לוגו עורך דין תעבורה יערית אוליאל

נפגע בתאונת דרכים – המדריך המלא

לצערנו, תאונות דרכים הן מפגע נפוץ מאוד בישראל. שילוב של חוסר אחריות, שימוש בפלאפון במהלך נהיגה ורשלנות כללית, הובילו לכך שאנשים רבים נפגעים בתאונות דרכים יותר מאי פעם. חשוב לדעת כי כל טעות בהתנהלות בתאונת דרכים עשויה לפגוע בכם, ולכן חשוב להכיר את זכויותיכם וחובותיכם על מנת לדעת כיצד להתנהל באם אתה נפגע בתאונת דרכים.

 

 

תאונות דרכים בישראל

כל ישראלי מן השורה יודע כי תאונות דרכים הן מכת מדינה. מדובר בתופעה יום-יומית, חוזרת ונשנית, שעל אף אמצעי האכיפה הרבים אינה פוסקת. מדובר במגמה מדאיגה ביותר, שהולכת ומחמירה מיום ליום. 

ישנן מספר סיבות עיקריות שבגינן מתרחשות תאונות דרכים בישראל, כמו אי ציות לרמזור, מהירות מופרזת, סטייה מנתיב, אי מתן זכות קדימה ועוד. כשלושים אחוזים מן ההרוגים בתאונות הדרכים הם הולכי רגל, על אף שרבים מהם חצו מעבר חצייה כחוק. כפי שניתן להבין, תאונות דרכים מתרחשות בעיקר כאשר הנהג אינו קשוב לחוק ולתנאי הכביש.

על מנת לאפשר מתן פיצויים לכל נפגעי תאונות הדרכים, חוקק חוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים, התשל"ה – 1975. חוק זה מטיל אחריות מוחלטת על המזיק, ללא קשר לאשם התורם של הנפגע או לאשם של המזיק. בזכות חוק זה, הנפגע יזכה לפיצויים מוקדמים, ולא ייאלץ להמתין עד סיומו של המשפט. חוק זה חל רק כאשר התאונה גרמה לנזקי גוף.

מה נחשב כתאונת דרכים?

סעיף 1 לחוק הפיצויים לתאונות דרכים מסדיר את ההגדרה של "תאונת דרכים":

"מאורע שבו נגרם לאדם נזק גוף עקב שימוש ברכב מנועי למטרות תחבורה; יראו כתאונת דרכים גם מאורע שאירע עקב התפוצצות או התלקחות של הרכב, שנגרמו בשל רכיב של הרכב או בשל חומר אחר שהם חיוניים לכושר נסיעתו, אף אם אירעו על ידי גורם שמחוץ לרכב, וכן מאורע שנגרם עקב פגיעה ברכב שחנה במקום שאסור לחנות בו או מאורע שנגרם עקב ניצול הכוח המכני של הרכב, ובלבד שבעת השימוש כאמור לא שינה הרכב את ייעודו המקורי; ואולם לא יראו כתאונת דרכים מאורע שאירע כתוצאה ממעשה שנעשה במתכוון כדי לגרום נזק לגופו או לרכושו של אותו אדם, והנזק נגרם על ידי המעשה עצמו ולא על ידי השפעתו של המעשה על השימוש ברכב המנועי".

כפי שניתן לראות, מדובר בהגדרה ארוכה ומורכבת, הכוללת בתוכה לא רק תאונות דרכים "קלאסיות", אלא גם תאונות הקשורות בתפקודו של הרכב, כמו התפוצצות או התלקחות של הרכב. עם זאת, להגדרה זו לא ייכנסו מקרים של תאונת דרכים שנעשתה מתוך כוונת זדון.

חלק חשוב מאוד בהגדרת האירוע כתאונת דרכים הוא הגדרת הרכב כ"רכב מנועי". כלומר, רק תאונה עם רכב שנחשב כרכב מנועי תאפשר פיצויים באמצעות חוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים. אופניים חשמליים לדוגמא, אינם נחשבים כרכב מנועי, ולכן אם הולך רגל נפגע בידי רוכב אופניים חשמליים, הוא לא יהיה זכאי לפיצויים לפי חוק זה, אלא ייאלץ לפנות לדיני הנזיקין הרגילים שבהם לא בהכרח יקבל פיצויים גבוהים, ובוודאי שלא פיצויים מקדימים. 

נפגע בתאונת דרכים – המדריך המלא
נפגע בתאונת דרכים – המדריך המלא

 

 במקרים מסוימים, תאונת דרכים יכולה להיחשב גם כתאונת עבודה. סעיף 79 לחוק הביטוח הלאומי מגדיר כי תאונת עבודה היא "תאונה שאירעה תוך כדי עבודתו ועקב עבודתו אצל מעבידו או מטעמו, ובעובד עצמאי – תוך כדי עיסוקו במשלח ידו ועקב עיסוקו במשלח ידו". 

כלומר, כאשר התאונה מתרחשת במהלך העבודה או עקב העבודה, היא תיחשב כתאונת עבודה. לדוגמא – אדם שנפגע בתאונת דרכים בזמן שנהג לעבודתו, ייחשב כאדם שעבר תאונת עבודה.

החשיבות בהגדרת תאונת הדרכים כתאונת עבודה היא הזכאות לפיצויים: כאשר אדם נפגע בתאונת דרכים שהיא גם תאונת עבודה, הוא יהיה זכאי לפיצויים מביטוח לאומי ומחברת הביטוח שבה הרכב בוטח בביטוח חובה. 

ביטוח לאומי מעניקים דמי פגיעה לתקופה מוגבלת (75% מממוצע ההכנסות שהעובד קיבל בשלושת החודשים טרם התאונה), מממנים טיפולים רפואיים ובמידת הצורך משלמים גם גמלת נכות. חברת הביטוח מעניקה פיצויים נוספים, כמו סיוע מצד ג', פיצויים בגין כאב וסבל, הפסדי השתכרות ועוד. חשוב לדעת כי סכום הפיצויים שניתנים משני המוסדות יקוזזו זה מזה, כיוון שלא ניתן לקבל פיצוי כפול.  

 

כיצד עליי לנהוג אם נפגעתי בתאונת דרכים? 

אם אתם מעורבים בתאונת דרכים כנהגי רכב ואם אתם במצב רפואי מתאים, עליכם להזעיק סיוע רפואי ומשטרה מיד ולהעניק עזרה ראשונה לנפגעים אחרים. אם לא פעלתם כך על אף שהייתם כשירים לעשות זאת, ייתכן ותואשמו בהפקרה. עם זאת, תאונה דרכים בה נפגע רק רכוש אינה מצריכה הזמנת משטרה.

מומלץ בחום – וכאמור, רק אם אתם במצב רפואי מתאים – לתעד את זירת התאונה. כל צילום עשוי לשפוך אור משמעותי על הנסיבות שהובילו לתאונה, ולהעניק לכם ראיות חשובות. בקשו מכל העדים לתאונה את פרטיהם האישיים, כך שתוכלו להיעזר בהם במידת הצורך בבית המשפט או מול חברת הביטוח. 

בנוסף לאיסוף הראיות מזירת התאונה, עליכם לשמור את כל הטפסים והאסמכתאות הרלוונטיים לתביעתכם: אישורים רפואיים, קבלות וחשבוניות על נסיעות, טיפולים, קבלת סיוע מצד ג' ועוד. אלו יסייעו לכם להוכיח את מצבכם הרפואי על מנת שתזכו בפיצויים מתאימים, ויסייעו לכם לקבל שיפוי על ההוצאות שירדו מחשבונכם כתוצאה מהתאונה. 

אחד הדברים החשובים ביותר שאתם יכולים לעשות הוא ליצור קשר בהקדם האפשרי עם עורך דין שמתמחה בדיני תעבורה. עורך דין מנוסה ינחה אתכם בצעדים שעליכם לבצע לאחר קרות התאונה על מנת להבטיח ששום פרט מידע קריטי לא יתפספס לטובת פיצוייכם העתידיים.

נפגע בתאונת דרכים – המדריך המלא - uliel

נפגעת בתאונות דרכים? צור קשר עם עו"ד עוד היום 

תאונת דרכים יכולה להיות אירוע משנה חיים בשל ההשלכות הרפואיות והכלכליות שלה. אם נפגעתם בתאונת דרכים, ייתכן מאוד שאתם זכאים לפיצויים גבוהים. פיצויים אלו עשויים לא רק לכסות את ההוצאות הכרוכות בתאונה, אלא גם לשפות אתכם על כל הפסד עתידי, כמו אובדן שכר וסיוע מצד שלישי. בנוסף, ייתכן כי אתם זכאים לפיצויים בגין כאב וסבל. 

על מנת לקבל את הפיצויים המגיעים לכם, מומלץ להיעזר בעורך דין המתמחה בדיני תעבורה ובייצוג נפגעי תאונות דרכים בפרט. עורך דין מיומן יחזיק בניסיון הרלוונטי ויידע כיצד לפעול על מנת שתקבלו את מקסימום הפיצויים.

חשוב ליצור קשר עם עורך דין כבר מן השלבים הראשונים, ואפילו מן רגע קרות התאונה. החשיבות של היעזרות בעורך דין מן הרגע הראשון טמונה בכך שעורך דין יוכל להתחקות בהקדם האפשרי אחרי נסיבות האירוע, ואפילו להזמין חוות דעת מקצועית ממומחה לתאונות דרכים, על מנת שיחקור את זירת התאונה. 

חשוב לא להקל ראש בתביעה בגין נזקי תאונות דרכים – לתאונת הדרכים עשויה להיות השפעה משמעותית על עתידכם הרפואי והכלכלי, וחשוב לדאוג לזכויותיכם מבעוד מועד. 

משרד עורכת הדין יערית אוליאל מזמין אתכם ליצור קשר בהקדם האפשרי על מנת שנוכל ליידע אתכם על זכויותיכם ועל הפיצויים המגיעים לכם. עורכת הדין יערית אוליאל מתמחה בדיני תעבורה ובייצוג נפגעי תאונות דרכים בפרט, ובעלת ניסיון רב שנים בתחום זה.  

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
המחבר
עו"ד יערית אוליאל
עו"ד יערית אוליאל
עו"ד אוליאל סיימה את לימודי התואר‎ ‎במשפטים בהצטיינות יתרה ואף התמחתה בתחום ‏הפלילי בפרקליטות מחוז צפון וכך זכתה להכיר את מערכת אכיפת החוק משני צידי המתרס, דבר אשר מהווה יתרון משמעותי עבור קהל לקוחותיה‎.‎‏ עו"ד יערית אוליאל‎ ‎מתמחה בתחום דיני התעבורה ותאונות הדרכים בישראל, כאשר במסגרת עבודתה מייצגת נהגים במגוון תיקים בתחום בדרגות קושי שונות החל מעבירות קנס וכלה בתאונות דרכים קטלניות‎.‎ בנוסף, עו"ד אוליאל מקדישה זמן ומאמצים רבים בלימוד תחום התעבורה, מרצה בפני עורכי דין חדשים מטעם לשכת עורכי הדין וחברה בועדת התעבורה של לשכת עורכי הדין. כמו כן, עו"ד אוליאל מתנדבת בבתי ספר ומרצה לתלמידים בתחום הבטיחות בתעבורה כאשר מטרתה העיקרית היא להקנות ערכים וידע בתחום.
קצת על משרדנו

בעלי ניסיון מקצועי רב שנים בייצוג נהגים בבתי משפט, במשרדי הרישוי ובמכון הרפואי לבטיחות בדרכים. צוות המשרד מונה עו"ד לתעבורה ותאונות דרכים ובוחני תנועה מקצועיים יוצאי משטרת ישראל וכן אנשי מקצוע נוספים המסייעים לתיקי המשרד במתן חוות דעת מקצועיות. צוות המשרד נבחר בקפידה רבה בכדי להבטיח לכלל הלקוחות קבלת שירות מקצועי ואיכותי. קראו עוד על משרדנו או על תיקים מעניניים שניהלנו לאחרונה – הצלחות המשרד

אהבתם את הכתבה? שתפו!
עלול לעניין אתכם גם...
משרדנו מתמחה רק בתעבורה