לוגו עורך דין תעבורה יערית אוליאל

בוחן תנועה וחוקר תאונות דרכים

תפקידו של בוחן התנועה 

בתיקי תאונות דרכים המתנהלים בבתי המשפט לתעבורה בוחן התנועה המשטרתי הוא עד מרכזי מטעם התביעה. הבוחן הוא זה אשר מרכז את כלל חומר הראיות ומביא את מסקנותיו לאחר ניתוח הממצאים בחוות דעתו. על סמך חוות דעת זו, מחליט התובע האם יוגש כתב אישום נגד הנהג. אם הבוחן מצא את הנהג אשם, הדבר יצוין בחוות דעתו וככל הנראה יביא להגשת כתב אישום. 

 

 

האם חוות דעתו של בוחן התנועה עשויה להוביל להרשעתו של הנהג הנאשם?

למעשה, במרבית תיקי התאונות, פעולותיו של בוחן התנועה בתיק והמסמכים שיצר, מהווים את ליבת חומר הראיות. מקצועיותו של הבוחן תבחן בהליך המשפטי. כשלים בעבודת הבוחן הבאים לידי ביטוי באיסוף ממצאים לקוי, אי מיצוי שלבי החקירה, הסקת מסקנות שגוייה ועוד טעויות הנעשות לעיתים עקב מגוון פעולותיו הרחב של בוחן תנועה בעת חקירת תאונות דרכים, כל אלה, עשויים להשליך על הצלחת התביעה להביא להרשעת הנהג הנאשם, בסופו של הליך משפטי.

כאן נדרש, תפקידו הייחודי של בוחן תנועה פרטי, עד מומחה מטעם צוות ההגנה המשפטית והנאשם, אשר מופקד מתוקף מומחיותו, על בדיקה מקצועית, של כל חומר הראיות בכל הקשור לכלל פעולותיו של בוחן התנועה בתיק התאונה.

בוחן תנועה פרטי

בוחן התנועה הפרטי מטעם ההגנה, עשוי לאתר ולהצביע על כשלים, טעויות וליקויים באופן איסוף הממצאים בזירת התאונה, יצביע על פעולות חקירה ואיסוף ממצאים שלא נעשו בהתאם להנחיות המשטרה או נעשו בחוסר מקצועיות, ינתח את ממצאי הבוחנים ו\או ממצאי מומחי התביעה הנוספים, ועשוי להסיק מסקנות השוללות את מסקנות בוחן התנועה המשטרתי לרבות מסקנותיהם של מומחים משטרתיים נוספים בתיק, או יציג תזה אפשרית נוספת לאופן התרחשות התאונה, אשר לא נבחנה, טרם הגשת כתב האישום, ע"י מומחי התביעה.

מהי חשיבות עבודת עורך הדין לצד בוחן תנועה מומחה מטעמו?

חשוב לזכור, כי עורך דין תעבורה, המייצג נאשם במשפט פלילי \ תעבורה, המבקש להציג ממצאים ומסקנות מקצועיות הסותרות את דעת מומחי התביעה, חייב להיעזר במומחה מטעמו, אשר בית המשפט מכיר במומחיותו.

בפרשת התביעה המתחילה את שלב ההוכחות  במשפט פלילי, תמסור התביעה באמצעות עדיה את חומר הראיות לבית המשפט, בהגשת מסמכים ומוצגים ומתן עדות. טרם פרשת התביעה, על צוות ההגנה המשפטית או הנאשם אם הוא אינו מיוצג, להתכונן לחקירת עדי התביעה ובפרט מומחי התביעה.

בוחן תנועה וחוקר תאונות דרכים - uliel

בתיקי תאונות דרכים ועבירות תנועה חמורות הנאכפות ע"י מכשור אכיפה אלקטרוני, קיימת חשיבות רבה צירופו של בוחן תנועה פרטי, מקצועי ומנוסה, אשר יבחן את חומר הראיות ויכין שאלות "קשות" ו"מכשילות" לחקירת מומחי התביעה. מעורבותו זו של בוחן תנועה פרטי, עשויה להביא כבר בתום פרשת התביעה, למצב בו יוטל ספק ביכולתה של התביעה להוכיח אשמתו של הנהג.

תפקידו של בוחן תנועה

אחד התפקידים העיקריים של בוחן תנועה זה איסוף ממצאים בזירת התאונה והנצחתם. איסוף הממצאים בזירת תאונה מהווים את הבסיס לפתיחת חקירת תאונת הדרכים ובסיומה ההמלצה. 

על מנת שבוחן תנועה יבצע את הדברים הנדרשים בצורה המהימנה ביותר עליו להיות מקצועי.

א. הבוחן צריך להיות מסוגל לזהות סימנים הנוצרו בתאונה ולפיהם להסיק מסקנות.

ב. עליו להיות מיומן בביצוע בדיקות טכניות לכלי הרכב המעורבים.

ג. הבוחן צריך להיות מיומן לבצע מדידות מדויקות של הממצאים בזירת התאונה על מנת שיוכל להציגם בצורה אובייקטיבית בבימ"ש.

ד. על הבוחן האחריות לביצוע ניסוים בזירת התאונה ,כגון : שדה ראיה , בלמים, נראות, מקדם חיכוך, ועוד.

ה. באחריות הבוחן לאחר ביצוע ניסויים ואיסוף הממצאים, לשלוח למעבדה לצורך קבלת חוו"ד מומחה .

ו. הבוחן עורך שיחזור לתאונת הדרכים בכדי להגיע לחקר האמת בדבר הגורם לתאונה. 

בוחן התנועה מלווה את תיק החקירה מרגע הגעתו לזירת התאונה ועד סיום הטיפול בו לרבות ליווי התביעה בייעוץ מקצועי בבית המשפט.

בוחן תנועה וחוקר תאונות דרכים - uliel

תחום מומחיותו של בוחן תנועה

לאחר התרחשות התאונה, בוחן תנועה מנוסה ידע לערוך את החישובים הרלוונטיים לגרימתה בעזרת הידע הרב  שעומד לרשותו. בתחום מומחיותו של בוחן תנועה ניתן לראות  את הנושאים הבאים:

  • בדיקת השפעת רוח צד
  • בדיקת תקינות הצמיגים
  • סקיצות ומדידות
  • שחזור התרחשות התאונה (לפי מיקום נזקים)
  • שחזור שדה הראיה 
  • חשיבות המהירות לפי מסה ואנרגיה

כל זה ועוד, עשויים להצביע על סיבות נוספות אשר הובילו לתוצאת גרימת התאונה, כמו למשל: תנאי השטח, מזג האוויר, תמרורים חסרים וכ"ו. בוחן תנועה מומחה עשוי להקל משמעותית בענישה, החל מהפחתת אשם מן הנאשם, ועד לזיכוי מלא. 

הצלחות משרדנו בתיקי תאונות דרכים

משרד עו"ד יערית אוליאל לתעבורה בלבד! 

נגמר בקנס בלבד!
תאונת דרכים עצמית
שבעה ימי פסילה בלבד
לאחר תאונת דרכים
תאונת דרכים בפעם
השנייה ללא פסילה

במשרדנו נוהלו מאות תיקי תאונות דרכים, אפשר לעזור גם לך! 

 

המחבר
עו"ד יערית אוליאל
עו"ד יערית אוליאל
עו"ד אוליאל סיימה את לימודי התואר‎ ‎במשפטים בהצטיינות יתרה ואף התמחתה בתחום ‏הפלילי בפרקליטות מחוז צפון וכך זכתה להכיר את מערכת אכיפת החוק משני צידי המתרס, דבר אשר מהווה יתרון משמעותי עבור קהל לקוחותיה‎.‎‏ עו"ד יערית אוליאל‎ ‎מתמחה בתחום דיני התעבורה ותאונות הדרכים בישראל, כאשר במסגרת עבודתה מייצגת נהגים במגוון תיקים בתחום בדרגות קושי שונות החל מעבירות קנס וכלה בתאונות דרכים קטלניות‎.‎ בנוסף, עו"ד אוליאל מקדישה זמן ומאמצים רבים בלימוד תחום התעבורה, מרצה בפני עורכי דין חדשים מטעם לשכת עורכי הדין וחברה בועדת התעבורה של לשכת עורכי הדין. כמו כן, עו"ד אוליאל מתנדבת בבתי ספר ומרצה לתלמידים בתחום הבטיחות בתעבורה כאשר מטרתה העיקרית היא להקנות ערכים וידע בתחום.
קצת על משרדנו

בעלי ניסיון מקצועי רב שנים בייצוג נהגים בבתי משפט, במשרדי הרישוי ובמכון הרפואי לבטיחות בדרכים. צוות המשרד מונה עו"ד לתעבורה ותאונות דרכים ובוחני תנועה מקצועיים יוצאי משטרת ישראל וכן אנשי מקצוע נוספים המסייעים לתיקי המשרד במתן חוות דעת מקצועיות. צוות המשרד נבחר בקפידה רבה בכדי להבטיח לכלל הלקוחות קבלת שירות מקצועי ואיכותי. קראו עוד על משרדנו או על תיקים מעניניים שניהלנו לאחרונה – הצלחות המשרד

אהבתם את הכתבה? שתפו!
עלול לעניין אתכם גם...
משרדנו מתמחה רק בתעבורה