לוגו עורך דין תעבורה יערית אוליאל

נהיגה בחוסר זהירות ונהיגה בקלות ראש

נהיגה בחוסר זהירות ונהיגה בקלות ראש הן שתי עבירות שאינן מוכרות כל כך למרבית הנהגים, זאת על אף העובדה כי לא מעט כתבי אישום מוגשים בגינן. בעוד שנהיגה בחוסר זהירות נחשבת לעבירה יחסית קלה, אישום בעבירת נהיגה בקלות ראש נחשב לחמור ביותר. מה ההבדל בין שתי העבירות, וכיצד נקבעת הענישה?

 

 

מהי נהיגה בקלות ראש?

באופן כללי, ניתן לומר כי אישום בנהיגה בקלות ראש מוגש כאשר הנהג מהווה סכנה לסביבתו תוך זלזול בחוק והתעלמות מחוקי התנועה, דבר המצביע על כך שהנהג אדיש לתוצאות מעשיו.

נהיגה בקלות ראש, או נהיגה ברשלנות, עלולה להביא לענישה חמורה מכוח סעיף 62(2) לפקודת התעבורה. סעיף זה מגדיר נהיגה בקלות ראש בצורה הבאה: "נהיגה ברכב בקלות ראש או ברשלנות, או במהירות שיש בה בנסיבות המקרה סכנה לציבור, אף אם היא פחותה מן המהירות המקסימלית שנקבעה".

נהיגה בחוסר זהירות ונהיגה בקלות ראש - uliel

מתי יוגש כתב אישום בגין נהיגה בקלות ראש?

נהג יואשם בעבירה זו במקרה שאופן הנהיגה שלו מבטא רשלנות מודעת ומכוונת. כל נהיגה רשלנית אשר מסכנת את הסביבה או הנוסעים ברכב יכולה להיחשב כנהיגה בקלות ראש. החוק מניח, כי הנהג התעלם במכוון מחוקי התנועה, והיה מודע לעובדה כי נהיגתו עלולה לגרום לנזק משמעותי. 

אישום בגין נהיגה בקלות ראש יכול להיות מוגש בעקבות אירועים שונים, בין היתר, לדוגמה, אדם יואשם בעבירת נהיגה בקלות ראש אם נסע במהירות המותרת, אך עם זאת באופן שמסכן את הסביבה – ללא שמירת מרחק, "חתך" נתיבים וכדומה.

בנוסף, גם מעבר באור אדום, התעלמות מכוונת מתמרורים ומעבר לא אחראי בין נתיבים עלול לגרום להגשת כתב אישום בגין נהיגה בקלות ראש, זאת בתוספת לאישום בגין עבירות תנועה נוספות שעבר. 

יתר על כן, אף נהיגה תוך ביצוע מספר עבירות תנועה קלות יחסית עלולה להיחשב לנהיגה בקלות ראש – לדוגמה, נהיגה מעל המהירות המותרת, תוך שימוש בטלפון הנייד.

מה הענישה בגין עבירת נהיגה בקלות ראש?

נהג העומד לדין ונמצא אשם בעבירת נהיגה בקלות ראש, צפוי לעונש מאסר לתקופה של עד שנתיים, קנס כספי ושלילה של רישיון הנהיגה.

נהג אשר הורשע בנהיגה בקלות ראש, ובשנתיים שקדמו לכך הוא הורשע בעבירות תנועה נוספות אחרות (כמפורט בפקודת התעבורה), רישיונו יפסל לתקופת מינימום של חודשיים. אם בעקבות נהיגתו של האדם בקלות ראש, נגרמה גם תאונת דרכים בה נפצע אדם או נגרם נזק לרכוש, משך הפסילה המינימלי יהיה שלושה חודשים. אם בעקבות נהיגתו של האדם בקלות ראש, נגרמה גם תאונת דרכים בה נפצע אדם בצורה קשה והנהג הורשע בשנתיים שקדמו לכך בעבירות תנועה נוספות, הפסילה תהיה למשך תקופה של לפחות שנה.

נהיגה בחוסר זהירות ונהיגה בקלות ראש
נהיגה בחוסר זהירות ונהיגה בקלות ראש

 

מהי נהיגה בחוסר זהירות?

 בהשוואה לעבירת הנהיגה בקלות ראש, נהיגה בחוסר זהירות נחשבת לעבירה קלה יותר, ואינה מבטאת מצב של רשלנות מכוונת. 

כלומר, מדובר במקרה של נהגים נורמטיביים בדרך כלל, אשר באופן חד פעמי, מפאת חוסר תשומת לב וחוסר זהירות, גורמים לדברים כמו תאונות דרכים או לכל נזק אחר לגוף או לרכוש. במקרה כזה, אנחנו לא רואים בנהג איום לכלל משתמשי הדרך, והמשך נהיגתו לא יסכן את הציבור. 

מה הענישה בגין עבירת נהיגה בחוסר זהירות?

כאמור, בשל העובדה כי רמת המסוכנות של אדם אשר הורשע בעבירת נהיגה בחוסר זהירות היא פחותה מזו של האדם שהורשע בנהיגה בקלות ראש, הענישה במקרה זה קלה יותר גם כן. בית המשפט לא מחויב לפסול את רישיונו של נהג שהורשע בנהיגה בחוסר זהירות ולרוב ניתן יהיה להסתפק בקנס ובענישה צופה פני עתיד כגון פסילה על תנאי.

מהו ההבדל בין נהיגה בחוסר זהירות לנהיגה בקלות ראש?

פעמים רבות, שוטרי התנועה לא מבחינים בצורה נכונה ומדויקת בין עבירת הנהיגה בקלות ראש, לבין עבירת הנהיגה בחוסר זהירות, דבר שלעיתים קרובות מרע עם ציבור הנהגים, שכן אדם אשר ביצע עבירת נהיגה בחוסר זהירות עלול להיות מואשם, בטעות, בעבירה החמורה יותר של נהיגה בקלות ראש. מדיניות התביעה קובעת כי בכל מקרה שבו נעברה עבירת תנועה חמורה שהסיכון הגלום בה גבוה במיוחד ובגינה גרם הנאשם לתאונת דרכים, יוגש נגד הנהג כתב אישום חמור בגין נהיגה בקלות ראש, זאת, בנוסף לאישומים בגין העבירות הנוספות שביצע. 

כאמור, כאשר ניתן דו"ח בגין נהיגה בחוסר זהירות, הדבר גורר לרוב קנס כספי, אך במקרה שצוין בדו"ח עבירה של נהיגה בקלות ראש, הנאשם יוזמן לדיון בבית המשפט, והעונשים הצפויים לו במידה והורשע הם חמורים יותר בהתאם. 

כמו כן, כאשר נהיגה בקלות ראש הובילה לתאונת דרכים, החוק קובע חובת פסילת רישיון הנהיגה לתקופת מינימום של שלושה חודשים, כאשר במקרה של עבירת נהיגה בחוסר זהירות, אין חובה שכזו.

זאת ועוד, בעוד שבגין הרשעה בעבירת נהיגה בחוסר זהירות יצבור הנהג לחובתו 6 נקודות, בעת הרשעה בעבירה של נהיגה בקלות ראש, יצבור הנהג 8 נקודות לחובתו. 

נהיגה בחוסר זהירות ונהיגה בקלות ראש - uliel

לסיכום

השוני בענישה ממחיש את ההבדל המהותי שראה המחוקק בין שתי העבירות, ומצביע על רמת חומרתן השונה. בהתאם, אחת המטרות העיקריות והחשובות ביותר של עורך דין לדיני תעבורה המייצג את הנאשם בגין נהיגה בקלות ראש, היא לשנות את סעיף האשמה לסעיף המקל יותר של נהיגה בחוסר זהירות, ובכך למנוע השלכות קשות על הנאשם, המתבטאות בענישה מחמירה ואיבוד רישיון הנהיגה. צרו קשר עם יערית אוליאל וקבלו את השירות המקצועי ביותר.

נהיגה בקלות ראש - אכיפת משטרה
נהיגה בקלות ראש – אכיפת המשטרה

במקרה שאופן הנהיגה של הנהג מבטא רשלנות מודעת צפוי הנהג לקבל כתב אישום בגין נהיגה בקלות ראש לאור הסכנה הממשית שהוא היווה לסביבתו. לעוד בנושא, באתר.

נהג אשר נמצא אשם בעבירת נהיגה בקלות ראש, צפוי לעונש של מאסר לתקופה של עד שנתיים, קנס כספי ושלילה בפועל. למידע נוסף ניתן למצוא באתר שלנו.

חד משמעית -לא. עבירת נהיגה בחוסר זהירות נחשבת לעבירת קלה יותר ואינה מבטאת מצב של רשלנות. בהתאם לכך, הענישה היא פחותה.

 
 
 
המחבר
עו"ד יערית אוליאל
עו"ד יערית אוליאל
עו"ד אוליאל סיימה את לימודי התואר‎ ‎במשפטים בהצטיינות יתרה ואף התמחתה בתחום ‏הפלילי בפרקליטות מחוז צפון וכך זכתה להכיר את מערכת אכיפת החוק משני צידי המתרס, דבר אשר מהווה יתרון משמעותי עבור קהל לקוחותיה‎.‎‏ עו"ד יערית אוליאל‎ ‎מתמחה בתחום דיני התעבורה ותאונות הדרכים בישראל, כאשר במסגרת עבודתה מייצגת נהגים במגוון תיקים בתחום בדרגות קושי שונות החל מעבירות קנס וכלה בתאונות דרכים קטלניות‎.‎ בנוסף, עו"ד אוליאל מקדישה זמן ומאמצים רבים בלימוד תחום התעבורה, מרצה בפני עורכי דין חדשים מטעם לשכת עורכי הדין וחברה בועדת התעבורה של לשכת עורכי הדין. כמו כן, עו"ד אוליאל מתנדבת בבתי ספר ומרצה לתלמידים בתחום הבטיחות בתעבורה כאשר מטרתה העיקרית היא להקנות ערכים וידע בתחום.
קצת על משרדנו

בעלי ניסיון מקצועי רב שנים בייצוג נהגים בבתי משפט, במשרדי הרישוי ובמכון הרפואי לבטיחות בדרכים. צוות המשרד מונה עו"ד לתעבורה ותאונות דרכים ובוחני תנועה מקצועיים יוצאי משטרת ישראל וכן אנשי מקצוע נוספים המסייעים לתיקי המשרד במתן חוות דעת מקצועיות. צוות המשרד נבחר בקפידה רבה בכדי להבטיח לכלל הלקוחות קבלת שירות מקצועי ואיכותי. קראו עוד על משרדנו או על תיקים מעניניים שניהלנו לאחרונה – הצלחות המשרד

אהבתם את הכתבה? שתפו!
עלול לעניין אתכם גם...
משרדנו מתמחה רק בתעבורה