לוגו עורך דין תעבורה יערית אוליאל

נהיגה תחת השפעת אלכוהול

נהיגה תחת השפעת אלכוהול היא אחת התופעות המשמעותיות והבעייתיות ביותר בכל מה שנוגע לבטיחות בדרכים.

שתיית אלכוהול משפיעה על יכולות חיוניות לנהיגה, ופוגעת ביכולת לבצע משימות תפיסתיות, בתשומת-הלב הנדרשת לנהיגה, בהליך קבלת החלטות, בזיכרון ועוד. הפגיעה ביכולות אלה מהוות גיעה בכושר הנהיגה והיא מתחילה מיד עם תחילת צריכת האלכוהול וככל שרמת האלכוהול בדם עולה, כך עולה הפגיעה ביכולות הקשורות לנהיגה – חלוקת קשב, עיבוד מידע, זמן תגובה, עקיבה, דריכות, תפקוד ויזואלי, תפיסה, יכולות פסיכומוטוריות ויכולות נהיגה נוספות. 

נמצא כי פגיעה במיומנויות אלה היא הגורם ל- 50% מכלל התאונות (לפי נתוני הרלב"ד). מחקרים מראים שפגיעה ביכולות הקשורות לנהיגה מתחילה לפני שהנהג מרגיש את השפעת האלכוהול וכשאינו מודע לכך שהוא מושפע. 

לאחר שמבינים את הנתונים הללו ברור כי מדינת ישראל מתייחסת בחומרה רבה לכלל העבירות הקשורות לאלכוהול ונהיגה. הענישה על נהיגה בשכרות החמירה מאוד בשנים האחרונות ואף המחוקק קבע עונש מינימום של שנתיים פסילת רישיון לנהגים שיורשעו בנהיגה בשכרות. נהיגה תחת השפעת אלכוהול נחשבת לעבירה קלה יותר אך גם בצידה נקבע עונש מינימום של פסילת רישיון לתקופה של 3 חודשים.

 

 

 

איך יודעים כמה מותר לשתות ולנהוג אחרי?

שאלה זו מעסיקה לא מעט נהגים. רובם סבורים שכוס בירה אחת או שתיים לא משפיעות על כושר הנהיגה שלהם ולכן סמוכים ובטוחים שגם החוק לא אוסר נהיגה במצב זה. חשוב להבין, אין נוסחה מדוייקת. ריכוז האלכוהול בדם מושפע מגורמים שונים כמו משקל, משך הזמן שבו שותים, הבדלים פיזיולוגיים בין גברים לנשים, שילוב צריכת אלכוהול עם אוכל ועוד.

לכן, גם כאשר נהגים שמודעים היטב לסכנות הכרוכות בנהיגה בשכרות אשר היו רוצים להימנע ממצב זה, עלולים להסתבך עם החוק ולמצוא עצמם נאשמים בעבירה של נהיגה בשכרות. זאת מאחר וקיים קושי ממשי להעריך באופן אובייקטיבי כשירות לנהוג מבחינה חוקית לאחר צריכת אלכוהול. הקושי אף מתחדד לאור העובדה  שאלכוהול נותן תחושת ביטחון מופרזת.

נהיגה תחת השפעת אלכוהול - uliel

נהג שצרך אלכוהול עלול להעריך באופן שגוי את מסוגלותו לנהוג גם כאשר ריכוז האלכוהול בדמו עולה על הרמה המותרת בחוק. הרמה המותרת נקבעה באופן שרירותי לחלוטין ובהחלט ייתכן שאדם שלא מרגיש שיכור, לא מתנהג כשיכור ואין שום סימנים אובייקטיביים לשכרותו, ימצא שיכור בעיני החוק. 

ברור שככל שרמת האלכוהול בדם גבוהה יותר, כך גדל הסיכון שאכן הנהג שיכור ובהתאם עולה הסיכון למעורבותו בתאונת דרכים. 

בשבדיה למשל, התקינו נקודות בידוק אוטומטיות שבהן בדיקת נשיפה ומחסום אוטומטי המאפשר המשך נסיעה רק למי שעבר את הבדיקה בהצלחה. נקודות בידוק אוטומטיות בהחלט יכלו להוות פתרון ראוי לכלל הנהגים הנורמטיביים שלא מעוניינים לסכן אף אחד ממשתמשי הדרך ולא להסתבך עם החוק.

נהיגה תחת השפעת אלכוהול
נהיגה תחת השפעת אלכוהול

 

מחשבון אחוז אלכוהול בדם – BAC – מה זה? והאם ניתן להסתמך עליו?

קיימת נוסחא לחישוב רמת אלכוהול בדם הנקראת BAC. ניתן להזין במחשבון את סוג המשקה שצרכנו ונתונים נוספים ונקבל את ריכוז האלכוהול בדמנו. למשל, מזינים למחשבון ששתינו 2 בירות, צ'ייסר וכוס יין, לאחר מכן מזינים את משקל הגוף שלנו ואת משך הזמן שעבר מאז ששתינו, ומתקבלת תוצאה שאומרת מה רמת האלכוהול בדם.
חשוב, אין להסתמך על תוצאות אלו שכן הנוסחה לא מביאה בחשבון הרבה פקטורים חשובים כמו האם אכלנו לפני וכד'. 

רוצים לחשב את רמת האלכוהוטל בדם שלכם?  מחשבון אחוז אלכוהול בדם – BAC יתן לכם אינדיקציה.

 

מהי כמות האלכוהול האסורה?

תקנות התעבורה קובעת כי ריכוז האלכוהול האסור בגופו של אדם, הוא 240 מיקרוגרם אלכוהול בליטר אוויר נשוף, או 50 מיליגרם אלכוהול במאה מיליליטר דם.

כאשר מדובר בנהג חדש, נהג צעיר (מתחת לגיל 24 שנים), נהג ששתה בסמוך לנהיגה ברכב ציבורי, או ברכב מסחרי או ברכב עבודה שמשקלם עולה על 3.5 טון, ריכוז האלכוהול האסור בגופו של אדם הוא 50 מיקרוגרם בליטר אוויר נשוף, או 10 מיליגרם אלכוהול ב- 100 מיליליטר דם. 

חשוב לדעת כי על אף הגבלת האלכוהול המותרת בחוק, שיכרות היא סובייקטיבית – ייתכן שאדם ששתה כמות מעטה וחוקית, לא יהיה כשיר לנהיגה בשל משקל גופו, סבילותו לאלכוהול וחילוף החומרים בגופו. לחלופין, אם אדם שתה מעל לכמות המותרת בחוק בסמוך לנהיגה, גם אם חש כשיר לחלוטין, תהא פעולתו עבירה פלילית. 

מבולבלים? מדובר בנושא מורכב ובדיוק לשם כך עו"ד אוליאל המחישה עבורכם בסרטון הנוכחי את עניין כמות האלכוהול.

 

אכיפת עבירת נהיגה תחת השפעת אלכוהול בארץ

בכדי להתמודד עם עבירת הנהיגה בשכרות, משטרת ישראל פועלת בדרך של אמצעי הרתעה – מחסומי בידוק רנדומליים. מחסומים אלו נמצאו יעילים בהפחתת מקרים של נהיגה תחת השפעה אלכוהול ותאונות הנגרמות כתוצאה מכך, אך העלות שלהם גבוהה. מחסומים אלה המאוישים ע"י שוטרים דורשים כוח אדם רב ולכן עולות הרבה כסף. נקודות הבידוק בולטות לעין כדי להוות הרתעה והן מלוות לעיתים קרובות בפרסום רב.

בעייה נוספת היא שהשוטרים האוכפים את עבירת השכרות לא תמיד מיומנים דיים או לא מקפידים על כלל הנהלים וההנחיות הנדרשים לצורך ביסוס הרשעה בעבירה של נהיגה בשכרות. כך, כשהתיק מגיע לבית המשפט והנהג נעזר בעורך דין תעבורה המומחה בייצוג בתיקי נהיגה בשכרות, נמצאים כשלים רבים בפעילות השוטרים ולא באמת ניתן לקבוע ברף הנדרש במשפט הפלילי שהנהג אכן נהג שיכור.  

 

 

כיצד ניתן לגלות נהיגה תחת השפעת אלכוהול?

ישנן מספר דרכים לגלות אם אדם נהג כשבדמו מעל לכמות המותרת של אלכוהול. סוג הבדיקות משתנה בהתאם למעמד בהן הן נעשות, ולכל אחת מהן יש תנאים ברורים בנוגע לאופן עריכתן – נהג רשאי לסרב לחלק מהבדיקות ולחלקן לא. מנגד, שוטר שעורך חלק מהבדיקות שלא לפי הנהלים, יכול להוביל לפסילת תוצאותיהן.

 

בדיקת נשיפון

בדיקת נשיפון

נשיפון היא בדיקה חד פעמית, שכל שוטר יכול לערוך בשולי הכביש בעת בדיקה שגרתית, ומעניקה אינדיקציה לגבי הימצאותו של אלכוהול בדמו של הנהג. אם הבדיקה הניבה אינדיקציה לגבי שכרותו של הנהג, השוטר רשאי לקחת את הנהג לבדיקת ינשוף. נהג רשאי לסרב לבדיקת נשיפון, אך לא לבדיקת ינשוף.

 

בדיקת מאפיינים חיצוניים

בעת בדיקה בשולי הדרך, רשאי שוטר לבקש מנהג להוכיח את פיכחותו, באמצעות מספר משימות פשוטות, כמו הליכה בקו ישר, נגיעה באף ועוד. אלו בדיקות קוגניטיביות שבודקות את התמצאותו של נהג במרחב ויכולתו ליישם משימות. נהג רשאי לסרב גם לבדיקה זו. על אף שבדיקה זו נראית שולית ואין לה שום עיגון בחוק, יש לה משמעות ומעמד משפטי – אם הנהג יכשל בביצוע הבדיקה הדבר עלול לחזק את הראיות בעניין שיכרותו. לעומת זאת, אם יעבור את הבדיקה בהצלחה – הדבר לא יסייע להוכחת פיכחותו. 

 

בדיקת ינשוף

בדיקת ינשוף

בדיקת ינשוף היא הבדיקה העיקרית לבדיקת שכרות, והיא לרוב משמשת כבדיקה המדויקת ביותר, הזמינה לשוטרים והניתנת לתפעול בקלות, לעומת בדיקת דם. היא מצריכה חמש עשרה דקות המתנה לפני ביצועה, וחריגה מנוהל זה עשויה לפסול את תוצאות הבדיקה. לבדיקה זו עוד תנאים רבים – השוטרים הממונים על בדיקה מחויבים לבצע לה כיול כל משמרת, לוודא את ניקיונה ואת תקינותה. אי עמידה בתקנים אלו עשוי גם הוא להוביל לפסילת תוצאות הבדיקה, יהיו אשר יהיו. סירוב לבדיקה זו, תוביל לכך שהנהג ייחשב כשיכור בעיני החוק, לא משנה מה היה מצבו בעת הבדיקה.

 

בדיקת דם

שוטר רשאי לדרוש בדיקת דם במקרה שהוא חושד כי הנהג שיכור או במקרה שהנהג היה מעורב בתאונת דרכים, זאת, בשל העובדה שבדיקת דם היא בדיקה פולשנית. כמו כן, היות ובדיקת דם עשויה להרע לבריאותם של חלק מהנהגים, ניתן לערוך אותה רק לאחר בדיקה דקדקנית שמוודאת את כשירותו הבריאותית של הנהג. בדיקת דם היא הבדיקה האמינה ביותר לבדיקת מדד אלכוהול בדמו של נהג, אך היא אינה תמיד נוחה לשימוש. גם סירוב לבדיקה יביא לאשמה בנהיגה תחת השפעת אלכוהול.

 

מה העונש על נהיגה תחת השפעת אלכוהול?

החוק מחייב פסילת רישיון מינימלית של שנתיים, ואם מדובר בהרשעה חוזרת, פסילת הרישיון תימשך ארבע שנים. מלבד זאת, הענישה האפשרית היא קנס כספי ומאסר של עד שנתיים, כתלות בתוצאות הנהיגה. 

השופטים יכולים להקל בעונש הנאשם אך ורק בנסיבות רלוונטיות חריגות (לרוב, נמנעים השופטים מחריגה מעונשי המינימום). לאור זאת, מומלץ להיעזר בסיוע משפטי מומחה של עורך דין תעבורה שידע לאתר את כל הכשלים והפרצות על מנת לשנות את סעיף העבירה לעבירה ללא עונש מינימום או עם עונש מינימום מופחת – דבר אשר יסייע להקל על הענישה ככל האפשר או לבטלה כליל. 

נהיגה תחת השפעת אלכוהול - uliel

נהיגה תחת השפעת אלכוהול לעומת נהיגה בשכרות

עורכי דין תעבורה המייצגים נהג אשר הוגש נגדו כתב אישום בגין נהיגה בשכרות חותרים לשתי מטרות – ביטול כתב האישום שהוגש כנגד הנהג או השגת הסדר מקל. הסדר מקל לנהג שהואשם בעבירת הנהיגה בשכרות יכלול שינוי סעיף העבירה מנהיגה בשכרות לנהיגה תחת השפעת אלכוהול. כך, ענישת המינימום המוחייבת על פי חוק משתנה בהתאם ופוחתת משנתיים פסילה לשלושה חודשים בלבד.

זו התקנה הרלוונטית לנהיגה תחת השפעת אלכוהול:

הנוהג ברכב תק' (מס' 3) תש"ל-1970

26.   אדם שמתקיים בו אחד מאלה לא ינהג רכב:

(1)   הוא שרוי במצב העלול לסכן עוברי דרך;

(2)   הוא נתון תחת השפעת סמים משכרים או משקאות משכרים;

(3)   הוא אינו מסוגל לנהוג ברכב בבטחון סביר מחמת מצב נפשו או מחמת חולשה או ליקוי גופני;

(4)   הוא במצב השולל ממנו את השליטה ברכב או את ראיית הדרך והתנועה בה.

 

מה עליי לעשות אם הואשמתי בנהיגה בשכרות?

חשוב להכיר – אישום על נהיגה בשכרות עשוי להתערער אם נפלו טעויות בנהלי בדיקת ריכוז האלכוהול בדם. לכן, אם אתם ניצבים בפני אישום על נהיגה בשכרות, מומלץ להיעזר בהקדם בעורך דין תעבורה מיומן על מנת לוודא האם ההליכים נעשו כחוק ומה אפשרויות הפעולה העומדות בפניכם. 

הסתייעות בעורך דין נהיגה בשכרות מנוסה עשויה לשפר משמעותית את סיכוייכם להימנע מעונש חמור, ובמקרים מסוימים, אף להוכיח את חפותכם. עורכת דין יערית אוליאל מתמחה בדיני תעבורה, ומזמינה אתכם לקבל סיוע משפטי מקצועי על מנת לעזור לכם להימנע מעונש שעשוי להשפיע על חייכם ללא הכר.

 

עורך דין נהיגה בשכרות

בתי המשפט מתייחסים בחומרה רבה לנהגים שהורשעו בנהיגה בשכרות. לכן, אם רישיון הנהיגה שלכם חשוב לכם, כדאי מאוד לשכור שירותיו של עורך דין תעבורה שידע לתת הגנה נכונה ולהגיע להסדר הראוי ביותר עבורכם. חשוב לזכור שעונשי פסילה ארוכים עלולים להביא בתום הפסילה לזימון הנהג למכון הרפואי לבטיחות בדרכים. נהגי משאיות, נהגי אוטובוסים, נהגי מוניות ויתר הנהגים המקצועיים והציבוריים צריכים להיזהר שבעתיים. כך גם לגבי נהגים חדשים וצעירים. הרשעה בעבירת נהיגה בשכרות עלולה להביא לפסילת רישיונם לשנים ארוכות ולכן עבורם ייצוג ע"י עורך דין תעבורה הוא חובה.

עו"ד יערית אוליאל – עו"ד תעבורה

עורכת דין יערית אוליאל מייצגת נהגים בעבירות הנהיגה בשכרות מזה שנים רבות. הניסיון הרב שצברה עו"ד אוליאל מאפשר לה לאתר את כלל הכשלים שנפלו בהליך הבדיקה וכך להגיע להסדר הנכון ביותר עבור הלקוח שלה. חשוב לדעת שעבור כל נהג ההשלכות הן שונות ולכן חשוב מאוד לפנות לעורך דין תעבורה הבקיא בכל החוקים הרלוונטיים. אם חלילה הוגש נגדכם כתב אישום בגין נהיגה בשכרות אתם מוזמנים ליצור קשר בהקדם בכדי לקבל ייעוץ וייצוג הולם.   

שאלות נפוצות
בהחלט שכן. סירוב לבדיקה, עלול "לעלות" לך בכתב אישום בגין נהיגה בשכרות, מה שעלול להוביל לסנקציות רבות החל מנקודות תעבורה ועד לשלילת רישיון. למידע נוסף בעניין בדיקת הינשוף, כנסו לאתר.
אין התשובה חד משמעית, חל שוני בין אדם לאדם בהתאם ל-משקל גופו, משקלו ומינו. לגורמים נוספים המשפיעים על רמת האלכוהול בדם, כנסו לאתר.
פסילת רישיון מינימלית של שנתיים, ואילו אם מדובר בהרשעה חוזרת, פסילת הרישיון תוכל להימשך כארבע שנים. לרשימת הסנקציות המלאה, כנסו לאתר.
בוודאי. הסתייעות בעורך דין מנוסה בתחום עשויה לשפר משמעותית את הסיכויים להימנעות מענישה. לקריאה נוספת בקרו באתר.
עו"ד יערית אוליאל
עו"ד יערית אוליאל
עו"ד אוליאל סיימה את לימודי התואר‎ ‎במשפטים בהצטיינות יתרה ואף התמחתה בתחום ‏הפלילי בפרקליטות מחוז צפון וכך זכתה להכיר את מערכת אכיפת החוק משני צידי המתרס, דבר אשר מהווה יתרון משמעותי עבור קהל לקוחותיה‎.‎‏ עו"ד יערית אוליאל‎ ‎מתמחה בתחום דיני התעבורה ותאונות הדרכים בישראל, כאשר במסגרת עבודתה מייצגת נהגים במגוון תיקים בתחום בדרגות קושי שונות החל מעבירות קנס וכלה בתאונות דרכים קטלניות‎.‎ בנוסף, עו"ד אוליאל מקדישה זמן ומאמצים רבים בלימוד תחום התעבורה, מרצה בפני עורכי דין חדשים מטעם לשכת עורכי הדין וחברה בועדת התעבורה של לשכת עורכי הדין. כמו כן, עו"ד אוליאל מתנדבת בבתי ספר ומרצה לתלמידים בתחום הבטיחות בתעבורה כאשר מטרתה העיקרית היא להקנות ערכים וידע בתחום.
קצת על משרדנו

בעלי ניסיון מקצועי רב שנים בייצוג נהגים בבתי משפט, במשרדי הרישוי ובמכון הרפואי לבטיחות בדרכים. צוות המשרד מונה עו"ד לתעבורה ותאונות דרכים ובוחני תנועה מקצועיים יוצאי משטרת ישראל וכן אנשי מקצוע נוספים המסייעים לתיקי המשרד במתן חוות דעת מקצועיות. צוות המשרד נבחר בקפידה רבה בכדי להבטיח לכלל הלקוחות קבלת שירות מקצועי ואיכותי. קראו עוד על משרדנו או על תיקים מעניניים שניהלנו לאחרונה – הצלחות המשרד

אהבתם את הכתבה? שתפו!
עלול לעניין אתכם גם...
עסקת טיעון נהיגה בשכרות

נהיגה בשכרות נתפסת כאחת מן עבירות התעבורה החמורות ביותר בגין הסכנה הממשית להתרחשותן של תאונות דרכים. נהג אשר יימצא נוהג

שימוע בעבירת נהיגה בשכרות

נתפסים נוהגים בשכרות? הינכם עשויים להיות מזומנים לשיחת שימוש בפני קצין משטרה. באופן כללי, שימוש איננו עניין טכני אלא עניין

עורך דין נהיגה בשכרות

האם יצא לכם אי פעם לצאת לערב עם החברים, בילוי במועדון או סתם לביקור שגרתי עם המשפחה כשאלכוהול היה מעורב

משרדנו מתמחה רק בתעבורה