לוגו עורך דין תעבורה יערית אוליאל

ביטול דו"ח על נהיגה בשכרות

מעבר לסיכוי הגבוה לקבל דו"ח תנועה או שלילת רישיון, נהיגה בשכרות מהווה פעולה מסוכנת מאוד, הן לנהג ולנוסעי הרכב והן להולכי רגל ולנהגים האחרים. האם, וכיצד, ניתן לבטל דו"ח על נהיגה בשכרות?

מהי הגדרת עבירת נהיגה בשכרות?

נהיגה בשכרות מהווה עבירה מכוח סעיף 62(3) לפקודת התעבורה. בשונה מעבירת הנהיגה תחת השפעת אלכוהול, הנחשבת לחמורה פחות, עבירת הנהיגה בשכרות נחשבת לאחת העבירות החמורות ביותר בפקודה, ובהתאם, אדם הנתפס נוהג במצב של שכרות, נחשב הן על ידי רשויות האכיפה והן על ידי בתי המשפט כאדם בעל מסוכנות גבוהה ביותר כלפי זולתו וכלפי עצמו. הערה חשובה היא, כי אדם הנעצר על ידי שוטר תנועה במצב של שכרות, לא מקבל דו"ח תנועה רגיל, אלא מקבל לידיו באופן מידי הזמנה לדין וכתב אישום חמור.

ביטול דו"ח על נהיגה בשכרות - uliel.co.il

מיהו שיכור? 

המבחן לבדיקת רמת השכרות של אדם הוא מבחן אובייקטיבי. כלומר, לא בודקים איך האדם מרגיש או איך הוא מתנהג, אלא שקיים רף מסוים של אחוז אלכוהול, כאשר כל מי שנמצא בגופו אחוז אלכוהול העולה על הרף, ייחשב לשיכור. חשוב להבין זאת, משום שייתכנו מצבים בהם האדם כלל אינו מרגיש שיכור, ואף מתנהל בצורה תקינה, אך על פי החוק, הוא יואשם בעבירה החמורה של נהיגה בשכרות. כיום בישראל, רף השכרות הקבוע בחוק הוא מעל 240 מיקרוגרם אלכוהול בכל ליטר של אוויר נשוף (נאכף רק מעל 290 מ"ג).

יתרה מכך, קיימות קבוצות אוכלוסייה מסוימות איתן בחר המחוקק להחמיר במיוחד, וקבע את רף השכרות בהתחשב במאפיינים הייחודיים של אוכלוסיות אלה, כאשר הרף עומד על חמישית מהרף הרגיל. האוכלוסיות הללו כוללות נהגים חדשים שוותק הנהיגה שלהם הוא פחות משנתיים, נהגים צעירים שטרם הגיעו לגיל 24, נהגים ברכב מסחרי או ברכבי עבודה שמשקלם עולה על שלושה וחצי טון, ונהגים אשר נוהגים ברכב ציבורי כמו אוטובוס, מונית וכדומה.

 

ביטול דוח על נהיגה בשכרות
ביטול דוח על נהיגה בשכרות

 

האם יש לי זכות לסרב לבדיקת ינשוף?

עבירה של סירוב לבדיקת ינשוף מהווה עבירה חמורה לא פחות מהעבירה המקורית. לכל שוטר יש סמכות חוקית לבצע בדיקת ינשוף לנהגים, בכל מקום ובכל זמן, אפילו בלי חשד סביר או סיבה כלשהי נראית לעין. על כן, מומלץ מאוד לשתף פעולה עם השוטר, ולא לסרב לבדיקת הינשוף. זאת, להבדיל מבדיקת הנשיפון, שלה מותר לסרב – אין כל חובה מצד הנהג לשתף פעולה ולבצע בדיקה זו.

 

כיצד עובד מכשיר הינשוף?

בקצה המכשיר נמצאת פיה חד פעמית, המחוברת לצינור. גוף המכשיר עצמו הוא מעין תא מדידה, הפועל בעזרת שני חיישנים, האחד בוחן את מהות החומר הנמדד, והשני מודד את כמות החומר. כאשר הנהג הנבדק נושף אל המכשיר, החיישנים מופעלים, וכך נקבע אחוז האלכוהול בליטר של אוויר נשוף.

 

כיצד מתבצעת בדיקת הינשוף?

לפני שמתבצעת בדיקת הינשוף, תפקידו של השוטר להחליף את הפיה החד פעמית של המכשיר, שכן אם לא יעשה זאת, קיים חשש ממשי שתוצאות הבדיקה של הנבדק יוטו לרעתו כתוצאה משאריות אלכוהול על הפיה. במידה ותוצאת הבדיקה מראה שבגופו של הנבדק אחוז אלכוהול גבוה מהמותר.

תנאי מהותי נוסף לאמינות תוצאות הבדיקה, הוא המתנה של רבע שעה לפני ביצוע בדיקת הינשוף. בזמן ההמתנה על השוטר לוודא כי הנבדק לא מעשן, שותה, אוכל, מקיא או מכניס דבר מה לפיו או לאפו בזמן זה. 

בכל מקרה שבו עולה חשד לביצוע אחד או יותר מהתנאים בניגוד לנהלים, אמינות תוצאות הבדיקה נפגעת. ככל שהפגיעה באמינות גדולה יותר, כך עולה הסיכוי לביטול כתב האישום. אם עורך הדין של הנהג הצליח לערער על אמינות הבדיקה, ניתן יהיה להקל בסעיף האישום ולהגיע להסדר טיעון מול התביעה.

 

מה הענישה הצפויה בגין נהיגה בשכרות?

ברמה המיידית, נהג שקיבל דו"ח בגין נהיגה בשכרות יוזמן לשימוע מול קצין משטרה, בדרגת מפקח ומעלה, אשר בסמכותו לפסול מנהלית את רישיון הנהיגה של מקבל הדו"ח. במידה והנהג לא מתייצב לשימוע, הנערך תוך שלוש ימים מיום מתן הדו"ח, רישיונו יפסל אף בהעדרו.

במהלך השימוע, הקצין יבחן את הראיות לכאורה לביצוע העבירה על ידי הנהג, ויעריך את המסוכנות הנשקפת מהנהג. לאחר בחינה זו, יחליט הקצין אם יש מקום לשלול את רישיון הנהיגה של הנהג באופן מיידי ולהשבית את רכבו לתקופה בת 30 יום. במידה ואירעה תאונת דרכים, בנוסף לנהיגה בשכרות, בסמכות הקצין לשלול את רישיון הנהג הפוגע לתקופה ארוכה יותר, של עד 90 יום.

ביטול דו"ח על נהיגה בשכרות - uliel.co.il

יתר על כן, במקרה והנהג הורשע בעבירת נהיגה בשכרות בבית הדין לתעבורה, יוטל עליו עונש מינימום של שנתיים פסילה של רישיון הנהיגה שלו. אם לא די בכך, במידה ובשנה שקדמה לביצוע עבירת הנהיגה בשכרות, הורשע הנהג בביצוע עבירה דומה, עונש המינימום יהיה ארבע שנות פסילה.

במקרים בעלי רמת חומרה גבוהה במיוחד, ייתכן שהתביעה תדרוש אף עונשי מאסר בפועל. חומרת העבירה נגזרת מכלל נסיבות העבירה המעידות על מסוכנותו הגבוהה של הנהג, בין היתר מרמת האלכוהול שנמצאה בגופו.

האם ניתן לבטל דו"ח או כתב אישום בגין נהיגה בשכרות?

כפי שצוין בפסקאות הקודמות, בכל מקרה שבו עולה חשד לביצוע אחד או יותר משלבי בדיקת השכרות בניגוד לנהלים, אמינות תוצאות הבדיקה נפגעת. ככל שהפגיעה באמינות גדולה יותר, כך עולה הסיכוי לביטול כתב האישום. חשוב מאוד להתייחס לכל טעות שביצע השוטר, שכן כל טעות כזו היא בעלת משמעות אדירה על המסכת הראייתית של התיק, ועשויה להשפיע בצורה משמעותית על תוצאת המשפט. לפרטים נוספים פנו לעו"ד יערית אוליאל.

במקרים בהם בדיקת השכרות נעשתה בניגוד לנהלים, כך נפגעת אמינות הבדיקות, מה שלבסוף עשוי להוביל לביטול כתב האישום.

רף השכרות שנקבע בחוק הוא 240 מיקרוגרם אלכוהול בליטר אוויר נשוף. לעוד בנושא, באתר.

אם בית המשפט יבחר להרשיע את הנהג, יוטל עליו פסילת רישיון בת מינימום שנתיים, בליווי סנקציות נוספות. לקריאה בנושא כנסו לאתר.

המחבר
עו"ד יערית אוליאל
עו"ד יערית אוליאל
עו"ד אוליאל סיימה את לימודי התואר‎ ‎במשפטים בהצטיינות יתרה ואף התמחתה בתחום ‏הפלילי בפרקליטות מחוז צפון וכך זכתה להכיר את מערכת אכיפת החוק משני צידי המתרס, דבר אשר מהווה יתרון משמעותי עבור קהל לקוחותיה‎.‎‏ עו"ד יערית אוליאל‎ ‎מתמחה בתחום דיני התעבורה ותאונות הדרכים בישראל, כאשר במסגרת עבודתה מייצגת נהגים במגוון תיקים בתחום בדרגות קושי שונות החל מעבירות קנס וכלה בתאונות דרכים קטלניות‎.‎ בנוסף, עו"ד אוליאל מקדישה זמן ומאמצים רבים בלימוד תחום התעבורה, מרצה בפני עורכי דין חדשים מטעם לשכת עורכי הדין וחברה בועדת התעבורה של לשכת עורכי הדין. כמו כן, עו"ד אוליאל מתנדבת בבתי ספר ומרצה לתלמידים בתחום הבטיחות בתעבורה כאשר מטרתה העיקרית היא להקנות ערכים וידע בתחום.
קצת על משרדנו

בעלי ניסיון מקצועי רב שנים בייצוג נהגים בבתי משפט, במשרדי הרישוי ובמכון הרפואי לבטיחות בדרכים. צוות המשרד מונה עו"ד לתעבורה ותאונות דרכים ובוחני תנועה מקצועיים יוצאי משטרת ישראל וכן אנשי מקצוע נוספים המסייעים לתיקי המשרד במתן חוות דעת מקצועיות. צוות המשרד נבחר בקפידה רבה בכדי להבטיח לכלל הלקוחות קבלת שירות מקצועי ואיכותי. קראו עוד על משרדנו או על תיקים מעניניים שניהלנו לאחרונה – הצלחות המשרד

אהבתם את הכתבה? שתפו!
עלול לעניין אתכם גם...
עסקת טיעון נהיגה בשכרות

נהיגה בשכרות נתפסת כאחת מן עבירות התעבורה החמורות ביותר בגין הסכנה הממשית להתרחשותן של תאונות דרכים. נהג אשר יימצא נוהג

שימוע בעבירת נהיגה בשכרות

נתפסים נוהגים בשכרות? הינכם עשויים להיות מזומנים לשיחת שימוש בפני קצין משטרה. באופן כללי, שימוש איננו עניין טכני אלא עניין

עורך דין נהיגה בשכרות

האם יצא לכם אי פעם לצאת לערב עם החברים, בילוי במועדון או סתם לביקור שגרתי עם המשפחה כשאלכוהול היה מעורב

משרדנו מתמחה רק בתעבורה