לוגו עורך דין תעבורה יערית אוליאל

נהיגה בשכרות – שאלות ותשובות

בתי המשפט רואים בחומרה רבה את עבירת הנהיגה בשכרות, במיוחד לאור העלייה שחלה בשנים האחרונות בתאונות הדרכים שנגרמות כתוצאה מנהיגה בשכרות. יצוין כי עבירת הנהיגה בשכרות כוללת בחובה גם את עבירת הנהיגה תחת השפעת סם ובתי המשפט לתעבורה ברחבי הארץ נוטים להעניש בומרה יתרה עבריינים שהורשעו בעבירות אלה, אף אם לא גרמו לתאונה.

פקודת התעבורה קובעת כי נהג שיורשע בעבירת נהיגה בשכרות או נהיגה תחת השפעת סם, חייב בית המשפט להטיל עליו עונש של מינימום שנתיים פסילת רישיון, אלא אם מדובר בנסיבות מיוחדות המצדיקות להקל על הנהג. בית המשפט חייב לפרט בפסק הדין מהן הנסיבות המיוחדות שהביאו להקלה על הנאשם.

אם הנהג הורשע בעבירת הנהיגה בשכרות בשנה שקדמה לעבירה הנוכחית בה הוא מואשם, על בית המשפט להטיל עליו פסילת רישיון לתקופה שלא תפחת מארבע שנים.

 

 

שאלות ותשובות בנושא עבירת נהיגה בשכרות

האם יש קשר בין כמות האלכוהול ששתה הנהג לבין העונש שיוטל עליו?

לצערנו, החוק לא מבדיל מבחינת הענישה בין מי ששתה 10 כוסות למי ששתה 3 כוסות. החוק קובע עונש מינימום אחיד לכל מי שיתפס נוהג בשכרות. גם מי שנתפס "במדרג הנמוך" עלול למצוא עצמו מקבל שנתיים פסילת רישיון. יש לציין  כי עורך דין תעבורה ידע לסיים את התיק בפסילה נמוכה יותר, לאחר שיצילח לשנות את העבירה מנהיגה בשכרות לנהיגה תחת השפעת אלכוהול.

מה צפוי למי שנעצר לבדיקת אלכוהול ונמצא כי נהג בשכרות?

הנהג יקבל הזמנה לדין וכתב אישום בגין נהיגה בשכרות. הרכב בו בוצעה העבירה יושבת והנהג יצטרך לשאת בעלויות איחסון הרכב למשך חודש ימים. על הנהג תוטל פסילה מנהלית במקום ל- 30 ימים ע”י קצין משטרה.

נהיגה בשכרות – שאלות ותשובות - uliel

 

איך בתי המשפט מתייחסים לנהג שנתפס עם כמות אלכוהול קטנה?

יש לא מעט שופטים שהטילו ביקורת על החוק שאינו עורך אבחנה בין הכמויות הנמדדות. יחד עם זאת, אין לבית המשפט סמכות לחרוג מהקבוע בחוק אם אין נסיבות מיוחדות שמצדירקות זאת. עורך דין נהיגה בשכרות ינהל משא ומתן עם התביעה המשטרתית וידע להביא נתון זה בחשבון לצורך הגעה להסדר מקל.

 

האם יכול להיות שמכשיר הינשוף נותן תוצאה שגויה?

בהחלט כן. על מנת שמכשיר הינשוף ייתן תוצאה מדויקת ככל שניתן, על המדינה להוכיח שהמכשיר טופל ותוחזק בהתאם להוראות היצרן ולנהלים. לא פעם עורך דין תעבורה המתמחה בייצוג בתיקי נהיגה בשכרות, מוצא כשלים רבים בתפעול ובתחזוקת המכשיר. כשלים אלו יכולים להביא לפסילת המדידה או להשגת הסדר מקל לנהג. 

 

האם כדאי לסרב לבדיקת ינשוף אם שתיתי אלכוהול לפני הנהיגה?

חד משמעית לא! הרבה יותר קשה לעורך דין תעבורה להתמודד עם אישום של נהיגה בשכרות מכוח סירוב. כשיש תוצאה בינשוף ניתן למצוא כשלים רבים יותר וכך לסייע לנהג להגיע להסדר טוב יותר עם מינימום פסילה.

 

אם שתיתי אבל אני לא מרגיש שיכור האם יכול להיות שאחשב שיכור בעיניי החוק?

בפירוש כן. זאת הבעייה הגדולה ביותר בעבירת הנהיגה בשכרות. מרבית הנהגים מחליטים אם לנהוג או לא לנהוג לאחר שתיית אלכוהול על פי תחושתם. התחושה הסובייקיטיבית של הנהג לא מעידה על אחוז האלכוהול שעלול להימצא בגופו. 

 

איך אפשר לדעת אם חרגתי מהכמות המותרת? 

אין לכך תשובה. אלכוהול משפיע על כל אחד מאיתנו בצורה שונה והדבר תלוי בהרבה משתנים כגון משקל גוף, הרגלי צריכת אלכוהול, אכילה ושתייה בסמוך לצריכת האלכוהול ועוד. למרות שאין איסור בחוק לשתות אלכוהול ולנהוג ההמלצה על עורכי דין תעבורה היא לא לא לנהוג לאחר צריכת אלכוהול. זו ההגנה הטובה ביותר.

 

איך יכול להיות שיש נהגים שנתפסו עם כמות אלכוהול גבוהה וקיבלו עונש קל יותר מנהגים שנתפסו עם כמות אלכוהול נמוכה? 

התשובה לכך נעוצה במספר הכשלים שהצליח עורך דין תעבורה לאתר בתיק. עורך דין נהיגה בשכרות צריך לאתר כמה שיותר כשלים בראיות התביעה על מנת להגיע להסדר טוב יותר עבור הנהג. כמות האלכוהול היא רק פרמטר אחד שמביאים בחשבון במהלך המשא ומתן עם התביעה.

 

אם התביעה מוכנה להציע הסדר של מספר חודשים במקום שנתיים – לא כדאי לנהל משפט ולצאת זכאי?

שאלת השאלות! עורך דין תעבורה ידע להעריך את הסיכוי להגיע לזיכוי מול הסיכון שהנהג יורשע בעבירת הנהיגה בשכרות. מומלץ לקבל ייעוץ מקצועי מעורך דין נהיגה בשכרות שידע להעריך היטב את הסיכוי מול הסיכון, תוך היכרות מעמיקה עם משמעות הכשלים שהתגלו בתיק, עם השופט שיושב בדין וכו'. לרוב, אם לא מדובר בכשלים משמעותיים ממש, הנטייה תהיה לא לסכן את הנהג בשנתיים פסילה אלא להגיע להסדר שיכלול מספר חודשי פסילה בלבד.

 

אם בחרתי ללכת למשפט בלי עורך דין ולקבל את השנתיים פסילה האם לאחר השנתיים נגמר הסיפור?

לא ממש. נהג שהורשע בנהיגה בשכרות או אפילו בנהיגה תחת השפעת אלכוהול וקיבל עונש של פסילת רישיון מעל שנה יקבל זימון למכון הרפואי לבטיחות בדרכים. המרב"ד רשאי להזמין כל נהג בכל עת להתייצב לבדיקה רפואית כולל בדיקת כשירות לנהיגה. נהגים המורשעים בעבירות נהיגה הקשורות לסמים ואלכוהול עתידים לקבל זימון למכון לבדיקת פסיכולוג אשר לרוב יקבע כי אינם כשירים לנהיגה בשל "אי התאמה אישיותית". המשמעות היא שגם לאחר סיום ריצוי הפסילה שהוטלה ע"י בית המשפט לא יוכל הנהג לשוב לנהוג. עורך דין תעבורה שבקיא היטב בנהלים של רשות הרישוי ידע למזער נזקים ולהגיע להסדר שלא יפגע בנהג אף בעתיד.

 

אני נהג חדש, מה צפוי לי?

נהג חדש או צעיר צריך להיזהר שבעתיים. ההחמרה עם הנהגים החדשים והצעירים לא באה לידי ביטוי רק ברף אכיפה נמוך יותר. אם נהג חדש יורשע בעבירה הקשורה בסמים או באלכוהול הוא צפוי לקבל זימון למכון הרפואי לבטיחות בדרכים. כמו כן, אם בית המשפט יטיל עליו פסילה של למעלה משלושה חודשים, רישיונו לא יחודש יהיה עליו לעבור שוב תיאוריה וטסט. 

נהיגה בשכרות – שאלות ותשובות - uliel

אני נהג מלגזה, אם אקבל שלילה לא אוכל לעבוד ואאבד את פרנסתי. יש מה לעשות? 

לבית המשפט יש סמכות להורות על סיווג הפסילה ע"מ לאפשר לנהג להמשיך לעבוד ולהתפרנס. לרוב, יסכים בית המשפט לסווג את הפסילה לסוג רכב שונה מסוג הרכב שבו בוצעה העבירה. 

המחבר
עו"ד יערית אוליאל
עו"ד יערית אוליאל
עו"ד אוליאל סיימה את לימודי התואר‎ ‎במשפטים בהצטיינות יתרה ואף התמחתה בתחום ‏הפלילי בפרקליטות מחוז צפון וכך זכתה להכיר את מערכת אכיפת החוק משני צידי המתרס, דבר אשר מהווה יתרון משמעותי עבור קהל לקוחותיה‎.‎‏ עו"ד יערית אוליאל‎ ‎מתמחה בתחום דיני התעבורה ותאונות הדרכים בישראל, כאשר במסגרת עבודתה מייצגת נהגים במגוון תיקים בתחום בדרגות קושי שונות החל מעבירות קנס וכלה בתאונות דרכים קטלניות‎.‎ בנוסף, עו"ד אוליאל מקדישה זמן ומאמצים רבים בלימוד תחום התעבורה, מרצה בפני עורכי דין חדשים מטעם לשכת עורכי הדין וחברה בועדת התעבורה של לשכת עורכי הדין. כמו כן, עו"ד אוליאל מתנדבת בבתי ספר ומרצה לתלמידים בתחום הבטיחות בתעבורה כאשר מטרתה העיקרית היא להקנות ערכים וידע בתחום.
קצת על משרדנו

בעלי ניסיון מקצועי רב שנים בייצוג נהגים בבתי משפט, במשרדי הרישוי ובמכון הרפואי לבטיחות בדרכים. צוות המשרד מונה עו"ד לתעבורה ותאונות דרכים ובוחני תנועה מקצועיים יוצאי משטרת ישראל וכן אנשי מקצוע נוספים המסייעים לתיקי המשרד במתן חוות דעת מקצועיות. צוות המשרד נבחר בקפידה רבה בכדי להבטיח לכלל הלקוחות קבלת שירות מקצועי ואיכותי. קראו עוד על משרדנו או על תיקים מעניניים שניהלנו לאחרונה – הצלחות המשרד

אהבתם את הכתבה? שתפו!
עלול לעניין אתכם גם...
עסקת טיעון נהיגה בשכרות

נהיגה בשכרות נתפסת כאחת מן עבירות התעבורה החמורות ביותר בגין הסכנה הממשית להתרחשותן של תאונות דרכים. נהג אשר יימצא נוהג

שימוע בעבירת נהיגה בשכרות

נתפסים נוהגים בשכרות? הינכם עשויים להיות מזומנים לשיחת שימוש בפני קצין משטרה. באופן כללי, שימוש איננו עניין טכני אלא עניין

עורך דין נהיגה בשכרות

האם יצא לכם אי פעם לצאת לערב עם החברים, בילוי במועדון או סתם לביקור שגרתי עם המשפחה כשאלכוהול היה מעורב

משרדנו מתמחה רק בתעבורה