לוגו עורך דין תעבורה יערית אוליאל

כמה נקודות זה שלילה?

נכון לשנת 2022, קיימות עבירות תנועה רבות אשר נושאות עימן נקודות תעבורה החל מ-2 נקודות ועד לרישום של 10 לכל היותר. בהתאם לשיטת הניקוד אשר אומצה במדינת ישראל בשנת 2003, נהג אשר יצבור לחובתו נקודות תעבורה יהיה צפוי בביצוע אמצעי תיקון כדוגמת שלילת רישיון הנהיגה שלו לפרק זמן ממושך!

סביר להניח כי החשש העיקרי של מרבית הנהגים הינו שלילת רישיונם, היות והרישיון משמש אותם לביצוע כל הפעולות השגרתיות החל מהגעה למקום עבודה, סידורים למיניהם, לקיחת הילדים למסגרות וכיוצ"ב. בהתאם לכך התעורר הצורך להסביר כמה נקודות זה שלילה, ולפרט עבור כלל הנהגים כיצד ניתן להתמודד בצורה הטובה ביותר בעת קבלת דו"ח תנועה עם נקודות. בהתאם לכך, אם יש ברשותכם רישיון נהיגה או שמא הינכם מעוניינים להוציא רישיון, המאמר הזה בדיוק בשבילכם!

מדוע שיטת הניקוד קבעה אמצעי תיקון מסוג שלילה?

כפי שציינו בהקדמה, שיטת הניקוד נכנסה לתקופה בישראל החל משנת 2003, כאשר מטרתה העיקרית של השיטה היא לשמש כמנגנון הרתעה בקרב הנהגים על ידי פיקוח על ביצוע עבירות בצורה סדרתית. נהגים אשר יירשמו לחובתם מספר נקודות תעבורה במרשם התעבורתי, צפויים לביצוע אמצעי תיקון כדוגמת שלילת רישיון הנהיגה שלהם בפועל, בצירוף אמצעי תיקון נוספים. לצערנו הרב, ניתן לראות כי מדי יום מתרחשות תאונות דרכים עם פגיעות קלות ועד לאובדן נפשות בגין ביצוע עבירות תנועה כאלו ואחרות. בהתאם לכך, התעורר הצורך לבצע הרתעה בקרב הנהגים השונים ולהחיל את שיטת הניקוד בישראל.

כמה נקודות זה שלילה
כמה נקודות זה שלילה

 

כיצד משרד הרישוי עשוי לדעת אם נהג נדרש בשלילה בהתאם לשיטת הניקוד?

בעת התרחשות עבירת תנועה, צפוי הנהג לקבל דו"ח ברירת משפט עם קנס כספי ונקודות או שמא הזמנה לדין בצירוף נקודות תעבורה. רישום הנקודות במשרד הרישוי מתבצע בכל תרחיש באופן שונה למשל:

  דו"ח ברירת משפט: דו"ח הזמנה לדין:
רישום הנקודות, מתי : כאשר הנהג בוחר לשלם את הקנס הכספי המופיע בדו"ח, באופן אוטומטי נסגרות בפניו כל האפשרויות האחרות לצורך התמודדות מול הדו"ח בגין הודאה בביצוע העבירה, ובהתאם לכך נרשמות לחובתו נקודות התעבורה מיידית לאחר התשלום. כאשר הוגש כנגד הנהג כתב אישום בצירוף נקודות תעבורה, לא יירשמו לחובתו הנקודות עד אשר תתקבל הכרעה במשפט בעניינו. אם בתום המשפט אכן פסק ביהמ"ש על הרשעה וכן רישום נק' תעבורה, יירשמו לחובתו הנקודות.

לאחר רישום הנקודות במרשם התעבורתי של הנהג, ניתן לראות על כמה נקודות עומד הנהג והאם כולן תקפות. אם אכן נקודות התעבורה העומדות לחובת הנהג בעלות תוקף, על משרד הרישוי להורות לנהג באמצעות שליחת דבר דואר על אמצעי התיקון הנדרש בעניינו.

באיזה שלב עשוי נהג לקבל שלילה בגין נקודות תעבורה?

בהתאם לקבוע בשיטת הניקוד של משרד הרישוי, נהג עשוי לקבל שלילת רישיון בפועל בשני תרחישים שונים:

  1. כאשר נרשם לחובת הנהג 36 נקודות וכולן תקפות – יידרש הנהג בשלילת רישיון הנהיגה לתקופה של שלושה חודשים!
  2. כאשר נרשם לחובת הנהג 72 נקודות או שמא 36 נק' בפעם השנייה תוך 6 שנים – יידרש הנהג בשלילת רישיון הנהיגה בפועל לתקופה של תשעה חודשים בצירוף אמצעי תיקון נוספים לרבות: מבחן עיוני(תיאוריה), מבחן מעשי(טסט), ביצוע של מבדקים במכון הרפואי לבטיחות בדרכים בעניין כשירותו לנהיגה.

האם הופעתן של נקודות התעבורה במרשם התעבורתי של הנהג עשויות להביאו למצב של שלילת רישיון הנהיגה?

חשוב להבין כי נקודות התעבורה תקפות לפרק זמן מוגבל ואילו הופעתן במרשם התעבורתי תופיע לעולמי עד אך ייתכן שאינן יהיו בתוקף, הסתבכתם? נסביר בפשטות:

כאשר נרשמו לחובת הנהג 20 נקודות, תוקף הנקודות יעמוד לשנתיים מיום ביצוע העבירה האחרונה, לדוגמה: שיר ביצעה עבירת תנועה אשר בגינה נרשמו לה 8 נקודות תעבורה כדוגמת שימוש בטלפון נייד בנהיגה בתאריך 01.01.20, ולאחר שנה ביצעה שוב עבירת תנועה נוספת אשר בגינה נרשמו לה 10 נקודות תעבורה כדוגמת חציית צומת באור אדום בתאריך 01.01.21. כנגד שיר כרגע רשומות 18 נקודות תקפות. בכדי שהנקודות בעניינה של שיר יאבדו מהתוקף, היא תידרש לא לבצע עבירת תנועה עד לתאריך 01.01.23. זאת אומרת, עליה להקפיד על כללי התעבורה הקפדה יתרה ולא לבצע עבירת תנועה במשך שנתיים מיום ביצוע העבירה האחרונה(01.01.21). לעומת זאת, במקרה בו שיר ביצעה 3 עבירות תנועה במסגרת השנתיים למשל בתאריכים : 01.01.20, 01.01.21, 01.01.22 כאשר שלושת העבירות נושאות 8 נקודות כל אחת וביחד 24 נק', תוקף הנקודות יהיה ל-4 שנים מיום ביצוע העבירה האחרונה להלן – 01.01.22. לאור האמור, בכדי שרישיונו של הנהג יישלל לתקופה המוגדרת על הנקודות להיות תקפות.

אילו אמצעי תיקון נוספים צפוי הנהג לקבל ממשרד הרישוי מלבד שלילה?

בהתאם ל – שיטת הניקוד של משרד הרישוי, קיימים מספר אמצעי תיקון שונים בהתאם למספר הנקודות הרשמות לחובות הנהג לרבות:

מספר נקודות תעבורה: אמצעי התיקון:
רישום של 12 נקודות הנהג יידרש בביצוע של קורס נהיגה בסיסי(קורס ראשון). הקורס הינו 12 שעות סך הכל אשר נחלקים ליומיים של לימודים לרוב.
רישום של 24 נקודות במקרה דנן, יידרש הנהג בביצוע קורס נהיגה ייעודי(קורס שני). בקורס הנוכחי מועברים תכנים שונים מאלו המועברים בקורס הראשון.
רישום של 36 נקודות לצערו הרב של הנהג, עליו להיפרד מרישיון הנהיגה שלו בפועל לתקופה של שלושה חודשים. שימו לב, במקרה שהנהג לא הפקיד את רישיונו במשרד הרישוי, לא יימנו עבורו מספר ימי השלילה!!
רישום של 72 נק'(או 36 תוך 6 שנים, בפעם השנייה) הנהג ייפרד מרישיון הנהיגה שלו לתקופה של תשעה חודשים בפועל! ובכדי להשיב את רישיונו בחזרה יידרש לבצע אמצעי תיקון נוספים לרבות:

·        קורסי נהיגה

·        מבחן עיוני + מבחן מעשי

·        בדיקות במכון הרפואי לבטיחות בדרכים

קיבלתי דו"ח עם 2 נקודות, האם אני צפוי לשלילת הרישיון?

באופן כללי, 2 נקודות תעבורה הינו מספר הנקודות המינימלי שאותו ניתן לייחס לנהג בגין עבירת תנועה שביצע. נכון לומר כי 2 נקודות בפני עצמן אינן מסכנות לנהג את רישיון הנהיגה שלו, אך יחד עם זאת טרם תשלום הקנס הכספי המופיע בדו"ח, יש לבדוק את מספר הנקודות אשר מופיעות לנקודות בתדפיס הנקודות הנוכחי.

להלן מספר דוגמאות באילו מצבים עשוי נהג לקבל דו"ח תנועה מסוג ברירת משפט עם 2 נקודות תעבורה:

  • פנס חזית שאינו מאיר
  • פנס אחורי שאינו מאיר
  • לוחית זיהוי אחורית שאינה מוארת כנדרש

במקרה שקיימות לחובתו של הנהג 34 נקודות תעבורה לשם ההדגמה, רישום של 2 נקודות בשלב זה, יביא את הנהג למצב בו הוא יידרש להיפרד מרישיון הנהיגה שלו בפועל לתקופה של שלושה חודשים בגין רישום של 36 נקודות תקפות. בתרחיש הנוכחי, יש להיוועץ עם עורך דין תעבורה בהקדם האפשרי בכדי לראות כיצד ניתן לסייע בביטולן של 2 הנקודות הנוכחיות. שימו לב, תשלום הדו"ח מהווה הודאה בדבר ביצוע העבירה ועל כן ייזקפו לחובת הנהג הנקודות באופן אוטומטי.

נרשם לחובתי דו"ח ברירת משפט עם 4 נק', האם רישיון הנהיגה שלי בסכנת שלילה?

רישום של 4 נקודות תעבורה עשוי להתרחש בעת ביצוע עבירות תנועה כדוגמת: נהיגה על המדרכה, נסיעה אחורנית אשר מהווה סיכון ליתר עוברי הדרך, אי ציות לתמרור 303 אשר לפיו נדרש הנהג בנסיעה בכיוון החץ, גרירת רכב שלא בביטחה וכיוצ"ב.

כפי שציינו קודם לכן, רישום של 4 נקודות בפני עצמן אינן מהוות סכנה לרישיונו של הנהג, אך בשילוב של יתר נקודות אשר תקפות לנהג, עשוי רישיונו להימצא במצב של שלילה בפועל. לכן, טרם התשלום על הנהג להנפיק תדפיס נקודות עדכני ולוודא זאת. ניתן להסתייע בשירותיו של עו"ד המתמחה בתחום התעבורה בכדי זה ייבחן עבורכם את התדפיס כנדרש.

האם 6 נקודות תעבורה עשויות לשלול לנהג את רישיון הנהיגה בהתאם לשיטת הניקוד?

רישום של 6 נקודות תעבורה עשוי להתרחש במספר עבירות שונות לרבות:

  • נהיגה ללא חגורת בטיחות
  • ביצוע עקיפה לפני מעבר חציה
  • נהיגה ברכב אשר פולט עשן בצורה אשר עשויה להטריד את עוברי הדרך השונים
  • ביצוע עקיפה כאשר קיים רכב עוקף
  • נהיגה שלא בימין הקיצוני

העבירות שהצגנו כעת הינן עבירות מסוג ברירת משפט, יחד עם זאת רישום של 6 נקודות תעבורה עשוי להינתן גם בדו"ח מסוג הזמנה לדין כדוגמת – אי ציות להוראת שוטר. כפי שצוין לאורך המאמר, אמצעי התיקון מטעם משרד הרישוי מתחילים ב12 נקודות כדוגמת קורס נהיגה בסיסי. חשוב להבין כי תוקפן של הנקודות עומד על שנתיים מיום ביצוע העבירה האחרונה במקרה בו קיימות לנהג 20 נקודות תקפות לכל היותר. לעומת זאת, במקרה שקיימות לנהג 22 נקודות, תוקפן יהיה ל-4 שנים מיום ביצוע העבירה האחרונה לדוגמא:

לחובתה של מרים 22 נקודות תעבורה, ולאחר שלוש שנים מיום ביצוע העבירה האחרונה(01.01.20) נרשמו לחובתה עוד 16 נק' בגין ביצוע 2 עבירות תנועה נוספות, לדוגמא: העבירה האחרונה של מרים התבצעה בתאריך 01.01.20 וכתוצאה מכך מרים עמדה על 22 נקודות, ואילו לאחר 3 שנים בתאריך 01.01.23 ביצעה מרים עוד 2 עבירות נוספות. משמע שלמרים קיימות 38 נקודות תקפות ועל כן תידרש להפקיד את רישיון הנהיגה שלה לשלושה חודשים בפועל במשרד הרישוי.

נרשמו לחובתי 10 נקודות תעבורה, מה עליי לעשות בכדי להימנע משלילה?

בהתאם לשיטת הניקוד קיימות 5 קבוצות של נקודות לרבות: 2, 4, 6, 8 או 10 לכל היותר, משמע כי רישום של עשר נקודות הינו המקסימאלי אשר ניתן לתת בגין ביצוע עבירת תנועה לרבות – נהיגה בצומת בניגוד לאור האדום שדלק ברמזור, נהיגה בשכרות, מהירות מופרזת כדוגמת נסיעה בכביש עירוני במהירות של 41 קמ"ש מעל המותר וכיוצ"ב.

במקרה בו קיבלתם דו"ח מסוג ברירת משפט עם קנס כספי ונקודות או הזמנה לדין, חשוב להסתייע בשירותיו של עורך דין תעבורה בכדי שזה יבחן עבורכם את כלל חומרי הראיות בתיק ובכך עשוי למנוע ממכם סנקציה של שלילת רישיון הנהיגה בפועל. עורך דין תעבורה מקצועי ומיומן ידע לבחון את הדו"ח בצורה מקיפה ולאתר ליקויים כאלו ואחרים וכתוצאה מכך להביא עבורכם הסדר מקל שאינו נושא בגינו נקודות תעבורה.

קיבלתם הודעה ממשרד הרישוי לעניין שלילת רישיון הנהיגה שלכם? חשוב שתדעו

נהג שהגיע למספר נקודות של 36 ואילך או 72, יקבל לביתו מכתב ממשרד הרישוי אשר לפיו עליו להגיע תווך 30 ימים למשרד הרישוי ולהפקיד את רישיונו לתקופה הנדרשת. הנהג רשאי להשמיע את טענותיו ואף לבקש דחייה בעניין שלילת רישיונו. אם אכן משרד הרישוי ראה לנכון בגין נסיבות כאלו ואחרות לדחות את השלילה, הדחייה תינתן לחצי שנה. במהלך החצי השנה מומלץ להסתייע בעורך דין בכדי להבין אם יש דרך בכדי למנוע את השלילה הצפויה.

כיצד יכול נהג לבדוק כמה נקודות רשומות לחובתו והאם הוא נדרש בשלילה?

ניתן לברר אודות מצב הנקודות שלכם במספר דרכים שונות עליהם נפרד כעת. שימו לב, אם ביצעתם עבירת תנועה וקיבלתם דו"ח ברירת משפט עם קנס ונקודות, כל עוד לא שילמתם את הקנס לא יופיעו לחובתכם הנקודות ואילו במצב בו קיבלתם הזמנה לדין בצירוף נק', לא ייזקפו לחובתכם הנקודות עד אשר יתקבל פסק דין בעניינכם.

את תדפיס הנקודות העדכני ניתן להוציא בדרכים הבאות:

  1. הגשת פנייה מקוונת לאגף הרישוי – לחצו כאן. חשוב לדעת כי תדפיס הנקודות יישלח לכתובת המגורים המעודכנת לכם במשרד הפנים תוך 10 ימי עבודה. לכן אם הינכם מעוניינים לקבל את המידע באופן מיידי, מומלץ שלא להגיש את הפנייה הנ"ל.
  2. ניתן לקבל תדפיס עדכני ממשרד הרישוי, אך בכדי להוציא את התדפיס תידרשו לתאם תור מראש באמצעות היישומון MYVISIT או במוקד הקולי 5678*
  3. הדרך המהירה ביותר להנפקת תדפיס נקודות עדכני הינה באמצעות עמדת רשיומט הממוקמת בסניפי הסופר פארם הנבחרים. חשוב לדעת כי בכדי להנפיק את התדפיס העדכני בשירות עצמי בעמדת הרשיומט יש להגיע עם כרטיס אשראי על שמכם בלבד לצורך אמצעי מזהה. אם אין ברשותכם כרטיס אשראי על שמכם, לא ניתן להנפיק את התדפיס.

הוצאתי תדפיס נקודות עדכני וראיתי שאני עשוי לקבל שלילה בגין דו"ח שקיבלתי, מה עליי לעשות?

ראשית, עליך להימנע מתשלום הקנס הכספי בדו"ח, מכיוון שאם תבחר לשלם את הקנס לא ניתן לבצע דבר לשם התמודדות מול הנקודות המיוחסות לך הודות ובחרת לבצע הודאה באשמה. שנית, פנה בהקדם האפשרי לעורך דין תעבורה בכדי שזה יבחן עבורך את הדו"ח שקיבלת ויראה האם נפלו ליקויים כאלו ואחרים אשר עשויים לפגום את ביסוסה של התביעה להרשעה. לרוב, עו"ד תעבורה מנוסה ומיומן יאתר כשלים מהותיים הן בדו"ח והן בראיות התביעה, וכתוצאה מכך עשוי להתקבל הסדר טיעון מקל ללא נקודות תעבורה.

קיבלתם שלילה של תשעה חודשים בגין ריבוי נקודות? למה אתם צפויים

במקרה שקיבלתם שלילה לתשעה חודשים בגין ריבוי נקודות משמע שצברתם 72 נקודות או שמא 36 נקודות בפעם השנייה תוך שש שנים! בהתאם לכך בתום הפסילה, בכדי שתוכלו לקבל את רישיונכם בחזרה, תידרשו בביצוע אמצעי תיקון נוספים לרבות:

  1. מבחן עיוני(תיאוריה)
  2. מבחן מעשי(טסט)
  3. ביצוע בדיקות במכון הרפואי לבטיחות בדרכים

חשוב לדעת כי התמודדות מול המרב"ד איננה פשוטה מכיוון שהינכם מגיעים למבדקים לאחר שביצעתם עבירות תנועה רבות! יש לציין כי מטרת העילית של המרב"ד היא לבדוק את מסוכנתם של הנהגים השונים לנהיגה. במקרה שהתרשם המכון הרפואי כי הנהג אינו כשיר לנהיגה, תינתן המלצה שלילית למשרד הרישוי ובהתאם לכך לא יושב לנהג רישיונו. לכן, מומלץ להימנע מלהגיע לתרחיש בו צברתם לחובתם עבירות רבות! במקרה בו אין מנוס והינכם נדרשים להגיע למבדקים במכון הרפואי לבטיחות בדרכים, מומלץ לפנות לקבלת ייעוץ והכוונה על ידי עורך דין תעבורה הבקיא בהתמודדות מול הגוף הנוכחי.

חוששים משלילת רישיונכם בגין ריבוי נקודות? הסתייעו בעו"ד תעבורה

משרד עו"ד תעבורה יערית אוליאל מונה צוות של עו"ד ובוחני תנועה אשר מתמחים בתחום התעבורה ותאונות הדרכים בלבד. עו"ד אוליאל עוסקת בתחום מזה שנים רבות, והינה בעלת ניסיון רב בכל הנוגע להתמודדות מול דו"חות תנועה בעבירות כאלו ואחרות.

בהתאם לכך, אם הוגש נגדכם כתב אישום או שמא נרשם לחובתם דו"ח ברירת משפט עם קנס ונקודות, פנו אלינו בהקדם האפשרי ונשמח לסייע לכם כנדרש.

התוצאות מדברות בעד עצמן!
שאלות נפוצות
מדובר בשאלה אשר מטרידה נהגים רבים ובצדק! בהתאם לכך חשוב לדעת כי שלילה עשויה להינתן למספר חודשים שונים בהתאם לנקודות הרשומות לחובתכם. לכל המידע העדכני, כנסו לאתר.
באופן עקרוני, רישום של 4 נקודות בפני עצמן אינו מהווה לסכן לרישיון הנהיגה שלכם, אך אם קיימות לחובתכם נקודות תעבורה תקפות, ייתכן ורישום של 4 הנקודות הנוכחיות עשוי להביא אתכם למצב בו תידרשו להיפרד מרישיון הנהיגה שלכם בהתאם לשיטת הניקוד של משרד הרישוי. לקריאה מעמיקה, במאמר.
ניתן להוציא תדפיס נקודות עדכני במספר דרכים שונות לרבות: עמדות הרשיומט הממוקמות בסניפי הסופר פארם הנבחרים, במשרד הרישוי או שמא באמצעות פנייה מקוונת. לרשימה המלאה, לחצו כאן.
עליך להסתייע בשירותיו של עורך דין תעבורה מקצועי ומיומן בכדי שזה יבחן עבורך את הדו"ח בצורה מקצועית ועניינית! בבחינת הדו"ח וחומר הראיות אשר קיים בידי התביעה, עשוי עו"ד לאתר כשלים מהותיים ובכך להביא עבורך הסדר טיעון מקל ללא נקודות. לייעוץ ללא התחייבות, בקרו באתר.
עו"ד יערית אוליאל
עו"ד יערית אוליאל
עו"ד אוליאל סיימה את לימודי התואר‎ ‎במשפטים בהצטיינות יתרה ואף התמחתה בתחום ‏הפלילי בפרקליטות מחוז צפון וכך זכתה להכיר את מערכת אכיפת החוק משני צידי המתרס, דבר אשר מהווה יתרון משמעותי עבור קהל לקוחותיה‎.‎‏ עו"ד יערית אוליאל‎ ‎מתמחה בתחום דיני התעבורה ותאונות הדרכים בישראל, כאשר במסגרת עבודתה מייצגת נהגים במגוון תיקים בתחום בדרגות קושי שונות החל מעבירות קנס וכלה בתאונות דרכים קטלניות‎.‎ בנוסף, עו"ד אוליאל מקדישה זמן ומאמצים רבים בלימוד תחום התעבורה, מרצה בפני עורכי דין חדשים מטעם לשכת עורכי הדין וחברה בועדת התעבורה של לשכת עורכי הדין. כמו כן, עו"ד אוליאל מתנדבת בבתי ספר ומרצה לתלמידים בתחום הבטיחות בתעבורה כאשר מטרתה העיקרית היא להקנות ערכים וידע בתחום.
קצת על משרדנו

בעלי ניסיון מקצועי רב שנים בייצוג נהגים בבתי משפט, במשרדי הרישוי ובמכון הרפואי לבטיחות בדרכים. צוות המשרד מונה עו"ד לתעבורה ותאונות דרכים ובוחני תנועה מקצועיים יוצאי משטרת ישראל וכן אנשי מקצוע נוספים המסייעים לתיקי המשרד במתן חוות דעת מקצועיות. צוות המשרד נבחר בקפידה רבה בכדי להבטיח לכלל הלקוחות קבלת שירות מקצועי ואיכותי. קראו עוד על משרדנו או על תיקים מעניניים שניהלנו לאחרונה – הצלחות המשרד

אהבתם את הכתבה? שתפו!
עלול לעניין אתכם גם...
תצהיר הפקדת רישיון נהיגה

במקרים בהם הוחלט על שלילת רישיון הנהיגה שלכם, הינכם נדרשים להפקיד את רישיון הנהיגה בגוף בו קיבלתם את השלילה. שלילת

מחיקת נקודות תעבורה

שיטת הניקוד בישראל מטרתה העיקרית הינה, התמודדות עם עברייני תנועה רצידיביסטים (מועדים) אשר מבצעים עבירות תנועה רבות. אמצעי זה בא

משרדנו מתמחה רק בתעבורה