לוגו עורך דין תעבורה יערית אוליאל

מה הקשר בין שימוש בסמים בצבא ורישיון נהיגה

בצבא כמו בצבא, כל עבירה זוכה ליחס מחמיר בהרבה מאשר מערכת המשפט האזרחית. לכן, חייל שייתפס כאשר הוא משתמש בסמים, גם אם הוא לא בתפקיד באותה העת וגם אם הוא בחופשה, ייענש בחומרה. העונש על שימוש בסמים בזמן הצבא עלול להוביל לריתוק, מאסר בכלא ואפילו לשחרור מהצבא בגין התנהגות רעה וחמורה. לצד זאת, חייל שנתפס משתמש בסמים יישלח לבדיקות במכון הרפואי לבטיחות בדרכים על מנת לוודא כי הוא כשיר דיו על מנת לנהוג. עד שהוא יאושר ככשיר לנהיגה על ידי המכון, רישיונו יוקפא.

עבירות סמים בצבא

צבא ההגנה לישראל מתייחס בחומרה רבה לעבירות סמים בקרב חייליו. הענישה על שימוש בסמים בזמן השירות הצבאי היא לעיתים קרובה חמורה בהרבה מאשר הדין האזרחי המקביל, וחייל עשוי למצוא את עצמו נכנס לכלא על עבירת סמים פשוטה.

למעשה, שימוש בסמים בזמן הצבא עשוי להוות כתם של ממש על עתידכם. כניסה לכלא לרוב תוביל לכך שתשוחררו מהצבא בשל התנהגות רעה וחמורה, או לכל הפחות תאלצו לעזוב את תפקידכם ולעבור לתפקיד פחות איכותי באופן משמעותי. לצד זאת, הדבר יירשם בתיקכם הפלילי, אשר מלווה אתכם כל החיים.

כפי שניתן להבין, מאוד לא מומלץ להיתפס תחת השפעת סמים כאשר אתם משרתים בצבא ההגנה לישראל, וגם כאשר אתם בחופשה מהצבא. הענישה תהא חמורה במיוחד אם תתפסו נוהגים – בין אם בזמן מילוי התפקיד ובין אם בזמן החופשה – כאשר אתם נמצאים תחת השפעת סמים או לחילופין עושים עבירות תעבורה בצה"ל.

מה הקשר בין שימוש בסמים בצבא ורישיון נהיגה - uliel

כיצד שימוש בסמים בצבא יכול להשפיע על רישיון הנהיגה שלכם?

חשוב לדעת שאם אתם נתפסים משתמשים בסמים בזמן השירות הצבאי שלכם כחיילים בסדיר, הדבר ישפיע על חייכם כאזרחים ולא רק כחיילים. כלומר, השימוש בסמים יירשם בתיקכם האישי, ואפילו יכול להוביל לכך שתתבקשו להיבדק במכון הרפואי לבטיחות בדרכים.

מה הקשר בין שימוש בסמים בצבא ורישיון נהיגה
מה הקשר בין שימוש בסמים בצבא ורישיון נהיגה

 

מה הקשר בין שימוש בסמים בצבא ורישיון נהיגה?

 

שימוש בסמים בצבא

עבירת סמים, כמו שימוש עצמי, סחר, שידול וכן הלאה, תוביל לכך שרישיונו של הנהג יושהה והוא יוזמן לבדיקות במכון הרפואי לבטיחות בדרכים.

 

נהיגה תחת השפעת סמים בתקופת הצבא

החוק מתייחס לנהג שנוהג תחת השפעת סמים כנהג שנוהג בשכרות. לכן, אל תופתעו אפ תקבלו כתב אישום שמאשים אתכם בנהיגה בשכרות. סעיף 64ב לפקודת התעבורה קובע ארבעה קריטריונים לאדם שייחשב "שיכור" לפי החוק –

(1)   מי ששותה משקה משכר בעת נהיגה או בעת שהוא ממונה על הרכב;

(2)   מי שבגופו מצוי סם מסוכן או תוצרי חילוף חומרים של סם מסוכן;־

(3)   מי שבגופו מצוי אלכוהול בריכוז הגבוה מהריכוז שקבע השר, בהתייעצות עם שר הבריאות ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת, וחזקה שריכוז זה היה בגופו בשלוש השעות שקדמו לנטילת דגימות הנשיפה, השתן או הדם, כל עוד לא הוכח היפוכו של דבר".

(4)   מי שנתון תחת השפעת משקה משכר או תחת השפעת סם מסוכן, ובלבד שבבדיקת מעבדה לא נמצא שריכוז האלכוהול בדמו נמוך מהסף שנקבע בתקנות לפי פסקה (3) או מהסף כאמור בפסקה (3א), לפי העניין.

 

לפי החוק, סם מסוכן הינו סם המוגדר ככזה לפי חוק הסמים המסוכנים. קוקאין, הרואין וקנאביס למשל הם סמים שנחשבים כמסוכנים, ועל כן נהיגה תחת השפעתם תיחשב כנהיגה בשכרות ותוביל לזימון למכון הרפואי לבטיחות בדרכים.

 

מהו המכון הרפואי לבטיחות בדרכים?

המכון הרפואי לבטיחות בדרכים, המכונה גם המרב"ד, הינו שלוחה של משרד הבריאות אשר מטרתו היא להבטיח את כשירותם הרפואית והנפשית של הנהגים השונים. למשל, נהג בעל בעיה בריאותית או נהג שהיה מעורב בתאונת דרכים ייבדק במכון הרפואי לבטיחות בדרכים. בין היתר, גם חייל שהורשע בעבירת סמים או עבירת אלכוהול יופנה למכון הרפואי לבטיחות בדרכים על ידי אגף הרישוי של צבא ההגנה לישראל.

מה הקשר בין שימוש בסמים בצבא ורישיון נהיגה - uliel

אילו בדיקות נערכות במכון הרפואי לבטיחות בדרכים?

במכון הרפואי לבטיחות בדרכים מתקיימות מספר בדיקות – בדיקה פסיכיאטרית; בדיקה פסיכולוגית; בדיקה רפואית במקרה שבו הנהג סובל מבעיה רפואית מסוימת; מבחן אישיותי ובדיקת רופא המומחה להתמכרויות (נרקולוג).

לא כל נהג יעבור את אותן הבדיקות, ועריכתן תלויה בסיבה שבגינה הנהג נשלח אל המכון הרפואי לבטיחות בדרכים. חייל אשר נשלח למכון הרפואי לבטיחות בדרכים בשל עבירת סמים ככל הנראה יעבור גם בדיקות סמים. ברוב המקרים נערכות שלוש בדיקות שתן לגילוי סמים, כאשר כל אחת מהבדיקות נקבעת שבועיים מראש. לצד זאת, חשוב לדעת שהמכון רשאי גם לערוך בדיקות פתע ללא מתן התראה מוקדמת.

 

מה ההשפעה של החלטת המכון הרפואי לבטיחות בדרכים?

לאחר שהמכון יאסוף את כל הממצאים הרלוונטיים, הוא יעביר את המלצתו למשרד הרישוי שיכריע בנושא. ישנן שלוש אפשרויות מרכזיות – שלילת רישיונו של הנהג באופן מלא, שלילת רישיונו באופן חלקי (למשל – שלילת רישיונו לרכב כבד בלבד) או מתן אישור על המשך נהיגה.

ברוב המוחלט של המקרים, משרד הרישוי מקבל את מסקנותיו של המכון הרפואי לבטיחות בדרכים ופועל לפיהן. לכן, לבדיקה במכון הרפואי לבטיחות בדרכים יש משמעות גדולה על המשך עתידכם כנהגים.

 

כיצד להתכונן לבדיקה במכון הרפואי לבטיחות בדרכים?

רבים מלינים על כך שהבדיקות הנערכות במכון הרפואי לבטיחות בדרכים מניבות תוצאות שרירותיות מאוד, שאינן מייצגות כראוי את כשירותו הרפואית והנפשית של הנהג. על מנת להימנע מפסילת רישיונכם, מומלץ כי תתכוננו לבדיקה במכון הרפואי לבטיחות בדרכים באמצעות היוועצות עם עורך דין המתמחה בעבירות סמים ובתעבורה. כך, תוכלו להבטיח כי אתם עושים כל שביכולתכם על מנת להגן על רישיון הנהיגה שלכם.

אם לאחר שעברתם את הבדיקות במכון הרפואי לבטיחות בדרכים הוחלט כי אינכם כשירים לנהיגה וכי יש לפסול את רישיונכם, דעו כי ביכולתכם לערער על החלטת המכון. לשם כך, היוועצו בעורך דין המתמחה בתחום. ניתן לערער על החלטת המכון תוך שלושים ימים מיום קבלת ההחלטה.

 

קבלת ליווי משפטי מעורך דין המתמחה בדיני תעבורה

ההמלצה החמה ביותר היא לשכור את שירותיו של עורך דין שמכיר היטב את העולם של עבירות סמים בצה"ל. כך, תוכלו להתכונן עמו לבדיקות במכון הרפואי לבטיחות בדרכים ולוודא כי לא תאבדו את רישיונכם בגלל עניין שולי.

כמו כן, במקרה שבו אתם ניצבים בפני כתב אישום בגין עבירות סמים בצבא, מומלץ כי תיעזרו בעורך דין, שהרי עבירות סמים עשויות להוות כתם משמעותי על עתידכם. עורך דין מיומן יוכל לעזור לכם להפחית את העונש או אפילו לבטל אותו כליל.

עורכת הדין יערית אוליאל מתמחה בדיני תעבורה ומזמינה אתכם ליצור קשר אם אתם או אחד מיקיריכם עומדים בפני כתב אישום בשל עבירת סמים בצבא. כתב אישום כזה עשוי להוביל לתוצאות קשות מאוד, ולכן משרדנו מזמין אתכם לקבל מאיתנו ליווי משפטי אישי ואיכותי מהדרגה הראשונה.

שימוש בסמים בצבא עשוי להוביל לכך שרישיון הנהיגה שלכם יישלל עד אשר יוחלט אחרת ע"י המכון הרפואי לבטיחות בדרכים. לקריאה נוספת, ניתן להיכנס לאתר.

אגף הרישוי של צבא ההגנה לישראל יעביר דיווח למכון הרפואי אודות הרשעתך, ולאחר מכן אתה צפוי לזימון למבדקים אשר עשויים להשפיע מהותית על חייך.

על מנת להתכונן בצורה הטובה ביותר למבדקים במרב"ד, היוועצו עם עורך דין תעבורה המתמחה בעבירות סמים ובהתמודדות מול המכון הרפואי. לשיחה עם עו"ד, בקרו באתר.

המחבר
עו"ד יערית אוליאל
עו"ד יערית אוליאל
עו"ד אוליאל סיימה את לימודי התואר‎ ‎במשפטים בהצטיינות יתרה ואף התמחתה בתחום ‏הפלילי בפרקליטות מחוז צפון וכך זכתה להכיר את מערכת אכיפת החוק משני צידי המתרס, דבר אשר מהווה יתרון משמעותי עבור קהל לקוחותיה‎.‎‏ עו"ד יערית אוליאל‎ ‎מתמחה בתחום דיני התעבורה ותאונות הדרכים בישראל, כאשר במסגרת עבודתה מייצגת נהגים במגוון תיקים בתחום בדרגות קושי שונות החל מעבירות קנס וכלה בתאונות דרכים קטלניות‎.‎ בנוסף, עו"ד אוליאל מקדישה זמן ומאמצים רבים בלימוד תחום התעבורה, מרצה בפני עורכי דין חדשים מטעם לשכת עורכי הדין וחברה בועדת התעבורה של לשכת עורכי הדין. כמו כן, עו"ד אוליאל מתנדבת בבתי ספר ומרצה לתלמידים בתחום הבטיחות בתעבורה כאשר מטרתה העיקרית היא להקנות ערכים וידע בתחום.
קצת על משרדנו

בעלי ניסיון מקצועי רב שנים בייצוג נהגים בבתי משפט, במשרדי הרישוי ובמכון הרפואי לבטיחות בדרכים. צוות המשרד מונה עו"ד לתעבורה ותאונות דרכים ובוחני תנועה מקצועיים יוצאי משטרת ישראל וכן אנשי מקצוע נוספים המסייעים לתיקי המשרד במתן חוות דעת מקצועיות. צוות המשרד נבחר בקפידה רבה בכדי להבטיח לכלל הלקוחות קבלת שירות מקצועי ואיכותי. קראו עוד על משרדנו או על תיקים מעניניים שניהלנו לאחרונה – הצלחות המשרד

אהבתם את הכתבה? שתפו!
עלול לעניין אתכם גם...
משרדנו מתמחה רק בתעבורה