לוגו עורך דין תעבורה יערית אוליאל

תאונת דרכים בדרך לעבודה

ישנה אמירה שגורסת כי יום העבודה מתחיל כשנפתחת דלת הבית כלפי חוץ ומסתיים כאשר היא נפתחת כלפי פנים. אמרה זו מקבלת תוקף נוסף בהקשר של תאונות דרכים אשר מתרחשות בדרכנו ושובנו ממקום העבודה אל או מביתנו, תאונת דרכים בדרך לעבודה, ספק אשר עלול להשפיע במידה רבה על הזכות לקבלת פיצויים רלוונטיים.

לאור זאת, ולאור העובדה כי רבים אינם מודעים כלל לעובדה כי ניתן להנות מפיצויים בעקבות תאונה אשר התרחשה בדרכם אל מקום משלח ידם, במאמר הקרוב נדון בנסיבות, בחוקים ובפסיקה הרלוונטיים לתאונות דרכים אשר התרחשו במסגרת מקום העבודה.

 

 

מה היא תאונת עבודה?

על פי החוק, תאונת עבודה היא תאונה אשר אירעה לאדם כחלק מעבודתו אצל מעסיק או מטעמו שלו, כמו גם כל פעילות אשר יש לה קשר לעבודה ושבמסגרתה נפגע העובד, אשר תיחשב גם כן ככזו. כתוצאה מכך, יש לראות בהגעה וחזרה ממקום העבודה אל מקום מגורינו – כתאונת עבודה.

תאונת דרכים בדרך לעבודה - uliel

 

תאונת דרכים בדרך לעבודה – אותיות קטנות עם חשיבות גדולה

עם זאת, לרוב בתי המשפט אשר ידונו בתביעה אשר עניינה תאונת דרכים במסגרת במקום העבודה, יבחנו האם העובד אשר נפצע נקט במסלול אשר הינו שונה באופן ניכר משהיה אמור לבחור בו למטרת שהייה שאינה נקודתית. כמו כן, אם ימצא שכך היה, לא תחשב עוד התאונה כתאונת עבודה אשר נעשתה במסגרת מקום העבודה, אלא כתאונה חסרת שיוך.

כלומר, אם אדם עצר בדרך אל או ממקום עבודתו בכדי להוריד את ילדיו בבית הספר, אין לראות בכך כשינוי נתיב אשר עלול לשנות את הגדרת התאונה. לעומת זאת, עצירה בסוף יום עבודה לצורך ארוחה או מופע תרבות, די בהם בכדי להוות שהייה מוגדרת אשר אינה במסגרת העבודה, שינוי הגדרה אשר במידת התרחשות תאונה – מספיק בו בכדי לפסול את היותה של תאונה זו כאחת אשר משויכת למקום העבודה מלכתחילה וכאחת אשר מתלווים לה פיצויים בשם כך.

חלקו של המעסיק בתביעה על רקע תאונת דרכים בדרך למקום עבודה

אף על פי כי התאונה נגרמה כאשר היה העובד בדרכו למקום עבודתו, אין למעסיק אחריות ישירה או עקיפה לעצם התאונה. לפיכך, אין למעשה עילה לתביעה כלפי המעסיק. עם זאת, יש לתבוע את ביטוח החובה של הרכב בו השתמש, על מנת לקבל החזר כספי עבור הנזק אשר נגרם גם לו.

מה החשיבות בהגדרת תאונת דרכים כתאונה במסגרת מקום עבודה?
על פי החוק במדינת ישראל, עובד אשר נפצע במסגרת מקום עבודתו, זכאי לפיצוי כספי מביטוח לאומי. כלומר, אם נפגעתם בעודכם עוסקים במשלח ידכם, הרי שיש לפצותכם בהתאם. מאחר ותאונת דרכים אשר נעשתה בעודכם נוסעים אל או ממקום העבודה מוגדרת כתאונת עבודה, תוכלו להיות זכאיים לתשלום מביטוח לאומי בעקבותיה.

 

תאונת דרכים בדרך לעבודה
תאונת דרכים בדרך לעבודה

 

אופי הפיצוי של תאונת דרכים בדרך לעבודה

משנמצא שאדם זכאי לפיצוי מביטוח לאומי, הוא צפוי לקבל פיצוי ראשוני אשר מוגדר כקצבת דמי פגיעה, אשר מהווה 75% מממוצע שכרו ב-3 החודשים האחרונים טרם התאונה, פיצוי אשר ינתן לו למשך 90 יום. בנוסף לכך, לאחר מכן רשאי אותו נפגע לבקש הכרה כנכה בעקבות אותה תאונה. הכרה זו מותנית בבחינה רפואית של וועדה רפואית אשר תקבע האם קיים צורך בהכרה באותו מבוטח כנכה, ואם כן, כמה אחוזי נכות יש לקבוע לו. לשאלה האחרונה ישנה חשיבות קרדינלית בהיבט הפיצויים, שכן אם יקבעו לו – 20% נכות ומעלה, ייתכן וזכאי הנתבע להחזר עבור הוצאות רפואיות, כמו גם לקצבאות חודשיות נדיבות מאוד, ובמקרים מסוימים גם הקדמת גיל הפרישה.

כמו כן, על הנפגע לתבוע גם את חברת הביטוח, אשר במסגרת תביעה שתתרחש בבית משפט, יעריך האחרון את מידת הנזק אשר נגרמה לנפגע, נזק אשר הוא רשאי לדרוש מחברת הביטוח עצמה.

תאונת דרכים בדרך לעבודה - uliel

הנתבעים השונים

עד כה צוין כי במסגרת תאונת דרכים המוכרת כתאונת עבודה, ישנם 2 גופים אשר מהווים מען לתביעה – הראשון הינו ביטוח לאומי, והשני הינו חברת הביטוח של הרכב, בין אם מדובר ברכב מטעם המעסיק, או ברכב פרטי. לפיכך, עולה השאלה האם קיימת קורלציה מסוימת בין התשלום אשר מעניקים אותם גופים? או שמא הפיצויים נערמים זה על זה?

התשובה לכך מופיעה בחוק, אשר קובע כי למעשה התשלום אשר יינתן לתובע יהיה משלים ולא כפול. כלומר, היות וביטוח לאומי משלם רק חלק מסוים מהתביעה, שאר הפיצוי יגיע מחברת הביטוח. יתרה מכך, ביטוח לאומי רשאי במידת הצורך להחליט כי הוא מעוניין לתבוע את חברת הביטוח בגין הסכום אשר נדרש היה לשלם בעצמו למבוטח.

תמריץ מטעם החוק

כמו כן, במקרים בהם מדובר בכלי רכב פרטי של הנפגע עצמו, קיים תמריץ אשר מעוגן בחוק עבור הנפגעים, אשר יכול לסייע להם לקבל סכומי פיצויים גדולים אף יותר. כלומר, אם מודיע התובע לביטוח לאומי כי הוא החליט לתבוע את חברת הביטוח במסגרת תביעה אזרחית, 25% מהסכום אשר יפסק לטובתו בתביעה זו יעבור לידיו, מבלי שום קשר לסכום אשר קיבל עד כה מביטוח לאומי. כתוצאה מהטבה זו, עולה בידו של התובע אשר יחליט לעשות זאת, לזכות בפיצויים אשר עולים על גובה הנזק אשר נקבע לו מלכתחילה.

חשיבותו של תזמון התביעות

לעצם תזמון מועד התביעות, כלומר האם לתבוע ראשית את ביטוח לאומי או שמא את חברת הביטוח, ישנה חשיבות לא מבוטלת כשמדובר בתאונות דרכים במסגרת מקום העבודה, חשיבות אשר עתידה להשפיע על גובה הפיצוי אשר ייפסק.

הסיבה לכך היא שאם תתבצע הפניה ראשית לביטוח לאומי, כמות אחוזי הנכות אשר תקבע בה תהפוך למעין עובדה קבועה עבור התביעה האזרחית אשר תעשה אל מול חברת הביטוח. כלומר אם תפסוק הוועדה הרפואית כי אדם זכאי ל- 30% נכות, הרי שבתביעתו האזרחית נגד חברת הביטוח יראו בנתון זה כדרגת נכותו, לרוב מבלי להטיל בכך ספק מעלה או מטה.

לעומת זאת, אם יבחר הנפגע לתבוע קודם לכן את חברת הביטוח, עשוי בית המשפט למנות מומחה מטעמו אשר יקבע את מידת הפגיעה אשר זכאי לה הנפגע, וכפועל יוצא מכך את גובה הפיצוי. לפיכך, לעתים מוטב לנפגע להשקיע מחשבה מוקדמת היכן הוא מעוניין להגיש את תביעתו קודם לכן, שכן קביעת אחוזי הנכות עלולה לחזק או להחליש את טיעונו אל מול חברת הביטוח. עם זאת יש לציין, כי בכדי לקבל פיצוי מביטוח לאומי יש לפנות אל האחרון במסגרת שנה ממועד התאונה, אחרת מסתכן הנפגע באי מימוש זכויותיו ובאובדן דמי הפיצוי.

בכדי להבין את סוגיית תזמון התביעות, מומלץ להיוועץ עם עורך דין תעבורה, בכדי שזה יבחר עבורכם את המסלול הטוב ביותר.

רישיון הנהיגה שלך בסכנה?  אנחנו כאן!

השאר פרטים עכשיו ונילחם עבור הצדק המגיע לך!

לסיכום – תאונת דרכים בדרך לעבודה

תאונות הדרכים הינו גורם אשר איננו יכולים לתכנן ולצפות את בואו או את השלכותיו על חיינו. עם זאת, ישנה חשיבות קרדינלית להבנה כי תאונת דרכים אשר התרחשה במהלך בואנו או שובנו ממקום העבודה, הינה חלק מעבודתנו, וככזו ראויה להיחשב כתאונת עבודה. זאת ועוד, רצוי שנפגע יבין את החשיבות שבבחירת סדר התביעות אשר הוא מעוניין לקיים, סדר אשר יכול לקבוע במידה רבה את גובה הפיצוי לו יזכה הנפגע. אם ישכיל הנתבע לממש את כלל התמריצים אשר עומדים לרשותו, יוכל ליהנות מפיצוי גבוה יותר אף מעבר לנזק שנגרם לו בפועל.

במהלך כל אחד מהשלבים הללו, החל מהליך קבלת הטיפול הרפואי שלאחר הפציעה וכלה בהחתמת המעסיק על הטפסים הרלוונטיים, מומלץ להיעזר בעורך דין תאונות דרכים. זאת מכיוון שעולם הנזיקין, אשר כולל גופים גדולים ומסורבלים כדוגמת ביטוח לאומי, או גופים אשר אינם ששים לשלם פיצויים נדיבים כדוגמת חברות הביטוח, מצריך סיוע חיצוני מגורם אשר בקיא ושולט בנבכי העולם.

נוכחותו של עורך דין לתאונות דרכים חשובה לעניין, כיוון שהאחרון יידע למקסם את הפיצוי המגיע לכם כמו גם את הסדר הנכון והאופטימלי בו יש לפעול במסגרת הליך התביעה, כדי שתוכלו לזכות במלוא סכום הפיצוי, אשר יסייע לכם להמשיך בחייכם בקלות המרבית. 

משרדה של עורכת דין יערית אוליאל, עורכי דין תעבורה ותאונות דרכים,  מעניק ייעוץ וליווי משפטי בכל תחום תאונות הדרכים ובכלל זה, בתביעת פיצויים בגין תאונת דרכים שאירעה בדרך לעבודה.

 
 
שאלות נפוצות
כן. מאחר ותאונת הדרכים נעשתה בעודכם נוסעים אל מקום עבודתכם או בחזרה ממנו, מוגדרת התאונה כתאונת דרכים, ועל כך תוכלו להיות זכאים לתשלום מביטוח לאומי. למידע נוסף כנסו לאתר.
הינך זכאי לקבל פיצויי ראשוני אשר מוגדר כקצבת דמי פגיעה. הפיצוי ינתן לך למשך 90 יום סך הכל. לאחר מכן, הינך רשאי לבקש הכרה כנכה בעקבות אותה התאונה. למידע בעניין הנכות, כנסו לאתר וקראו עוד.
בהחלט. אם בחרת לתבוע ראשית את חברת הביטוח, בית המשפט עשוי למנות מומחה מטעמו אשר יקבע את מידת הפגיעה שהינך זכאי לה, וכפועל יוצא מכך את גובה הפיצוי. הפעילו מחשבה מוקדמת טרם הגשת התביעה. לעוד מידע בעניין חשיבות התביעה, בקרו באתר.
בוודאי. הסתייעות בעורך דין מנוסה בתחום עשויה לשפר משמעותית את הסיכויים להימנעות מענישה. לקריאה נוספת בקרו באתר.
עו"ד יערית אוליאל
עו"ד יערית אוליאל
עו"ד אוליאל סיימה את לימודי התואר‎ ‎במשפטים בהצטיינות יתרה ואף התמחתה בתחום ‏הפלילי בפרקליטות מחוז צפון וכך זכתה להכיר את מערכת אכיפת החוק משני צידי המתרס, דבר אשר מהווה יתרון משמעותי עבור קהל לקוחותיה‎.‎‏ עו"ד יערית אוליאל‎ ‎מתמחה בתחום דיני התעבורה ותאונות הדרכים בישראל, כאשר במסגרת עבודתה מייצגת נהגים במגוון תיקים בתחום בדרגות קושי שונות החל מעבירות קנס וכלה בתאונות דרכים קטלניות‎.‎ בנוסף, עו"ד אוליאל מקדישה זמן ומאמצים רבים בלימוד תחום התעבורה, מרצה בפני עורכי דין חדשים מטעם לשכת עורכי הדין וחברה בועדת התעבורה של לשכת עורכי הדין. כמו כן, עו"ד אוליאל מתנדבת בבתי ספר ומרצה לתלמידים בתחום הבטיחות בתעבורה כאשר מטרתה העיקרית היא להקנות ערכים וידע בתחום.
קצת על משרדנו

בעלי ניסיון מקצועי רב שנים בייצוג נהגים בבתי משפט, במשרדי הרישוי ובמכון הרפואי לבטיחות בדרכים. צוות המשרד מונה עו"ד לתעבורה ותאונות דרכים ובוחני תנועה מקצועיים יוצאי משטרת ישראל וכן אנשי מקצוע נוספים המסייעים לתיקי המשרד במתן חוות דעת מקצועיות. צוות המשרד נבחר בקפידה רבה בכדי להבטיח לכלל הלקוחות קבלת שירות מקצועי ואיכותי. קראו עוד על משרדנו או על תיקים מעניניים שניהלנו לאחרונה – הצלחות המשרד

אהבתם את הכתבה? שתפו!
עלול לעניין אתכם גם...
משרדנו מתמחה רק בתעבורה