לוגו עורך דין תעבורה יערית אוליאל

המתה בקלות דעת בתעבורה

ביולי 2019 חלה מהפכה בעבירות ההמתה במדינת ישראל, באמצעות הרחבת סעיפי העבירות. חשוב להבין כי עד אותו שלב, היה צפוי הנאשם לייחוס עבירה חמורה בגין גרימת מותו של אדם ולעונש חמור למשל, במקרה שיוחס לאדם עבירת הריגה, העונש הצפוי לו עומד על עד 20 שנות מאסר. כיום באמצעות השינוי שחל בעניין הרחבת מנעד העבירות, ניתן לייחס לנהג הנאשם את העבירה התואמת להתנהגותו ובכך מתקיימת הלימה טובה יותר בין ייחוס העבירה לבין העונש בצידה.

כיצד עבירת המתה בקלות דעת מאפשרת לשופטים מרחב עבודה גדול יותר, ומהן ההשלכות של עבירה זו על הנהגים הנאשמים? כל אלו ועוד, במאמר המלא.

מהי עבירת המתה בקלות דעת, וכיצד ייחוס העבירה משפיע על הנהגים?

בתאריך 01.07.2019, נכנסה לתוקף עבירת המתה בקלות דעת המנויה בסעיף 301(ג) בחוק העונשין. חשוב להבין כי עד שנה זו, נהגים שהיו מעורבים בתאונה קטלנית היו צפויים לענישה מחמירה ואילו כעת, ייחוס עבירת המתה בקלות דעת עשויה להטיב עם הנהגים במעמד הענישה.

קלות דעת בהגדרתה הינה נטילת סיכון שאינו סביר, מתוך תקווה שלא תתרחש תוצאה קטלנית כזאת או אחרת. על מנת להמחיש לכם את הגדרת העבירה בתחום התעבורה, ניתן לכם מספר דוגמאות לנטילת סיכון אישי שאינו סביר לרבות:

  • נהיגה בשכרות
  • נהיגה תחת השפעת סמים
  • אי ציות לרמזורים
  • אי ציות לתמרורים

אז מתי עשוי נהג להיות מואשם בעבירת המתה בקלות דעת? כאשר הסיכון שהוא נטל כדוגמת נהיגה בשכרות הוביל לתוצאה של תאונה קטלנית בה מת אדם, או נגמרו לו חבלות של ממש. זאת אומרת, ייחוס העבירה יחול כאשר הנהג הנאשם נטל סיכון בלתי סביר ויחד עם זאת התקבלה תוצאה קטלנית שאינו קיווה לה.

 

המתה בקלות דעת בתעבורה
המתה בקלות דעת בתעבורה

 

נהגים, קיבלתם כתב אישום עם ייחוס עבירת המתה בקלות דעת? זה העונש הצפוי לכם

בהתאם לקבוע בחוק העונשין, עבירת המתה בקלות דעת נושאת עימה עונש מקסימאלי של 12 שנות מאסר בפועל. חשוב להבין שלעונש זה מצטרפות סנקציות נוספות לרבות: שלילת רישיון הנהיגה בפועל, שלילת רישיון הנהיגה על תנאי, קנסות כספיים, נקודות תעבורה, מאסר בפועל, מאסר על תנאי, מבדקים במכון הרפואי לבטיחות בדרכים ועוד. בנוסף, במקרה של תאונת דרכים, צפוי הנהג המעורב לפסילה מנהלית של רישיון הנהיגה שלו לפרק זמן של 90 ימים. פסילה זו מתבצעת כמעט באופן מיידי בכפוף להתרחשות התאונה, כאשר מטרתה העיקרית היא למנוע מן הנהג לסכן את יתר משתמשי הדרך השונים.

 

מה ההבדל בין המתה בקלות דעת לבין גרימת מוות ברשלנות?

המתה בקלות דעת בתעבורה - uliel

קיימים מספר הבדלים משמעותיים בין עבירת המתה בקלות דעת לבין גרימת מוות ברשלנות, לרבות:

  הסבר אודות העבירה: העונש הקבוע בחוק:
המתה בקלות דעת: נהג שנטל סיכון בלתי סביר, מתוך אמונה שלא תתרחש כל תוצאה קטלנית שכזאת. עד 12 שנות מאסר בפועל.
גרימת מוות ברשלנות : חוסר תשומת לב רגעית של הנהג במהלך נהיגתו וכי לא הייתה לו כל כוונה להתרחשות התאונה. מינימום שישה חודשים מאסר בפועל ועד לשלוש שנים לכל היותר.

 

 

מהן יסודותיה של עבירת המתה בקלות דעת?

כפי שצוין בהקדמה עד יולי 2019 היה ניתן לייחס לנהגים הנאשמים בגרימת מוות, סעיף עבירה של עבירת רצח בכוונה תחילה הנושאת עימה עונש של מאסר עולם, או שמא ייחוס עבירת הריגה שעונשה בחוק הוא עד 20 שנות מאסר. כיום, ניתן לייחס לנהג עבירה פחותה כדוגמת עבירתה המתה בקלות דעת, באמצעות הוכחת יסודות העבירה לרבות:

  • הנהג נטל סיכון בלתי סביר
  • הנהג האמין / קיווה שלא תתרחש תוצאה קטלנית.

מטרת עבירת המתה בקלות דעת היא לשפר ולסייע למערכת המשפט להשיג תוצאה המשקפת הלימה טובה יותר בין הענישה לבין העבירה שהתרחשה.

 

מטרת עבירת המתה בקלות דעת

עבירת המתה בקלות דעת נועדה למנוע עיוות של הדין בבית המשפט לתעבורה. בעבר, נהגים היו צפויים לענישה מחמירה שאינה עלתה בקנה אחד עם חומרת העבירה ותוצאותיה. כיום, באמצעות עבירת המתה בקלות דעת, מערכת המשפט הצליחה להבטיח בצורה כזאת או אחרת דין שווה לכלל הנהגים. לאור האמור, ניתן לראות כי באמצעות הרפורמה החדשה שנוצרה בעבירות המתה, יכולים השופטים לבצע הלימה בין העבירה לבין העונש בצורה הוגנת, מדויקת, ואף מוסרית יותר מהעבר.

המתה בקלות דעת בתעבורה - uliel

חשיבות ייצוג משפטי בעבירת המתה בקלות דעת, בידי עורך דין תעבורה

עבירת המתה בקלות דעת נושאת עימה עונש מאסר בפועל של עד 12 שנות מאסר. בהתאם לכך, נהג שמואשם בעבירה זו, נדרש בייצוג משפטי בידי עורך דין תעבורה המתמחה בתחום תאונות דרכים וזאת בכדי לקבל ייצוג משפטי ראוי והולם בבית המשפט. חשוב להבין כי עורך דין מקצועי ומיומן עשוי להטיב עם הנהג הנאשם ולהביא לעונש מופחת ואף לזיכוי מלא מן האשמה בהתאם לנסיבות העבירה. לכן, אם עומד לחובתכם כתב אישום עם ייחוס עבירת המתה בקלות דעת, היוועצו בהקדם האפשרי עם עורך דין!

 

שאלות נפוצות
בדרך כלל, כאשר נהג נטל סיכון במהלך הנהיגה לדוגמא: נהג בהיותו שיכור ונגרמה תאונת דרכים קטלנית, הוא צפוי לכתב אישום בגין עבירת המתה בקלות דעת. לעוד בנושא, באתר.
בהתאם לקבוע בחוק, העונש המקסימאלי הוא 12 שנות מאסר בפועל. בנוסף הינך צפוי לסנקציות נוספות לרבות: שלילה בפועל, קנס כספי, נקודות תעבורה ואף מבדקים במכון הרפואי לבטיחות בדרכים.
גרימת מוות ברשלנות היא עבירה קלה יותר מעבירת המתה בקלות דעת ובהתאם לכך היא נושאת בעונש מופחת. למידע אודות ההבדלים בין העבירות, ניתן למצוא באתר.
בהחלט! מעורבות בתאונת דרכים קטלנית עשויה להטיל עליך עונש מאסר בפועל ובהתאם לכך חשוב להסתייע בעורך דין תעבורה מיומן הבקיא בתחום תאונות הדרכים.
עו"ד יערית אוליאל
עו"ד יערית אוליאל
עו"ד אוליאל סיימה את לימודי התואר‎ ‎במשפטים בהצטיינות יתרה ואף התמחתה בתחום ‏הפלילי בפרקליטות מחוז צפון וכך זכתה להכיר את מערכת אכיפת החוק משני צידי המתרס, דבר אשר מהווה יתרון משמעותי עבור קהל לקוחותיה‎.‎‏ עו"ד יערית אוליאל‎ ‎מתמחה בתחום דיני התעבורה ותאונות הדרכים בישראל, כאשר במסגרת עבודתה מייצגת נהגים במגוון תיקים בתחום בדרגות קושי שונות החל מעבירות קנס וכלה בתאונות דרכים קטלניות‎.‎ בנוסף, עו"ד אוליאל מקדישה זמן ומאמצים רבים בלימוד תחום התעבורה, מרצה בפני עורכי דין חדשים מטעם לשכת עורכי הדין וחברה בועדת התעבורה של לשכת עורכי הדין. כמו כן, עו"ד אוליאל מתנדבת בבתי ספר ומרצה לתלמידים בתחום הבטיחות בתעבורה כאשר מטרתה העיקרית היא להקנות ערכים וידע בתחום.
קצת על משרדנו

בעלי ניסיון מקצועי רב שנים בייצוג נהגים בבתי משפט, במשרדי הרישוי ובמכון הרפואי לבטיחות בדרכים. צוות המשרד מונה עו"ד לתעבורה ותאונות דרכים ובוחני תנועה מקצועיים יוצאי משטרת ישראל וכן אנשי מקצוע נוספים המסייעים לתיקי המשרד במתן חוות דעת מקצועיות. צוות המשרד נבחר בקפידה רבה בכדי להבטיח לכלל הלקוחות קבלת שירות מקצועי ואיכותי. קראו עוד על משרדנו או על תיקים מעניניים שניהלנו לאחרונה – הצלחות המשרד

אהבתם את הכתבה? שתפו!
עלול לעניין אתכם גם...
משרדנו מתמחה רק בתעבורה