לוגו עורך דין תעבורה יערית אוליאל

זיכויים מעבירת נהיגה בשכרות

במרוץ השנים נשאלתי לא מעט פעמים – "כיצד את יכולה להגן על נהגים שעולים על ההגה שיכורים ומסכנים חיי אדם?" השאלה הזו עולה לא מעט בסגנונות רבים ומגוונים, חלקם מתלהמים וחלקם באמת ובתמים תוהים. האמת היא די פשוטה. אין איסור בחוק לשתות אלכוהול ולנהוג. פשוט אין. יש איסור לנהוג בשכרות. עכשיו נשאלת השאלה מתי אדם נחשב שיכור בעיניי החוק? האם אחרי כוס בירה אחת? שתיים? אולי פחות? הבעיה מתחילה בכך שאין לשאלה זו תשובה חד משמעית.

אף אחד לא יכול לדעת מתי ואחרי איזו כמות אלכוהול מכשיר הינשוף ימצא אותו ברף האסור (שאגב, גם רף זה נקבע באופן די שרירותי). רוב האנשים סומכים על תחושתם הסובייקטיבית. אם הם לא מרגישים שיכורים הם סבורים שלא יימצאו שיכורים בבדיקה. טעות! אין כל קשר בין התחושה הסובייקטיבית של השותה לבין התוצאה שתתקבל במכשיר הינשוף.

 

האמצעים של משטרת ישראל

אם לא די בכך, משטרת ישראל משתמשת באמצעיים נוספים לצורך הוכחת שכרותו של אדם כגון בדיקת מאפיינים. אין לבדיקה זו כל בסיס חוקי! חפשו בכל החוקים של מדינת ישראל ולא תמצאו ולו איזכור אחד לבדיקה זו. הבדיקה עצמה מבוצעת ע"י שוטרים שאינם מיומנים ואינם מקצועיים בביצוע בדיקות מהסוג הנ"ל. הנהג מתבקש לבצע כל מיני פעולות מביכות ומוזרות – הליכה על קו ישר, הבאת אצבע לאף וכו' ולאחר מכן מבקשת המדינה לעשות שימוש ב"ראיה" הזו לצורך הרשעת הנהג בנהיגה תחת השפעת אלכוהול.

ואם בדיקת המאפיינים יצאה תקינה? כמובן שניתן להתעלם ממנה. הרי ישנה חובה ידועה במשטרת ישראל – להתייחס אך ורק לראיות המרשיעות. אגב, את תוצאות הבדיקה לא תקבלו במקום. רק לאחר שיוגש נגדכם כתב אישום ועורך הדין שלכם יצלם את חומר הראיות תגלו אם עמדתם בבדיקה בהצלחה או לא.

 

זיכויים מעבירת נהיגה בשכרות
זיכויים מעבירת נהיגה בשכרות

 

אז איך אפשר להתמודד עם כתב אישום בגין נהיגה בשכרות?

הנה מספר מקרים בהם השתכנע בית המשפט והחליט לזכות את הנהג:

זיכוי נהיגה בשכרות – אי הוכחת תקינות מכשיר הינשוף

נגד הנהג הוגש כתב אישום בגין נהיגה בשכרות לאחר שבבדיקת הינשוף נמצא ריכוז אלכוהול של 375 מיקרוגרם. בית המשפט בחר לזכות את הנאשם מאחר והמדינה לא הביאה ראיות לתקינות מכשיר הינשוף. במקרה זה התמזל מזלו של הנהג והוא עמד בהצלחה בבדיקת המאפיינים ולכן לא ניתן היה להרשיע אותו אף בעבירת הנהיגה תחת השפעת אלכוהול. כדאי לשים לב, אם הנהג היה נכשל בבדיקת המאפיינים, יכול היה בית המשפט להרשיע אותו בעבירה של נהיגה תחת השפעת אלכוהול, זאת, למרות שלא הוכחה תקינות מכשיר הינשוף. לכן אני ממליצה לכלל הנהגים לא לבצע את בדיקת המאפיינים. ביצוע הבדיקה יכול לשמש רק לרעתכם.

 

זיכוי נהיגה בשכרות – לא הוכח שהנאשם נהג ברכב

נגד הנהג הוגש כתב אישום בגין נהיגה בשכרות לאחר שבבדיקת הינשוף נמצא ריכוז אלכוהול של 325 מיקרוגרם. ע"מ להרשיע את הנהג בעבירה זו הייתה המדינה צריכה להוכיח לא רק שהנאשם נמצא שיכור בבדיקת ינשוף אלא גם שהנאשם אכן נהג ברכב. במקרה זה לא הצליחה המאשימה להוכיח כי הנאשם הוא זה שנהג ברכב ולכן לא נותרה לבית המשפט ברירה אלא לזכותו מעבירת הנהיגה בשכרות. רק שכרות זו לא עבירה.

זיכויים מעבירת נהיגה בשכרות - uliel

זיכוי נהיגה בשכרות – פערים במדידות הינשוף

החוק קובע שבבדיקת ינשוף יש לבצע בדיקה כפולה לכל נבדק – בדיקה מסוגEC  ובדיקה מסוג IR. בנוסף, תקנה 169ז(ב) בתקנות התעבורה קובעת מפורשות – כאשר קיים פער העולה על 10% בין תוצאות בדיקה כפולה שמבצע מכשיר הינשוף, מדובר במדידה פסולה. בכל בדיקה יופיעו בפלט הינשוף הרלוונטי 4 תוצאות ערכי רמת אלכוהול של בדיקות ליטר אויר נשוף.

במקרה זה המדינה טענה כי יש להשוות את מדידת ה- IR רק למדידת ה- IR האחרת ואת מדידת ה- EC רק למדידת ה- EC האחרת. בית המשפט לא קיבל את טענת המדינה מאחר שזו אינה עולה בקנה אחד עם הוראות החוק. לנאשם בפרשה זו בוצעו שתי נשיפות למכשיר ינשוף.

  • בנשיפה הראשונה נמצאה רמה של 450 מיקרוגרם אלכוהול בבדיקת IR.
  • בנשיפה השנייה נמצאה רמה של 405 מיקרוגרם אלכוהול בבדיקת EC.

בית המשפט קבע כי מאחר והחוק לא מגדיר מפורשות בין אלו בדיקות להשוות, תילקח לטובת הנאשם דרך החישוב הנוחה לו ולכן 450 מיקרוגרם אלכוהול מהווה חריגה אסורה לפי תקנה 169 ז (ב) ומדידת הינשוף בתיק זה נפסלה מלשמש כראייה למצב של שכרות כנגד הנאשם.

המדינה טענה כי די ב"הודאת" הנאשם עצמו כי שתה שני בקבוקי בירה 10 דקות לפני נהיגתו, ע"מ להרשיעו בעבירת הנהיגה בשכרות או, למצער, בעבירת הנהיגה תחת השפעת אלכוהול. טענה זו נדחתה ע"י בית המשפט בקובעו:

"שתיית אלכוהול אינה אסורה בהתאם לחוק טרם הנהיגה. המחוקק החליט לאפשר שתיית אלכוהול טרם הנהיגה וזאת בכפוף לכך שרף האלכוהול לא יעלה על המותר בחוק."

 

זיכוי נהיגה בשכרות – לא הוכח שבדיקת הינשוף בוצעה בהתאם להוראות יצרן

נגד הנהג הוגש כתב אישום בגין נהיגה בשכרות לאחר שבבדיקת הינשוף נמצא ריכוז אלכוהול של 770 מיקרוגרם. בית המשפט קבע כי בדיקת הינשוף שנערכה לנאשם נערכה שלא בהתאם להוראות היצרן ולכן זיכה אותו מעבירת הנהיגה בשכרות. יחד עם זאת, בית המשפט הרשיע את הנאשם בעבירה של נהיגה תחת השפעת משקאות משכרים בהסתמכו על בדיקת המאפיינים שבוצעה לנאשם ולאור התרשמותם של השוטרים.

 

זיכוי נהיגה בשכרות – רמת השכרות בזמן הבדיקה לרמת השכרות בזמן הנהיגה הייתה שונה

נגד הנהגת הוגש כתב אישום בגין נהיגה בשכרות לאחר שבבדיקת הינשוף נמצא ריכוז אלכוהול של 295 מיקרוגרם. הנאשמת טענה כי שתתה כוס אחת של וודקה ממש לפני שעצרו אותה לבדיקה, ובדיקת הינשוף בוצעה לה כעבור חצי שעה מרגע עצירתה. בית המשפט זיכה את הנאשמת וקבע כי ייתכן שריכוז האלכוהול בגופה בעת שנהגה היה נמוך מריכוז האלכוהול שנמצאה בגופה בעת הבדיקה בשל "תהליך הספיגה", במיוחד לאור טענת הנאשמת כי שתתה כשהייתה על קיבה ריקה.

 

זיכוי נהיגה בשכרות – לא הוכח כי החתימה על פלט הינשוף שייכת לנאשם

נגד הנהג הוגש כתב אישום בגין נהיגה בשכרות לאחר שבבדיקת הינשוף נמצא ריכוז אלכוהול של 610 מיקרוגרם. הנהג טען כי בדיקות הינשוף שמוצגות לבית המשפט אינן שלו. נוסף על כך, עם שחרורו, ניגש הנאשם לבית החולים הקרוב והצליח לבצע בדיקת דם אשר הראתה תוצאה שלילית לנוכחות אלכוהול. בית המשפט זיכה את הנאשם לאחר שנותר ספק בליבו אם פלטי הינשוף אכן שייכים לנאשם.

 

זיכוי נהיגה בשכרות – לא הוגש מסמך ינשוף מקורי

נגד הנהג הוגש כתב אישום בגין נהיגה בשכרות לאחר שבבדיקת הינשוף נמצא ריכוז אלכוהול של 330 מיקרוגרם. המדינה הגישה העתק צילומי של פלט כיול מכשיר הינשוף. בית המשפט זיכה את הנאשם מאחר וההעתק שהוגש אינו קביל להוכחת המקור ועל כן הוא פסול מלשמש כראיה.

נתפסתם נוהגים בשכרות? עורך דין נהיגה בשכרות יכול לסייע. עורכת דין יערית אוליאל, עו"ד תעבורה סייעה לנהגים רבים להתמודד עם כתב אישום על נהיגה בשכרות. הוגש נגדכם כתב אישום? אל תתמודדו לבד. 

במקרה שהוגש כתב אישום בגין נהיגה בשכרות בהסתמך על תוצאת בדיקת הינשוף, על התובעת(מדינת ישראל) להביא ראיות לתקינות המכשיר. אי תקינות המכשיר עשוי להביא לזיכוי הנהג. לעוד בעניין, באתר.

בהתאם לחוק, על מנת להרשיע אדם בנהיגה בשכרות, יש להוכיח כי התבצעו שתי בדיקות ינשוף בהתאם לנהלים הנדרשים. במקרה שהתבצעה בדיקת אחת אין בסיס להרשעה.

בפס"ד שניתן על ידי בית המשפט, זיכו נהג מעבירת נהיגה בשכרות לאור כך שלא הוכח כי החתימה על פלט הינשוף היא שלו, אך יחד עם זאת חשוב לזכור כי כל מקרה נבחן לגופו של עניין.

נהיגה בשכרות היא עבירה חמורה הנושאת עימה סנקציות רבות ומשמעותיות. בהתאם לכך רצוי ואף חובה לקבל ייצוג משפטי מקצועי והולם!

שאלות נפוצות
במקרה שהוגש כתב אישום בגין נהיגה בשכרות בהסתמך על תוצאת בדיקת הינשוף, על התובעת(מדינת ישראל) להביא ראיות לתקינות המכשיר. אי תקינות המכשיר עשוי להביא לזיכוי הנהג. לעוד בעניין, באתר.
בהתאם לחוק, על מנת להרשיע אדם בנהיגה בשכרות, יש להוכיח כי התבצעו שתי בדיקות ינשוף בהתאם לנהלים הנדרשים. במקרה שהתבצעה בדיקת אחת אין בסיס להרשעה.
בפס"ד שניתן על ידי בית המשפט, זיכו נהג מעבירת נהיגה בשכרות לאור כך שלא הוכח כי החתימה על פלט הינשוף היא שלו, אך יחד עם זאת חשוב לזכור כי כל מקרה נבחן לגופו של עניין.
נהיגה בשכרות היא עבירה חמורה הנושאת עימה סנקציות רבות ומשמעותיות. בהתאם לכך רצוי ואף חובה לקבל ייצוג משפטי מקצועי והולם!
עו"ד יערית אוליאל
עו"ד יערית אוליאל
עו"ד אוליאל סיימה את לימודי התואר‎ ‎במשפטים בהצטיינות יתרה ואף התמחתה בתחום ‏הפלילי בפרקליטות מחוז צפון וכך זכתה להכיר את מערכת אכיפת החוק משני צידי המתרס, דבר אשר מהווה יתרון משמעותי עבור קהל לקוחותיה‎.‎‏ עו"ד יערית אוליאל‎ ‎מתמחה בתחום דיני התעבורה ותאונות הדרכים בישראל, כאשר במסגרת עבודתה מייצגת נהגים במגוון תיקים בתחום בדרגות קושי שונות החל מעבירות קנס וכלה בתאונות דרכים קטלניות‎.‎ בנוסף, עו"ד אוליאל מקדישה זמן ומאמצים רבים בלימוד תחום התעבורה, מרצה בפני עורכי דין חדשים מטעם לשכת עורכי הדין וחברה בועדת התעבורה של לשכת עורכי הדין. כמו כן, עו"ד אוליאל מתנדבת בבתי ספר ומרצה לתלמידים בתחום הבטיחות בתעבורה כאשר מטרתה העיקרית היא להקנות ערכים וידע בתחום.
קצת על משרדנו

בעלי ניסיון מקצועי רב שנים בייצוג נהגים בבתי משפט, במשרדי הרישוי ובמכון הרפואי לבטיחות בדרכים. צוות המשרד מונה עו"ד לתעבורה ותאונות דרכים ובוחני תנועה מקצועיים יוצאי משטרת ישראל וכן אנשי מקצוע נוספים המסייעים לתיקי המשרד במתן חוות דעת מקצועיות. צוות המשרד נבחר בקפידה רבה בכדי להבטיח לכלל הלקוחות קבלת שירות מקצועי ואיכותי. קראו עוד על משרדנו או על תיקים מעניניים שניהלנו לאחרונה – הצלחות המשרד

אהבתם את הכתבה? שתפו!
עלול לעניין אתכם גם...
עסקת טיעון נהיגה בשכרות

נהיגה בשכרות נתפסת כאחת מן עבירות התעבורה החמורות ביותר בגין הסכנה הממשית להתרחשותן של תאונות דרכים. נהג אשר יימצא נוהג

שימוע בעבירת נהיגה בשכרות

נתפסים נוהגים בשכרות? הינכם עשויים להיות מזומנים לשיחת שימוש בפני קצין משטרה. באופן כללי, שימוש איננו עניין טכני אלא עניין

עורך דין נהיגה בשכרות

האם יצא לכם אי פעם לצאת לערב עם החברים, בילוי במועדון או סתם לביקור שגרתי עם המשפחה כשאלכוהול היה מעורב

משרדנו מתמחה רק בתעבורה