לוגו עורך דין תעבורה יערית אוליאל

אי שמירת מרחק בין רכבים, מהן ההשלכות?

אי שמירת מרחק בין רכבים עשוי לגרום להתרחשותה של תאונת דרכים, במקרה בו הרכב שמלפנים ביצע בלימה פתאומית. בהתאם לכך, על פי סעיף 49 לתקנות התעבורה, חלה החובה על הנהגים לשמור מרחק בטוח וסביר בין הרכבים, בכדי לאפשר עצירה בכל עת מבלי לסכן הן את הנהג עצמו והן את משתמשי הדרך השונים. בנוסף, ניתן לראות כי לפי פקודת התעבורה סעיף 50, נדרשים הנהגים לשמור על ריווח בין הרכב שלהם לזה שמלפניהם בדרך שאינה עירונית, על מנת להבטיח זרימה תקינה של התנועה בכביש.

אנו נתקלים בלא מעט מקרים בהם נהגים אינם מודעים לסנקציות בגין ביצוע עבירת אי שמירת מרחק, ולכן במאמר זה נציג עבורכם כיצד נאכפת העבירה, מהו המרחק הסביר לשמירת מרחק ולמה נהגים אלו צפויים.

אי שמירת מרחק, הגדרת עבירת התנועה בהתאם לחוק

לפי תקנות התעבורה סעיף 49, קבע המחוקק כי על הנהגים חלה החובה לבצע שמירת מרחק סביר מן הרכב שמלפניהם באופן שמאפשר להם לבצע בלימה בכל שלב וזאת מבלי לסכן את עצמם ואת יתר משתמשי הכביש. המטרה העיקרית היא, הפחתת התרחשותן של תאונות דרכים, ואף מניעתן לחלוטין! בהתאם לנתוני הלמ"ס(הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה) נתון כי 31% מסך תאונות הדרכים שהתרחשו בישראל, נבעו כתוצאה מהתנגשות חזיתית באחור הרכב, הסיבה לכך היא – אי שמירת מרחק סביר בין הרכבים.

אי שמירת מרחק בין רכבים, מהן ההשלכות
אי שמירת מרחק בין רכבים, מהן ההשלכות

 

שמירת מרחק סביר בין רכבים, מהו?

האם תהיתם לעצמכם מהו המרחק הסביר שאתם נדרשים לשמור מן הרכב שמלפנים? אנחנו כאן כדי לעשות לכם סדר בעניין. קבלו מאיתנו מספר טיפים לנהיגה בטוחה על ידי שמירת מרחק סביר בין רכבים:

טיפים לשמירת מרחק

הסבר

שמירת מרחק של שתי שניות על מנת לאפשר נהיגה בטוחה, נדרשים הנהגים לשמור מרחק סביר של 2 שניות מן הרכב שמלפניהם.
כיצד יש לבצע ספירה נכונה של שתי שניות בכדי לספור בצורה הנכונה ביותר מומלץ להשתמש במספרים: 21,22
ספירה באמצעות התבייתות על עצם ספירה נכונה באמצעות התבייתות על עצם, לרבות: עץ, שלט, עמוד, אוטו חונה או מבנה מסוים. הספירה תתבצע מהרגע בו הרכב שמלפניכם חלף על פני העצם שבחרתם להתביית.
תנאי מזג אוויר תנאי מזג אוויר עשויים להשפיע מהותית על אופן הנהיגה שלכם, לכן, כאשר מזג האוויר מקשה על ראות הנסיעה לרבות: סערה, ערפל, סופות חול, גשם וכדומה, רצוי לשמור על מרחק רב יותר מהמרחק הסביר וזאת בכדי לאפשר נהיגה זהירה ובטוחה.
הימנעו מהסחות דעת מרבית התאונות אשר נגרמות בגין אי שמירת מרחק, מתרחשות בגין הסחות דעת כאלו ואחרות כדוגמת: שימוש בטלפון נייד במהלך הנהיגה, שמיעת רדיו/מוזיקה, שיחות חולין, או כל דבר אשר עשוי להסבת את תשומת ליבכם מן הכביש.
תנועה איטית נהגים רבים נוטים לחשוב שאם התנועה בכביש היא איטית אין כל סכנה ולכן שמירת מרחק אינה הכרחית. מדובר בהנחה מוטעית מכיוון שעל הנהגים מוטלת החובה לשמור על מרחק סביר בכל מצב במהלך נהיגתם.

 

שמירת מרחק בין רכבים באמצעות מערכת המובילאיי

מערכת המובילאיי מסוגלת לבצע ניתוח מצבי נהיגה בזמן אמת ובכך לאפשר לנהגים לנסוע בבטחה. מערכת המובילאיי מבצעת מספר פעולות שונות לרבות:

  • התרעות על סטיות מנתיב הנסיעה.
  • התרעות על סכנות מפני התנגשות.
  • התרעות על חריגה מהמהירות המותרת.

ברגע שהמערכת מזהה כי רכבכם קרוב לרכבים אחרים, הן מלפנים והן בצדדים, מופעלת התראה קולית(צליל) אשר מרתיע את הנהגים מפני כך.

אי שמירת מרחק בין רכבים, מהן ההשלכות? - uliel

תאונת דרכים מסוג חזית אחור בגין אי שמירת מרחק בין רכבים, על מי נטל האשמה?

מעורבים בתאונת דרכים מסוג חזית אחור? סביר להניח שהשאלה הראשונה שהטרידה אתכם היא "מי אשם?" מכיוון שיש לכך חשיבות בנושא הביטוחי. לפי המצוין בתקנות התעבורה – סעיף 49, חלה החובה לשמור מרחק מן הרכב שמלפנים, לכן בדרך כלל ניטה לראות כי נטל האשמה בגין תאונת חזית אחור יוטל על הנהג הפוגע. חשוב להבין כי במקרה שכזה, לא יוכל הנהג הפוגע לטעון לחפותו לאור העובדה כי הנהג שמלפניו ביצע בלימה פתאומית, מכיוון שעל הנהגים לשמור מרחק סביר ככזה המאפשר עצירה פתאומית מבלי כל חשש להתרחשות תאונה. יחד עם זאת, קיימים מקרים חריגים בהם נהגים שהיו מעורבים בתאונת חזית מאחור לא הורשעו בגין הנסיבות לרבות: תנאי מזג אוויר קשים, כביש לא תקין אשר מקשה על הנהיגה, תנאי דרך לא פשוטים ועוד.

 

מעורבות בתאונת דרכים בגין אי שמירת מרחק, זיכוי הנהג, מן הפסיקה

כנגד נהג אוטובוס הוגש כתב אישום בגין מעורבות בתאונת דרכים וזאת לאחר שהנהג פגע בחזית האחור של רכב צבאי שביצע בלימה פתאומית. נהג האוטובוס טען שהוא אכן שמר מרחק סביר בין הג'פ אך לאור העובדה כי ירד גשם כבד מאוד ואף היה שלג בצידי הדרך, הכביש היה חלק מאוד וכתוצאה מכך לא הצליח לבלום ולמנוע את התאונה. התיק הגיע לבית המשפט העליון ולפיו נקבע כך: לאחר בחינת התיק, נמצא כי אכן הנהג שמר מרחק סביר בהתאם למהירות הנסיעה בה היה טרם התאונה, ולכן יש לזכותו מן האשמה לאור תנאי מזג האוויר הקשים שפקדו את זירת התאונה.

מתיק זה אנו למדים, כי קיימים מצבים חריגים בהם בית המשפט יטה לפסוק על זיכוי הנהג מייחוס העבירה, וזאת בהתאם לנסיבות הקיימות.

 

כיצד זמן התגובה של הנהג משפיע על שמירת מרחק סביר בין הרכבים?

זמן התגובה הוא אחד הדברים החשובים ביותר אשר עשויים למנוע את התרחשותן של תאונות דרכים. בכדי לבצע בלימה בטוחה, קיימת חשיבות מרבית לזמן התגובה שיש לרשות הנהג. בכדי להבין מהו המרחק שאותו עובר רכב במהלך שנייה אחת ביחס למהירות הנסיעה שלו, עשינו לכם סדר בדבר:

המרחק שחולף הרכב במהלך שנייה אחת בלבד

מהירות הנסיעה (קילומטר לשעה)

8 מטר 30 קמ"ש
 11 מטר 40 קמ"ש
 13.8 מטר 50 קמ"ש
16.7  מטר 60 קמ"ש
19.4  מטר 70 קמ"ש
 22.2 מטר 80 קמ"ש
25  מטר 90 קמ"ש

 

כיצד אוכפת המשטרה את עבירת שמירת מרחק בין רכבים

עבירת אי שמירת מרחק בין רכבים נאכפת על ידי משטרת ישראל באמצעות מכשיר המודד רווח הרכב אל מול מהירות הנסיעה, המכשיר מכונה – מרו"מ. מכשיר האכיפה נושא עימו מצלמה אשר מתעדת את שני כלי הרכב. במקרה בו התבצעה עבירת אי שמירת מרחק בין רכבים, צפוי הנהג לקבל דו"ח, בצירוף של שני צילומים המתעדים את העבירה. שימו לב, התצלומים המצורפים בדו"ח מפוצלים, כאשר אחד מתעד את רכבכם ואילו התצלום השני מתעד את הרכב שמלפניכם, לכן, באופן עקרוני לא יהיה ניתן לראות את שני כל הרכב בתמונה אחת ביחד.

 

אמינות מכשיר המרו"מ

נהגים רבים נוטים להטיל ספק באמינות מכשיר המרו"מ, מכיוון שתיעוד העבירה נעשה באמצעות שני תצלומים נפרדים. חשוב להבין כי במקרים בהם רכב ביצע בלימת חירום או האטה, עשוי להיווצר תצלום שלפיו הוא היה קרוב בצורה לא סבירה לרכב הנמצא מלפניו, אך אין כך הדבר. מדובר במצג שווא שאינו צודק אשר יעמיד לנהג דו"ח תנועה בגין אי שמירת מרחק בין רכבים.

 

הענישה בגין ביצוע עבירת אי שמירת מרחק

לא שמרתם מרחק בין הרכב שמלפניכם? אתם צפויים לקבל דו"ח ברירת משפט וזאת בהתאם לתקנות התעבורה ולפקודת התעבורה. הדו"ח נושא עימו 4 נקודות חובה וקנס כספי של 250 ₪(נכון ל2021). אנו נתקלים בלא מעט מקרים בהם נהגים בוחרים לשלם את הקנס הכספי אך אינם מבינים את ההשלכות של נקודות החובה. במקרה בו צבר נהג לחובתו מספר נקודות תעבורה הקבוע בחוק, הוא צפוי לביצוע אמצעי תיקון בהתאם למספר הנקודות לרבות:

  • קורס נהיגה בסיסי
  • קורס נהיגה ייעודי
  • ביצוע מבחן עיוני(תיאוריה)
  • ביצוע מבחן מעשי(טסט)
  • פסילה – שלושה חודשים/ תשעה חודשים
  • בדיקות רפואיות במכון הרפואי לבטיחות בדרכים

אי שמירת מרחק בין רכבים, מהן ההשלכות? - uliel

עורך דין תעבורה בתיקי שמירת מרחק בין רכבים

כפי שצוין במאמר, עבירת אי שמירת מרחק בין רכבים מצמיחה לנהגים דו"ח הנושא עימו קנס כספי ונקודות תעבורה. לאור העובדה כי לנקודות התעבורה עשויות להיות השלכות מהותיות על רישיון הנהיגה שלכם, יש להיוועץ בהקדם האפשרי עם עורך דין תעבורה מיומן הבקיא ברזי הדינים השונים בכדי לנסות ולהטיב עימכם ככל הניתן. עורך דין מקצועי עשוי להביא לתוצאה של הסדר טיעון מקל, או שמא זיכוי מלא מן האשמה בהתאם לנסיבות. אם רישיון הנהיגה שלכם חשוב לכם, אל תחשבו פעמיים, הסתייעו בעורך דין תעבורה ובכך הימנעו מעונשים כבדים.

שאלות נפוצות
אי שמירת מרחק בין רכבים עשוי לגרום להתרחשותה של תאונה דרכים. מעוניינים לדעת מה העונש בגין ביצוע העבירה? באתר שלנו
בדרך כלל נטל האשמה יוטל על מי שפגע מאחור, אך במקרים חריגים עשוי ביהמ"ש שלא להאשים את הפוגע. למידע בעניין החריגים, בקרו באתר.
באופן עקרוני, לא נקבע מה המרחק שנדרשים הנהגים לשמור, אלא שהמרחק יהיה סביר במקרה של בלימת פתע. טיפים לשמירת מרחק, באתר שלנו.
בדרך כלל במקרה של תאונת דרכים חזית מאחור, עשוי הנהג לקבל כתב אישום בצירוף עבירת אי שמירת מרחק. מהו העונש הקבוע בחוק? באתר.
עו"ד יערית אוליאל
עו"ד יערית אוליאל
עו"ד אוליאל סיימה את לימודי התואר‎ ‎במשפטים בהצטיינות יתרה ואף התמחתה בתחום ‏הפלילי בפרקליטות מחוז צפון וכך זכתה להכיר את מערכת אכיפת החוק משני צידי המתרס, דבר אשר מהווה יתרון משמעותי עבור קהל לקוחותיה‎.‎‏ עו"ד יערית אוליאל‎ ‎מתמחה בתחום דיני התעבורה ותאונות הדרכים בישראל, כאשר במסגרת עבודתה מייצגת נהגים במגוון תיקים בתחום בדרגות קושי שונות החל מעבירות קנס וכלה בתאונות דרכים קטלניות‎.‎ בנוסף, עו"ד אוליאל מקדישה זמן ומאמצים רבים בלימוד תחום התעבורה, מרצה בפני עורכי דין חדשים מטעם לשכת עורכי הדין וחברה בועדת התעבורה של לשכת עורכי הדין. כמו כן, עו"ד אוליאל מתנדבת בבתי ספר ומרצה לתלמידים בתחום הבטיחות בתעבורה כאשר מטרתה העיקרית היא להקנות ערכים וידע בתחום.
קצת על משרדנו

בעלי ניסיון מקצועי רב שנים בייצוג נהגים בבתי משפט, במשרדי הרישוי ובמכון הרפואי לבטיחות בדרכים. צוות המשרד מונה עו"ד לתעבורה ותאונות דרכים ובוחני תנועה מקצועיים יוצאי משטרת ישראל וכן אנשי מקצוע נוספים המסייעים לתיקי המשרד במתן חוות דעת מקצועיות. צוות המשרד נבחר בקפידה רבה בכדי להבטיח לכלל הלקוחות קבלת שירות מקצועי ואיכותי. קראו עוד על משרדנו או על תיקים מעניניים שניהלנו לאחרונה – הצלחות המשרד

אהבתם את הכתבה? שתפו!
עלול לעניין אתכם גם...
משרדנו מתמחה רק בתעבורה