לוגו עורך דין תעבורה יערית אוליאל

עונש על נהיגה רשלנית

כולנו יודעים כי חוסר תשומת לב או חיסור ריכוז בזמן הנהיגה עלול להוביל לקטסטרופה של ממש, כמו תאונת דרכים ואפילו מוות. בהתאם לכך, ישנו עונש על נהיגה רשלנית' החוק נוקט ביד קשה כנגד נהגים אשר אינם מצייתים כראוי לחוקי התעבורה ואינו מייחסים תשומת לב מספקת לאסון שעלול להתרחש. מאמר זה יסביר מהי נהיגה רשלנית, מה העונש שניתן בגין נהיגה רשלנית וכיצד ניתן להפחית את העונש ואף לבטלו כליל. כל הפרטים במאמר

האיסור על נהיגה רשלנית

כידוע לכולנו, נהיגה היא פעולה שמצריכה ריכוז גבוה ותשומת לב רבה לכביש. כאשר נהג עושה כל דבר אשר פוגע, אפילו במעט, ביכולתו להתרכז בכביש ולצלוח אתגרים פתאומיים, הוא למעשה מסכן את בטיחותו האישית ואת בטיחות כל עוברי הדרך שנמצאים בסביבתו.

לכן, החוק הישראלי אינו לוקח בקלות ראש נהיגה רשלנית, ומייחס לה חומרה רבה וענישה ביד קשה. נהיגה ברשלנות יכולה להעיד על ניכור חברתי מסוים וחוסר דאגה לרווחתו של האחר, ולכן למדינת ישראל יש תמריץ להרתיע נהגים מנהיגה מסוכנת באמצעות סנקציות חמורות.

עם זאת, הגדרת הרשלנות היא ספציפית למדי ולא כל פעולה שנעשתה בהיסח דעת במהלך הנהיגה תיחשב כנהיגה רשלנית. בהתאם לכך, מומלץ כי כל הנהגים יכירו את עבירת הנהיגה הרשלנית ויידעו מהן זכויותיהם אם הם נתפסו נוהגים ברשלנות.

עונש על נהיגה רשלנית - uliel

מהי נהיגה רשלנית?

נהיגה רשלנית היא נהיגה שנעשתה תוך חוסר מודעות לנסיבות, לאפשרות הגרימה לתוצאות המעשה או לטיב המעשה עצמו, אשר אדם "מן היישוב" (כלומר, אדם סביר וסטנדרטי) היה יכול להיות מודע לאפשרות ההרסנית שתיתכן מן המעשה.

לדוגמא, אדם שנהג ברכב תקול ללא ידיעה על כך, על אף שנהג מן השורה היה יודע שאין לנהוג ברכב במצב דומה ללא בדיקה או טיפול במוסך, ועשה תאונה – יכול להיחשב כנהג שנהג ברשלנות. כלומר, על מנת להאשים אדם בנהיגה ברשלנות יש להוכיח כי הוא לא היה מודע לפוטנציאל הבעייתי של הפעולה.

לעומת זאת, אם הנהג היה מודע לפוטנציאל המסוכן של הפעולה שביצע ובחר לקחת את הסיכון, פעולתו לא תיחשב עוד כרשלנית אלא כפעולה שנעשתה תוך עצימת עיניים, וזו כמובן תוביל לסנקציות קשות יותר.

 

עונש על נהיגה רשלנית
עונש על נהיגה רשלנית

 

אילו עונשים יש על נהיגה רשלנית?

סעיף 62 לפקודת התעבורה מגדיר מה העונש על נהיגה רשלנית –

"62.   העובר אחת העבירות האלה, דינו – מאסר שנתיים או קנס כאמור בסעיף 61(א)(3) לחוק העונשין, התשל"ז-1977 (להלן – חוק העונשין) ואם העבירה היא עבירת קנס שדן בה בית המשפט – קנס פי 1.25 מהקנס האמור בסעיף 61(א)(1) לחוק העונשין:

(1)   מפיר הוראה מהוראות פקודה זו;

(2)   נוהג רכב בדרך קלות ראש, או ברשלנות, או במהירות שיש בה בנסיבות המקרה סכנה לציבור, אף אם היא פחותה מן המהירות המקסימלית שנקבעה";

 

כפי שניתן לראות, העונש על נהיגה רשלנית אינו פשוט כלל – מדובר במאסר של עד שנתיים או קנס של עד 75,300 ₪. מדובר בספקטרום רחב למדי, ולכן חשוב להבין כי העונש ייקבע בהתאם לחומרת העבירה. כלומר, בית המשפט יבחין בין נהיגה ברשלנות שהובילה לפגיעה מינורית ברכוש או לנהיגה ברשלנות שיצרה תאונת שרשרת בעלת תוצאות הרסניות. לבית המשפט יש שיקול דעת נרחב במתן העונש ולכן לנסיבות האירוע יש משמעות חשובה לטובתו של הנהג.

אלמנט נוסף שנלקח בחשבון בעת פסיקת העונש הוא היסטוריית הנהיגה של הנהג. כלומר, אם עברו התעבורתי של הנהג הוא ללא רבב, סביר להניח שהוא יקבל עונש קל יותר מאדם שהורשע בעבר בעבירת תנועה, שהרי לבית המשפט יש אינטרס להחמיר עם עברייני תנועה מועדים שנוטים לזלזל בחוק.

במקרה בו הנהיגה הרשלנית הובילה למותו של אדם, העונש יהיה עונש מאסר שיימשך בין חצי שנה לשלוש שנים, בהתאם לחומרת האירוע.

עונש על נהיגה רשלנית - uliel

הואשמתי בנהיגה רשלנית, מה לעשות?

כאשר אתם מואשמים בנהיגה רשלנית, העונש לא מתמצה בנקודות תעבורה או תשלום קנס סמלי, אלא יכול לעלות לכדי מאסר בפועל או על תנאי או להסתכם בקנס של עשרות אלפי שקלים. כאשר הנהיגה הרשלנית הובילה לתוצאה קשה במיוחד, כמו תאונת דרכים שכללה הרוגים או פצועים, אתם עתידים לעמוד בפני עונש מאסר ממשי של חצי שנה לפחות, אם לא יותר.

היות וההליך כולו מתנהל בבית המשפט לתעבורה, שהינו בית משפט פלילי לכל דבר ועניין, עליכם להצטייד בעורך דין תעבורה המתמחה בתחום על מנת שיוכל לטעון להפחתת עונשכם או לביטולו כליל. לעורך דין מיומן יש כלים טובים משלכם על מנת לשכנע את בית המשפט כי אינכם מסוכנים לציבור וכי לא נהגתם ברשלנות.

היות וההגדרה לרשלנות היא כה חמקמקה, עליכם להיעזר במשפטן על מנת להוכיח את חפותכם. משרד עורכת הדין יערית אוליאל מתמחה בדיני תעבורה ומזמין אתכם ליצור קשר בהקדם על מנת שנוכל ללוות אתכם עד להוכחת חפותכם. זכרו – עבירת הרשלנות אינה משחק ילדים, והיא עשויה לשבש את חייכם באופן בלתי הפיך ואפילו לשלוח אתכם למאסר.

שאלות נפוצות
נהיגה רשלנית היא נהיגה שהתבצעה תוך חוסר מודעות לכלל הנסיבות. למידע בעניין, כנסו לאתר.
נהג אשר מורשע בעבירת נהיגה רשלנית, חשוף לענישה קשה כדוגמת מאסר בפועל. מהו טווח הענישה? באתר.
בית המשפט מבחין בין נהיגה ברשלנות שהובילה לפגיעה ברכוש, לבין מעורבות בתאונת דרכים. מה ההבדל בענישה? באתר.
עבירת נהיגה ברשלנות נושאת עימה עונשים כבדים החל מקנס כספי גבוה ועד למאסר בפועל, בהתאם לכך חשוב להסתייע בעורך דין תעבורה. כנסו לאתר.
עו"ד יערית אוליאל
עו"ד יערית אוליאל
עו"ד אוליאל סיימה את לימודי התואר‎ ‎במשפטים בהצטיינות יתרה ואף התמחתה בתחום ‏הפלילי בפרקליטות מחוז צפון וכך זכתה להכיר את מערכת אכיפת החוק משני צידי המתרס, דבר אשר מהווה יתרון משמעותי עבור קהל לקוחותיה‎.‎‏ עו"ד יערית אוליאל‎ ‎מתמחה בתחום דיני התעבורה ותאונות הדרכים בישראל, כאשר במסגרת עבודתה מייצגת נהגים במגוון תיקים בתחום בדרגות קושי שונות החל מעבירות קנס וכלה בתאונות דרכים קטלניות‎.‎ בנוסף, עו"ד אוליאל מקדישה זמן ומאמצים רבים בלימוד תחום התעבורה, מרצה בפני עורכי דין חדשים מטעם לשכת עורכי הדין וחברה בועדת התעבורה של לשכת עורכי הדין. כמו כן, עו"ד אוליאל מתנדבת בבתי ספר ומרצה לתלמידים בתחום הבטיחות בתעבורה כאשר מטרתה העיקרית היא להקנות ערכים וידע בתחום.
קצת על משרדנו

בעלי ניסיון מקצועי רב שנים בייצוג נהגים בבתי משפט, במשרדי הרישוי ובמכון הרפואי לבטיחות בדרכים. צוות המשרד מונה עו"ד לתעבורה ותאונות דרכים ובוחני תנועה מקצועיים יוצאי משטרת ישראל וכן אנשי מקצוע נוספים המסייעים לתיקי המשרד במתן חוות דעת מקצועיות. צוות המשרד נבחר בקפידה רבה בכדי להבטיח לכלל הלקוחות קבלת שירות מקצועי ואיכותי. קראו עוד על משרדנו או על תיקים מעניניים שניהלנו לאחרונה – הצלחות המשרד

אהבתם את הכתבה? שתפו!
עלול לעניין אתכם גם...
משרדנו מתמחה רק בתעבורה