לוגו עורך דין תעבורה יערית אוליאל

חוסר שליטה ברכב

כאשר אדם מצוי במצב שבו הוא אינו יכול לשלוט ברכבו כראוי, הוא מהווה סכנה משמעותית לעצמו ולסביבתו. לכן, חוסר שליטה ברכב מהווה עבירה על החוק ועשויה להוביל לענישה מחמירה, לרבות קבלת נקודות רישוי, קנסות כספיים ואפילו פסילת רישיון. בשל עמימותו של החוק, חשוב שתבינו מה נחשב כחוסר שליטה ברכב, על מנת שתדעו כיצד להתגונן במידת הצורך. כך או כך, מומלץ להיעזר בעורך דין המתמחה בדיני תעבורה על מנת לקבל את ההגנה המשפטית הטובה והיעילה ביותר. 

 

 

 

חוסר שליטה ברכב
חוסר שליטה ברכב

 

מהו חוסר שליטה ברכב?

כידוע, רכב מצריך ריכוז רב ושליטה גבוהה על מנת לתפעל אותו באופן הטוב ביותר. על מנת לנהוג ברכב כהלכה ובבטחה, יש לשלוט בו באופן מלא, גם מבחינה פיזית וגם מבחינה קוגניטיבית. כלומר, כשל טכני ברכב או קושי קוגניטיבי לתפעל רכב מנועי עשויים להקשות על הנהג לנהוג בצורה הטובה והבטוחה ביותר, ואף להוביל לסיכונה של הסביבה או לסיכון הנהג עצמו. 

בהתאם לכך, החוק הישראלי עושה ככל שביכולתו על מנת למנוע נהיגה של אדם שאינו יכול לשלוט ברכב. האכיפה מתחילה כבר בלימודי הנהיגה ובמבחנים המעשיים, שבהם אדם לא יורשה לקבל רישיון אם אינו נהג זהיר דיו או שאינו כשיר לנהיגה. כמו כן, סעיפים רבים בחוקי התעבורה השונים נוגעים לכך שלנהג אסור לנהוג בצורה מסוכנת או רשלנית, כמו הדרישה להימנע משימוש באלכוהול או סמים סמוך לעת הנהיגה או החובה לנהוג בזהירות.

האיסור על נהיגה ללא שליטה ברכב 

החוק הישראלי אוסר על נהיגה כאשר האדם אינו כשיר לנהיגה ברכב באותה העת ולא יוכל לשלוט ברכב כראוי. 

תקנה 26 לתקנות התעבורה קובעת את האיסור על נהיגה ללא שליטה ברכב באמצעות פירוט מספר מקרים בהם סביר כי אדם לא יוכל לשלוט ברכבו במידה מספקת.

"26.  אדם שמתקיים בו אחד מאלה לא ינהג רכב:

(1)   הוא שרוי במצב העלול לסכן עוברי דרך;

(2)   הוא נתון תחת השפעת סמים משכרים או משקאות משכרים;

(3)   הוא אינו מסוגל לנהוג ברכב בבטחון סביר מחמת מצב נפשו או מחמת חולשה או ליקוי גופני;

(4)   הוא במצב השולל ממנו את השליטה ברכב או את ראיית הדרך והתנועה בה".

כל אחד מהמקרים האלו הוא בעל פוטנציאל משמעותי לכך שהנהג לא יוכל לשלוט ברכבו בשל המצב בו מצוי, כמו היותו מצוי תחת השפעת אלכוהול או סמים, היותו בעל ליקוי גופני או נפשי או כל מצב אחר שעשוי לגרום לו לסכן עוברי דרך ולאבד שליטה ברכב או את ראיית הדרך והתנועה בה.

חלק מהמקרים המוזכרים לעיל בסעיפי התקנה מפרטים חוסר שליטה ברכב מפאת מצבו של הנהג (כמו שיכרות, ליקוי גופני, קושי נפשי, חולשה ועוד) וחלקם נוגעים למקרים בהם הנהג לא יוכל לשלוט ברכב מפאת מצבה של הסביבה, כמו מזג אוויר שמשפיע על הכביש ועל הראות מן הרכב, מכונית שאינה עובדת כראוי ועוד. 

כפי שניתן להבין, מדובר בסעיף מעט עמום שניתן לפרש באופן רחב כנגד הנהג ובהתאם לכך מדובר בעבירה שניתן לעבור בקלות. לכן, אם נקלעתם למצב בו נאשמתם בעבירה זו, מומלץ להיעזר בעורך דין שיסייע לכם לקבל הגנה משפטית מספקת. 

העונש על נהיגה ללא שליטה ברכב 

ברוב המקרים המוזכרים בתקנה 26, הנהג יוזמן לדין בבית המשפט לדיני תעבורה. מלבד זאת, העבירה נושאת חיוב של 6 נקודות רישוי. ככל הנראה, העונש ייקבע בהתאם למספר רב של פרמטרים ששופטי התעבורה ייקחו בחשבון, כמו היסטוריית הנהיגה של הנהג, הנסיבות שבהן נעשתה העבירה, מידת הסיכון שהנהג יצר ועוד. 

חשוב לזכור כי בית המשפט לתעבורה הוא בית משפט פלילי לכל דבר ועניין, ולכן שופטיו מוסמכים לתת עונשים מחמירים כמו קנסות כספיים, פסילת רישיון זמנית או מוחלטת ואפילו עונש מאסר בפועל או על תנאי.

סביר להניח שברוב המקרים עבירת חוסר שליטה ברכב לא תוביל לעונש מאסר, אלא אם כן חוסר השליטה ברכב הובילה לעבירה נוספת כמו סיכון משמעותי של הולכי רגל, פגיעה קשה ברכוש ואפילו למותו של אדם ע"י תאונת דרכים. במקרים כאלו, יתכן מאוד כי הנהג הפוגע ייאלץ לשאת בענישה מחמירה יותר באופן משמעותי. 

כפי שניתן להבין, הזמנה לדין בשל עבירת חוסר השליטה ברכב עשויה להקנות לנהג ענישה חמורה במיוחד. חשוב להבין שגם אם הנהג לא יקבל עונש קשה בבית המשפט לדיני תעבורה, גם לנקודות הרישוי יש משמעות חשובה על עתידו של הנהג, שהרי צבירתן עשויה להוביל להשהיית הרישיון עד לביצוע קורס ריענון נהיגה ואפילו לפסילת רישיון. 

בכל מקרה בו אתם מתמודדים עם כתב אישום או דו"ח בשל נהיגה ללא שליטה ברכב, מומלץ בחום כי תעזרו בעורך דין המתמחה בדיני תעבורה. עורך דין המתמחה בדיני תעבורה יוכל לייצג אתכם בבית המשפט וגם לעזור לכם לערער על דו"ח על מנת לבטל את נקודות הרישוי או לפחות לנסות להפחיתן.

חוסר שליטה ברכב - uliel

ליווי משפטי בידי עורך דין המתמחה בדיני תעבורה

בשל החומרה האפשרית של העונש הכרוך בעבירת חוסר השליטה ברכב, מומלץ מאוד להיעזר בעורך דין המתמחה בדיני תעבורה. בבואכם לשכור את שירותיו של עורך דין, ודאו כי הוא בעל ניסיון והצלחות בתחום זה. כך תוכלו להבטיח כי לעורך הדין שלכם יש היכרות עם המקרה הספציפי עמו אתם מתמודדים וכי יש לו את הכישורים המשפטיים על מנת לייצג אתכם. 

לסיכום

זכרו כי במקרה בו הואשמתם בחוסר שליטה ברכב, ישנו חשש ממשי שבו תאלצו לשאת בענישה קשה מאוד כמו פסילה זמנית או מוחלטת של רישיונכם, במיוחד במקרה בו חוסר השליטה ברכב הוביל לעבירת עבירות נוספות. פסילת רישיון עשויה להיות גזרה קשה, במיוחד עבור אנשים שמשתמשים ברכב באופן יומיומי לשם התניידות. מלבד הקושי הלוגיסטי, פסילת רישיון עשויה להוביל להוצאות כספיות רבות ומיותרות ולהפוך את חייכם ללא נוחים בעליל. 

היעזרו מראש בעורך דין תעבורה המנוסה בתחום כדי שתוכלו לסיים עם המשפט בהקדם האפשרי ועל הצד הטוב ביותר. 

משרד עורכת הדין יערית אוליאל מתמחה בדיני תעבורה ומזמין אתכם ליצור קשר עוד היום בכל מקרה בו הואשמתם בעבירות חוסר השליטה ברכב או בכל עבירה אחרת שעשויה להוות איום משמעותי על רישיונכם. משרדנו מציע ליווי משפטי מן המעלה הראשונה, תוך התחייבות לאמינות ומתן יחס אישי. אנו מזמינים אתכם לפנות אלינו על מנת שנוכל לספק לכם הגנה משפטית ראויה ולהילחם על כל זכות שהחוק יכול להעניק לכם.  

 
המחבר
עו"ד יערית אוליאל
עו"ד יערית אוליאל
עו"ד אוליאל סיימה את לימודי התואר‎ ‎במשפטים בהצטיינות יתרה ואף התמחתה בתחום ‏הפלילי בפרקליטות מחוז צפון וכך זכתה להכיר את מערכת אכיפת החוק משני צידי המתרס, דבר אשר מהווה יתרון משמעותי עבור קהל לקוחותיה‎.‎‏ עו"ד יערית אוליאל‎ ‎מתמחה בתחום דיני התעבורה ותאונות הדרכים בישראל, כאשר במסגרת עבודתה מייצגת נהגים במגוון תיקים בתחום בדרגות קושי שונות החל מעבירות קנס וכלה בתאונות דרכים קטלניות‎.‎ בנוסף, עו"ד אוליאל מקדישה זמן ומאמצים רבים בלימוד תחום התעבורה, מרצה בפני עורכי דין חדשים מטעם לשכת עורכי הדין וחברה בועדת התעבורה של לשכת עורכי הדין. כמו כן, עו"ד אוליאל מתנדבת בבתי ספר ומרצה לתלמידים בתחום הבטיחות בתעבורה כאשר מטרתה העיקרית היא להקנות ערכים וידע בתחום.
קצת על משרדנו

בעלי ניסיון מקצועי רב שנים בייצוג נהגים בבתי משפט, במשרדי הרישוי ובמכון הרפואי לבטיחות בדרכים. צוות המשרד מונה עו"ד לתעבורה ותאונות דרכים ובוחני תנועה מקצועיים יוצאי משטרת ישראל וכן אנשי מקצוע נוספים המסייעים לתיקי המשרד במתן חוות דעת מקצועיות. צוות המשרד נבחר בקפידה רבה בכדי להבטיח לכלל הלקוחות קבלת שירות מקצועי ואיכותי. קראו עוד על משרדנו או על תיקים מעניניים שניהלנו לאחרונה – הצלחות המשרד

אהבתם את הכתבה? שתפו!
עלול לעניין אתכם גם...
משרדנו מתמחה רק בתעבורה