לוגו עורך דין תעבורה יערית אוליאל

חידוש רישיון נהיגה לאחר שלילת המכון הרפואי לבטיחות בדרכים

כיום בישראל, כל נהג העובר אירוע לב, אובדן הכרה או שמצב בריאותו מדרדר באופן פתאומי, כמו גם נהג אשר הורשע בצריכת סמים או בנהיגה תחת השפעת אלכוהול, עלול לקבל הודעה על התליית רישיון הנהיגה שלו עד לבדיקת המכון הרפואי לבטיחות בדרכים. מהו המכון הרפואי לבטיחות בדרכים, ומה עושים במקרה של החלטה על התליית רישיון הנהיגה?

 

 

מהו המכון הרפואי לבטיחות בדרכים (המרב"ד)?

המכון בטיחות בדרכים, או בקיצור "המרב"ד", הוא הגורם הרפואי המוסמך לביצוע בדיקות רפואיות עבור רשות הרישוי, ומטרתו היא בלימתה של מגיפת תאונות הדרכים, הנגרמות בשל ליקוי בריאותי של הנהג. המכון הרפואי רשאי להמליץ לרשות הרישוי אודות כשירותם הרפואית של אנשים לנהיגה, בהתאם לסוג הרכב המנועי בו הם נוהגים.

המכון הרפואי אחראי, בין היתר, לאיתור מוקדם של ליקויים בריאותיים של נהגים, בנוסף לעריכת מעקבים מנהליים וביקורות רפואיות, כמו כן, המכון עורך בדיקות פסיכולוגיות לנהגים אשר סווגו כבעלי פוטנציאל גבוה לנהיגה מסוכנת, או לכאלה בעלי ליקויים בריאותיים ונפשיים, במטרה "להקדים תרופה למכה".

חידוש רישיון נהיגה לאחר שלילת המכון הרפואי לבטיחות בדרכים - uliel.co.il

סמכויותיו של המכון הרפואי לבטיחות בדרכים

למכון הרפואי לבטיחות בדרכים סמכויות נרחבות, והוא רשאי, בין היתר:

  • לשלול את כל דרגות רישיון הנהיגה לצמיתות.
  • לשלול דרגה מסוימת של רישיון הנהיגה לצמיתות.
  • להטיל מגבלות על כל דרגות רישיון הנהיגה, לתקופה מוגבלת או לצמיתות.
  • להטיל מגבלות על דרגה מסוימת של רישיון הנהיגה, לתקופה מסוימת או לצמיתות.
  • לשלול רישון נהיגה לתקופה מוגבלת ולהתנותו בביצוע מבחנים או בדיקות רפואיות.
  • מי יופנה לבדיקה במכון הרפואי ומדוע?

 

כאמור, לא כל אדם המחזיק ברישיון נהיגה יופנה לבדיקה במכון הרפואי, אלא במקרה שבו עולה חשד כי הנהג אינו כשיר, וכי הוא מסכן את הציבור בנהיגתו. המכון הרפואי מקבל דיווח ממגוון מקורות מוסמכים אודות הנהגים אשר צריכים לעבור בדיקות כשירות, והוא זה שמזמן אותם לבדיקת כשירות רפואית.

חידוש רישיון נהיגה לאחר שלילת המכון הרפואי לבטיחות בדרכים
חידוש רישיון נהיגה לאחר שלילת המכון הרפואי לבטיחות בדרכים

להלן רשימת המופנים לבדיקות כשירות רפואית במרב"ד על מנת לבצע חידוש רישיון נהיגה

  • מבקשי רישיון נהיגה לרכב ציבורי ומשא כבד – על ידי משרד הרישוי.
  • עברייני תנועה מועדים ולאחר תום שלילה – על ידי משרד הרישוי.
  • נהגים שדווחו על ידי משטרת ישראל על מעורבותם בתאונות דרכים.
  • נהגים שדווחו על ידי בית המשפט.
  • נכי משרד הביטחון.
  • נכים המופנים על ידי המוסד לביטוח לאומי.
  • משתמשי או מורשעי סמים או אלכוהול – מופנים על ידי משרד הרישוי, משטרת ישראל או צה"ל.
  • דיווח על ידי רופא מכוח סעיף 12 ב' לפקודת התעבורה.
  • מבקשי או מחזיקי רישיון נהיגה בעלי בעיות בריאותיות – על ידי משרד הרישוי.
  • הפניה מפאת גיל על ידי משרד הרישוי, מכוח תקנה 196 לתקנות התעבורה.
  • נבדקים המחויבים בבדיקת ביקורת מטעם המכון הרפואי לבטיחות בדרכים ועדת ערר.

 

כאשר מתעורר חשד כי הנהג מסכן את הציבור בנהיגתו עקב ריבוי עבירות תנועה, הוא יוזמן למכון הרפואי לבטיחות בדרכים לצורך בדיקה על ידי פסיכולוג, בעוד שכאשר מתעורר החשד כי הנהג מסכן את הציבור בנהיגתו עקב מצבו הנפשי, הוא יוזמן למכון לצורך בדיקה על ידי פסיכיאטר.במקרה זה, יש צורך להסתייע בעורך דין תעבורה מיומן בתחום. במקרה שכזה, אי קבלת סיוע מעו"ד הבקיא בהתמודדות מול המרב"ד, עשויה להוביל לקבלת המלצה שלילית לאובדן הרישיון. לקריאה אודות בדיקת מצב רישיון הנהיגה, כנסו למאמר המלא.

רישיון הנהיגה שלך בסכנה?  אנחנו כאן!

השאר פרטים עכשיו ונילחם עבור הצדק המגיע לך!

 

חובת הדיווח על שלילת רישיון נהיגה

החל משנת 2009, הוחלו חובות דיווח שונות על רופאים מכוח חוזר מנכ"ל של משרד הבריאות. החוזר קובע, כי קיימת חובת דיווח בנוגע לנהגים אשר מצבם הרפואי עשוי לסכן את שאר הנהגים והולכי הרגל, או את הנהגים בעצמם.

חובת הדיווח מוטלת על כל רופא המטפל באדם אשר גילו הוא 16 ומעלה, גם אם מדובר באבחון או טיפול חד פעמי. חובת הדיווח למכון הרפואי לבטיחות בדרכים גוברת על חובת הסודיות הרפואית. להלן רשימת המחלות והמצבים הרפואיים אשר מחייבים את הרופא המטפל להעביר דיווח למכון הרפואי:

  • שבץ מוחי.
  • הפרעות בלתי נשלטות בקצב הלב.
  • אפילפסיה.
  • היפוגליקמיה סימפטומטית אשר החולה אינו מודע לה, או שאינו יודע לזהות את סימניה בבירור.
  • שימוש לרעה באלכוהול, סמים או תרופות מרשם.
  • דמנציה מתקדמת עם פגיעה בחוש ההתמצאות.
  • דום נשימה בשינה.
  • הפרעות בשיווי משקל העלולות להשפיע על כושר השיפוט.
  • ליקויים אורטופדיים והפרעות מוטוריות המפריעות לתפעול התקין של כלי הרכב.
  • מחלות לב חמורות ואי ספיקת לב מתקדמת.
  • מחלת נפש פעילה הפוגעת בכושר השיפוט.
  • ירידה בכושר הראייה או השמיעה שאינם ניתנים לתיקון על ידי אביזר עזר.
  • מחלה סרטנית פעילה המשפיעה על כושר השיפוט או על המצב הכללי.
  • שלבי ההליך במכון הרפואי לבטיחות בדרכים

במקרה שהתקבל דיווח על ידי אחד הגורמים המוסמכים אודות הצורך לבדוק את הנהג, הוא יקבל מכתב מהמכון הרפואי לבטיחות בדרכים שבו יתבקש להמציא מידע רפואי, לעבור בדיקות במכון הרפואי ולעבור בדיקות משלימות וחיצוניות. במכתב הזימון למכון הרפואי יפורטו כלל המסמכים שעל הנבדק להביא עמו, בהתאם לנסיבות האינדיבידואליות של כל מקרה.

בין שלל הבדיקות הרפואיות אשר נועדו לקבוע את כשירותו של האדם לנהוג, עשויות להיכלל בדיקת נרקולוג, מבדקי אישיות שונים, ושיחות עם פסיכיאטר או פסיכולוג.

חידוש רישיון נהיגה בתום שנתיים שלילה

ראשית, חשוב להבין כי במקרה שרישיונכם נפסל לתקופה העולה על 12 חודשים(קיים שוני בין נהגים חדשים לנהגים וותיקים) תידרשו לבצע מספר דברים טרם יושב אליכם רישיון הנהיגה בחזרה לרבות:

  • מבחן עיוני – תיאוריה
  • מבחן מעשי – טסט
  • קורסי נהיגה

שנית, במקרים בהם רישיונכם נפסל בגין הרשעה במשפט לתעבורה באשמת נהיגה תחת השפעת אלכוהול/סמים, תידרשו לעבור בדיקות רפואיות במכון הרפואי לבטיחות בדרכים. במקרה שביצעתם את כל הנדרש, אך קיבלתם המלצה שלילית מהמרב"ד, לא תוכלו לקבל את רישיונכם בחזרה. בהתאם לכך, חשוב להבין כי מעבר לכך שרישיונכם נשלל לשנתיים רצופות, אתם צפויים לסנקציות מהותיות הן מטעם בית המשפט והן מטעם המכון הרפואי לבטיחות בדרכים.

חידוש רישיון נהיגה לאחר שלילת המכון הרפואי לבטיחות בדרכים - uliel.co.il

כיצד עורך דין תעבורה עשוי לסייע לכם בחידוש רישיונכם לאחר שנתיים פסילה?

כפי שצוין קודם לכן, ייתכנו מקרים בהם תעברו בהצלחה את כל הנדרש ממכם לרבות מבחן עיוני, מבחן מעשי וכן הלאה, אך מאידך לא תצלחו את המבדקים במרב"ד. קבלת המלצה שלילית בעניין כשירותכם לנהיגה מהמכון הרפואי עשויה מהותית לשגרת חייכם. התמודדות נגד המלצת המרב"ד דורשת מאמצים רבים ואף תשלומים נוספים כדוגמת אגרות למיניהן לוועדת ערר וכמובן סיוע על ידי עורך דין. בהתאם לכך, מומלץ להקדים "תרופה למכה" ולהסתייע בשירותיו של עורך דין תעבורה מנוסה טרם הגעתכם למבדקים במרב"ד. עורך דין מקצועי ומיומן ידע לייעץ לכם בהתאם, להנחות אותכם כראוי ולכוון אותכם כנדרש למקרה שלכם. ייעוץ והכוונה אלו עשויים להטיב עימכם במעמד ביצוע הבדיקות במרב"ד ולהביא לכך שתקבלו חוות דעת טובה והמלצה חיובית לעניין כשירותכם לנהיגה.

תהליך קבלת ההחלטה על שלילת רישיון נהיגה

לאחר הבדיקות ובחינת שלל המסמכים, המכון הרפואי לבטיחות בדרכים מקבל החלטה בעניין הכשירות הרפואית של הנהג, והחלטה זו עוברת לרשות הרישוי כהמלצה. מטעמי צנעת הפרט, החלטות המכון הרפואי לבטיחות בדרכים מועברות למשרד הרישוי באופן כללי ותמציתי בלבד. לפי תקנה 195 ג' לתקנות התעבורה, מלוא הנימוקים וההחלטות יימסרו לנבדקים על ידי המכון הרפואי, ולשם כך, על הנבדק או מי מטעמו לפנות בבקשה לקבלת המסמכים.

כאמור, למכון הרפואי לבטיחות בדרכים יש סמכויות נרחבות, והחלטתו יכולה לנוע החל מהגבלה מסוימת על רישיון הנהיגה, ועד לשלילתו לצמיתות, כאשר, לעתים קרובות, להחלטה זו השלכות קשות והרות גורל הן על הנהג והן על משפחתו ופרנסתו.

הצלחות המשרד בתיקי המכון הרפואי לבטיחות בדרכים

עם המרב"ד לא מתמודדים לבד! אתה צריך עו"ד תעבורה לצידך! משרד עו"ד יערית אוליאל לתעבורה בלבד! 

החזרת רישיון אחרי שלילת המרב"ד

ניסה להוציא רישיון לאוטובוס במשך שנתיים

במשרדנו נוהלו מאות תיקי מרב"ד, אפשר לעזור גם לך! 
אנחנו כאן כי הרישיון שלך חשוב, צור קשר עוד היום! 

מה קורה במקרה של שלילת הרישיון על ידי המכון הרפואי?

חשוב להדגיש כי החלטת המכון הרפואי לבטיחות בדרכים אודות שלילת רישיון הנהיגה אינה סוף פסוק, והיא ניתנת לערעור תוך 30 ימים מהיום שההודעה נמסרה לנהג. את בקשת הערר ניתן להגיש בדואר בלבד, ואף על החלטת ועדת הערר ניתן לערער.

בתוך 45 ימים מיום קבלת ההחלטה של ועדת הערר, ניתן להגיש ערעור לבית המשפט המחוזי בשבתו כבית משפט לעניינים מנהליים, כאשר בית המשפט מוסמך לדון בטענות העוסקות בהיבט המשפטי של הערר בלבד, ולא בטענות על גופו של עניין.

ללווי משפטי מקצועי בשלבי הערעור אתם מוזמנים לפנות למשרד לקבלת ייעוץ, טיפול והנחייה לכל שלב.

 

לראיון בנושא פסילת רישיון ע"י המרבד

נגן וידאו אודות לכמה זמן תקפה החלטת המבון הרפואי לבטיחות בדרכים
שאלות נפוצות
המכון הרפואי לבטיחות בדרכים או בקצרה מרב"ד הינו גוף רפואי מוסך אשר מבצע בדיקות רפואיות לנהגים מטעם רשות הרישוי. למכון ישנה הסמכות לשלול את רישיון הנהיגה במידה ובבדיקות שבוצעו לנהג נקבע כי זה אינו כשיר פיזית או נפשית להמשך התפקוד בתור נהג.
תפקידו של הרמב"ד הינו לדאוג למשתמשי הדרך השונים ולוודא כי מי שאינו כשיר לא יעלה על ההגה. הרמב"ד יכול לשלול את רישיונו של נהג בכל מקרה בו הוא סבור כי מצבו הבריאותי או הנפשי של האדם אינו מהווה סכנה לציבור משתמשי הדרך. דוגמאות לכך: איבוד ראייה, התמכרות לאלכוהול או סמים, הפרעות נפשיות והתקפי אפילפסיה חוזרים.
לאחר שלילה הנהג נדרש לבצע מספר תהליכים וזאת בהתאם לנסיבות השלילה ומשך תקופת השלילה. בכל מקרה תדרשו בביצוע מבחן תיאוריה מחודש. בחלק מהמקרים יידרש הנהג בביצוע קורסי נהיגה ו/או מבחן מעשי מחודש. נוסף לאלו ייתכן והנהג יידרש בבדיקה במכון הרפואי לבטיחות בדרכים לצורך בחינת כשירותו.
החוק אינו דורש מאף אדם לבצע את הליך חידוש הרישיון בליווי של עורך דין. אך, חשוב מאוד לזכור כי כל התהליך עשוי להיות סבוך ובעיקר שלב הבדיקות ברמב"ד. חשוב להגיע לכל הבדיקות מוכנים ובהנה של מה שצפוי להגיע. לצורך כך מומלץ להשתמש בשירותיו של עורך דין המתמחה בתחום ויודע לתת לכם את ההמלצות הטובות ביותר עבורכם. למידע נוסף לחצו.
עו"ד יערית אוליאל
עו"ד יערית אוליאל
עו"ד אוליאל סיימה את לימודי התואר‎ ‎במשפטים בהצטיינות יתרה ואף התמחתה בתחום ‏הפלילי בפרקליטות מחוז צפון וכך זכתה להכיר את מערכת אכיפת החוק משני צידי המתרס, דבר אשר מהווה יתרון משמעותי עבור קהל לקוחותיה‎.‎‏ עו"ד יערית אוליאל‎ ‎מתמחה בתחום דיני התעבורה ותאונות הדרכים בישראל, כאשר במסגרת עבודתה מייצגת נהגים במגוון תיקים בתחום בדרגות קושי שונות החל מעבירות קנס וכלה בתאונות דרכים קטלניות‎.‎ בנוסף, עו"ד אוליאל מקדישה זמן ומאמצים רבים בלימוד תחום התעבורה, מרצה בפני עורכי דין חדשים מטעם לשכת עורכי הדין וחברה בועדת התעבורה של לשכת עורכי הדין. כמו כן, עו"ד אוליאל מתנדבת בבתי ספר ומרצה לתלמידים בתחום הבטיחות בתעבורה כאשר מטרתה העיקרית היא להקנות ערכים וידע בתחום.
קצת על משרדנו

בעלי ניסיון מקצועי רב שנים בייצוג נהגים בבתי משפט, במשרדי הרישוי ובמכון הרפואי לבטיחות בדרכים. צוות המשרד מונה עו"ד לתעבורה ותאונות דרכים ובוחני תנועה מקצועיים יוצאי משטרת ישראל וכן אנשי מקצוע נוספים המסייעים לתיקי המשרד במתן חוות דעת מקצועיות. צוות המשרד נבחר בקפידה רבה בכדי להבטיח לכלל הלקוחות קבלת שירות מקצועי ואיכותי. קראו עוד על משרדנו או על תיקים מעניניים שניהלנו לאחרונה – הצלחות המשרד

אהבתם את הכתבה? שתפו!
עלול לעניין אתכם גם...
משרדנו מתמחה רק בתעבורה