לוגו עורך דין תעבורה יערית אוליאל

פיצויים תאונת דרכים אוטובוס

חשוב לדעת שאם נפגעתם מאוטובוס או עברתם תאונת דרכים אוטובוס, ייתכן מאוד כי אתם זכאים לפיצויים גבוהים שנועדו על מנת לשקם אתכם כלכלית ולסייע לכם להתאושש מן התאונה. מאמר זה יסייע לכם לברר את זכאותכם לפיצויים בגין תאונת דרכים, כאשר ההמלצה הטובה ביותר היא להיעזר בעורך דין המתמחה בתחום.

תאונות דרכים בישראל

כידוע לכל, תאונות דרכים בישראל מהוות מכת מדינה של ממש – מדי שנה נהרגים מאות אנשים בתאונות דרכים, ועוד אלפי אנשים נפצעים. תאונות הדרכים מתרחשות בעיקר בשל נהיגה בשכרות או נהיגה מרושלת, ויכולות להתרחש גם עקב תנאי מזג אוויר מסוכנים, נסיעה בכבישים תלולים או עבירה על חוקי התעבורה.

בשל שכיחותן של תאונות הדרכים, חוקק חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, שנועד על מנת להעניק פיצויים גבוהים ומהירים לכל אדם שנפצע בתאונת דרכים, כל עוד הוא עומד בהגדרות החוק. על מנת להגשים עיקרון זה, חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים הציג שלושה חידושים עיקריים – 

פיצויים תאונת דרכים אוטובוס - uliel

פיצויים מוקדמים

החידוש הראשון הוא מתן פיצוי חלקי ומהיר – בשל איטיותה של מערכת המשפט, אדם שנפגע בתאונת דרכים יוכל לקבל פיצויים גבוהים, גם אם חלקיים, שנועדו להבטיח את שיקומו הרפואי והכלכלי של הנפגע גם אם ההליכים המשפטיים טרם הסתיימו.

פיצויים ללא אשם תורם

החידוש השני הוא מתן פיצויים ללא קשר לאשמת הנפגע – בשונה מתביעות נזיקיות אחרות, אשמתו של הנפגע אינה יכולה להשפיע על גובה הפיצויים. כלומר, גם אם הנפגע התנהג ברשלנות שהובילה לתאונת הדרכים, הוא עדיין יהא זכאי לפיצויים.

הקמת קרנית

החידוש השלישי הוא הקמת קרנית – קרן ציבורית לנפגעי תאונות הדרכים. המטרה של קרנית היא לספק פיצויים לנפגעים שאינם יכולים לתבוע את הנהג הפוגע, כיוון שזהותו לא ידועה או שהוא לא החזיק ברישיון או ביטוח חובה. כאשר נפגע אינו יכול לתבוע את הנהג הפוגע, הוא יכול לתבוע פיצויים מקרנית. לאחר מכן, קרנית תהא רשאית לתבוע החזר כספי מלא מן הנהג הפוגע אם זהותו תתגלה. 

תאונות דרכים אוטובוס 

ישנם כמה מקרים בהם אדם עשוי לקבל פיצויים בשל תאונת דרכים עם אוטובוס – אם הוא היה נהג רכב שנקלע לתאונת דרכים עם אוטובוס, הולך רגל או רוכב אופניים שנפגע על ידי אוטובוס כאשר הוא היה מחוצה לו או נוסע באוטובוס שנפגע במהלך תאונת דרכים שהאוטובוס נקלע אליה. כל אחד מהמקרים האלו מצריך התייחסות שונה באשר לחברת הביטוח שיש לתבוע. 

כאשר הנפגע הוא נהג רכב שנפגע מהאוטובוס, עליו לתבוע את ביטוח החובה שלו, בעוד נוסעים באוטובוס או דמויות חיצוניות אליו כמו הולכי רגל או רוכבי אופניים, יוכלו לתבוע את ביטוח החובה של נהג האוטובוס. 

בכל אחד מהמקרים, על התאונה לעמוד בקריטריונים המופיעים בחוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים על מנת לזכות את הנפגעים בפיצויים המגיעים להם מכוח הדין.

פיצויים תאונת דרכים אוטובוס - uliel

מהם הקריטריונים לתאונת דרכים שמקנה פיצויים?

"תאונת דרכים" – מאורע שבו נגרם לאדם נזק גוף עקב שימוש ברכב מנועי למטרות תחבורה; יראו כתאונת דרכים גם מאורע שאירע עקב התפוצצות או התלקחות של הרכב, שנגרמו בשל רכיב של הרכב או בשל חומר אחר שהם חיוניים לכושר נסיעתו, אף אם אירעו על-ידי גורם שמחוץ לרכב, וכן מאורע שנגרם עקב פגיעה ברכב שחנה במקום שאסור לחנות בו או מאורע שנגרם עקב ניצול הכוח המיכני של הרכב, ובלבד שבעת השימוש כאמור לא שינה הרכב את ייעודו המקורי";

הסעיף הראשון בחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים מסדיר את הקריטריונים לתאונת דרכים שעשויה לזכות בפיצויים כספיים – 

נזק גוף

כפי שניתן להבין, תאונת דרכים היא אירוע בה נגרם נזק גוף (מוות, מחלה, פגיעה או ליקוי שכלי או גופני, כולל פגיעה בהתקן מלאכותי שנועד לסייע לתפקוד גופני כמו כיסא גלגלים או פרוטזה), ולא נזק רכושי כמו נזק לרכב או לרכוש אחר. 

אופן השימוש ברכב

תאונת דרכים תיחשב ככזו כאשר נגרם נזק גוף במהלך נסיעה, כניסה, ירידה, חנייה, דחיפה, טיפול דרך, גרירה או תיקון דרך. כלומר, אם אדם נפגע בעת עלייתו לאוטובוס או במהלך הנסיעה, התאונה עשויה להיחשב כתאונת דרכים שמזכה בפיצויים לפי חוק. 

ההגדרה "הקלאסית" הורחבה גם להתפוצצות או התקלחות של רכב שנגרמו בגלל רכיב ברכב, פגיעה ברכב שנגרמה עקב חנייה במקום אסור ופגיעה בעקבות שימוש בכוח המכני של הרכב – כל עוד הרכב לא שינה את ייעודו המקורי. לדוגמא – פגיעה בעקבות שימוש במנוף המובנה למשאית או פגיעה בעקבות שימוש ברמפה לכיסאות גלגלים שנמצאת באוטובוס.  

סוג הרכב

על הרכב להיות רכב מנועי שמשמש לתעבורה יבשתית, כמו רכב פרטי, אמבולנס, טרקטור, וכמובן גם אוטובוס. אופניים חשמליים, לדוגמא, אינם נחשבים כרכב מנועי שמזכה בפיצויים לפי חוק זה, ונהגיהם אינם חייבים בביטוח חובה. כלומר, אם אדם נפגע מאופניים חשמליים, הוא לא יוכל לתבוע את נהג האופניים החשמליים עבור פיצויים. עם זאת, הוא יוכל לתבוע באמצעות אפיקים נזיקיים אחרים. 

מה לא נחשב כתאונת דרכים? 

המשך הסעיף מסדיר גם את שאלה זו – 

"..ואולם לא יראו כתאונת דרכים מאורע שאירע כתוצאה ממעשה שנעשה במתכוון כדי לגרום נזק לגופו או לרכושו של אותו אדם, והנזק נגרם על ידי המעשה עצמו ולא על ידי השפעתו של המעשה על השימוש ברכב המנועי";

כלומר, תאונה לא תיחשב כתאונת דרכים שמזכה בפיצויים לפי חוק זה כאשר היא נעשתה במכוון, מלבד במקרה של תאונה שנעשתה במסגרת פעולות איבה. במקרים אחרים של פגיעת רכב מכוונת, הנפגע יוכל לתבוע באפיקים נזיקיים אחרים. 

 

הפיצויים שניתן לקבל בגין תאונת דרכים באוטובוס

הפיצויים הכספיים שניתנים בגין תאונות דרכים נועדו על מנת לכסות את הוצאותיו הרפואיות של הנפגע ולסייע לו להשתקם. על כן, הנפגע יקבל פיצויים בגין אובדן יכולת עבודה, אובדן שכר בהווה ובעתיד, אחוזי נכות, כאב וסבל גופניים ונפשיים, סיוע מצד ג' ועוד. ככל שהתאונה משפיעה באופן יותר דרסטי על יכולתו של הנפגע לתפקד, כך הפיצויים יהיו גבוהים יותר.

עם זאת, חשוב לדעת שתביעה באמצעות חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים מונע תביעות אחרות באותה עילה, על מנת למנוע "כפל פיצויים". כלומר, אם נוסע תבע את נהג האוטובוס עבור פיצויים בגין תאונת הדרכים, הוא לא יוכל לתבוע את חברת האוטובוס בגין אותה עילה לאחר מכן. לכן, בבואכם להגיש תביעה לאחר תאונת דרכים, מומלץ כי תעזרו בעורך דין המתמחה בתאונות דרכים על מנת לוודא כי אתם בוחרים באפיק המשפטי הנכון ביותר עבורכם. 

עורך דין תאונות דרכים – תאונת דרכים אוטובוס

אם נקלעתם לתאונת דרכים בכלל ובאוטובוס בפרט, מומלץ בחום כי תצרו קשר מידי עם עורך דין המתמחה בדיני תעבורה ובתביעות תאונות דרכים על מנת לקבל מידע על המצב המשפטי שלכם ועל זכאותכם לפיצויים. ודאו כי אתם נעזרים בעורך דין מיומן, על מנת שתוכלו לקבל את הסיוע המשפטי הטוב ביותר, כך שתבטיחו את הצלחתכם במשפט. 

משרד עורכת הדין יערית אוליאל מזמין אתכם ליצור קשר במקרה שנקלעתם לתאונת דרכים. משרדנו מתמחה בתאונות דרכים וישמח להעמיד לשירותיכם את המשפטנים המצוינים שלנו. למשרדנו ניסיון רב והצלחות רבות בהשגת פיצויים גבוהים שיסייעו לכם להתאושש מן התאונה ללא דאגות כלכליות. 

תאונות-דרכים-אוטובוס
תאונת דרכים של אוטובוס
נגן וידאו אודות תאונת דרכים של אוטובוס
 
המחבר
עו"ד יערית אוליאל
עו"ד יערית אוליאל
עו"ד אוליאל סיימה את לימודי התואר‎ ‎במשפטים בהצטיינות יתרה ואף התמחתה בתחום ‏הפלילי בפרקליטות מחוז צפון וכך זכתה להכיר את מערכת אכיפת החוק משני צידי המתרס, דבר אשר מהווה יתרון משמעותי עבור קהל לקוחותיה‎.‎‏ עו"ד יערית אוליאל‎ ‎מתמחה בתחום דיני התעבורה ותאונות הדרכים בישראל, כאשר במסגרת עבודתה מייצגת נהגים במגוון תיקים בתחום בדרגות קושי שונות החל מעבירות קנס וכלה בתאונות דרכים קטלניות‎.‎ בנוסף, עו"ד אוליאל מקדישה זמן ומאמצים רבים בלימוד תחום התעבורה, מרצה בפני עורכי דין חדשים מטעם לשכת עורכי הדין וחברה בועדת התעבורה של לשכת עורכי הדין. כמו כן, עו"ד אוליאל מתנדבת בבתי ספר ומרצה לתלמידים בתחום הבטיחות בתעבורה כאשר מטרתה העיקרית היא להקנות ערכים וידע בתחום.
קצת על משרדנו

בעלי ניסיון מקצועי רב שנים בייצוג נהגים בבתי משפט, במשרדי הרישוי ובמכון הרפואי לבטיחות בדרכים. צוות המשרד מונה עו"ד לתעבורה ותאונות דרכים ובוחני תנועה מקצועיים יוצאי משטרת ישראל וכן אנשי מקצוע נוספים המסייעים לתיקי המשרד במתן חוות דעת מקצועיות. צוות המשרד נבחר בקפידה רבה בכדי להבטיח לכלל הלקוחות קבלת שירות מקצועי ואיכותי. קראו עוד על משרדנו או על תיקים מעניניים שניהלנו לאחרונה – הצלחות המשרד

אהבתם את הכתבה? שתפו!
עלול לעניין אתכם גם...
מתי כדאי לתבוע את המקיף

ביטוח מקיף מכסה את הנזקים שנגמרו לרכב המבוטח לרבות: טוטאל-לוס, נזקים בעקבות פריצה, פגעי מזג אוויר, נזקי אש ואפילו במקרה

משרדנו מתמחה רק בתעבורה