לוגו עורך דין תעבורה יערית אוליאל

תאונות אופנוע וקטנוע

תאונות אופנוע וקטנוע, בדומה לתאונות דרכים אחרות, מזכות את הנפגעים בתאונה בפיצויים כספיים גבוהים. עם זאת, לא מדובר בפיצויים אוטומטיים, ועל הנפגע לעמוד במספר קריטריונים המופיעים בחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים על מנת להוכיח את זכאותו לפיצויים אלו. חשוב להכיר את החוק ואת דרישותיו, על מנת לדעת מהן זכויותיכם ואיזה פיצויים תוכלו לקבל. 

תאונות אופנוע וקטנוע 

כמעט שאין ישראלי שלא חזה באופנוע או בקטנוע נקלעים לתאונת דרכים. בהיותם רכבים ממונעים דו-גלגליים, הם דורשים מהנוהג בהם שליטה גבוהה ברכב. עם זאת, גם מיומנות גבוהה אינה תמיד מספיקה, ולעיתים אפילו תנאי מזג אוויר בעייתיים או כביש חלקלק יכולים להוביל לתאונה מצערת.

כמו כן, נהגי רכב רבים אינם מסבים תשומת לב מספקת לנהגי אופנוע וקטנוע, או שנהגי האופנוע והקטנוע בעצמם אינם נזהרים בכביש, כך שיש התנגשויות רבות של מכוניות ברכבים אלו. 

פועל יוצא מכך הוא שנהיגה באופנוע או בקטנוע עשויה להיות מסוכנת מאוד ולהוות איום ממשי על חייו של נהג האופנוע או הקטנוע, או על שלמות גופו. דבר זה יוצר מתח רב עם העובדה שהתניידות באופנוע או בקטנוע היא נוחה מאוד, במיוחד לאור היותה של מדינת ישראל מדינה גדושה בתנועה ובפקקים, ובעלת בעיות חנייה אדירות. 

בשל הפוטנציאל המסוכן של נהיגה באופנוע וקטנוע ובשל היות תאונות דרכים מכת מדינה, חשוב לדעת שכמעט כל אדם שנקלע לתאונת דרכים רשאי לדרוש פיצוי כספי, בין אם הוא נהג מכונית, אופנוע, קטנוע, אופניים חשמליים, אופניים רגילים ואפילו הולך רגל. מומלץ להכיר את החוק הישראלי באשר לפיצויים עבור נפגעי תאונות דרכים על מנת לדעת מהם זכויותיכם, לאיזה פיצויים אתם זכאים וכיצד תוכלו להשיגם. 

תאונות אופנוע וקטנוע - uliel

ההגדרה לתאונת דרכים בחוק 

על מנת שתאונה תיחשב כתאונת דרכים שמזכה בפיצויים, עליה לעמוד במספר תנאים שמופיעים בחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים. חוק זה נועד על מנת להקל על נפגעי תאונות הדרכים ובני משפחתם, באמצעות מתן פיצויים גבוהים ומהירים וחוסר ייחוס של אשמה לנפגע תאונת הדרכים, גם אם רשלנותו הובילה לתאונה מלכתחילה.  

כאמור, על מנת שתאונת דרכים תזכה בפיצויים, עליה לעמוד בתנאים שמציב החוק. אם התאונה אינה עומדת בתנאים, הנפגע רשאי לנסות לקבל פיצויים באמצעות אפיקים נזיקיים אחרים. ההגדרה לתאונת דרכים, כפי שהיא מופיעה בחוק, כדלהלן: 

 "תאונת דרכים" – מאורע שבו נגרם לאדם נזק גוף עקב שימוש ברכב מנועי למטרות תחבורה; יראו כתאונת דרכים גם מאורע שאירע עקב התפוצצות או התלקחות של הרכב, שנגרמו בשל רכיב של הרכב או בשל חומר אחר שהם חיוניים לכושר נסיעתו, אף אם אירעו על-ידי גורם שמחוץ לרכב, וכן מאורע שנגרם עקב פגיעה ברכב שחנה במקום שאסור לחנות בו או מאורע שנגרם עקב ניצול הכוח המיכני של הרכב, ובלבד שבעת השימוש כאמור לא שינה הרכב את ייעודו המקורי";

הגדרה זו מתחלקת לכמה תנאים – 

 

תאונות אופנוע וקטנוע
תאונות אופנוע וקטנוע

 

נזק גוף 

פיצויים מכוח חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים לא יינתנו בשל נזק רכושי (נזק לאופנוע או לקטנוע, למשל), אלא רק בשל נזק גוף (למשל מוות, מחלה, ליקוי או פגיעה שכלית או גופנית, לרבות פגיעה בהתקן שנועד לסייע לתפקוד גופני מלא כמו פרוטזה או כיסא גלגלים).

אדם שרכושו נפגע בתאונה רשאי לנקוט בתביעה נזיקית כנגד האשם בתאונה. תביעה נזיקית אינה בהכרח פחות טובה, אך לרוב ההליך הנזיקי הוא יותר ארוך ויותר מסורבל, מאשר תביעה לפיצויים בגין תאונת דרכים שמהווה מסלול ייחודי ומסודר. 

אופן השימוש ברכב 

לא כל שימוש ברכב בעת התאונה יצדיק קבלת פיצויים מכוח החוק, אלא רק כאשר נגרם נזק גוף במהלך נסיעה, כניסה, ירידה, חנייה, דחיפה, טיפול דרך, גרירה או תיקון דרך. כלומר, לא רק תאונת דרכים 'קלאסית' תאפשר קבלת פיצויים, אלא גם פעולה שנגרמה עקב שימוש ברכב. 

הגדרה זו הורחבה גם להתפוצצות או התקלחות של רכב שנגרמו בגלל רכיב שקיים ברכב, לפגיעה ברכב שנגרמה עקב חנייה במקום אסור ופגיעה בעקבות שימוש בכוח המכאני של הרכב, כל עוד הרכב שמר על ייעודו, כמו שימוש במנוף המובנה ברכב. 

סוג הרכב

חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים דורש כי פיצויים יינתנו רק כאשר הרכב המדובר הוא רכב מנועי שנועד לתעבורה יבשתית. לצורך העניין, אופניים חשמליים אינם רכב שמזכה בפיצויים, כי הם אינם רכב מנועי שמחויב בביטוח חובה. הולך רגל שנפגע מאופניים חשמליים לא יוכל לתבוע מכוח חוק זה, אלא רק מכוח עילות נזיקיות אחרות. 

תאונות אופנוע וקטנוע - uliel

 

תאונות אופנוע וקטנוע – מה לא נחשב כתאונת דרכים? 

"..ואולם לא יראו כתאונת דרכים מאורע שאירע כתוצאה ממעשה שנעשה במתכוון כדי לגרום נזק לגופו או לרכושו של אותו אדם, והנזק נגרם על ידי המעשה עצמו ולא על ידי השפעתו של המעשה על השימוש ברכב המנועי";

כאשר פגיעה נעשית במכוון, היא לא תיחשב כתאונת דרכים שמזכה בפיצויים לפי חוק זה, ותצריך אפיקים משפטיים אחרים. 

את מי יש לתבוע במקרה של תאונות אופנוע וקטנוע?

כאשר הנפגע הוא נהג אופנוע או קטנוע, עליו לתבוע את ביטוח החובה שבו הוא מחזיק. נהגים רבים שנוהגים באופנוע או בקטנוע מוצאים את עצמם נפגעים עקב תאונה עצמית. מה הכוונה בכך? תאונה עצמית משמעה תאונה שנעשתה ללא מעורבות של אדם או רכב אחר. כלומר, נהג אופנוע או קטנוע שנפצע בעקבות החלקה על הכביש, חוסר שליטה על האופנוע או הקטנוע, פגם טכני שהוביל לתאונה וכו'.

כאשר לנהג האופנוע או הקטנוע אין ביטוח חובה, על אף שהוא מחויב בו, הוא לא יהא זכאי לפיצויים אלא אם נהג בהיתר ללא ביטוח ולא היה עליו לדעת שאין ביטוח, או במקרה שבו יש לו ביטוח וחברת הביטוח פשטה את הרגל. בשני המקרים הללו, הוא יוכל לתבוע פיצויים מקרנית, שהינה תאגיד ציבורי שנועד לסייע בפיצויים כספיים עבור נפגעי תאונות דרכים

 

עורך דין תאונות אופנוע וקטנוע

כפי שניתן להבין, תביעת פיצויים בגין תאונת דרכים עשויה להיות מסורבלת וארוכה, במיוחד במקרה בו התאונה לא עונה בדיוק על התנאים או במקרה שבו לנהג לא היה ביטוח. על מנת לוודא כי אתם מקבלים את הפיצויים המקסימליים, מומלץ להיעזר בעורך דין תאונות דרכים בפרט. 

באמצעות היעזרות מעורך דין המתמחה בדיני תעבורה תוכלו להבטיח כי אתם ממצים את הזכויות שלכם ומקבלים כל מה שהחוק יכול להעניק לכם. דיני התעבורה הם דינים מפותלים וענפים, שקשה מאוד להכירם לעומק מבלי הכשרה משפטית מעמיקה. 

במקרה שבו אתם או אדם מיקיריכם נקלעתם לתאונת דרכים, אנחנו במשרד עורכת הדין יערית אוליאל מזמינים אתכם ליצור קשר במהרה על מנת שנוכל ללוות אתכם בהליכים המשפטיים השונים, ולוודא כי אתם מקבלים את הפיצויים המגיעים לכם. משרדנו חרט על דגלו מסירות ומקצועיות, ונשמח לעמוד לשירותכם ולהעניק לכם ליווי משפטי אישי ואמין.

 
 
 
 
 
 
 
 
המחבר
עו"ד יערית אוליאל
עו"ד יערית אוליאל
עו"ד אוליאל סיימה את לימודי התואר‎ ‎במשפטים בהצטיינות יתרה ואף התמחתה בתחום ‏הפלילי בפרקליטות מחוז צפון וכך זכתה להכיר את מערכת אכיפת החוק משני צידי המתרס, דבר אשר מהווה יתרון משמעותי עבור קהל לקוחותיה‎.‎‏ עו"ד יערית אוליאל‎ ‎מתמחה בתחום דיני התעבורה ותאונות הדרכים בישראל, כאשר במסגרת עבודתה מייצגת נהגים במגוון תיקים בתחום בדרגות קושי שונות החל מעבירות קנס וכלה בתאונות דרכים קטלניות‎.‎ בנוסף, עו"ד אוליאל מקדישה זמן ומאמצים רבים בלימוד תחום התעבורה, מרצה בפני עורכי דין חדשים מטעם לשכת עורכי הדין וחברה בועדת התעבורה של לשכת עורכי הדין. כמו כן, עו"ד אוליאל מתנדבת בבתי ספר ומרצה לתלמידים בתחום הבטיחות בתעבורה כאשר מטרתה העיקרית היא להקנות ערכים וידע בתחום.
קצת על משרדנו

בעלי ניסיון מקצועי רב שנים בייצוג נהגים בבתי משפט, במשרדי הרישוי ובמכון הרפואי לבטיחות בדרכים. צוות המשרד מונה עו"ד לתעבורה ותאונות דרכים ובוחני תנועה מקצועיים יוצאי משטרת ישראל וכן אנשי מקצוע נוספים המסייעים לתיקי המשרד במתן חוות דעת מקצועיות. צוות המשרד נבחר בקפידה רבה בכדי להבטיח לכלל הלקוחות קבלת שירות מקצועי ואיכותי. קראו עוד על משרדנו או על תיקים מעניניים שניהלנו לאחרונה – הצלחות המשרד

אהבתם את הכתבה? שתפו!
עלול לעניין אתכם גם...
משרדנו מתמחה רק בתעבורה