לוגו עורך דין תעבורה יערית אוליאל

תאונת דרכים נהג חדש

תאונת דרכים מתרחשת כאשר נגרם נזק לאדם, בעל חיים ואף רכוש, כתוצאה ממעורבות כלי רכב.
למרבה הצער, ממצאי תאונות הדרכים בשנים האחרונות מציגות לפנינו תופעה שכיחה, המציינת אחוזים מדאיגים בעניין מעורבותם של נהגים חדשים בתאונות אלו. על מנת לאושש את ספקותיכם בעניין מי הוא הנהג החדש, מהם הגורמים המובילים לתאונת דרכים בקרב נהגים חדשים ומהי הענישה בגין כך, המשיכו לקרוא את הכתבה. 

 

 

מיהו הנהג החדש?


על מנת לעשות סדר "בבלאגן" נציג בפניכם את ההגדרות המקובלות כיום לנהגים במדינת ישראל:

  • נהג חדש – הגדרה הניתנת לפרק זמן של שנתיים, בעת קבלת רישיון הנהיגה. 
  • נהג צעיר – נהג אשר חלף שנתיים מיום קבלת רישיונו, אך גילו מתחת ל-24 שנים.
  • נהג חדש צעיר – נהג חדש (טרם חלפו שנתיים מעת קבלת רישיונו) אשר גילו מתחת ל- 24 שנים.

זכרו כי קיימות הגבלות בחוק בין סיווג הנהגים השונים (לרבות, נהג חדש צעיר – המחוייב בנוכחות מלווה).

לעניינו אנו, נהג חדש הוא אדם אשר אין התייחסות לגילו כלל, אלא, קיימת התייחסות אך ורק לעת בו קיבל את רישיון הנהיגה.

תאונת דרכים נהג חדש - uliel

הייתי מעורב בתאונת דרכים כנהג חדש, מה אני צריך לעשות?


בנימה אישית, נשמו עמוק. תאונות דרכים הן תרחיש מצער, אשר כל אחד מאיתנו עלול להיקלע לסיטואציה כזאת.

מומלץ לזכור כי:

  • אסור להזיז את רכבכם לאחר המעורבות בתאונה.
  • אם קיימים עדי ראייה במקום התאונה, מומלץ לרשום את פרטיהם.
  • אם יש ברשותכם מצלמת דרך, שמרו את תיעוד התאונה. 
  • צלמו ותעדו את זירת האירוע מכל זווית.

לכל אדם המעורב בתאונת דרכים עם נפגעים אנו ממליצים לפנות לעורך דין המתמחה בתחום תאונות הדרכים, וזאת על מנת לספק עבורכם ייצוג משפטי מקצועי כבר מהרגע הראשון, ובכך לסייע לכם לצלוח את התקופה הקשה הזו ולהטיב עם תיקכם. 

תאונת דרכים נהג חדש
תאונת דרכים נהג חדש

למה נהגים חדשים נוטים להיות מעורבים יותר בתאונת דרכים?


בבסיס ההנחה, הגורם המשמעותי ביותר לתאונת דרכים, הינו הגורם האנושי. נצא מנקודת הנחה כי היעדר ניסיונם של הנהגים החדשים בנהיגה, עלול להוביל לתוצאת תאונת דרכים וזאת, בנוסף לחוסר זהירותם בכבישים.

האם דינו של הנהג החדש בתאונת דרכים, כדין הנהג הוותיק?


בעת ביצוע עבירת תעבורה, המגבלות החלות על נהגים חדשים לרוב יטו להיות מחמירות יותר לעומת המגבלות החלות על נהגים וותיקים (על אחת כמה וכמה אם מדובר במעורבות בתאונת דרכים עם נפגעים). 

המחוקק מטיל דרישת אחריות מרבית, על הנהגים החדשים, לרבות: הקפדה על חוקי התעבורה המופיעים בחוק, ובנוסף, הימנעות ככל הניתן מביצוע עבירות תנועה המופיעות בפקודת התעבורה בתוספת השלישית, לרבות : עקיפה מסוכנת, אי ציות לרמזור אדום, נהיגה במהירות העולה מן המותר בחוק, ועוד.

בית המשפט יטה להתחשב במספר גורמים רלוונטיים בתאונת דרכים:

  • בנסיבות ביצוע העבירה.
  •  בתוצאת התאונה. 
  • בעברו התעבורתי של הנאשם בביצוע העבירה.
  • בנסיבותיו האישיות של הנאשם.

לאור כל האמור, בית המשפט יטה להקל עם הנאשם כאשר תוצאת התאונה איננה חמורה, רף רשלנותו של הנאשם נמוך, וכי עברו התעבורתי נקי.

שימו לב – עבר תעבורתי, הינו קריטריון מהותי אשר נשקל בבית המשפט, טרם החלטת נקיטת הסנקציות. כאשר נהג חדש מעורב בתאונת דרכים, לא תעמוד לזכותו התחשבות בקריטריון זה וזאת מפאת הזמן המועט שיש ברשותו רישיון נהיגה. לכן, יטה בית המשפט להחמיר עם נהגים חדשים.

תאונת דרכים נהג חדש - uliel

מהי חשיבותו של עורך דין לתאונת דרכים במקרה בו מעורב נהג חדש?


עבור מרבית מן הנהגים, מעורבות בתאונת דרכים הינה טראומתית וקשה, אשר לצד חוויתם האישית הינם חשופים בפני האפשרות לקבלת כתב אישום. במקרה דנן, מדובר בהליך בעל חשיבות מרבית להסתייעות בעורך דין תעבורה לענייני תאונת דרכים. בתי המשפט נוטים להחמיר את הענישה בעניין נהגים חדשים, ועל כן, במקרה הצורך אנו ממליצים להיוועץ עם עורך דין מנוסה בתחום בהקדם האפשרי.

שימו לב-אם הינכם נהגים חדשים אשר נחשדים בתאונת דרכים, קיימת חשיבות לעניין התייעצות עם עורך דין תאונות דרכים המתמחה בתחום, עוד בטרם חקירתכם במשטרה. במקרים רבים ניתן לראות כי אם היה בוחר הנחקר לקבל ייעוץ מבעוד מועד, לא היה מוגש כתב אישום כנגדו או, למצער, כתב האישום אשר היה מוגש היה כתב אישום קל יותר. ניתן לראות כי מספר בלתי מבוקר של נחקרים, נוטים לעשות טעויות מהותיות בעת החקירה, בתום לב בעקבות לחץ נפשי שחשו באותה העת. לכן, גם אם אינכם מאמינים בחפותכם, שפרו את הסיכוי שלכם להגנה ואל תוותרו על זכותכם להתייעצות עם עורך דין תאונות דרכים. זכרו כי מסירת גרסה שאיננה מדויקת עלולה להביא להגשת כתב אישום חמור נגדכם.

 

הייתי מעורב בתאונת דרכים כנהג חדש, מה העונש הצפוי לי?


מדובר בשאלה מורכבת התלויה בהצטברות הגורמים שצוינו קודם לכן. עליכם לזכור כי נהגים חדשים מצויים תחת "זכוכית מגדלת", ועל כן הענישה מחמירה יותר בעניינם.  כחלק מן העונשים הקיימים בחוק, ניתן לראות סנקציות נרחבות הכוללות: שלילת רישיון מיידית, מאסר על תנאי, מאסר בפועל, קנסות כספיים ועוד. 

כדאי לדעת כי מעבר לעונש שיגזר על הנהג החדש בבית המשפט, להליך זה עלולות להיות השלכות נוספות על עתידו כנהג. משרד הרישוי עשוי לחייב נהגים חדשים שהיו מעורבים בתאונת דרכים בביצוע תיאוריה מחדש, טסט מחדש ואף בבדיקות רפואיו ונפשיות במכון הרפואי לבטיחות בדרכים על אף שסיימו לרצות את עונשם.  

הייתי מעורב בתאונת דרכים קטלנית בה נהרג אדם בהיותי נהג חדש, מה העונש שלי?


בשנים האחרונות חל שינוי משמעותי בעבירות ההמתה בישראל. באמצעות השינוי שבוצע, ניתן לייחס לנאשם את העבירה המתאימה ביותר בהתאם להתנהגותו (מתוך חמש הדרגות הקיימות בחוק).
כיום, בגין עבירת הריגה בתאונות דרכים קטלנית, ניתן לייחס לנאשם את עבירת ההמתה בקלות דעת או עבירת הגרם מוות ברשלנות. 

הרשעה בעבירת ההמתה בקלות דעת, עלולה להוביל לעונש מקסימאלי של שתיים עשרה שנות מאסר. לעומת זאת, הרשעה בעבירה של גרם מוות ברשלנות, תביא לענישה מקסימלית של 3 שנות מאסר
סיווג העבירה וייחוסה לנאשם היא קריטית ביותר ולכן חשוב לקבל ייעוץ וליווי משפטי מהרגע הראשון.  


כיצד המדינה בוחרת איזו עבירה לייחס לנהג החדש בגין מעורבותו בתאונת דרכים קטלנית?


שני יסודות מרכיבים את העבירה הפלילית:

  1. יסוד עובדתי
  2. יסוד נפשי

בבחינת היסוד העובדתי, נבדקת התנהגותו של מבצע העבירה. אם בעת תאונת הדרכים מתקיימת תוצאת מוות, יש לבחון את הקשר הסיבתי בין הנהג החדש אשר חשוד בביצוע העבירה, לבין תוצאת המוות בתאונה. בהליך בחינת היסוד העובדתי, תפקידו של עורך דין המתמחה בתאונת דרכים, לנתח ולאתר את המקרים שעלולים לנתק את הקשר בין הנהג החדש לבין מות הקורבן. בבחינת היסוד הנפשי, נבדקת תחושתו הסובייקטיבית של הנהג החדש, ביחס ליסוד העובדתי. ייחוס סעיף עבירה בתאונת דרכים קטלנית, תבוצע בהתאמה לתשתית הראייתית שתימצא ואף יילקחו בחשבון שיקולים נוספים לעניין לציבור.

בשורה התחתונה, אם בעת התרחשות תאונת הדרכים מתקיימת תוצאת מוות, יוגש כנגד הנהג הנאשם כתב אישום בגין אחת מן העבירות הנ"ל:

  1. גרימת מוות ברשלנות
  2. הריגה

ההבדל המהותי ביותר בין שתי עבירות שצוינו זה עתה, הוא הסנקציה. אם יימצא הנהג אשם בגין עבירת גרימת מוות ברשלנות, הוא צפוי לקבל עונש מאסר בפועל שנע בין 6 חודשים ל3 שנים, מאידך אם יימצא אשם בעבירת הריגה צפוי הנהג לקבל עונש העומד על 20 שנות מאסר. לאור האמור, קיים שוני משמעותי בין ייחוס העבירה לעונש שבגינה. 

ניתן לראות כי במקרים רבים מוגש כתב אישום בגין גרימת מוות ברשלנות כאשר התרחשות התאונה הקטלנית נבעה כתוצאה מחוסר תשומת לב או חוסר זהירות של הנהג הנאשם (יסוד נפשי). 

מאידך, על מנת להרשיע בעבירת ההריגה, יש להוכיח כי התרחשות התאונה הקטלנית נוצרה כתוצאה  מנהיגה בקלות דעת. ביהמ"ש יטה לייחס לנהג עבירת המתה בקלות דעת בד"כ במקרים הבאים:

  • נהיגה במהירות העולה מן המותר, ובניגוד לתנאי הדרך המצויים.
  • נהיגה תחת אלכוהול או סמים 
  • ביצוע אכיפה בקו רצוף כאשר לא קיים שדה ראייה מספק.
  • אי ציות לרמזור- נסיעה באור אדום.
  • נהיגה ללא רישיון. 

אין לראות ברשימה זו כרשימה סגורה. קיימות עוד עבירות רבות אשר ניתן בגינן להאשים בהמתה בקלות דעת.

המחבר
עו"ד יערית אוליאל
עו"ד יערית אוליאל
עו"ד אוליאל סיימה את לימודי התואר‎ ‎במשפטים בהצטיינות יתרה ואף התמחתה בתחום ‏הפלילי בפרקליטות מחוז צפון וכך זכתה להכיר את מערכת אכיפת החוק משני צידי המתרס, דבר אשר מהווה יתרון משמעותי עבור קהל לקוחותיה‎.‎‏ עו"ד יערית אוליאל‎ ‎מתמחה בתחום דיני התעבורה ותאונות הדרכים בישראל, כאשר במסגרת עבודתה מייצגת נהגים במגוון תיקים בתחום בדרגות קושי שונות החל מעבירות קנס וכלה בתאונות דרכים קטלניות‎.‎ בנוסף, עו"ד אוליאל מקדישה זמן ומאמצים רבים בלימוד תחום התעבורה, מרצה בפני עורכי דין חדשים מטעם לשכת עורכי הדין וחברה בועדת התעבורה של לשכת עורכי הדין. כמו כן, עו"ד אוליאל מתנדבת בבתי ספר ומרצה לתלמידים בתחום הבטיחות בתעבורה כאשר מטרתה העיקרית היא להקנות ערכים וידע בתחום.
קצת על משרדנו

בעלי ניסיון מקצועי רב שנים בייצוג נהגים בבתי משפט, במשרדי הרישוי ובמכון הרפואי לבטיחות בדרכים. צוות המשרד מונה עו"ד לתעבורה ותאונות דרכים ובוחני תנועה מקצועיים יוצאי משטרת ישראל וכן אנשי מקצוע נוספים המסייעים לתיקי המשרד במתן חוות דעת מקצועיות. צוות המשרד נבחר בקפידה רבה בכדי להבטיח לכלל הלקוחות קבלת שירות מקצועי ואיכותי. קראו עוד על משרדנו או על תיקים מעניניים שניהלנו לאחרונה – הצלחות המשרד

אהבתם את הכתבה? שתפו!
עלול לעניין אתכם גם...
משרדנו מתמחה רק בתעבורה