריחואנה - uliel

 

נתפסתם נוהגים בשפעת מריחואנה? צרו קשר עם עו"ד

אין איך לייפות זאת – הרשעה בעבירת הנהיגה תחת השפעת מריחואנה עשויה לפגוע בחייכם באופן משמעותי. הרשעה בעבירה זו הינה הרשעה פלילית אשר תפגע בעתידכם התעסוקתי, בעתידכם כנהגים וכן הלאה. לכן, בכל מקרה בו אתם נתפסים נוהגים תחת השפעת מריחואנה צרו קשר עם עו"ד אשר מתמחה בדיני תעבורה באופן מידי.

כפי שצוין מקודם, פגם בכתב האישום יכול להוביל לביטול ההרשעה במלואה. לצד זאת, עורך דין מיומן יוכל להפחית את העונש ואפילו להמירו כליל בעבודות שירות או קנס כספי.  אל תקחו סיכון – צרו קשר עם עורך דין תעבורה על מנת להגן על עצמכם. עורכת הדין יערית אוליאל מתמחה בתחום התעבורה ומזמינה אתכם ליצור קשר עם משרדה כדי שנוכל להעניק לכם ליווי משפטי אישי ואיכותי.

 

שאלות נפוצות
החוק אוסר על נהיגה תחת השפעת סמים, בהתאם לכך נהג שנתפס נוהג תחת השפעת מריחואנה צפוי לעונשים. לעוד בעניין, בקרו באתר.
נכון לשנת 2021 החוק הישראלי לא מכיר בנהיגה תחת השפעת מריחואנה רפואית כחוקית. לקריאה מעמיקה, כנסו לאתר.
נהיגה תחת השפעת מריחואנה תעמיד לך כתב אישום בגין נהיגה בשכרות אשר חושפת אותך לעונשים רבים. לעוד מידע בנושא העונשים, ניתן לקרוא באתר.
שוטר רשאי לערוך לנהג בדיקת סמים רק כאשר יש לו חשד סביר לכך שהוא נוהג תחת השפעת סמים. לקריאה מעמיקה אודות החשד הסביר, כנסו לאתר.
עו"ד יערית אוליאל
עו"ד יערית אוליאל
עו"ד אוליאל סיימה את לימודי התואר‎ ‎במשפטים בהצטיינות יתרה ואף התמחתה בתחום ‏הפלילי בפרקליטות מחוז צפון וכך זכתה להכיר את מערכת אכיפת החוק משני צידי המתרס, דבר אשר מהווה יתרון משמעותי עבור קהל לקוחותיה‎.‎‏ עו"ד יערית אוליאל‎ ‎מתמחה בתחום דיני התעבורה ותאונות הדרכים בישראל, כאשר במסגרת עבודתה מייצגת נהגים במגוון תיקים בתחום בדרגות קושי שונות החל מעבירות קנס וכלה בתאונות דרכים קטלניות‎.‎ בנוסף, עו"ד אוליאל מקדישה זמן ומאמצים רבים בלימוד תחום התעבורה, מרצה בפני עורכי דין חדשים מטעם לשכת עורכי הדין וחברה בועדת התעבורה של לשכת עורכי הדין. כמו כן, עו"ד אוליאל מתנדבת בבתי ספר ומרצה לתלמידים בתחום הבטיחות בתעבורה כאשר מטרתה העיקרית היא להקנות ערכים וידע בתחום.
קצת על משרדנו

בעלי ניסיון מקצועי רב שנים בייצוג נהגים בבתי משפט, במשרדי הרישוי ובמכון הרפואי לבטיחות בדרכים. צוות המשרד מונה עו"ד לתעבורה ותאונות דרכים ובוחני תנועה מקצועיים יוצאי משטרת ישראל וכן אנשי מקצוע נוספים המסייעים לתיקי המשרד במתן חוות דעת מקצועיות. צוות המשרד נבחר בקפידה רבה בכדי להבטיח לכלל הלקוחות קבלת שירות מקצועי ואיכותי. קראו עוד על משרדנו או על תיקים מעניניים שניהלנו לאחרונה – הצלחות המשרד

אהבתם את הכתבה? שתפו!
עלול לעניין אתכם גם...
עורך דין נהיגה תחת השפעת סמים

בשנים האחרונות ניתן לראות כי הימצאותם של סמים כאלו ואחרים נהייתה בכל מקום, החל מפיצוציות שכונתיות, במסיבות פרטיות וציבוריות וכן

בדיקת רוק לאיתור סמים

הרגע שרבים חששו ממנו הגיע – ישראל רכשה בדיקת רוק לאיתור סמים, שמטרתן לאתר במהירות בקלות את הימצאותן של שאריות

משרדנו מתמחה רק בתעבורה