לוגו עורך דין תעבורה יערית אוליאל

גרם מוות ברשלנות – תאונת דרכים קטלנית

תאונות דרכים רבות הנגרמות בכבישי ישראל מסתיימות בתוצאה המצערת של מות אדם. בנסיבות אלו, על המשטרה לחקור מהגרם למותו של האדם והאם התאונה היתה נמנעת. במאמר זה נסקור את החקיקה הרלוונטית לעבירה זו וכיצד יכול נהג להתמודד בפני אישום שכזה.

גרם מוות ברשלנות – סעיפי החוק הרלוונטיים

בתאונות דרכים קטלניות בהן התבסס חשד כי הנהג הפוגע הוא זה דגרם לתאונת הדרכים, סביר להניח כי יוגש נגדו כתב אישום המייחס לו עבירה לפי סעיף 64 לפקודת התעבורה. סעיף זה מפנה לסעיף 309 בחוק העונשין שכותרתו גרם מוות ברשלנות:

"העובר עבירה לפי סעיף 304 לחוק העונשין, התשל"ז – 1977, תוך כדי שימוש ברכב, דינו מאסר שלוש שנים ולא פחות מששה חודשים…" 

סעיף 304 לחוק העונשין קובע

"הגורם ברשלנותו למותו של אדם, דינו – מאסר שלוש שנים".

לצורך הוכחת עבירת גרם מוות ברשלנות בניגוד לסעיף 304 לחוק העונשין יש לבחון את יסודות העבירה ולקבוע האם ניתן להרשיע את הנהג הפוגע בגרימת המוות ברשלנות. אלה הן היסודות הנדרשים בחינה:

  • חובת זהירות (מושגית וקונקרטית).
  • הפרת חובת הזהירות – התרשלות.
  •  נזק .
  • קשר סיבתי בין ההתרשלות לנזק.

מה נחשב לרשלנות הנהג בעיניי החוק?

לא מעט נהגים סבורים שאם לא ביצעו כל עבירה לא יוגש נגדם כתב אישום בשל האחריות לגרימת התאונה. הנחה זו היא הנחה שגויה ומעמידה את הנהג המעורב בתאונה בסיכון שכן בשל התמימות והאמונה כי לא עשה שום דבר רע הוא עלול להזניח את החשיבות של ההגנה לה הוא זקוק במהלך החקירה ואף במהלך ההליך המשפטי.

נהגים רבים שפונים לייעוץ משפטי של עורך דין תעבורה לאחר מעורבות בתאונת דרכים סבורים שהם יגידו את האמת כפי שהיא ויהיה בסדר. הם לא מבינים שיש חשיבות רבה לפרטים קטנים שנהגים נורמטיביים לא יכולים להבחין בהם ללא ייעוץ נכון. גם אם הנהג לא ביצע שום עבירה שגרמה למעורבותו בתאונה, עדיין יש סיכון שיועמד לדי בעבירת גרם מוות ברשלנות. השאלה הנשאלת היא – מהי רשלנות בעיניי החוק.

סעיף 21(א) לחוק העונשין קובע מהי רשלנות

"רשלנות – אי מודעות לטיב המעשה, לקיום הנסיבות או לאפשרות הגרימה לתוצאות המעשה, הנמנים עם פרטי העבירה, כשאדם מן היישוב יכול היה, בנסיבות הענין, להיות מודע לאותו פרט, ובלבד 

  1. שלעניין הפרטים הנותרים היתה לפחות רשלנות כאמור; 
  2. שאפשרות גרימת התוצאות לא היתה בגדר הסיכון הסביר". 

יסודות העבירה של גרם מוות ברשלנות זהים ליסודות עוולת הרשלנות הנזיקית

  • קיום חובת זהירות מושגית וקונקרטית.
  • התרשלות – הפרת חובת הזהירות במעשה או במחדל.
  • גרימת הנזק – תוך שמירה על מבחן הקשר הסיבתי העובדתי והמשפטי.

ננסה לתרגם את האמור בחוק לעברית פשוטה – לצורך הוכחת התרשלות של נהג במקרה של תאונת דרכים, יש להוכיח שהנהג הפר, במעשה או במחדל, חובת זהירות שחב בה, משלא נקט באמצעי זהירות סבירים ובכך סטה מסטנדרט התנהגות סביר. מסובך? אכן. החוק לא דבר פשוט אך הפרשנות שלו מסייעת לעורך דין תעבורה להגן על הנהג במקרים כאלה. 

מהי חובת הזהירות שנהג חב בה?

כלל הנהגים חבים חובת זהירות כללית כלפי כלל משתמשי הדרך. בנוסף לחובה הכללית, חלה על נהג חובת זהירות מוגברת כשהוא מגיע לצומת בו עליו לתת זכות קדימה להולכי רגל או לכלי רכב אחרים, על הנהג לנקוט בכל אמצעי הזהירות הנדרשים טרם כניסתו לצומת.

אם יקבע כי הנהג הפר את חובת הזהירות – המשמעות היא שהוא נהג ברשלנות.

בית המשפט יבחן האם נהג סביר, בנסיבות העניין, יכול היה לצפות שהתאונה תתרחש אם היתה חריגה מסוימת מרמת הזהירות הנדרשת ממנו ואם הנהג צריך היה לצפות להתרחשות הנזק בשל כך. 

בנוסף, יש לבחון האם נהג סביר יכול היה וצריך היה לצפות, במכלול נסיבותיו המיוחדות של המקרה, את קרות התאונה – האם בנסיבות הקונקרטיות בהן פעל הנהג הפוגע, הוא חרג מרף התנהגות סביר וזהיר כפי שמצופה היה מנהג סביר אחר בנעליו.   

גרם מוות ברשלנות – תאונת דרכים קטלנית - uliel

יסוד הנזק והקשר הסיבתי בין התרשלנות הנהג לנזק

במקרה של תאונת דרכים קטלנית הנזק הוא ברור – מות הנפגע. השאלה שצריך לבחון היטב עורך דין תעבורה המייצג את הנהג הפוגע היא האם קיים קשר סיבתי בין קרות התאונה לבין מותו של הנפגע בתאונה. צריך לזכור שעל המאשימה להוכיח מעבר לכל ספק סביר כי הנהג התרשל בנהיגתו מקום שאדם סביר היה נוהג בזהירות יתרה. 

איך יכול לסייע עורך דין תעבורה אם הוגש נגדי כתב אישום על גרם מוות ברשלנות?

תחילה, עורך דין מומחה לתאונות דרכים ידע לבחון היטב את חומרי החקירה וכלל הראיות, לנתח אותן ואת חוות דעתו של הבוחן מטעם המשטרה ולבדוק האם יש תשתית ראייתית מספקת נגד הנהג בהתאם ליסודות העבירה כפי שפורטו במאמר זה.

בנוסף, משרד עורכי דין תעבורה יערית אוליאל נעזר בבוחן תנועה מנוסה המסייע בכלל תיקי תאונות הדרכים במשרדנו במטרה להעניק לנהג את ההגנה הטובה ביותר לה הוא זקוק. עורך דין תאונות דרכים מיומן בשיתוף עם בוחן תנועה מנוסה ידעו לאתר כשלים בראיות התביעה ומחדלי חקירה שיועילו להגנת הנאשם ויביאו לתוצאה הטובה ביותר בנסיבות העניין.

מה זה מחדלי חקירה ואיך זה יכול לעזור לנהג הפוגע?

לאחר תאונת דרכים המשטרה פותחת בחקירה בכדי לברר מה היה הגורם לתאונה. מטרת החקירה, אינה מציאת ראיות להרשעת הנהג הפוגע, אלא, מציאת ראיות לשם חשיפת האמת, בין אם אמת זאת עשויה להוביל לזיכוי הנהג הפוגע ובין אם להרשעתו. לצערנו הרב, במרבית התיקים המשטרה חוטאת לתפקידה והחקירה מתבצעת במטרה אחת בלבד – מציאת ראיות מרשיעות כנגד הנהג הפוגע. עורך דין תעבורה מיומן ידע לאתר את מחדלי החקירה הללו ולמנף אותם לטובת ההגנה על הנהג הפוגע.  

המשמעות של מחדלי החקירה יכולה להביא לביטול כתב האישום אם המחדלים חמורים עד כדי חשש לקיפוח הגנת הנהג הפוגע. 

צריך לומר, מחדלי חקירה לא יביאו בכל מקרה ומקרה לזיכוי נאשם. אך אם יראה הנהג שהמחדלים כה חמורים ופוגעים ביכולתו להתגונן הדבר יכול לעורר ספק סביר באשר לאשמתו.

גרם מוות ברשלנות – הענישה בישראל

הענישה שנקבעה בצד עבירה זו עומדת על מינימות 6 חודשי מאסר ועד לשלוש שנות מאסר, בנוסף לעונשים נלווית בדמות פסילת רישיון הנהיגה לתקופה ארוכה, מאסר על תנאי, פסילה על תנאי, קנס, פיצויים ועוד. הענישה נקבעת בהתאם לרמת הרשלנות של הנהג הפוגע. לחצו על הקישור לקריאה בהרחבה על הענישה הנוהגת בתיקי גרם מוות ברשלנות

 

פסילת רישיון מיידית – פסילה מנהלית

בתיקי תאונות דרכים קטלניות, קצין משטרה מוסמך לפסול את רישיון הנהיגה של הנהג הפוגע החשוד בגרימת התאונה לתקופה של 90 ימים, זאת, מבלי להביאו בפני שופט. הליך זה נקרא פסילה מנהלתית. הפסילה נועדה ע"מ להרחיק באופן מיידי נהגים מסוכנים מהכביש.

יש אפשרות לפנות לעורך דין תעבורה ע"מ לנוסת לקצר את אורך הפסילה ע"י פנייה בבקשה לבית המשפט. כמו כן, הרכב בו נהג החשוד בגרימת התאונה יושבת אף הוא בהליך שנקרא השבתה מנהלית של רכב.

משרד עורך דין תעבורה ותאונות דרכים יערית אוליאל

כדאי לדעת, בשנים האחרונות חל שינוי בעבירות ההמתה וכיום נהג המעורב בתאונת דרכים קטלנית עלול להיות מואשם בעבירת גרם מוות ברשלנות או בעבירת המתה בקלות דעת. העונש שנקבע בצד עבירת ההמתה בקלות דעת עומד על 12 שנות מאסר. כאשר נהג מעורב בתאונת דרכים קטלנית אין לו כל יכולת לדעת מה ילד יום ולאן תוביל החקירה.

היחיד שיכול להיות לו לעזר הוא עורך דין תעבורה המתמחה בתיקי תאונות דרכים וידע לספק לו את ההגנה לה הוא זקוק יותר מכל בתקופה קשה זו. החוויה עצמה מסעירה, מבלבלת ומלחיצה עד מאוד. אל תתמודדו עם זה לבד. משרד עורכי דין תעבורה יערית אוליאל מספק ללקוחותיו את מלוא ההגנה הנדרשת בסיוע מומחים בתחום. נשמח לעמוד לצידכם ברגעים קשים אלו.

 

שאלות נפוצות
העונש אליו אתה חשוף הוא מאסר בפועל של מינימום שישה חודשים ועד למקסימום שלוש שנים. לעוד מידע, באתר.
חובת הזהירות, התרשלות מצד הנהג, נזק/תוצאה וקשר סיבתי. במקרה שהוכחו יסודו אלו צפוי הנה לעונש מאסר בפועל. לייעוץ עם עורך דין בקרו באתר.
בהחלט! במקרה של מעורבות בתאונה עם הרוגים, יוגש נגדך כתב אישום חמור אשר חושף אותך לעונש של מאסר בפועל. עו"ד המתמחה בתאונות דרכים עשוי להטיב עימכם בביהמ"ש. כנסו לאתר.
רישיון הנהיגה שלך עשוי להיפסל מנהלית ע"י קצין המשטרה ובנוסף, רישיונך צפוי להישלל לפרק זמן ממושך בבית המשפט לתעבורה.
עו"ד יערית אוליאל
עו"ד יערית אוליאל
עו"ד אוליאל סיימה את לימודי התואר‎ ‎במשפטים בהצטיינות יתרה ואף התמחתה בתחום ‏הפלילי בפרקליטות מחוז צפון וכך זכתה להכיר את מערכת אכיפת החוק משני צידי המתרס, דבר אשר מהווה יתרון משמעותי עבור קהל לקוחותיה‎.‎‏ עו"ד יערית אוליאל‎ ‎מתמחה בתחום דיני התעבורה ותאונות הדרכים בישראל, כאשר במסגרת עבודתה מייצגת נהגים במגוון תיקים בתחום בדרגות קושי שונות החל מעבירות קנס וכלה בתאונות דרכים קטלניות‎.‎ בנוסף, עו"ד אוליאל מקדישה זמן ומאמצים רבים בלימוד תחום התעבורה, מרצה בפני עורכי דין חדשים מטעם לשכת עורכי הדין וחברה בועדת התעבורה של לשכת עורכי הדין. כמו כן, עו"ד אוליאל מתנדבת בבתי ספר ומרצה לתלמידים בתחום הבטיחות בתעבורה כאשר מטרתה העיקרית היא להקנות ערכים וידע בתחום.
קצת על משרדנו

בעלי ניסיון מקצועי רב שנים בייצוג נהגים בבתי משפט, במשרדי הרישוי ובמכון הרפואי לבטיחות בדרכים. צוות המשרד מונה עו"ד לתעבורה ותאונות דרכים ובוחני תנועה מקצועיים יוצאי משטרת ישראל וכן אנשי מקצוע נוספים המסייעים לתיקי המשרד במתן חוות דעת מקצועיות. צוות המשרד נבחר בקפידה רבה בכדי להבטיח לכלל הלקוחות קבלת שירות מקצועי ואיכותי. קראו עוד על משרדנו או על תיקים מעניניים שניהלנו לאחרונה – הצלחות המשרד

אהבתם את הכתבה? שתפו!
עלול לעניין אתכם גם...
משרדנו מתמחה רק בתעבורה