לוגו עורך דין תעבורה יערית אוליאל

כללי ברזל להגשת תביעה לאחר תאונת דרכים

תאונת דרכים היא לרוב אירוע קשה וטראומטי, הכולל פגיעה משמעותית ברכוש, בגוף ובנפש. על אף שכסף אינו מכפר על התרחשות האירוע, הוא עשוי להקל מאוד על תהליך ההחלמה והשיקום. לכן, אם נקלעתם לתאונת דרכים, חשוב להכיר את אפיקי הפעולה הפתוחים בפניכם לתביעה בגין הנזקים שקרו לכם או במילים אחרות איך להגיש תביעה לאחר תאונת דרכים.

מה נחשב כתאונת דרכים?

ההגדרה של "תאונת דרכים" מוסדרת בסעיף הראשון לחוק הפיצויים לתאונות דרכים:

"מאורע שבו נגרם לאדם נזק גוף עקב שימוש ברכב מנועי למטרות תחבורה; יראו כתאונת דרכים גם מאורע שאירע עקב התפוצצות או התלקחות של הרכב, שנגרמו בשל רכיב של הרכב או בשל חומר אחר שהם חיוניים לכושר נסיעתו, אף אם אירעו על ידי גורם שמחוץ לרכב, וכן מאורע שנגרם עקב פגיעה ברכב שחנה במקום שאסור לחנות בו או מאורע שנגרם עקב ניצול הכוח המכני של הרכב, ובלבד שבעת השימוש כאמור לא שינה הרכב את ייעודו המקורי; ואולם לא יראו כתאונת דרכים מאורע שאירע כתוצאה ממעשה שנעשה במתכוון כדי לגרום נזק לגופו או לרכושו של אותו אדם, והנזק נגרם על ידי המעשה עצמו ולא על ידי השפעתו של המעשה על השימוש ברכב המנועי".

לעומת הגישה הרווחת שלפיה תאונת דרכים היא התנגשות בין רכבים או בין רכב ואדם, הגדרה זו מראה כי תאונת דרכים היא שם כולל למגוון רחב של אירועים הכוללים שימוש ברכב, לרבות התפוצצות או התלקחות של הרכב. חשוב להכיר הגדרה זו, על מנת שתתוודעו לזכאותכם לתבוע בשל תאונת דרכים ולקבל פיצויים.  

חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים 

חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים מבטיח כי נפגע בתאונת דרכים יקבל פיצויים מחברת הביטוח, גם אם ניתן לייחס לו אשמה בכך שהתאונה נגרמה. כך הרשויות מבטיחות כי נפגעי תאונות דרכים יקבלו פיצויים הולמים. הפיצויים מכסים נזקי גוף – לרבות עזרי גוף, כמו כיסא גלגלים או פרוטזה. הם אינם מכסים נזקי רכוש.

על מנת לעמוד לקבל פיצויים, יש לעמוד בתנאים הבאים – התאונה מוגדרת כתאונת דרכים לפי הגדרת החוק שלעיל, ביטוח חובה בתוקף, רישיון נהיגה תקף, והנפגע עבר טיפול רפואי במוסד מוכר בעקבות התאונה וסמוך למועד התרחשותה.

הפיצויים המוענקים בשל תאונות דרכים הם פיצויים על עוגמת נפש, אובדן השתכרות נוכחי ועתידי, סיוע מצד שלישי (כמו סיעוד), ועוד. כפי שניתן להבין, הפיצויים הללו מקיפים מאוד ויכולים לשנות את חייו של אדם שנפגע מתאונה מקצה לקצה. 

אם אינכם עומדים בתנאים לקבלת פיצויים לפי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, ייתכן שיש לכם אפיק תביעה נזיקי אחר, ועל כך מומלץ להיוועץ עם עורך דין.

 

כללי ברזל להגשת תביעה לאחר תאונת דרכים
כללי ברזל להגשת תביעה לאחר תאונת דרכים

 

נפגעתי בתאונת דרכים, מה עליי לעשות? 

ישנם כמה דברים שנפגע בתאונת דרכים יכול לעשות כבר במעמד זירת התאונה, אם מצבו הרפואי מאפשר לו. מומלץ מאוד לעקוב אחר ההנחיות הללו, על מנת לוודא שיש לכם את כל המידע הרלוונטי לתביעה, כך שתוכלו לקבל את הפיצויים שמגיעים לכם. 

כללי ברזל להגשת תביעה לאחר תאונת דרכים - uliel

תביעה לאחר תאונת דרכים – תיעוד התאונה

אם מצבכם הרפואי לאחר התאונה מאפשר לכם לעשות זאת, רצוי מאוד לתעד את זירת התאונה, לרבות צילום התאונה עצמה, לקיחת פרטי קשר מעדי הראייה, וכל דבר אחר שלדעתכם עשוי לסייע לכם לחזק את טענתכם מול חברת הביטוח, ובמידת הצורך – גם בבית המשפט. 

תיעוד מידע רפואי 

כאמור, אחד מהתנאים לקבלת פיצויים בשל נזקי גוף לפי חוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים, הוא קבלת טיפול רפואי במוסד רפואי מוכר סמוך למועד התאונה. לכן, מרגע התאונה, וכל טיפול רפואי קשור שנעשה בהמשך, יש לשמור את כל הטפסים והאסמכתאות. אלו יסייעו לחברת הביטוח לקבוע את גובה הפיצויים, שכמובן יהיו גבוהים יותר ככל שיש נזקים רבים יותר.

הגשת תלונה למשטרה 

כחלק מתביעת הביטוח, יש להמציא אישור על הגשת תלונה למשטרה. לכן, יש להתלונן על התאונה במשטרה בהקדם האפשרי, כך שתהיה הוכחה ברורה להתרחשות התאונה. זאת יש לעשות אחר שתקבלו את המסמכים הרפואיים הראשונים שלכם. 

תביעת ביטוח החובה

כאמור, חלק בלתי נפקד מקבלת הפיצויים הוא תביעת ביטוח החובה. על מנת לתבוע את ביטוח החובה, תזדקקו לאסמכתא על הגשת התלונה במשטרה, טפסים רפואיים רלוונטיים, תיאור של התאונה, תלושי שכר (על מנת לחשב את גובה פיצויי ההשתכרות), ויתור על סודיות רפואית. אם אתם מיוצגים על ידי עורך דין, הוסיפו ייפוי כוח החתום על ידכם. 

פעמים רבות, תביעת הביטוח תעשה רק כשנה לאחר התרחשות התאונה, על מנת לאסוף את כל המידע הרלוונטי. לדוגמא, פעמים רבות נפגעי תאונות דרכים יזדקקו לניתוחים או לטיפול רפואי ארוך טווח, ולכן ייתכן שעדיף להמתין עד שיסיימו את טיפוליהם. כך, ניתן יהיה להעריך את הנזק שנגרם להם באופן מלא.

תביעה לאחר תאונת דרכים – תביעת ביטוח לאומי 

אם עברתם תאונה שהיוותה גם תאונת עבודה (לדוגמא, התרחשה בדרך או חזור מהעבודה) או תאונה שגרמה לכם לנכות, תוכלו להגיש תביעה לביטוח לאומי על מנת לקבל דמי פגיעה (75% מממוצע ההכנסות שהעובד קיבל בשלושת החודשים טרם התאונה) במקרה של תאונת עבודה, או לקבל אחוזי נכות עקב נכותכם. 

חשוב להבין שלא ניתן לקבל פיצויים כפולים, ולכן אם קיבלתם פיצוי מסוים מביטוח לאומי, הוא יופחת מפיצויים אחרים. 

תביעה לאחר תאונת דרכים – קבלת סיוע מעורך דין המתמחה בתאונות דרכים 

אחד הדברים החשובים ביותר שתוכלו לעשות אחרי שאתם עוברים תאונת דרכים, זה להעסיק עורך דין תעבורה המתמחה בתאונות דרכים. זכרו כי הפיצויים העומדים על הפרק אינם פיצויים נמוכים או שוליים – אלו הפיצויים שיכתיבו את המשך חייכם ויפצו על השכר שאיבדתם בשל פציעתכם. לכן, מומלץ שלא להקל ראש בחשיבות העסקת עורך דין מיומן, שהרי פיצויים אלו הם בעלי חשיבות רבה.

בבואכם לשכור שירותי עורך דין, שימו לב כי אתם נעזרים בעורך דין שמכיר היטב את דיני התעבורה ומתמחה בהגשת תביעה לאחר תאונת דרכים. עורך דין בעל ניסיון וידע רב, ישפר משמעותית את סיכוייכם לצאת מהתביעה כאשר ידכם על העליונה. ניתן ליצור קשר עם עורך דין כבר מיד לאחר שהתאונה התרחשה. עורך הדין יסייע לכם לפעול לפי הנוהל המקובל וינחה אתכם כיצד לתעד את האירוע. 

אם אתם או אחד מיקירכם נפגע בתאונות דרכים, עורכת הדין אוליאל מזמינה אתכם לקבל ייצוג משפטי מיומן ומנוסה. משרד עורכת הדין יערית אוליאל מתמחה בדיני תעבורה ובייצוג נפגעי תאונות דרכים בפרט, ומזמין אתכם ליצור קשר בהקדם. נשמח לעמוד לשירותכם על מנת שנוכל להשיג לכם את הפיצויים והזכויות המגיעים לכם לפי חוק. 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
המחבר
עו"ד יערית אוליאל
עו"ד יערית אוליאל
עו"ד אוליאל סיימה את לימודי התואר‎ ‎במשפטים בהצטיינות יתרה ואף התמחתה בתחום ‏הפלילי בפרקליטות מחוז צפון וכך זכתה להכיר את מערכת אכיפת החוק משני צידי המתרס, דבר אשר מהווה יתרון משמעותי עבור קהל לקוחותיה‎.‎‏ עו"ד יערית אוליאל‎ ‎מתמחה בתחום דיני התעבורה ותאונות הדרכים בישראל, כאשר במסגרת עבודתה מייצגת נהגים במגוון תיקים בתחום בדרגות קושי שונות החל מעבירות קנס וכלה בתאונות דרכים קטלניות‎.‎ בנוסף, עו"ד אוליאל מקדישה זמן ומאמצים רבים בלימוד תחום התעבורה, מרצה בפני עורכי דין חדשים מטעם לשכת עורכי הדין וחברה בועדת התעבורה של לשכת עורכי הדין. כמו כן, עו"ד אוליאל מתנדבת בבתי ספר ומרצה לתלמידים בתחום הבטיחות בתעבורה כאשר מטרתה העיקרית היא להקנות ערכים וידע בתחום.
קצת על משרדנו

בעלי ניסיון מקצועי רב שנים בייצוג נהגים בבתי משפט, במשרדי הרישוי ובמכון הרפואי לבטיחות בדרכים. צוות המשרד מונה עו"ד לתעבורה ותאונות דרכים ובוחני תנועה מקצועיים יוצאי משטרת ישראל וכן אנשי מקצוע נוספים המסייעים לתיקי המשרד במתן חוות דעת מקצועיות. צוות המשרד נבחר בקפידה רבה בכדי להבטיח לכלל הלקוחות קבלת שירות מקצועי ואיכותי. קראו עוד על משרדנו או על תיקים מעניניים שניהלנו לאחרונה – הצלחות המשרד

אהבתם את הכתבה? שתפו!
עלול לעניין אתכם גם...
משרדנו מתמחה רק בתעבורה