לוגו עורך דין תעבורה יערית אוליאל

תאונת דרכים בשירות הצבאי

במקרים רבים, כאשר חייל עובר תאונת דרכים בשירות הצבאי יש שני גורמים אפשריים לתביעה – קצין התגמולים של משרד הביטחון או חברת הביטוח. חשוב להכיר את שני מסלולי התביעה ואת היתרונות והחסרונות של כל אחד מהם.

כך או כך, הדבר הנכון ביותר לעשות הוא להתייעץ עם עורך דין המתמחה בתחום, על מנת לדעת מה אפיק הפעולה הנכון והרווחי ביותר עבורכם.

נפגעתי בתאונת דרכים בצבא, את מי עליי לתבוע?

ישנם שני גורמים שיש לתבוע במקרה של תאונת דרכים בשירות הצבאי – קצין התגמולים של משרד הביטחון את את החברת הביטוח של הנהג או של הרכב הפוגע, במקרה שהנפגע לא היה הנהג. הגורם שיש לתבוע על מנת לקבל פיצויים בגין תאונת דרכים במהלך השירות הצבאי משתנה בהתאם לאופי התאונה.

אם התאונה כללה:

 

כלי רכב אזרחיים בלבד

החייל יוכל לתבוע או את חברת הביטוח או את קצין התגמולים של משרד הביטחון.

 

 כלי רכב צבאיים בלבד

החייל יוכל לתבוע את קצין התגמולים של משרד הביטחון בלבד.

 

גם כלי רכב צבאיים וגם כלי רכב אזרחיים

החייל יוכל לבחור בין תביעת שני הגורמים.

תאונת דרכים בשירות הצבאי - uliel

תביעת חברת הביטוח לאחר תאונת דרכים בשירות הצבאי

כאשר מדובר בתאונת דרכים אזרחית אפשר לתבוע את חברת הביטוח במסגרת חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים (חוק הפלת"ד). כיוון שחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים נחקק על מנת להיטיב עם הנפגעים בתאונות, עקב ריבוי תאונות הדרכים בישראל, יש לו שלושה יתרונות ברורים:

 

הסרת האשמה מן הנפגע בהליך תאונת דרכים בשירות הצבאי

כאשר התביעה נעשית במסגרת חוק הפלת"ד, אין חשיבות לאשם התורם של הנפגע לתאונה. כלומר, גם אם הנפגע תרם להתרחשות בתאונה כיוון שנהג באופן רשלני או פזיז, זכאותו לפיצויים לא תיפגע כלל.

 

הקמתה של קרנית

קרנית הינה תאגיד ציבורי שמטרתו לפצות את הנפגעים שלא יכולים לתבוע את ביטוח החובה של הפוגע בגלל שמדובר בתאונת פגע וברח או בגלל שאין לפוגע ביטוח חובה. כך, כל נפגע יקבל את הפיצויים המגיעים לו בכל תרחיש, ולא ייאלץ לסבול בגלל התנהלותו הרשלנית של הנהג.

 

קבלת פיצויים מוקדמים

נפגע בתאונת דרכים שמגיש תביעה במסגרת חוק הפלת"ד יוכל לקבל פיצויים מוקדמים עוד בטרם מתן פסק הדין הסופי. לעיתים קרובות התאוששות מתאונת דרכים כרוכה בעלויות רבות, והפיצויים המוקדמים מבטיחים הקלה משמעותית עבור הנפגע ובני משפחתו.

 

תאונת דרכים בשירות הצבאי
תאונת דרכים בשירות הצבאי

 

התנאים לקבלת פיצויים בגין תאונת דרכים בשירות הצבאי

על מנת לקבל את הפיצויים, על תאונת הדרכים לעמוד בהגדרה המופיעה בחוק. רק במקרה כזה היא תזכה את הנפגע בפיצויים. אלו התנאים שיש לעמוד בהם –

 

נזק גוף

פיצויים מכוח חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים יינתנו רק בשל נזק גוף (כמו מוות, מחלה, ליקוי או פגיעה שכלית או גופנית, לרבות פגיעה בהתקן שנועד לסייע לתפקוד גופני מלא כמו פרוטזה או כיסא גלגלים), ולא בשל נזק רכושי.

 

אופן השימוש ברכב

לא כל תאונת דרכים מזכה בפיצויים, אלא רק תאונת דרכים שהתרחשה באחת מהדרכים הבאות: נסיעה, כניסה, ירידה, חנייה, דחיפה, טיפול דרך, גרירה, תיקון דרך, התפוצצות או התקלחות של רכב שנגרמו בגלל רכיב שקיים ברכב, פגיעה ברכב שנגרמה עקב חנייה במקום אסור ופגיעה בעקבות שימוש בכוח המכאני של הרכב.

 

סוג הרכב

על הרכב להיות רכב מנועי שנועד לתעבורה יבשתית. לצורך העניין, אופניים, סירה ואפילו אופניים חשמליים אינם נחשבים כרכב שתאונה עמו יכול לזכות בפיצויים לפי חוק זה. עם זאת, במקרה שהתאונה לא עונה על ההגדרה אך עדיין מצאתם את עצמכם נפגעים, כמובן שאין מניעה לתבוע את הפוגע באפיקים הנזיקיים הרגילים.

 

הפיצויים שניתן לקבל במסגרת תביעת חברת הביטוח

במסגרת תביעת חברת הביטוח ניתן לקבל פיצויים כספיים בגין הפסד השכר בהווה ובעתיד, אומדן הכאב והסבל, התאמת ביתו של הנפגע לנכותו החדשה, סיוע מצד שלישי ועוד. כפי שניתן לראות, הפיצוי שיינתן בחברת הביטוח הוא פיצוי גדול למדי, אך בשונה מפיצויי משרד הביטחון הוא ניתן באופן חד פעמי בלבד – גם אם הנפגע יזדקק לטיפול יקר במיוחד או שמצבו הרפואי יחמיר.

תאונת דרכים בשירות הצבאי - uliel

תביעת קצין התגמולים של משרד הביטחון לאחר תאונת דרכים בשירות הצבאי

בשונה מתביעת חברת הביטוח כפי שתוארה לעיל, בתביעת קצין התגמולים של משרד הביטחון לא ניתן לקבל פיצויים כאשר אחוזי הנכות של החייל נמוכים מעשרה אחוזי נכות. כלומר, אם החייל קיבל מהוועדה הרפואית הצבאית פחות מעשרה אחוזי נכות, הוא לא יהיה זכאי לפיצויים.

שוני נוסף בין התביעות מצוי בכך שמשרד הביטחון כן מתחשב באשם התורם של החייל. כלומר, אם רשלנותו של החייל תרמה להיווצרות התאונה, סכום הפיצויים עשוי להיות נמוך יותר ואפילו להישלל לחלוטין.

מנגד, לתביעת משרד הביטחון יש שני יתרונות גדולים – קודם כל, הקצבה שניתנת לחייל הינה קצבה חודשית ולא קצבה חד פעמית. שנית, משרד הביטחון יפרוש את אחריותו על החייל לכל חייו – דהיינו, אם מצבו הרפואי של החייל מחמיר בעתיד ייתכן מאוד כי משרד הביטחון יחליט להגדיל את הקצבה החודשית, כל עוד ההחמרה נובעת מהפציעה או מהמחלה שנגרמה במהלך השירות הצבאי.

 

מתי החייל לא יהיה זכאי לפיצויים ממשרד הביטחון לאחר תאונת דרכים בשירות הצבאי?

ישנם מקרים בהם משרד הביטחון לא יקנה לחייל זכאות לפיצויים כיוון שפציעתו לא הייתה במסגרת מילוי תפקידו או במסגרת הגעתו או חזרתו מהבסיס. לצורך העניין, חייל עריק או נפקד לא יוכל לתבוע פיצויים מקצין התגמולים של משרד הביטחון, ויוכל לפנות לתביעת חברת הביטוח של הנהג הפוגע או של עצמו בלבד.

בשל אותה סיבה, חיילים בקבע או משרתי מילואים לא יוכלו לתבוע בגין מחלה או פציעה כאשר הם נמצאים בחופשה או שאינם בבסיס. עם זאת, ייתכן כי יהיו זכאים לתבוע את המוסד לביטוח לאומי בגין תאונת עבודה.

 

עורך דין תאונת דרכים בשירות הצבאי

חייל, נפצעת בתאונת דרכים בשירות הצבאי? מומלץ מאוד כי תיעזר בעורך דין המתמחה בתחום! רק עורך דין מיומן יידע להצביע על מסלול התביעה הנכון ביותר עבורך, בהתאם לתרחיש התאונה, אופי הפציעה וחומרתה והסיכויים שלך לזכות בפיצויים גבוהים. מדובר בהליך שעשוי להשפיע על כל עתידך, ולכן יש לייחס לו חשיבות גדולה ולא לוותר על עורך דין תאונות דרכים.

אמנם ליווי בידי עורך דין תאונות דרכים כרוך בעלויות כספיות, אך זכרו שללא עורך דין מתאים או ללא עורך דין כלל ייתכן שתמצאו את עצמכם מקבלים פיצויים נמוכים מאוד או אפילו ללא פיצויים. לכן, כצעד ראשון, מומלץ לגשת לעורך דין מנוסה ולברר את זכאויותיכם לפיצויים.

משרד עורכת הדין יערית אוליאל מתמחה בתביעת פיצויים בגין תאונת דרכים במהלך שירות צבאי. אנו מזמינים אתכם ליצור איתנו קשר בהקדם על מנת שנוכל להעניק לכם ליווי משפטי אישי ומסור, כך שנוכל להבטיח יחדיו כי תקבלו את כל מה שהחוק יכול להעניק לכם.

שאלות נפוצות
קיימים שני גורמים אפשריים לתביעת פיצויים: משרד הביטחון או חברת הביטחון. חשוב להבין כי לכל גורם יתרונות וחסרונות. לקריאה מעמיקה כנסו לאתר האינטרנט.
בהחלט! מומלץ להתייעץ עם עורך דין תעבורה המתמחה בתיקי פיצויים, בכדי לבחור את אפיק הפעולה הטוב והרווחי ביותר עבורכם.
תביעת הפיצויים בגין תאונת דרכים בצבא, משתנה בהתאם לאופייה של התאונה. לכן, אין מדובר בקו אחיד, אלא בתביעה אשר משתנה בכפוף לנסיבות.
במקרה שפציעתו של החייל לא הייתה במסגרת מילוי תפקידו או שמא במסגרת חזרתו/הגעתו לבסיס, לא יהיה זכאי הנהג לפיצויים ממשרד הביטחון.
עו"ד יערית אוליאל
עו"ד יערית אוליאל
עו"ד אוליאל סיימה את לימודי התואר‎ ‎במשפטים בהצטיינות יתרה ואף התמחתה בתחום ‏הפלילי בפרקליטות מחוז צפון וכך זכתה להכיר את מערכת אכיפת החוק משני צידי המתרס, דבר אשר מהווה יתרון משמעותי עבור קהל לקוחותיה‎.‎‏ עו"ד יערית אוליאל‎ ‎מתמחה בתחום דיני התעבורה ותאונות הדרכים בישראל, כאשר במסגרת עבודתה מייצגת נהגים במגוון תיקים בתחום בדרגות קושי שונות החל מעבירות קנס וכלה בתאונות דרכים קטלניות‎.‎ בנוסף, עו"ד אוליאל מקדישה זמן ומאמצים רבים בלימוד תחום התעבורה, מרצה בפני עורכי דין חדשים מטעם לשכת עורכי הדין וחברה בועדת התעבורה של לשכת עורכי הדין. כמו כן, עו"ד אוליאל מתנדבת בבתי ספר ומרצה לתלמידים בתחום הבטיחות בתעבורה כאשר מטרתה העיקרית היא להקנות ערכים וידע בתחום.
קצת על משרדנו

בעלי ניסיון מקצועי רב שנים בייצוג נהגים בבתי משפט, במשרדי הרישוי ובמכון הרפואי לבטיחות בדרכים. צוות המשרד מונה עו"ד לתעבורה ותאונות דרכים ובוחני תנועה מקצועיים יוצאי משטרת ישראל וכן אנשי מקצוע נוספים המסייעים לתיקי המשרד במתן חוות דעת מקצועיות. צוות המשרד נבחר בקפידה רבה בכדי להבטיח לכלל הלקוחות קבלת שירות מקצועי ואיכותי. קראו עוד על משרדנו או על תיקים מעניניים שניהלנו לאחרונה – הצלחות המשרד

אהבתם את הכתבה? שתפו!
עלול לעניין אתכם גם...
משרדנו מתמחה רק בתעבורה