לוגו עורך דין תעבורה יערית אוליאל

נהיגה בשכרות על אופניים חשמליים

כחלק מהתפתחות הטכנולוגיה, אשר משפיעה על היבטי חיינו השונים, ניתן למנות גם את הופעתם השכיחה של אופניים חשמליים אשר נדמה כי ניתן למצוא כיום בכל כביש ברחבי הארץ. אך פרט להיותם כלי תחבורה נגיש זמין וירוק, מהווים האופניים החשמליים גם סוגיה משפטית תחבורתית אשר נבחנת ביתר שאת לאור השימושים השונים הנעשים בהם. רבי הנהגים שבוחרים להשתמש באופניים החשמליים לאחר שצרכו אלכוהול, זאת, מבלי להיות מודעים לכך שנהיגה בשכרות אסורה גם באופניים חשמליים. בשל ריבוי המקרים בעת האחרונה בהם הועמדו לדין רוכבי אופניים חשמליים לאחר שנעצרו כשנהגו תחת השפעת אלכוהול, במאמר הקרוב נסקור ונדון במצב החוקי ובהשלכות של נהיגה באופניים חשמליים תחת השפעת אלכוהול, וחשוב מכך – כיצד לנהוג אם קיבלנו כתב אישום על נהיגה בשכרות באופניים חשמליים.

 

 

האם נהיגה בשכרות על אופניים חשמליים מהווה עבירה?

הנחת המוצא השגויה של נהגים רבים היא, שכיוון שמדובר בכלי רכב אשר אינו צורך דלק או בעל מנוע בוכנה, והחוק אינו מחייב רישיון נהיגה ע" לנהוג עליהם, הרי שלא מדובר בכלי רכב וכנגזרת מכך הוא אינו מחייב באותו דין פלילי. לפיכך יש צורך להבהיר, כי בנוגע לשאלה האם נהיגה באופניים חשמליים תחת השפעת סמים ו/או אלכוהול מהווה עבירה פלילית, התשובה היא חד משמעית כן.

נהיגה בשכרות על אופניים חשמליים - uliel

הסיבה לכך היא מעמדם של אופניים חשמליים ככלי רכב לכל דבר ועניין בעיני החוק, סעיף 1 לפקודת התעבורה מגדיר רכב ככלי מנועי ככזה אשר נע בכוח מכני או נגרר על ידי רכב, לרבות קורקינטים ואופניים חשמליים. לפיכך, חייבים נהגי האופניים לציית לאותן תקנות אשר מחייבות נהגי רכבים, כפועל יוצא מכך כמובן – הימנעות מנהיגה בשכרות או תחת השפעת סמים. יתרה מכך, בית המשפט העליון אף התייחס לשכיחותן העולה של אותם אופניים חשמליים, וקבע כי מדובר בכלי מסוכן לא פחות מרכב הן עבור הרוכב עצמו והן עבור עוברי אורח תמימים ולפיכך מוכרחים משתמשי אופניים חשמליים לציית לכללי התעבורה וחוקיה השונים כדוגמת נהיגה בשכרות

לאחרונה ניתן פסק דין שקבע כי אופניים חשמליים אינם רכב מנועי. יודגש ויובהר כי פסק דין זה קבע את אשר קבע לעניין חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים בלבד. לעניין פקודת התעבורה – אופניים חשמליים הם כלי רכב לכל דבר ועניין.

 

נהיגה בשכרות על אופניים חשמליים
נהיגה בשכרות על אופניים חשמליים

תקנות נוספות

כמו כן, ישנן תקנות נוספות אשר נוגעות לרוכבי אופניים חשמליים בשלל היבטי בטיחות שונים. כגון – רכיבה מעל גיל 16 בלבד, איסור על רכיבה על מדרכה – אלא רכיבה על שבילי אופניים או על הכביש בהתאם לכיוון התנועה, ציות לתמרורי וכללי התנועה, חבישת קסדה לכל אורך הנסיעה, ולבסוף גם הצטיידות באמצעי בטיחות ותאורה מתאימים, כדוגמת פעמון, פנס קדמי בעל תאורה לבנה, פנס אחורי בעל תאורה אדומה.

מפרט טכני מחייב

בנוסף לכך, בהיבטים הטכניים, מחויב אדם להחזיק באופניים חשמליים אשר הספק המנוע שלהם אינו עולה על 250 ואט, זאת בנוסף להתניית הפעלת המנוע כתוצאה מהפעלת דוושות האופניים בלבד, וכי כוח המנוע צונח בהתאם לקצב התקדמות הכלי, עד לכדי הדממה מוחלטת כאשר הכלי עובר את מהירות השיא שנקבעה לו – 25 קמ"ש.

איזה עבירות תנועה נוספות המשטרה אוכפת באופניים חשמליים?

המשטרה נוטה לאכוף עבירות תנועה אשר נעשו על ידי רוכבי אופניים חשמליים שנוגעות לרכיבה באור אדום, רכיבה כנגד כיוון התנועה, הפרעה להולכי רגל בזמן חציית מעבר חצייה, שימוש בטלפון הנייד במהלך רכיבה, אלו כמובן בנוסף למקרים של נהיגה בשכרות. בעוד שמרבית העבירות המבוצעות ע"י רוכבי האופניים החשמליים לרוב יסתיימו בענישה של קנס ונקודות, עבירת הנהיגה בשכרות תביא להגשת כתב אישום כנגד רוכב האופניים והענישה מחמירה בהתאם.

מה העונש על שימוש באופניים חשמליים תחת השפעת אלכוהול

אם תיעצרו על ידי שוטר תנועה בחשד לנהיגה בשכרות, קיים סיכון שיוגש נגדכם כתב אישום בגין נהיגה בשכרות. אם רוכב האופניים מחזיק ברשותו רישיון נהיגה על רכב – ניתן לשלול את אותו רישיון, כאשר הזמן המינימלי שנקוב בחוק הינו שנתיים שלילה. אם אין ברשותו רישיון נהיגה, הוא יהיה מנוע מלהוציא רישיון לזמן הקבוע בחוק או לכל תקופת זמן אחרת שבית המשפט יפסוק נגדו.

כיצד לנהוג כששוטר עוצר אתכם בחשד לנהיגה בשכרות על אופניים חשמליים

בעקבות אי הידיעה כי מדובר בעבירה פלילית, רבים נוטים לחשוב כי כאשר שוטר עוצר אותם בחשד לנהיגה בשכרות, נעשה להם עוול ולכן הם בוחרים לסרב לבצע בדיקת ינשוף. אליהם מתווספים גם כאלו אשר סבורים כי בעודם מסרבים לבדיקה, הם מקטינים את התשתית הראייתית נגדם כיוון שתוצאות הבדיקה עלולות לשמש לרעתם. לפיכך, חשוב לציין באופן חד משמעי, כי משמעות הסירוב לביצוע הבדיקה היא הגשת כתב אישום בגין נהיגה בשכרות מכוח הסירוב.

כך קובע החוק – נהג שמסרב לבדיקת שכרות רואים אותו כאילו נהג בשכרות. לא רק זאת, נהג שמסרב לבדיקת ינשוף מקשה על ההגנה עליו בהמשך. עורך דין תעבורה שמייצג נהג או רוכב אופניים בתיק נהיגה בשכרות יודע לתקוף את בדיקת הינשוף ולערער את אמינות תוצאותיה. היעדר בדיקה מקשה על עורך דין תעבורה למצוא כשלים בראיות התביעה ולכן גם בשל הפן הזה כדאי לבצע את הבדיקה. חשוב לציין כי לשוטר מותר לדרוש מכל נהג או רוכב אופניים לבצע בדיקה שכזו גם בלי נסיבות מיוחדות אשר מעידות על ייתכנות תוצאותיה, כמו גם כי ניתן להרשיע אדם בעבירת נהיגה בשכרות, גם מבלי שביצע בדיקה שכזו.

מה מומלץ לעשות בעת מפגש עם גורמי אכיפה על רקע נהיגה בשכרות?


לאור האמור מומלץ באופן חד משמעי לבצע את בדיקת הינשוף. כמו כן,  רצוי לתעד כל שלב בתהליך, החל מאופן ביצוע הבדיקה, ע"י מי היא בוצעה, שמות השוטרים המעורבים, מי בדיוק עצר את הנהג ומי היה זה שביצע כל בדיקה לאורך כל התהליך. זאת מכיוון שבשלב מאוחר יותר, עורך דין תעבורה ידע להשתמש במידע הזה להגנתכם על מנת שיהיה ניתן להפריך את אמינותם של אותם מסמכים וראיות בשל הנסיבות בהן נלקחו, דבר אשר יכול להביא לאחר מכן לביטולו או הפחתת חומרתו של כתב האישום.

סיוע משפטי ככלי מרכזי

עקב היותם של אופניים חשמליים מחזה חדש יחסית בנוף כבישי ישראל, אשר נעשה נפוץ ושכיח בשנים האחרונות בלבד, היה זה רק ביולי 2019 כאשר נכנסו לתוקף תקנות שונות בנוגע לשילובו של כלי תחבורה זה כחלק ממשתמשי הכביש. כתוצאה מכך, נהגים רבים ורוכבי אופניים חשמליים אינם מודעים לכלל החוקים והתקנות המחייבות בעניינם אך יש לזכור – אי ידיעת החוק אינה פוטרת מעונש.

קיימת חשיבות רבה להסתייע בעורך דין לענייני תעבורה, בשל ניסיונו מעולם התעבורה הרחב, עולם אשר לפיו מוחל הדין השיפוטי גם כלפי אופניים חשמליים, יכול למצוא כשלים רבים בהליך ובראיות התביעה , ובכך להפחית או לבטל את כתב האישום שהוגש נגדכם.

לסיכום נהיגה בשכרות על אופניים חשמליים

בהתחשב בשכיחותם הרבה של אופניים חשמליים, אשר יש שיגדירו אותם כמכת מדינה של ממש עקב ריבוי תאונות הדרכים שבהן מעורב כלי זה,  ראוי לברך על נכונותו של המחוקק להסדיר עולם זה באמצעות חוקים ותקנות. 

נהיגה בשכרות על אופניים חשמליים - uliel

יחד עם זאת, אם הוגש נגדכם כתב אישום בשל עבירת תעבורה אשר מערבת אופניים חשמליים, מומלץ להיעזר מוקדם ככל הניתן בסיועו המשפטי של עורך דין תעבורה אשר הינו בקיא בכלל התקנות וההגבלים אשר מחויבים להם הרוכבים. השימוש ביכולותיו של עורך דין לענייני תעבורה יבוא לידי ביטוי במציאת פגמים בתשתית הראייתית של התביעה, פגמים אשר יביאו הלכה למעשה להסדר מקל ונוח יותר או לביטול כלל האשמות נגדכם במקרים המתאימים.

עורכת דין יערית אוליאל מייצגת נהגים ורוכבי אופניי אשר הוגש נגדם כתב אישום בגין נהיגה בשכרות. הנכם מוזמנים ליצור קשר ולקבל ייעוץ והכוונה למקרה הספציפי שלכם. זיכרו, על אף שמכשיר הינשוף נמצא אמין ע"י בית המשפט, על מנת שתוצאותיו יהוו בסיס להרשעה על משטרת ישראל לציית לנהלים והוראות מחמירים במיוחד. עו"ד אוליאל יודעת לאתר היטב היכן שגו השוטרים ולא פעלו בהתאם להוראות היצרן וכך לערער את אמינות תוצאות בדיקת הינשוף.

שאלות נפוצות
חד משמעית לא! רוכבי האופניים מחויבים לציית לכללי התעבורה וחוקיה השונים. לעוד בנושא, כנסו לאתר
אם קיים ברשותך רישיון נהיגה לרכב אתה צפוי לשלילה (מינימום שנתיים), אם טרם הוצאת רישיון, בית המשפט ימנע זאת ממך לפרק זמן שיפסוק. למידע נוסף כנסו לאתר
בהחלט. סירוב לבדיקת הינשוף ייחשב להודאה באשמה, משמע שתיחשבו כשיכורים גם אם אין כך הדבר.
בוודאי. כחלק מהעבירות התנועה שאוכפת המשטרה ניתן לראות: רכיבה באור אדום, רכיבה נגד כיוון התנועה, שימוש בטלפון נייד ועוד. למידע המלא, באתר.
עו"ד יערית אוליאל
עו"ד יערית אוליאל
עו"ד אוליאל סיימה את לימודי התואר‎ ‎במשפטים בהצטיינות יתרה ואף התמחתה בתחום ‏הפלילי בפרקליטות מחוז צפון וכך זכתה להכיר את מערכת אכיפת החוק משני צידי המתרס, דבר אשר מהווה יתרון משמעותי עבור קהל לקוחותיה‎.‎‏ עו"ד יערית אוליאל‎ ‎מתמחה בתחום דיני התעבורה ותאונות הדרכים בישראל, כאשר במסגרת עבודתה מייצגת נהגים במגוון תיקים בתחום בדרגות קושי שונות החל מעבירות קנס וכלה בתאונות דרכים קטלניות‎.‎ בנוסף, עו"ד אוליאל מקדישה זמן ומאמצים רבים בלימוד תחום התעבורה, מרצה בפני עורכי דין חדשים מטעם לשכת עורכי הדין וחברה בועדת התעבורה של לשכת עורכי הדין. כמו כן, עו"ד אוליאל מתנדבת בבתי ספר ומרצה לתלמידים בתחום הבטיחות בתעבורה כאשר מטרתה העיקרית היא להקנות ערכים וידע בתחום.
קצת על משרדנו

בעלי ניסיון מקצועי רב שנים בייצוג נהגים בבתי משפט, במשרדי הרישוי ובמכון הרפואי לבטיחות בדרכים. צוות המשרד מונה עו"ד לתעבורה ותאונות דרכים ובוחני תנועה מקצועיים יוצאי משטרת ישראל וכן אנשי מקצוע נוספים המסייעים לתיקי המשרד במתן חוות דעת מקצועיות. צוות המשרד נבחר בקפידה רבה בכדי להבטיח לכלל הלקוחות קבלת שירות מקצועי ואיכותי. קראו עוד על משרדנו או על תיקים מעניניים שניהלנו לאחרונה – הצלחות המשרד

אהבתם את הכתבה? שתפו!
עלול לעניין אתכם גם...
עסקת טיעון נהיגה בשכרות

נהיגה בשכרות נתפסת כאחת מן עבירות התעבורה החמורות ביותר בגין הסכנה הממשית להתרחשותן של תאונות דרכים. נהג אשר יימצא נוהג

שימוע בעבירת נהיגה בשכרות

נתפסים נוהגים בשכרות? הינכם עשויים להיות מזומנים לשיחת שימוש בפני קצין משטרה. באופן כללי, שימוש איננו עניין טכני אלא עניין

עורך דין נהיגה בשכרות

האם יצא לכם אי פעם לצאת לערב עם החברים, בילוי במועדון או סתם לביקור שגרתי עם המשפחה כשאלכוהול היה מעורב

משרדנו מתמחה רק בתעבורה